نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی،واحد اصفهان (خوراسگان) ،دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 استادیار،گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی،واحد اصفهان (خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

چکیده

مقدمه: ایمنی بیمار یک چالش جدی جهانی و یک بعد بسیار مهم از کیفیت مراقبت بهداشتی است. مراقبت و خدمات ناایمن علاوه بر تحمیل سختی بر انسان‌ها، هزینه‌های اقتصادی سنگینی را نیز به بار می‌آورد. هدف از انجام این مطالعه بررسی فرهنگ ایمنی بیمار در بین پرستاران شاغل در مرکز آموزشی، درمانی آیه الله کاشانی اصفهان، در سال 1403 بود.
روش کار: در این مطالعه مقطعی که در سال 1403 انجام شد، 170 نفر از پرستاران بیمارستان آیه الله کاشانی اصفهان با استفاده از نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه سنجش فرهنگ ایمنی بیمار را تکمیل کردند.129 نفر پرسشنامه ها را به طور کامل پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه26 انجام شد .
یافته ها: در بین ابعاد دوازه گانه فرهنگ ایمنی بیمار، اقدامات مدیریت در راستای ایمنی بیمار(16.3±3.5)،  و تبادل اطلاعات بالاترین امتیاز(17.7±2.7) و ارتباطات و ارائه بازخورد در مورد خطاها کمترین امتیاز(5.03±2.4) را در بین ابعاد فرهنگ ایمنی  بیماررا دارند. از دیدگاه پرستاران بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فرهنگ ایمنی بیمار با  سطح معنی داری .000).  در بیمارستان آیه الله کاشانی اصفهان فاصله وجود دارد، همچنین از دیدگاه ایشان ساعت کاری بیشتر از چهل ساعت در هفته با کاهش فرهنگ ایمنی بیمار مرتبط است(سطح معناداری .023). همچنین از نظر پرستاران افراد دارای تحصیلات بالاتر با سطح معنی داری.002رعایت فرهنگ ایمنی بیشتری داشتند .
نتیجه گیری: از دیدگاه پرستاران بین وضعیت موجود فرهنگ ایمنی بیمار با وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد. همچنین ازدیدگاه ایشان ساعت کاری بیش از چهل ساعت در هفته با کاهش فرهنگ ایمنی بیمار و تحصیلات بیشتر پرستاران با افزایش فرهنگ ایمنی بیمار مرتبط است. بنابراین لازم است برنامه ریزی لازم برای کاهش بار کاری پرستاران انجام شود. همچنین در زمینه ارائه بازخورد در مورد خطاها لازم است کارشناسان فرهنگی ایمنی بیمار و دفتر بهبود کیفیت بیمارستان در زمینه آموزش به پرسنل و رعایت بازخورد خطاها به سرپرستاران اقدامات لازم را انجام دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the status of patient safety culture from the perspective of nurses working at Ayatollah Kashani Educational and Medical Center in Isfahan, a case study in 2024

نویسندگان [English]

  • reza Karimihoseinabadi 1
  • Ali Rashidpoor 2
  • mehrdad sadeghi 3

1 PhD Student, Department of Cultural Management, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran

2 Associate Professor, Department of Cultural Management, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran

3 Assistant Professor, Cultural Management Department, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

Introduction: Patient safety is a serious global challenge and a very important aspect of healthcare quality. Unsafe care and services, in addition to imposing hardship on humans, also incur heavy economic costs. The purpose of this study was to investigate patient safety culture among nurses working at Ayaullah Kashani Educational and Medical Center in Isfahan in 1403.

Methods: In this cross-sectional study conducted in 1403, 170 nurses from Ayaullah Kashani Hospital in Isfahan were selected using stratified sampling. Participants completed the demographic questionnaire and the patient safety culture assessment questionnaire. 129 people answered the questionnaires completely. Data analysis was performed using SPSS version 26 software. Findings were presented with an error rate of less than 0.05 as statistically significant.

