صدیقه محمد اسماعیل؛ نسیم نراقیان
چکیده
مقدمه: شبکههای همتألیفی، از جمله شبکههای اجتماعی است که اطلاعات مهمی را در رابطه با همکاری میان پژوهشگران که از عوامل مهم رشد کیفی و کمی انتشارات علمی میباشد، فراهم میآورد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم و تحلیل شبکه همتألیفی پژوهشگران دانشکدههای دندانپزشکی شهر تهران در دو پایگاه Web of Science و Scopus طی سالهای 2011 تا 2015 بود.روش ...
بیشتر
مقدمه: شبکههای همتألیفی، از جمله شبکههای اجتماعی است که اطلاعات مهمی را در رابطه با همکاری میان پژوهشگران که از عوامل مهم رشد کیفی و کمی انتشارات علمی میباشد، فراهم میآورد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم و تحلیل شبکه همتألیفی پژوهشگران دانشکدههای دندانپزشکی شهر تهران در دو پایگاه Web of Science و Scopus طی سالهای 2011 تا 2015 بود.روش بررسی: این مطالعه با استفاده از روشهای علمسنجی و اصول تحلیل شبکه انجام شد. جامعه پژوهش را 803 مدرک در دو پایگاه Web of Science و Scopus تشکیل داد که طی سالهای 2011 تا 2015 منتشر شده بود و حداقل یکی از نویسندگان آنها، وابستگی سازمانی به دانشکدههای دندانپزشکی علوم پزشکی شهر تهران داشت.یافتهها: بیشترین همکاری بینالمللی با پژوهشگران کشورهای آمریکا، انگلستان و ترکیه مشاهده شد. شبکه همتألیفی پژوهشگران متشکل از 60 گره (نویسنده) و درجه تراکم 028/0 بود. میانگین شاخص ضریب همکاری برای حوزه دندانپزشکی، 73/0 به دست آمد که نشان دهنده همکاری نویسندگان به صورت گروهی بود.نتیجهگیری: به نظر میرسد نتایج به دست آمده نمایانگر پژوهشهای مشارکتی و افزایش در تولید کلی مقالات است و این همکاری در سطح مناسبی در حال رشد میباشد. نتایج نشان میدهد که پژوهشگران این حوزه از مزایای همکاری علمی آگاهی دارند.
سیده زهرا موسوی؛ صدیقه محمد اسماعیل
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 280-285
چکیده
مقدمه: مدیریت شش سیگمای ناب حاصل دو رویکرد مدیریت شش سیگما و تولید ناب است که هر کدام به دنبال بهبود فرایندها و برآوردهسازی نیازهای کاربران سازمان با تمرکز بر استفاده از دانش کارکنان میباشند. هدف این پژوهش، الگویابی رابطه کاربرد مؤلفههای مدیریت شش سیگمای ناب با مشتری محوری در کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت شش سیگمای ناب حاصل دو رویکرد مدیریت شش سیگما و تولید ناب است که هر کدام به دنبال بهبود فرایندها و برآوردهسازی نیازهای کاربران سازمان با تمرکز بر استفاده از دانش کارکنان میباشند. هدف این پژوهش، الگویابی رابطه کاربرد مؤلفههای مدیریت شش سیگمای ناب با مشتری محوری در کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران با کاربست مدلسازی معادله ساختاری بود.روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی، نوع مطالعه کاربردی و جامعه پژوهش تمامی مدیران و مسؤولان کتابخانه مرکزی دانشگاههای زیر نظر وزارت بهداشت و وزارت علوم شهر تهران، با حجم 150 نفر بوده است. جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و ابزار پرسشنامه انجام شـده، روایی پرسشنامه، مورد تأیید استادان حوزه کتابداری و مدیریت قرار گرفته و پایایی آن با Cronbach's alpha، در پرسشنامه شش سیگمای ناب برابر 89/0 و در پرسشنامه مشتری محوری مقدار 86/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش توصیفی و آزمونهای Pearson، Kolmogorov-Smirnov، ماتریس همبستگی و مقادیر T برای تحلیل روابط و ایجاد الگو، آزمون t تک نمونه و نرمافزارهای SPSS و LISREL در روش استنباطی استفاده شد. در نهایت، از تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیات استفاده گردید.یافتهها: مؤلفههای مدیریت مبتنی بر حقایق و اطلاعات، همکاری بیحد و مرز و فنآوری اطلاعات همبستگی مثبت و معنیداری با مشتری محوری در کتابخانهها داشت (میزان معنیداری مؤلفهها به ترتیب 63/2، 98/2 و 98/1) و میزان کاربرد این مؤلفهها در کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در وضعیت مطلوبی قرار گرفته بود.نتیجهگیری: وضعیت به کارگیری مدیریت شش سیگمای ناب در جامعه مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار ندارد و نیازمند توجه بیشتر مدیران کتابخانههاست.
