حسین صیادی تورانلو؛ ریحانه حفیظی اتابک
چکیده
مقدمه: رویکرد یکپارچگی در مدیریت زنجیره تأمین سبز، تلاشهای هماهنگ برای تنظیم منابع مختلف را در یک سازمان و در سراسر زنجیرههای تأمین برای اجرای بهترین روش مدیریت محیط زیست امکانپذیر میسازد و منجر به بهبود عملکرد سازمانها میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه یکپارچگی زنجیره تأمین سبز و عملکرد پایدار در مراکز خدمات درمانی ...
بیشتر
مقدمه: رویکرد یکپارچگی در مدیریت زنجیره تأمین سبز، تلاشهای هماهنگ برای تنظیم منابع مختلف را در یک سازمان و در سراسر زنجیرههای تأمین برای اجرای بهترین روش مدیریت محیط زیست امکانپذیر میسازد و منجر به بهبود عملکرد سازمانها میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه یکپارچگی زنجیره تأمین سبز و عملکرد پایدار در مراکز خدمات درمانی یزد صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود و نمونه آماری آن را 10 نفر از خبرگان و 110 نفر از کارشناسان زنجیره تأمین بیمارستانهای دولتی شهر یزد تشکیل داد. ابتدا با انجام تحقیق مروری و روش تحلیل مضمون، شاخصهای اولیه یکپارچگی زنجیره تأمین سبز و عملکرد پایدار شناسایی گردید. سپس بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته با 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و مراکز خدمات درمانی، شاخصهای مذکور مورد بازبینی قرار گرفت. مطابق با شاخصهای نهایی، پرسشنامهای جهت ارزیابی متغیرهای پژوهش بین مدیران و کارشناسان بخش خدمات درمانی 6 بیمارستان دولتی یزد توزیع شد. در نهایت، دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری بر پایه روش کمترین مربعات جزیی تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: یکپارچگی زنجیره تأمین به ترتیب 78، 75 و 68 درصد از تغییرات ابعاد عملکرد پایدار به ترتیب اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را تبیین نمود. بنابراین، یکپارچگی زنجیره تأمین سبز در این مراکز میتواند باعث کاهش آلودگیهای زیست محیطی، بهبود وجهه اجتماعی، ارتقای سطح کیفی خدمات و در نهایت، بهبود عملکرد اقتصادی مراکز خدمات درمانی شود.نتیجهگیری: خروجی نهایی مطالعه حاضر، مدل اندازهگیری رابطه یکپارچگی زنجیره تأمین سبز و بهبود عملکرد پایدار مراکز خدمات درمانی شهر یزد میباشد که برای کارشناسان امر سلامت به منظور برنامهریزی جهت بهبود پایداری در مراکز خدمات درمانی، مفید خواهد بود.
اصغر احتشامی؛ احمد رضا رئیسی؛ مائده راشدی
چکیده
مقدمه: نظارت و کنترل دقیق سیستم اطلاعات بیمارستانی HIS (Hospital Information System)، مستلزم استفاده از شاخصهای مناسبی است که منجر به کارایی و اثربخشی و در نهایت، تحقق اهداف و ارتقای سطح کیفیت و ایمنی سازمان میگردد. این مهم از طریق شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS امکانپذیر میباشد. بنابراین، هدف از انجام مطالعه حاضر، ارایه چارچوب ...
بیشتر
مقدمه: نظارت و کنترل دقیق سیستم اطلاعات بیمارستانی HIS (Hospital Information System)، مستلزم استفاده از شاخصهای مناسبی است که منجر به کارایی و اثربخشی و در نهایت، تحقق اهداف و ارتقای سطح کیفیت و ایمنی سازمان میگردد. این مهم از طریق شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS امکانپذیر میباشد. بنابراین، هدف از انجام مطالعه حاضر، ارایه چارچوب شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS بود.روش بررسی: این پژوهش به روش کیفی، در سال 1395 و در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تحلیل محتوای موضوعی استخراج گردید. در مرحله دوم، به منظور اجماع در خصوص شاخصهای مذکور، از دو راند تکنیک Delphi و محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و میانه) استفاده شد.یافتهها: 76 شاخص کلیدی عملکرد الگوبرداری حاصل از دادههای به دست آمده، در قالب 8 محور اصلی تبیین گردید. این محورها شامل شاخصهای نرمافزار، سختافزار، معماری و رابط کاربری، شرکت فروشنده HIS، خدمات پشتیبانی، گردش کار، برونداد و هزینههای HIS بیمارستانی بود.نتیجهگیری: شاخصهای شناسایی شده چهارچوب جامعی را برای الگوبرداری HIS فراهم میکند که با به کارگیری آن، فرصت خوبی جهت بهبود عملکرد این سیستمها و عملکرد بیمارستان در طول زمان ایجاد خواهد شد.
