مدیریت اطلاعات سلامت
صالح رحیمی؛ فرامرز سهیلی؛ زهرا احمدی؛ فاطمه رحیمی
چکیده
مقدمه: سواد سلامت مهارتی شناختی و اجتماعی است که تعیینکننده انگیزه و توانایی افراد در دستیابی، درک و بهکارگیری اطلاعات به شیوهای که سبب حفظ و ارتقا سلامت آنها گردد. درواقع، سواد سلامت یک پیششرط برای تصمیمگیریهای مربوط به مراقبتهای بهداشتی است. هدف پژوهش تعیین رابطه بین سواد سلامت با میزان تابآوری و سلامت روانی کتابداران ...
بیشتر
مقدمه: سواد سلامت مهارتی شناختی و اجتماعی است که تعیینکننده انگیزه و توانایی افراد در دستیابی، درک و بهکارگیری اطلاعات به شیوهای که سبب حفظ و ارتقا سلامت آنها گردد. درواقع، سواد سلامت یک پیششرط برای تصمیمگیریهای مربوط به مراقبتهای بهداشتی است. هدف پژوهش تعیین رابطه بین سواد سلامت با میزان تابآوری و سلامت روانی کتابداران بود.روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری را کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه تشکیل دادند. جهت گردآوری دادهها و اندازهگیری متغیر سواد سلامت، سلامت روان و تابآوری به ترتیب از پرسشنامه منتظری و همکاران، Goldberg & Hillier و Connor & Davidson استفادهشد. روایی محتوایی این پرسشنامهها با استفاده از نظر پنج نفر از استادان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی تأیید شد و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و مورد قبول واقع گردید. بهمنظور تحلیل دادهها و برازش مدل، از جداول توزیع فراوانی و مدلیابی معادلاتساختاری استفادهگردید.یافتهها: یافتهها نشانداد که بین سواد سلامت و سلامت روان کتابداران و همچنین بین سواد سلامت و تابآوری کتابداران نیز رابطه مستقیمی وجود دارد. درنهایت مشخصشد که تابآوری در رابطه بین سواد سلامت و سلامت روان نقش میانجی ایفا میکند.نتیجهگیری: ازآنجاییکه سلامت روانی کتابداران تأثیر مهمی در ارائه خدمات آنها دارد، لذا کشف و تقویت عوامل تأثیرگذار بر سلامت روانی میتواند در ارتقای عملکرد سازمانی کتابخانههای عمومی تأثیر بسزایی داشته باشد. بر اساس یافتهها بهنظر میرسد تمرکز بر بهبود سلامت روانی کتابداران از طریق افزایش سواد سلامت و بهتبع آن تابآوری آنان برای دستیابی به دستاوردهای مناسبتر، امری مهم استروش بررسی: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری را کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه تشکیل دادند. جهت گردآوری دادهها و اندازهگیری متغیر سواد سلامت، سلامت روان و تابآوری به ترتیب از پرسشنامه منتظری و همکاران، Goldberg & Hillier و Connor & Davidson استفادهشد. روایی محتوایی این پرسشنامهها با استفاده از نظر پنج نفر از استادان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی تأیید شد و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و مورد قبول واقع گردید. بهمنظور تحلیل دادهها و برازش مدل، از جداول توزیع فراوانی و مدلیابی معادلاتساختاری استفادهگردید.یافتهها: یافتهها نشانداد که بین سواد سلامت و سلامت روان کتابداران و همچنین بین سواد سلامت و تابآوری کتابداران نیز رابطه مستقیمی وجود دارد. درنهایت مشخصشد که تابآوری در رابطه بین سواد سلامت و سلامت روان نقش میانجی ایفا میکند.نتیجهگیری: ازآنجاییکه سلامت روانی کتابداران تأثیر مهمی در ارائه خدمات آنها دارد، لذا کشف و تقویت عوامل تأثیرگذار بر سلامت روانی میتواند در ارتقای عملکرد سازمانی کتابخانههای عمومی تأثیر بسزایی داشته باشد. بر اساس یافتهها بهنظر میرسد تمرکز بر بهبود سلامت روانی کتابداران از طریق افزایش سواد سلامت و بهتبع آن تابآوری آنان برای دستیابی به دستاوردهای مناسبتر، امری مهم استروش بررسی: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری را کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه تشکیل دادند. جهت گردآوری دادهها و اندازهگیری متغیر سواد سلامت، سلامت روان و تابآوری به ترتیب از پرسشنامه منتظری و همکاران، Goldberg & Hillier و Connor & Davidson استفادهشد. روایی محتوایی این پرسشنامهها با استفاده از نظر پنج نفر از استادان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی تأیید شد و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و مورد قبول واقع گردید. بهمنظور تحلیل دادهها و برازش مدل، از جداول توزیع فراوانی و مدلیابی معادلاتساختاری استفادهگردید.یافتهها: یافتهها نشانداد که بین سواد سلامت و سلامت روان کتابداران و همچنین بین سواد سلامت و تابآوری کتابداران نیز رابطه مستقیمی وجود دارد. درنهایت مشخصشد که تابآوری در رابطه بین سواد سلامت و سلامت روان نقش میانجی ایفا میکند.نتیجهگیری: ازآنجاییکه سلامت روانی کتابداران تأثیر مهمی در ارائه خدمات آنها دارد، لذا کشف و تقویت عوامل تأثیرگذار بر سلامت روانی میتواند در ارتقای عملکرد سازمانی کتابخانههای عمومی تأثیر بسزایی داشته باشد. بر اساس یافتهها بهنظر میرسد تمرکز بر بهبود سلامت روانی کتابداران از طریق افزایش سواد سلامت و بهتبع آن تابآوری آنان برای دستیابی به دستاوردهای مناسبتر، امری مهم است
ملیحه دلیلی صالح؛ مریم سلامی؛ فرامرز سهیلی؛ ثریا ضیائی
چکیده
مقدمه: تاکنون فنآوریهای زیادی به جهان کتابخانهها وارد شدهاند و برای کتابداران ضروری است تا بدانند چگونه این ابزارها را برای ارتقای بیشتر خدمات کتابخانه استفاده نمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، استخراج مؤلفههای فنآوری واقعیت افزوده جهت استفاده مؤثر در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی و ارایه مدلی جهت توسعه کارایی ...