صدیقه محمد اسماعیل؛ مرضیه یاری زنگنه
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 945-953
چکیده
مقدمه: با استفاده از شش سیگما به عنوان استراتژی مدیریت میتوان رضایت کاربران را با ارایه خدمات جدید بهتر و بهبود یافته در کتابخانه به دست آورد. هدف این پژوهش، تعیین میزان رعایت مؤلفههای شش سیگما درکتابخانههای دانشگاههای علوم پژشکی تهران، شیراز و اصفهان از دیدگاه کتابداران آنها بود.روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و نوع ...
بیشتر
مقدمه: با استفاده از شش سیگما به عنوان استراتژی مدیریت میتوان رضایت کاربران را با ارایه خدمات جدید بهتر و بهبود یافته در کتابخانه به دست آورد. هدف این پژوهش، تعیین میزان رعایت مؤلفههای شش سیگما درکتابخانههای دانشگاههای علوم پژشکی تهران، شیراز و اصفهان از دیدگاه کتابداران آنها بود.روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. جامعه مورد پژوهش 210 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران، اصفهان و شیراز دارای مدرک کتابداری کارشناسی و بالاتر در سال 92-1391 خورشیدی بود 147 پرسشنامه عودت داده شد روایی، پرسشنامه با اعمال پیشنهادهای استادان مدیریت، علم اطلاعات و دانش شناسی مورد تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha معادل 83 درصد محاسبه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی (تعداد و درصد) و استنباطی ) تی تک نمونه ای در آزمون فرضیهها) با نسخه 20 نرم افزار SPSS صورت گرفت.یافتهها: در بررسی اصول اجرایی شش سیگما در کتابخانههای مورد مطالعه مقایسه میانگین جامعه با میانگین مقیاس در سطح یک درصد (01/0< p) تفاوت معنیدار وجود دارد. به این معنی که تمامی متغیرهای شش سیگما در کتابخانههای مورد بررسی از نظر جامعه پژوهش بطور معنیداری از حد مطلوب (بالاتر از 3 میانگین مقیاس) بیشتر است.نتیجه گیری: تأیید تمام فرضیههای پژوهش بیانگر آن است که کتابداران چالشهای موجود در کتابخانههای مورد بررسی را به خوبی درک کرده و شش سیگما را به عنوان راهکاری جدید در جهت تأمین اهداف خود، مؤثر میدانند.واژههای کلیدی: شش سیگما؛ کتابخانههای پزشکی؛ کتابداران.
صدیقه محمداسماعیل؛ ماهرخ ناصحی اسکوئئ
دوره 11، شماره 6 ، بهمن 1393، ، صفحه 699-711
چکیده
مقدمه: کتابخانههای علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریانهای جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحرانهای طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، حائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحرانهایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند. در این راستا، مطالعه حاضر، واکنش ...
