نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 استادیار،گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان، ایران.
چکیده
مقدمه: ایمنی بیمار یک چالش جدی جهانی و یک بعد بسیار مهم از کیفیت مراقبت بهداشتی است. مراقبت و خدمات ناایمن علاوه بر تحمیل سختی بر انسانها، هزینههای اقتصادی سنگینی را نیز به بار میآورد. هدف از انجام این مطالعه بررسی فرهنگ ایمنی بیمار در بین پرستاران شاغل در مرکز آموزشی، درمانی آیه الله کاشانی اصفهان، در سال 1403 بود.
روش کار: در این مطالعه مقطعی که در سال 1403 انجام شد، 170 نفر از پرستاران بیمارستان آیه الله کاشانی اصفهان با استفاده از نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه سنجش فرهنگ ایمنی بیمار را تکمیل کردند.129 نفر پرسشنامه ها را به طور کامل پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه26 انجام شد .
یافته ها: در بین ابعاد دوازه گانه فرهنگ ایمنی بیمار، اقدامات مدیریت در راستای ایمنی بیمار(16.3±3.5)، و تبادل اطلاعات بالاترین امتیاز(17.7±2.7) و ارتباطات و ارائه بازخورد در مورد خطاها کمترین امتیاز(5.03±2.4) را در بین ابعاد فرهنگ ایمنی بیماررا دارند. از دیدگاه پرستاران بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فرهنگ ایمنی بیمار با سطح معنی داری .000). در بیمارستان آیه الله کاشانی اصفهان فاصله وجود دارد، همچنین از دیدگاه ایشان ساعت کاری بیشتر از چهل ساعت در هفته با کاهش فرهنگ ایمنی بیمار مرتبط است(سطح معناداری .023). همچنین از نظر پرستاران افراد دارای تحصیلات بالاتر با سطح معنی داری.002رعایت فرهنگ ایمنی بیشتری داشتند .
نتیجه گیری: از دیدگاه پرستاران بین وضعیت موجود فرهنگ ایمنی بیمار با وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد. همچنین ازدیدگاه ایشان ساعت کاری بیش از چهل ساعت در هفته با کاهش فرهنگ ایمنی بیمار و تحصیلات بیشتر پرستاران با افزایش فرهنگ ایمنی بیمار مرتبط است. بنابراین لازم است برنامه ریزی لازم برای کاهش بار کاری پرستاران انجام شود. همچنین در زمینه ارائه بازخورد در مورد خطاها لازم است کارشناسان فرهنگی ایمنی بیمار و دفتر بهبود کیفیت بیمارستان در زمینه آموزش به پرسنل و رعایت بازخورد خطاها به سرپرستاران اقدامات لازم را انجام دهند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the status of patient safety culture from the perspective of nurses working at Ayatollah Kashani Educational and Medical Center in Isfahan, a case study in 2024
نویسندگان [English]
- reza Karimihoseinabadi 1
- Ali Rashidpoor 2
- mehrdad sadeghi 3
1 PhD Student, Department of Cultural Management, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of Cultural Management, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Cultural Management Department, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Patient safety is a serious global challenge and a very important aspect of healthcare quality. Unsafe care and services, in addition to imposing hardship on humans, also incur heavy economic costs. The purpose of this study was to investigate patient safety culture among nurses working at Ayaullah Kashani Educational and Medical Center in Isfahan in 1403.
Methods: In this cross-sectional study conducted in 1403, 170 nurses from Ayaullah Kashani Hospital in Isfahan were selected using stratified sampling. Participants completed the demographic questionnaire and the patient safety culture assessment questionnaire. 129 people answered the questionnaires completely. Data analysis was performed using SPSS version 26 software. Findings were presented with an error rate of less than 0.05 as statistically significant.
Results: Among the 12 dimensions of patient safety culture, expectations and management actions towards patient safety and information exchange and transfer have the highest score, and communication and providing feedback on errors have the lowest score among the dimensions of patient safety culture. There is a significant relationship between the current and desired status of patient safety culture in Ayaullah Kashani Hospital, Isfahan. Patient safety culture was significantly related to working hours of more than 40 hours per week and to educational qualifications.
Conclusion: In line with the main mission of hospitals, which is to provide effective and safe services, attention to the culture of patient safety should be a priority in management programs, and in order to increase this culture, the groundwork for improving patient safety should be provided. Special attention should also be paid to the dimensions with low averages in this study in order to improve and strengthen these dimensions.
Keywords: Patient safety culture, nurse, patient safety, educational medical center
کلیدواژهها [English]
- Patient safety culture
- nurse
- patient safety
- educational medical center