نامه به سردبیر

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران و عضو هیأت علمی مأمور در گروه کتابداری و اطلاع

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

10.48305/him.2024.42979.1220

چکیده

کتابداران سلامت، به واسطه‌ی ماهیت کاری، تنوع درخواست‌های کاربران و گوناگونی نیازهای اطلاعاتی آن‌ها، در کنار چالش‌های احتمالی پیشِ رو، لازم است که بیش از پیش از سواد هوش‌مصنوعی بهره‌مند بوده و در این زمینه پیشرو باشند. در همین‌راستا، برخی محققان مدلی برای سواد هوش‌مصنوعی ارائه‌داده که متشکل از سه زیربنای سواد عملکردی، سواد اجتماعی و سواد فناوری است. هدف اصلی سواد عملکردی، آموزش است. یعنی اینکه او بتواند در کتابخانه آموزش دهد و برای رشد و پیشرفت خود، آموزش ببیند. با پیچیده‌تر شدن جوامع و تغییر روزافزون نیازهای اطلاعاتی و متنوع‌شدن منابع اطلاعاتی، فراتر از رمزگشاییِ صرف از متن، خواندن و نوشتن به توانایی درک از جامعه نیاز دارد. به این ترتیب، لزوم برخورداری از سواد اجتماعی، با درک انتقادی از پدیده‌های اجتماعی خود را نشان می‌دهد. در جامعه‌ی مدرن، توانایی استفاده از فناوری به عنوان یک توانایی اساسیِ مورد نیاز برای ارتباطات تبدیل‌شده‌است. در واقع، کتابداران سلامت باید توانایی پذیرش و کاربست فناوری را داشته باشند و آنچه که در جامعه مورد اقبال قرار دارد را بپذیرند، فرابگیرند و از آن در راستای ارائه‌ی خدمات، بهره‌جویی کنند. به این ترتیب، افزایش و تقویت سواد هوش‌مصنوعی برای کتابداران سلامت، یک تلاش بسیار مهم برای تضمین موفقیت کتابخانه‌های آینده است. کتابخانه‌هایی که با ظهور هوش‌مصنوعی، کم‌وکیف ارائه‌ی خدمات، و توانایی‌های کتابداران آن‌ها، به چالش کشیده‌خواهدشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Artificial intelligence literacy: today's need for health librarians, the need for future libraries

نویسندگان [English]

  • shahnaz khademizadeh 1
  • Mohammad Reza Shekari 2

1 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran, Visiting Faculty in Medical Library and Information Sciences Department, School of Allied

2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz

چکیده [English]

Health librarians, due to the nature of their work, the diversity of users' requests and the diversity of their information needs, along with the possible challenges ahead, it is necessary to benefit from artificial intelligence literacy more than before and be leaders in this field. In this regard, some researchers have proposed a model for artificial intelligence literacy, which consists of three foundations of functional literacy, social literacy and technological literacy. The main purpose of functional literacy is education. It means that he can teach in the library and receive training for his growth and development. As societies become more complex and information needs change more and more and information sources become more diverse, reading and writing need the ability to understand society beyond just decoding text. In this way, the need to have social literacy shows itself with a critical understanding of social phenomena. In modern society, the ability to use technology has become a basic ability required for communication. In fact, health librarians should have the ability to accept and use technology and accept what is popular in the society, learn and use it in order to provide services. As such, increasing and strengthening artificial intelligence literacy for health librarians is a very important effort to ensure the success of future libraries. Libraries that will be challenged by the emergence of artificial intelligence, low-quality service provision, and the abilities of their librarians.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Medical education
  • artificial intelligence literacy
  • medical library
  • health librarian