بیشتر
مقدمه: کتابخانههای علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریانهای جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحرانهای طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، حائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحرانهایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند. در این راستا، مطالعه حاضر، واکنش کتابخانهها در برابر بحران بلایای طبیعی و میزان آشنایی پرسنل کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی را با مباحث مدیریت بحران بررسی کرده است. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش گروهی متشکل از 130 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران در نیمه اول سال 91خورشیدی، بود. ابزار گردآوری دادهها در این مطالعه پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی آن با نظر کارشناسان رشته کتابداری و علوم اطلاع رسانی تایید شد. پایایی آن با استفاده از نرمافزار SPSS، نسخه 19 بررسی شد که مقدار آلفای کرونباخ آن برابر 81/0، که نشانگر پایایی مطلوب است حاصل شد. به منظور تحلیل دادها (درصد، میانگین، واریانس و نمودارها) از آزمونهای آماری (به دلیل وجود دومتغیر کیفی) ، آزمون دوطرفه Freidman (چون متغیرها رتبهای هستند) و آزمون دوجملهای(برای تشخیص تاثیر یا عدم تاثیر متغیری در پدیده معین) استفاده شد. یافتهها: در میزان آشنایی مدیران با مباحث مدیریت بحران، مورد توجه قرار گرفتن کتابخانهها در برنامهریزی راهبردی با میانگین 7/4 در حد زیاد و تلاش برای تهیه منابعی در خصوص مدیریت بحران برای کتابخانه با میانگین 51/2 در حد کم ارزیابی شد. در مرحله اول، مقاوم سازی ساختمان کتابخانه با میانگین 78/15 در حد خیلی زیاد، تهیه و تنظیم نقشههای محلهای بحرانزا و بحرانزدا با میانگین 83/10 در حد کم ارزیابی شده است. در مرحله دوم؛ تنظیم قرارددادهای تفاهم با سایر ارگانها (مثل، آتش نشانی و نیروی انتظامی)، با میانگین 87/14 در حد زیاد، انتشار اطلاعات عمومی مربوط به شرایط اضطراری با میانگین 07/11 در حدکم برآورد شده است.در مرحله سوم تهیه نسخههای پشتیبان از فایلهای مهم در کتابخانه با میانگین 73/16 در حد خیلی زیاد و ایجاد مرکزی به نام اتاق بحران با میانگین 47/11 در حد کم ارزیابی شده است. در نهایت در مرحله چهارم ارتقا صلاحیتهای حرفهای مورد نیاز کتابداران کتابخانهها با میانگین 67/14 در حد زیاد و استفاده از نیروهای داوطلب مردمی در بازسازی کتابخانه با میانگین 64/9 در حد خیلی کم توسط پاسخگویان ارزیابی شده است. نتیجه گیری: کتابخانهها به عنوان مراکز اطلاعرسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی میپذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانهها با مباحث مدیریت بحران، میتواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکههای اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی ازراه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت. واژههای کلیدی: بلایای طبیعی؛ مدیریت ایمنی از حوادث؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ ایران.
سهیلا باقری؛ صدیقه محمد اسماعیلی
دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، ، صفحه 568-580
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت مهندسی پزشکی و ارتباط تنگاتنگ آن با سلامت جامعه و تعیین جایگاه ایران در جهان در این حوزه از علم، پژوهش حاضر با هدف مقایسه بروندادهای علمی کشورهای جهان و همکاریهای علمی آنها در حوزهی مهندسی پزشکی و در نمایه استنادی علوم، بین سالهای 2002-2011 میلادی صورت گرفته است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و نوع ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت مهندسی پزشکی و ارتباط تنگاتنگ آن با سلامت جامعه و تعیین جایگاه ایران در جهان در این حوزه از علم، پژوهش حاضر با هدف مقایسه بروندادهای علمی کشورهای جهان و همکاریهای علمی آنها در حوزهی مهندسی پزشکی و در نمایه استنادی علوم، بین سالهای 2002-2011 میلادی صورت گرفته است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی بوده