مرجان قاضی سعیدی؛ روح الله خارا؛ محمد حسینی روندی
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 255-262
چکیده
بازخورد اطلاعات مربوط به عملکردهای فعلی سازمان ها، جهت تصمیم گیری معتبربرای مدیران و متخصصان حوزه مراقبت سلامت، حیاتی می باشد. استفاده از داده ها در تصمیم گیری های مدیریتی و بالینی به دلیل حجم زیاد داده ها ، گردآوری داده ها از منابع متنوع و عدم ساختاریافتگی انها بسیار مشکل است. هدف از انجام این مطالعه،بیان ضرورت بکارگیری داشبورد به ...
بیشتر
بازخورد اطلاعات مربوط به عملکردهای فعلی سازمان ها، جهت تصمیم گیری معتبربرای مدیران و متخصصان حوزه مراقبت سلامت، حیاتی می باشد. استفاده از داده ها در تصمیم گیری های مدیریتی و بالینی به دلیل حجم زیاد داده ها ، گردآوری داده ها از منابع متنوع و عدم ساختاریافتگی انها بسیار مشکل است. هدف از انجام این مطالعه،بیان ضرورت بکارگیری داشبورد به عنوان یک روش مناسب جهت نمایش داده های مربوط به عملکرد شاخص های کلیدی حوزه سلامت برای پشتیبانی از تصمیم گیری مدیران و متخصصان می باشد. مطالعه حاضر به صورت مروری نقلی بوده که با جستجو در بانک های اطلاعاتی اینترنتی از جمله، PubMed، proquest ،google scholar،SID ، Magiranو سایت های مربوط به حوزه داشبوردانجام شده است. در این مطالعه سعی بر آن بود که با بررسی متون، مقالات، پایانامه ها وکتابها در زمینه کاربردها و مزایای داشبورد در حوزه سلامت و دیگر حوزه ها، پتانسیل استفاده از داشبورد در حوزه بهداشت و درمان شناخته شود و در صورت امکان در نظام های اطلاعات سلامت کشورمان بکارگرفته شود. بدین منظور پژوهشگران از طریق جستجو در پایگاه های فوق الذکر با استفاده از کلید واژه های «داشبورد»، «داشبوردهای سلامت»،«داشبوردهای بالینی»، «داشبورد های بیمارستانی»، «داشبوردهای مدیریتی»و «مزایای داشبورد»و همچنین واژه های انگلیسی "dashboard"،"information dashboards"، "health baseboard"، "management dashboard"،"information display"و مترادف آنهاجستجو را انجام دادند، بازه زمانی مستندات مورد استفاده مربوط به سال 2005میلادی لغایت 2013 میلادی با اولویت مستندات جدیدتر تعیین شد. در این مطالعه حدود 90 مقاله به زبان های فارسی و انگلیسی بررسی شده است و از میان انها تعداد 31 مقاله که ارتباط نزدیک تری به موضوع مورد نظر داشتند انتخاب گردیده است. مزایای داشبورد در تحقیقات مختلف به وضوح قابل رویت است ، با توجه به وضعیت کنونی سیستم های اطلاعات بهداشتی و افزایش بی وقفه داده ها در این حوزه، داشبورد یک ابزار حیاتی برای تصمیم گیری در سازمان های سلامت به حساب می آید.در همین راستا، ضروری است که برای کلیه ابعاد بالینی و مدیریتی در سازمان های سلامت شاخص های کلیدی عملکرد شناسایی شوند و برای پایش در داشبوردهای سازمانی و بالینی مخصوص گنجانده شوند، امید است با انجام این مهم مدیریت مبتنی بر اطلاعات و تصمیم گیری اگاهانه وهمچنین کیفیت سلامت در جامعه بهبود یابد.