دیبا نوروزی؛ شقایق وحدت؛ سمیه حسام
چکیده
مقدمه: بیمارستان سبز در جهت صرفهجویی منابع و انرژی، منجر به افزایش رقابتپذیری، بهرهوری و کاهش هزینهها میگردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و دستهبندی معیارهای تعیینکننده بیمارستان سبز انجام شد.روش بررسی: اساس این تحقیق، دستورالعمل پنج مرحلهای دانشگاه York برای انجام مطالعات مرور حوزهای (Scoping Review) بود. پایگاههای اطلاعات ...
بیشتر
مقدمه: بیمارستان سبز در جهت صرفهجویی منابع و انرژی، منجر به افزایش رقابتپذیری، بهرهوری و کاهش هزینهها میگردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و دستهبندی معیارهای تعیینکننده بیمارستان سبز انجام شد.روش بررسی: اساس این تحقیق، دستورالعمل پنج مرحلهای دانشگاه York برای انجام مطالعات مرور حوزهای (Scoping Review) بود. پایگاههای اطلاعات علمی خارج و داخل کشور محدود به دو زبان انگلیسی و فارسی طی سالهای 2015 تا 2019، با استفاده از کلمات کلیدی «معیارها، ابعاد، مؤلفهها، رویکردهای بیمارستان سبز یا دوستدار محیط زیست» مورد جستجو قرار گرفت. در نهایت، از 10493 مقاله، 25 مقاله جهت بررسی انتخاب گردید.یافتهها: با بررسی مقالات، ۷۲ معیار سبز در 15 بعد و 5 طبقه «زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشت و نوآوری» به دست آمد. جمعآوری دادهها که طی آن روش جمعآوری اطلاعات مشخص میشود و تفسیر دادهها که به بررسی رویکرد مقالات در رابطه با تحلیل و پردازش دادههای جمعآوری شده میپردازد.نتیجهگیری: در پژوهش حاضر، معیارهای مختلف الگوی استقرار بیمارستان سبز عنوان گردید. معیارهای بیمارستان سبز، الگوی مناسبی در جهت استقرار یک سیستم بهداشت و درمان مناسب و مطابق با اصول محیط زیست است. نتایج به دست آمده میتواند راهنمای ارزشمندی برای محققانی باشد که قصد دارند به این حوزه وارد شوند.
اسداله شمس؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ اکبر حسن زاده؛ هادی حیاتی آب باریک
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1086-1096
چکیده
مقدمه: با وجود رقابت شدیدی که بر اقتصاد امروز جهان حاکم است، ارایهی خدمات بیشتر به مشتریها و ارتقای کیفیت، دیگر یک ارزش افزوده قلمداد نمیشود؛ بلکه ضرورتی انکار نشدنی است. در این راستا، آموزش عالی و توجه به مشتری مداری به خصوص دانشجو محوری، رکن اصلی در پیشرفت و توسعهی همه جانبهی هر کشور میباشد. از اینرو، هدف از این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: با وجود رقابت شدیدی که بر اقتصاد امروز جهان حاکم است، ارایهی خدمات بیشتر به مشتریها و ارتقای کیفیت، دیگر یک ارزش افزوده قلمداد نمیشود؛ بلکه ضرورتی انکار نشدنی است. در این راستا، آموزش عالی و توجه به مشتری مداری به خصوص دانشجو محوری، رکن اصلی در پیشرفت و توسعهی همه جانبهی هر کشور میباشد. از اینرو، هدف از این پژوهش تعیین میزان نمرهی معیارهای مشتری مداری بر اساس دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روش بررسی: این پژوهش تحلیلی از نوع مقطعی در سال 1390 بود. جامعهی پژوهش کلیهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در 7 دانشکده بودند. حجم نمونه با توجه به فرمولهای آماری 384 نفر بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساختهای بودکه به بررسی چهار معیار تعریف شده برای مشتری مداری (دانشجو محوری) پرداخت و شامل مشتری مداری از سوی مدیریت دانشگاه، اعضای هیأت علمی، گروههای تحصیلی و فرایندهای آموزشی بود. پایایی و روایی پرسشنامه سنجیده شد و در نهایت با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و روشهای آماری t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه، دادههایی که بر اساس طیف لیکرت بودند، تحلیل گردیدند.
یافتهها: نمرهی معیار گروههای تحصیلی بیشتر از سایر معیارها بود (45/53) و معیارهای هیأت علمی (27/50) و فرایندهای آموزشی (12/46) به ترتیب دارای بیشترین میزان مشتری مداری بودهاند و معیار مدیریت دانشکدهها کمترین تأثیر (56/40) را در ارتقای مشتری مداری دانشجویان نسبت به سایر معیارها داشته است. جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان با اکثر معیارهای مشتری مداری ارتباط معنیدار آماری داشت و در همهی آنها در زنان و مقطع کارشناسی ارشد بیشترین میزان مشتری مداری مشاهده شد.
نتیجهگیری: حیطهی مشتری مداری هم در ابعاد مختلف و هم در دانشگاههای علوم پزشکی با سایر دانشگاهها میتواند تفاوت داشته باشد؛ زیرا که باید به جنسیت دانشجویان به عنوان یک عامل اثرگذار در کیفیت ارایهی خدمات بهداشتی و درمانی توجه کرد و برای ارتقای مشتری مداری، بازبینی فرایندهای آموزشی مبتنی بر دانشجو و توجه مدیریت دانشگاهی به دانشجویان دارای اهمیت به سزایی است.