است. و در آن از شاخصهای علمسنجی استفاده شده است. جامعهی پژوهش، تعداد 12044 برونداد تحقیقاتی و دانشگاهی در حوزهی مهندسی پزشکی بود که در نمایه استنادی علوم از پایگاه Web of Science، بین سالهای 2002 - 2011 میلادی نمایه شده است. برای استخراج دادهها، از نسخه 7/5 پایگاه Web of Science و برای شمارش و تحلیل دادهها از برنامه Excel استفاده شد. یافتهها: کشورهای آمریکا (4427)، چین (990)، آلمان (869)، کانادا (818) و انگلستان (754)، بیشترین بروندادهای علمی مهندسی پزشکی را دارا بودند. بیشترین حوزههای موضوعی به علم مواد (5896)، بیوفیزیک (1904) و علوم ورزشی (863)، تعلّق داشت. تمایل حوزههای موضوعی برتر ، به همکاری با بیش از چهار نویسنده بود. آمریکا با 1207 همکاری مشترک، آلمان (484)، انگلستان (478)، چین (341) و کانادا (335)، بیشترین سهم همکاری در مدارک علمی مهندسی پزشکی را داشتند. Elsevier، Wiley-Liss، Springer و IEEE، به عنوان فعالترین ناشران، شناخته شدند. نویسندگان برتر جهان از آمریکا، پرتغال و هلند بودند. تعداد مدارک 4 و 3 نویسنده، به ترتیب با 2268 و 2190 مدرک، بیش از بقیه بود. مراکز تحقیقی برتر جهان عبارت بودند از: دانشگاه Calif System آمریکا، دانشگاه Montreal کانادا، دانشگاه Harvard آمریکا و دانشگاه Toronto کانادا. ایران (55 مدرک) در بین نود کشور، رتبۀ 28 جهانی و رتبۀ سوّم آسیای جنوب غربی را در مهندسی پزشکی به دست آورد. نتیجهگیری: در این پژوهش، ارتباط معناداری بین تعداد نویسندگان مقالات و تعداد آثار علمی نویسندگان با میزان جذب استناد وجود نداشته است. پرتولیدترین کشورها مشارکت علمی بیشتری با دیگر کشورها داشتهاند. بنابراین، بین میزان تولیدات و همکاریهای علمی کشورها، رابطهی مستقیم وجود داشته است. مهندسی پزشکی به دلیل ماهیّت بین رشتهای آن، متخصصان و گروههای علمی متعددی را به همکاری خواهد طلبید و میزان همکاریهای علمی این حوزه هر روز بیشتر میشود. در مجموع، رشد تولیدات و همکاریهای گروهی پژوهشگران مهندسی پزشکی در جهان، روند تصاعدی داشته و تحقق آرمانهای علمی کشورمان، حمایتها و برنامههای جدیتر متخصصان و دولت را میطلبد. واژههای کلیدی: پایگاههای اطلاعاتی؛ مهندسی پزشکی؛ رفتار مشارکتی؛ برونداد، Web of Science.
صدیقه محمد اسماعیل؛ فریده موحدی
دوره 10، شماره 3 ، شهریور 1392
چکیده
مقدمه: وب سایتهای کتابخانههای ملی پزشکی، دارای توانمندیهایی هستند که علاوه بر تغییر برنامهها و روشهای کاری، زمینهی ارایهی خدمات اطلاعاتی را به قشر وسیعی از دست اندر کاران نظام سلامت جامعه فراهم میکنند. از اینرو، پرداختن به ضریب کاربرد پذیری آنها، حایز اهمیت و ارزش افزوده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی و مقایسهی ...
بیشتر
مقدمه: وب سایتهای کتابخانههای ملی پزشکی، دارای توانمندیهایی هستند که علاوه بر تغییر برنامهها و روشهای کاری، زمینهی ارایهی خدمات اطلاعاتی را به قشر وسیعی از دست اندر کاران نظام سلامت جامعه فراهم میکنند. از اینرو، پرداختن به ضریب کاربرد پذیری آنها، حایز اهمیت و ارزش افزوده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی و مقایسهی مؤلفههای مطرح در کاربرد پذیری وب سایت کتابخانههای ملی پزشکی آمریکا و ایران بوده است تا از این طریق، نیازهای اطلاعاتی کاربران و خدمات درخواستی آنان به بهترین نحو تأمین شود. روش بررسی: پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع توصیفی بود. در این مطالعه، با استفاده از شیوهی ارزیابانه، وب سایتهای کتابخانههای ملی پزشکی آمریکا و ایران، از نقطه نظر کاربرد پذیری در سه ماههی اول سال 1390 مورد ارزیابی و مقایسهی تطبیقی قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی مشتمل بر 11 معیار (159 مؤلفه) بود که در نتیجهی مطالعهی متون و منابع و پژوهشهای مشابه تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی این ابزار، با نظر متخصصان تأیید گردید. به منظور تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) استفاده شد. یافتهها: وب سایت کتابخانهی ملی پزشکی آمریکا در معیار اعتبار اطلاعات 95 درصد، معیار صحت اطلاعات 100 درصد، معیار روزآمد بودن