%0 Journal Article %T نقش درک خطر و توانایی تشخیص اخبار جعلی بر پذیرش واکسن کووید 19 در میان دانشجویان دانشگاه شیراز %J مدیریت اطلاعات سلامت %I دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان %Z 1735-7853 %A ترابی, مهسا %A ستوده, هاجر %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 18 %N 6 %P 265-271 %! نقش درک خطر و توانایی تشخیص اخبار جعلی بر پذیرش واکسن کووید 19 در میان دانشجویان دانشگاه شیراز %K واکسن کووید 19 %K اطلاعات نادرست %K دانشجویان %R 10.22122/him.v18i1.4440 %X مقدمه: در زمان بحران‌های سلامت مانند همه‌گیری کووید 19، افزایش اخبار نادرست و شایعات، تشخیص اخبار صحیح را دشوار می‌کند. همچنین، با وجود خطرات موجود، برخی با نپذیرفتن واکسن، ایمنی جامعه را به خطر می‌اندازند. در تلاش برای روشن ساختن علل این رفتار مخاطره‌آمیز، در تلاش برای روشن ساختن علل این رفتار مخاطره‌آمیز، پژوهش حاضر با هدف تعیین توانایی تشخیص اخبار جعلی بر پذیرش واکسن کووید 19 در دانشجویان دانشگاه شیراز انجام شد.روش بررسی: ایاین مطالعه به روش پیمایشی انجام گردید. ابزار تحقیق، پرسش‌نامه الکترونیکی ترکیبی شامل پرسش‌نامه پذیرش واکسن Montagni و همکاران، مقیاس تشخیص اخبار جعلی طراحی شده توسط محقق و پرسش‌نامه درک خطر Champion بود. نمونه‌گیری به روش داوطلبانه انجام شد. 382 دانشجوی دانشگاه شیراز (در سال تحصیلی 1401-1400) به پرسش‌نامه پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های 2c و Binary Logistic Regression مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: 72 درصد از دانشجویان پذیرای واکسن بودند و 8/62 درصد درک متوسطی از خطر این بیماری داشتند. رابطه مثبت و معنی‌داری بین متغیر توان تشخیص اخبار جعلی با پذیرش واکسن مشاهده گردید. به عبارت دیگر، هرچه افراد در تشخیص اخبار جعلی توانمندتر بودند، احتمال قرارگیری آن‌ها در گروه «مردد در واکسیناسیون» نسبت به گروه «پذیرای واکسن» نزدیک به 8/0 برابر کمتر بود.نتیجه‌گیری: پذیرش اخبار جعلی درباره واکسن کووید 19 می‌تواند به کاهش پذیرش واکسن بینجامد. این یافته دلالت بر نقش سواد تشخیص اخبار جعلی در کنترل رفتار افراد و در نتیجه، ارتقای سلامت جامعه دارد. %U https://him.mui.ac.ir/article_16318_50337c9e4378e7ec243f353eaa4b8a47.pdf