بیشتر
مقدمه: تاکنون فنآوریهای زیادی به جهان کتابخانهها وارد شدهاند و برای کتابداران ضروری است تا بدانند چگونه این ابزارها را برای ارتقای بیشتر خدمات کتابخانه استفاده نمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، استخراج مؤلفههای فنآوری واقعیت افزوده جهت استفاده مؤثر در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی و ارایه مدلی جهت توسعه کارایی کتابخانهها بود.روش بررسی: این مطالعه از نظر رویکرد، کیفی بود و طبق نظریه برخاسته از دادهها انجام شد. مشارکتکنندگان را 20 نفر از خبرگان حوزه واقعیت افزوده تشکیل دادند. دادهها بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق جمعآوری گردید و تا زمان اشباع نظری ادامه یافت. دادهها پس از کدگذاری باز، شکلگیری مقولات و طبقات اصلی، در قالب مدل ارایه شد.یافتهها: 14 مقوله شامل «تقویت آموزش، بهبود سواد اطلاعاتی کاربران، جستجوی منابع، هدایت کاربر، بازیوارسازی، اشتراک دانش در شبکههای پژوهشی، تعیین موقعیت مکانی کاربر، عدالت آموزشی، مدیریت منابع، استغنای محتوای منابع، ارایه خدمات نوین، کمک به افراد کمتوان، صرفهجویی اقتصادی و بهبود حرفهای فعالیت کتابداران» استخراج گردید.نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، استفاده از فنآوری واقعیت افزوده در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی در راستای دستیابی به کتابخانههای نسل 4، حایز اهمیت است. کتابخانهها میتوانند با اجرای سیاستگذاریهای صحیح، استفاده از فنآوری و غنیسازی محتوای منابع، کاربران زیادی را جذب نمایند. کاربرد فنآوری واقعیت افزوده در راستای کمک به مدیریت کتابخانه، بهبود فعالیت حرفهای کتابداران و کاربران میباشد.
صالح رحیمی؛ فرامرز سهیلی؛ یوسف امینینیا؛ فرشید دانش
چکیده
مقدمه: خوشهبندی مفاهیم و شناسایی حوزههای جدید مطالعاتی، از جمله کاربردهای جدید مطالعات ترسیم ساختار علم میباشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل همواژگانی و بررسی ساختار فکری دانش در تحقیقات حوزه سردردهای ضرباندار انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع علمسنجی بود و در آن از فنون تحلیل همرخدادی واژگان و تحلیل شبکه اجتماعی استفاده ...
بیشتر
مقدمه: خوشهبندی مفاهیم و شناسایی حوزههای جدید مطالعاتی، از جمله کاربردهای جدید مطالعات ترسیم ساختار علم میباشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل همواژگانی و بررسی ساختار فکری دانش در تحقیقات حوزه سردردهای ضرباندار انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع علمسنجی بود و در آن از فنون تحلیل همرخدادی واژگان و تحلیل شبکه اجتماعی استفاده گردید. جامعه آماری مطالعه را تمامی تولیدات علمی حوزه سردردهای ضرباندار نمایه شده در پایگاه Web of Science در بازه زمانی سالهای 2005 تا 2017 تشکیل داد. تولیدات علمی تحقیق حاضر، 35050 رکورد بود. به منظور تحلیل همواژگانی، 41037 کلید واژه استخراج شد. پس از یکسانسازی، ماتریس همواژگانی تهیه گردید و با استفاده از روش تحلیل خوشهای مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: از نظر فراوانی، کلید واژه «میگرن»، بیشترین فراوانی را داشت. یافتههای مربوط به خوشهبندی سلسله مراتبی به روش Ward نیز منجر به شکلگیری 9 خوشه در این حوزه گردید. «فشار خون درون جمجمه»، «سردرد و درمان»، «تحریک عصبی و سردرد» و «آسیب تروماتیک مغز» خوشههای اصلی را تشکیل داد. تراکم و مرکزیت رتبه خوشههای حاصل از تحلیل همواژگانی نشان داد که خوشه «سرگیجه» بیشترین مرکزیت رتبه و خوشه «اضطراب» بیشترین مقدار تراکم را داشت.نتیجهگیری: با استفاده از تحلیل همرخدادی واژگان، به خوبی میتوان ساختار علمی یک حوزه را مشخص نمود. با توجه به فراوانی کلید واژهها و خوشههای به دست آمده از نمودار راهبردی، مشخص گردید که زمینههای موضوعی «تحملپذیری» و «تحریک عصبی و سردرد»، مهمترین زمینههای نوظهور در این حوزه میباشند.