اطلاعات 87 درصد، معیار سطح پوشش مخاطبان خاص 100 درصد، معیار نماهای تعاملی و تبادلی 74 درصد، معیار عینیت اطلاعات 100 درصد، معیار ناوبری 99 درصد، معیار نماهای غیر متنی 90 درصد، معیار دسترس پذیری 100 درصد، معیار کارآمدی 98 درصد و معیار ویژگیهای ظاهری 100 درصد با سیاههی ارزیابی همخوانی داشت. وب سایت کتابخانهی ملی پزشکی ایران در معیار اعتبار اطلاعات 36 درصد، معیار صحت اطلاعات 81 درصد، معیار روزآمد بودن اطلاعات صفر درصد، معیار سطح پوشش مخاطبان خاص 81 درصد، معیار نماهای تعاملی و تبادلی 19 درصد، معیار عینیت اطلاعات 21 درصد، معیار ناوبری 65 درصد، معیار نماهای غیر متنی 27 درصد، معیار دسترس پذیری 85 درصد، معیار کارآمدی 38 درصد و معیار ویژگیهای ظاهری 67 درصد با سیاههی ارزیابی همخوانی داشت. در کل، کتابخانهی ملی پزشکی آمریکا در سطحی معادل 96 درصد و کتابخانهی ملی پزشکی ایران در سطحی معادل 48 درصد، موفق به رعایت مؤلفههای کاربرد پذیری وب سایت شده بودند. نتیجهگیری: ضعف در کارایی و تعامل بهتر با کاربران در وب سایت کتابخانهی ملی پزشکی ایران به خصوص در معیارهای اعتبار اطلاعات، روزآمدی اطلاعات، نماهای تعاملی و تبادلی، نماهای غیر متنی، عینیت اطلاعات و کارآمدی مشهود است. بنابراین لازم است، نسبت به طراحی وب سایت کتابخانهی ملی پزشکی ایران توجه بیشتری شود و گامهای استوارتری از سوی طراحان آن جهت مرتفع نمودن مشکلات، برداشته شود. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ کتابخانهی دیجیتال؛ کتابخانهی ملی پزشکی آمریکا؛ کتابخانهی ملی پزشکی ایران
صدیقه محمداسماعیل؛ فریده موحدی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: مهارتهای هوش هیجانی میتوانند به عنوان راهبردی مفید در تعامل بین کتابدار و مراجعه کننده در نظر گرفته شود تا از طریق آن نیاز مراجعان و خدمات درخواستی آنان به بهترین نحو شناسایی گردد. بنابراین توجه به آن مهارتها در روند ارتباط کتابداران با کاربران میتواند بسیار حایز اهمیت باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناخت رابطهی هوش ...
بیشتر
مقدمه: مهارتهای هوش هیجانی میتوانند به عنوان راهبردی مفید در تعامل بین کتابدار و مراجعه کننده در نظر گرفته شود تا از طریق آن نیاز مراجعان و خدمات درخواستی آنان به بهترین نحو شناسایی گردد. بنابراین توجه به آن مهارتها در روند ارتباط کتابداران با کاربران میتواند بسیار حایز اهمیت باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناخت رابطهی هوش هیجانی و مهارتهای اطلاعرسانی مرجع مجازی در کتابداران کتابخانههای منتخب دانشگاههای علوم پزشکی کشور بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی تحلیلی است. جامعهی پژوهش شامل 44 نفر از کتابداران کتابخانههای منتخب دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1389 بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی استاندارد هوش هیجانی و پرسشنامهی محقق ساختهی مهارتهای میز مرجع مجازی بود که مؤلفههای مستخرج در آن بر اساس مطالعهی متون و منابع مرتبط با این حوزه گردآوری گردید. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان موضوعی و پایایی آنها بر اساس Cronbach alpha برای پرسشنامهی هوش هیجانی 82/0 = a و پرسشنامهی مهارتهای میز مرجع مجازی 92/0 = a مورد تأیید قرار گرفت و دادهها به وسیلهی شاخصهای مرکزی و پراکندگی آمار توصیفی و آزمونهای آماری پارامتری t تک نمونهای و t برای گروههای مستقل و همچنین ضریب همبستگی Pearson مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: در توصیف مؤلفههای هوش هیجانی، بزرگترین میانگین مربوط به مؤلفهی خودانگیزی (34/12)، کوچکترین میانگین مربوط به مؤلفهی مدیریت استرس (12) به دست آمد. در توصیف مؤلفههای اطلاعرسانی و مرجع مجازی، بزرگترین میانگین مربوط به مؤلفهی ارتباط با کاربر (61/55)، کوچکترین میانگین مربوط به مؤلفهی اشاعه و انتقال اطلاعات (80/27) به دست آمد. میانگین هر یک از مؤلفههای مهارتهای خودآگاهی، توان سازگاری، خودانگیزی، مدیریت استرس، خلق و خوی عمومی از میانگین مقیاس کمتر است. میانگین مؤلفهی مهارتهای شخصی و حرفهای به