مدیریت اطلاعات سلامت
سیروس پناهی؛ حسین قلاوند؛ شهرام صدقی؛ عبداالحد نبی الهی
چکیده
مقدمه: برنامهریزی راهبردی در کتابخانه ها نیازمند شناسایی ابعاد مختلف فعالیتهای آنها دارد. در این پژوهش نسبت به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر برنامه ریزی راهبردی در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران اقدام شد.روش بررسی: این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. مشارکتکنندگان شامل کتابداران، مدیران و معاونان کتابخانههای ...
بیشتر
مقدمه: برنامهریزی راهبردی در کتابخانه ها نیازمند شناسایی ابعاد مختلف فعالیتهای آنها دارد. در این پژوهش نسبت به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر برنامه ریزی راهبردی در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران اقدام شد.روش بررسی: این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. مشارکتکنندگان شامل کتابداران، مدیران و معاونان کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بودند. در این مطالعه از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته با 21 نفر گردآوری و به روش تماتیک تحلیل شدند.یافتهها: مجموعه منابع اطلاعاتی و وضعیت نیروی انسانی متخصص از جمله امکانات راهبردی کتابخانهها بودند. انتظارات مراجعین، رسالتهای سازمانهای بالادست و وضعیت فعلی عملکرد نیز سه عامل برای تدوین رسالتهای کتابخانهها هستند. امکانات و خدمات موجود در کتابخانه نقش مهمی در تدوین چشماندازهای کتابخانهها داشت و توجه به اصول اخلاق حرفهای کتابداران و نظرات کاربران میتوانند برای ترسیم ارزشهای کتابخانهها استفاده شوند. به روز بودن خدمات در تعیین اهداف راهبردی اثرگذارند و کتابداران در صورت داشتن اختیارات کافی میتوانند اهداف بهتری برای کتابخانهها بنویسند. از جمله عوامل محیطی تاثیرگذار بر برنامهریزی راهبردی کتابخانهها میتوان به فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی، عدم انگیزش کتابداران، نحوه مشارکت در برنامههای آموزشی و پژوهشی و کمبود نیروی انسانی کتابدار اشاره کرد.نتیجه گیری: توجه به عوامل شناسایی شده در این مطالعه میتواند به عنوان راهنمای اولیه جهت تسهیل برنامهریزی راهبردی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران مورد استفاده قرار گیرد.
رضوان انصاری؛ رضا خواجویی
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 320-325
چکیده
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با استفاده از چکلیستی که روایی آن پیشتر تأیید شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. این چکلیست شامل 4 بعد کیفیت محتوا، طراحی، سازماندهی و کاربرپسندی وبسایتها بود. برای اولویتبندی کیفیت وبسایتها، به هر معیار این ابعاد، نمرهای از 5-1 توسط متخصصان اختصاص یافت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Excel استفاده گردید.یافتهها: وبسایتهای مورد بررسی، به طور متوسط 81 درصد از معیارهای محتوا، 85 درصد از طراحی، 89 درصد از سازماندهی و 77 درصد از کاربرپسندی را در طراحی خود رعایت کرده بودند. به طور کلی، درصد نمرات کسب شده در ابعاد چهارگانه، از 74 تا 90 درصد از حداکثر نمره قابل کسب در هر بعد متغیر بود.نتیجهگیری: وبسایتهای پژوهشکدهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور، از نظر رعایت ابعاد کیفیت وبسایت در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. با این وجود، جهت افزایش کارایی و بهرهوری، پژوهشکدهها باید در طراحی وبسایتهای خود سایر معیارهای کیفی مغفول مانده را نیز رعایت نمایند.