احمدرضا رئیسی؛ نسرین شعربافچیزاده؛ فاطمه محمدی
چکیده
مقدمه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی و درمانی به خصوص بیمارستانها میباشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت به شمار میرود. نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانهای ایران در سال 1395 طراحی گردید. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین چالشهای نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانها از دید مسؤولان اجرای اعتباربخشی ...
بیشتر
مقدمه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی و درمانی به خصوص بیمارستانها میباشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت به شمار میرود. نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانهای ایران در سال 1395 طراحی گردید. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین چالشهای نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانها از دید مسؤولان اجرای اعتباربخشی در شهر اصفهان بود.روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی و از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته با مسؤولان اجرای اعتباربخشی در سال 1397 در شهر اصفهان انجام شد. 10 نفر (با توجه به اشباع دادهها) به شیوه هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای هدایت شده تحلیل گردید.یافتهها: چالشهای نسل سوم اعتباربخشی در سه حیطه «ساختاری، فرایندی و نتیجه» دستهبندی گردید. چالشهای ساختاری مربوط به «الزامات، فرهنگسازی، بومیسازی، آموزش، سنجهها و ارزیابان»، چالشهای فرایندی مربوط به «نحوه ارزیابی، تهعد و کار گروهی و فرایندهای کاری کارکنان در حین اعتباربخشی» و چالشهای نتیجه مربوط به «کیفیت خدمات و رضایت بیماران پس از اعتباربخشی» بود.نتیجهگیری: در نسل سوم اعتباربخشی، چالشهای ساختاری به خصوص در زمینه الزامات برنامه، بیشتر مورد تأکید مصاحبه شوندگان قرار داشت. رفع این موانع و چالشها میتواند موجب موفقیت بیشتر این برنامه شود.