ترتیب با میانگینهای 83/11 و 16/4 از میانگین مقیاس بیشتر است. اما میانگین مؤلفهی ارتباط با کاربر و انتقال اطلاعات از میانگین مقیاس کمتر است، در حالی که بین مهارت اطلاعرسانی و مرجع مجازی با میانگین مقیاس تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بین مؤلفههای هوش هیجانی و مهارتهای اطلاعرسانی و مرجع مجازی همبستگی مستقیم، معنیدار و مثبت قوی وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط مستقیم میان هوش هیجانی و مؤلفههای آن با مهارتهای مرجع مجازی، بنابراین هر چه مؤلفههای هوش هیجانی کتابداران افزایش پیدا کند، مهارتهای اطلاعرسانی و اجرای مرجع مجازی نیز در آنان افزایش مییابد، در نتیجه تعامل بیشتر بین کتابدار و مراجعه کننده به وجود میآید و نیاز مراجعان و خدمات درخواستی آنها بهتر شناسایی و رفع میگردد. واژههای کلیدی: هوش هیجانی؛ خدمات مرجع؛ مرجع مجازی؛ کتابداران
صدیقه محمد اسماعیل؛ ماهرخ ناصحی اسکویی
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: امروزه توجه به کاربردپذیری وب به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای دسترسی به اطلاعات امری ضروری است؛ در حالی که به دلیل نبود معیار و استاندارد معین، بسیاری از این وب سایتها به گونههای متفاوتی طراحی شدهاند. این گوناگونی میتواند منجر به بروز مشکلاتی در جهت دسترسی کاربران به اطلاعات مورد نیاز گردد. تحقیق حاضر با هدف، ارزیابی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه توجه به کاربردپذیری وب به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای دسترسی به اطلاعات امری ضروری است؛ در حالی که به دلیل نبود معیار و استاندارد معین، بسیاری از این وب سایتها به گونههای متفاوتی طراحی شدهاند. این گوناگونی میتواند منجر به بروز مشکلاتی در جهت دسترسی کاربران به اطلاعات مورد نیاز گردد. تحقیق حاضر با هدف، ارزیابی تطبیقی وب سایتهای کتابخانههای بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، (اعم از عمومی و تخصصی) و تعیین وضعیت وبسایتهای کتابخانههای بیمارستانی مورد نظر از دیدگاه رعایت معیار نماهای تعاملی، تبادلی و غیر متنی و نیز مؤلفهها و ویژگیهای مطرح در این زمینهها انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاههی وارسی (دارای روایی صوری و محتوایی) بود. این سیاهه مشتمل بر 21 مؤلفه بود که در نتیجهی مطالعهی متون و منابع و پژوهشهای مشابه صورت گرفته در این زمینه تهیه گردید و جهت تأیید روایی در اختیار صاحبنظران و متخصصان رشتهی علوم کامپیوتر در حوزهی طراحی وب سایت قرار داده شد. افزون بر این، در سیاههی یاد شده دو مقیاس وجود و نبود ضربدر تواتر یا رتبه مورد استفاده قرار گرفت. جامعهی آماری پژوهش شامل 24 وب سایت فعال کتابخانههای بیمارستانی عمومی و تخصصی ایران بود (لازم به ذکر است که تعدادی از وب سایتهای کتابخانههای بیمارستانی به دلیل نمایشی بودن و یا در حال ساخت بودن از جامعهی آماری حذف گردیدند). برای به توصیف کشیدن وضعیت موجود وب سایتهای مورد بررسی از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و برای رد و تأیید فرضیهها از آزمون استنباطی Repeated measures استفاده گردید. یافتهها: وب سایت بیمارستانهای تخصصی و عمومی هر دو با کسب 38 درصد موفق به رعایت مؤلفههای نماهای تعاملی و تبادلی و وب سایت بیمارستانهای تخصصی با کسب 24 درصد و وب سایت بیمارستانهای عمومی با کسب 26 درصد موفق به رعایت مؤلفههای نماهای غیر متنی شدند که در مجموع بیانگر آن است که در وب سایتهای جامعهی مورد نظر کمتر از نیمی از استانداردها رعایت شده است. نتیجهگیری: مطالعه و بررسی وضعیت وب سایتهای کتابخانههای بیمارستانی نشان داد که کمتر از 50 درصد مؤلفههای مربوط به رعایت معیار نماهای تعاملی و تبادلی و نماهای غیر متنی در جامعهی مورد نظر رعایت شده است که این امر نتیجهی مطلوبی را به همراه ندارد و با وب سایت شاخص فاصلهی زیادی دارد، بنابراین لازم است در طراحی این وبسایتها دقت و توجه بیشتری به عمل آید. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ نماهای تعاملی و تبادلی؛ نماهای غیر متنی؛ کتابخانههای بیمارستانی؛ اینترنت.