نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. و استاد مدعو دانشگاه

2 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه هشید چمران اهواز، اهواز، ایران.

3 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اهواز، ایران

10.48305/him.2025.42852.1214

چکیده

هدف: این مطالعه رابطه سواد سلامت و رفتارهای ارتقاء سلامت زنان شاغل در کتابخانه‌های عمومی خوزستان را بررسی می‌کند.

روش: پژوهش حاضر، مقطعی که با روش پیمایشی در سال 1403 انجام شد. جامعه آماری 120 زن شاغل در کتابخانه‌های عمومی خوزستان بود که از طریق نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب و پرسشنامه‌ها به‌طور تصادفی بین آن‌ها توزیع شد. نهایتاً 86 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های سواد سلامت و رفتارهای ارتقاء سلامت بود. داده‌ها با نرم افزار spss نسخه 24 و آزمون‌های توصیفی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین سواد سلامت و رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت (تغذیه، ورزش، مسئولیت‌پذیری و حمایت بین‌فردی) رابطه معنی‌داری وجود دارد اما بین سواد سلامت با مؤلفه‌های خودشکوفایی و مدیریت استرس رابطه معنی‌داری مشاهده نشد. تحلیل رگرسیون نشان داد 57 درصد از تغییرات رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت توسط سواد سلامت تبیین می‌شود (57/0=R2 ، 20/82=F، 100/0< P).

نتیجه‌گیری: زنان با سواد سلامت بالاتر، تصمیات بهتری در خصوص سلامت خود می‌گیرند. زنان شاغل در کتابخانه‌های عمومی با توجه به مسئولیت‌های حرفه‌ای و خانوادگی، نیازمند آگاهی بیشتر در حوزه سلامت برای مراقبت مؤثر از سلامت جسمی و روانی خود هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Examining the relationship between health literacy and health promoting behaviors of working women (case study: Khuzestan libraries)

نویسندگان [English]

  • shahnaz khademizadeh 1
  • zeinab mohammadi 2
  • masomeh khademizadeh 3

1 Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Department Knowledge and Information Science, Faculty of Education Sciences &amp; Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Master ofKnowledge and Information Science , National Public Libraries Institution, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Objective: This study examines the relationship between health literacy and health-promoting behaviors among female employees in public libraries in Khuzestan.

Method: This is a cross-sectional study conducted in 2024 using a survey method. The statistical population consisted of 120 female employees in public libraries in Khuzestan, selected through stratified random sampling, and questionnaires were randomly distributed among them. Ultimately, 86 questionnaires were analyzed. The data collection tools were health literacy and health-promoting behavior questionnaires. Data were analyzed using SPSS software version 24 and descriptive statistics and multiple regression tests.

Findings: The results indicated that there is a significant relationship between health literacy and health-promoting behaviors (nutrition, exercise, responsibility, and interpersonal support), but no significant relationship was found between health literacy and the components of self-actualization and stress management. Regression analysis showed that 57% of the changes in health-promoting behaviors were explained by health literacy (R² = 0.57, F = 82.20, P < 0.01).

Conclusion: Women with higher health literacy make better decisions regarding their health. Female employees in public libraries, given their professional and family responsibilities, need more awareness in the area of health to effectively care for their physical and mental well-being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • health literacy
  • working women
  • life skills
  • health promotion
  • libraries