فرامرز سهیلی؛ سحر جسری؛ علی اکبر خاصه؛ فرشید دانش
چکیده
مقدمه: ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانهها، از جمله مباحث جدید مطالعاتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه تحقیق شامل وبسایتهای موبایلی کتابخانههای 50 دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانهها، از جمله مباحث جدید مطالعاتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه تحقیق شامل وبسایتهای موبایلی کتابخانههای 50 دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که در رتبهبندی وبومتریکس بالاترین رتبه را داشتند. به منظور ارزیابی کیفیت، از 14 شاخص در قالب سیاهه وارسی استفاده گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون Friedman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: شاخصهای «دسترسی سریع به پایگاههای اطلاعاتی»، «تماس با ما»، «مشاهده و جستجوی کاتالوگ کتابخانه» با میانگین رتبه 01/10، بهترین وضعیت را کسب کردند. «رزرو سالن مطالعه» با میانگین رتبه 01/3 و «نقشه یا پلان طبقات کتابخانه» با میانگین رتبه 99/3 به ترتیب بدترین وضعیت را در بین شاخصهای مورد بررسی به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که برخی از شاخصها مانند «دسترسی سریع به پایگاههای اطلاعاتی»، «مشاهده و جستجوی کاتالوگ کتابخانه» و «اخبار و رویدادهای کتابخانه» کاربردیتر از سایر شاخصها میباشند و کاربران وبسایتهای موبایلی کتابخانهها به آنها نیاز دارد. مدیران و طراحان انفورماتیک دانشگاههای علوم پزشکی میتوانند از نتایج پژوهش حاضر در راستای بهبود کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانهها بهرهبرداری نمایند.
فاطمه مکیزاده؛ محمد توکلیزاده راوری؛ نگار منصوری؛ فرامرز سهیلی
چکیده
مقدمه: ارتباط بین علم و فنآوری، ارتباطی متحول و متغیر میباشد و ممکن است از یک حوزه به حوزه دیگر و یا از یک زمان به زمان دیگر متفاوت باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی و تببین رابطه بین علم و فنآوری در حوزه ایمپلنتهای دندانی بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل محتوا و استفاده از رویکرد تحلیل همرخدادی واژگانی انجام شد. برای ...
بیشتر
مقدمه: ارتباط بین علم و فنآوری، ارتباطی متحول و متغیر میباشد و ممکن است از یک حوزه به حوزه دیگر و یا از یک زمان به زمان دیگر متفاوت باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی و تببین رابطه بین علم و فنآوری در حوزه ایمپلنتهای دندانی بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل محتوا و استفاده از رویکرد تحلیل همرخدادی واژگانی انجام شد. برای بازیابی پروانههای ثبت اختراع، از پایگاه United States Patent and Trademark Office و برای بازیابی مقالات حوزه ایمپلنتهایدندانی نیز از پایگاه PubMed استفاده گردید. در مجموع، 1479 مقاله و 433 پروانه ثبت اختراع مورد بررسی قرار گرفت؛ به این صورت که عبارت «Dental implants» در سرعنوانهای موضوعی پزشکی MeSH (Medical Subject Headings) جستجو و به نوع مدارک Clinical trial محدود شد.یافتهها: بررسی شباهت نامتقارن اصطلاحات به کار رفته در مقالات کارآزمایی بالینی با پروانههای ثبت اختراع و بر عکس نشان داد که 15/39 درصد از اصطلاحاتی که در پروانههای ثبت اختراع به کار رفته بود، در این نوع مقالات نیز مورد استفاده قرار گرفت. به عبارت دیگر، 15/39 درصد از اصطلاحات پروانههای ثبت اختراع شبیه به اصطلاحات مقالات کارآزمایی بالینی بود؛ در حالی که تنها 31/5 درصد از اصطلاحات این مقالات، همان اصطلاحاتی بود که در پروانههای ثبت اختراع نیز استفاده شده است.نتیجهگیری: در دسترس بودن یک مدرک، میزان رؤیتپذیری و استفاده از آن را بیشتر میکند. به عبارت دیگر، میتوان گفت که فنآوری از علم متأثر میشود. به طور کلی، مسیر علم و فنآوری در حوزه ایمپلنتهای دندانی به هم پیوسته است و بین آنها ارتباط مستقیم، دوسویه و همزی وجود دارد، اما تأثیرپذیری علم از فنآوری بیشتر است.