Results: Among the 12 dimensions of patient safety culture, expectations and management actions towards patient safety and information exchange and transfer have the highest score, and communication and providing feedback on errors have the lowest score among the dimensions of patient safety culture. There is a significant relationship between the current and desired status of patient safety culture in Ayaullah Kashani Hospital, Isfahan. Patient safety culture was significantly related to working hours of more than 40 hours per week and to educational qualifications.

Conclusion: In line with the main mission of hospitals, which is to provide effective and safe services, attention to the culture of patient safety should be a priority in management programs, and in order to increase this culture, the groundwork for improving patient safety should be provided. Special attention should also be paid to the dimensions with low averages in this study in order to improve and strengthen these dimensions.

Keywords: Patient safety culture, nurse, patient safety, educational medical center

کلیدواژه‌ها [English]

  • Patient safety culture
  • nurse
  • patient safety
  • educational medical center
1 . Price WN, Cohen IG. Privacy in the age of medical big data. Nature medicine. 2019;25(1):37-43 .
2 . Yadav MK, Kumari I, Singh B, Sharma KK, Tiwari SK. Probiotics, prebiotics and synbiotics: Safe options for next-generation therapeutics.Applied microbiology and biotechnology. 2022;106(2):505-21 .
3 . Reis CT, Paiva SG, Sousa P. The patient safety culture: a systematic review by characteristics of hospital survey on patient safety culture dimensions. International Journal for Quality in Health Care. 2018;30(9):660-77 .
4 . Ravaghi H, Sajadi HS. Research Priorities for Patient Safety in Iran. Hakim Health Systems Research Journal. 2014;16(4):358-66 .
5 . David G, Gunnarsson CL, Waters HC, Horblyuk R, Kaplan HS. Economic measurement of medical errors using a hospital claims database. Value in Health. 2013;16(2):305-10 .
6 . Donaldson MS, Corrigan JM, Kohn LT. To err is human: building a safer health system: National Academies Press; 2000 .
7 . Pittet D, Donaldson L. Challenging the world: patient safety and health care-associated infection. International journal for quality in health care.2006;18(1):4-8 .
8. Güneş ÜY, Gürlek Ö, Sönmez M. A survey of the patient safety culture of hospital nurses in Turkey. Collegian. 2016;23(2):225-32 .
9 . Hall LH, Johnson J, Watt I, Tsipa A, O’Connor DB. Healthcare staff wellbeing, burnout, and patient safety: a systematic review. PloS one. 2016;11(7):e0159015 .
10 . Jafarpanah M, Rezaei B. Patient safety culture; the strengths and weaknesses: a case study of imam reza hospital of kermanshah. Health and Development Journal. 2019;8(2):197-209 .
11 . Wu G, Mao J, Zhao L, Li Y, Li S, Wu Q. The Association of Patient Safety Culture with Hospital Safety Performance: A Cross-sectional Survey. Health Science Journal. 2019;13(6):1-6 .
12 . Okuyama JHH, Galvão TF, Crozatti MTL, Silva MT. Health professionals’ perception of patient safety culture in a university hospital in São Paulo: A cross-sectional study applying the Hospital Survey on Patient Safety Culture. Sao Paulo Medical Journal. 2019;137:216-22 .
13 . Javad M, Amin G, Mahbobe M, Forooshani R, Abas A, Mohammad A. Validation of Farsi version of hospital survey on patient Safety culture questionnaire, using confirmatory factor analysis method. Hosp J. 2012;11(2):19-30 .
14 . Pourshareiati F, Amrollahi M. Patient safety culture from Rahnemon hospital nurses’ perspective. Occupational Hygine and Health Promotion Journal. 2017;1(1):52-61 .
15 . Sharifi S IA, Hatamipour KH,Sadeghi N,Safabakhsh L. Patient safety culture from the perspective of nurses working in hospitals in Mazandaran province. Iranian Nursing Journal. 2014;27(88):77-87 .
16 . Rezapoor A TKA, Bayat R, Arabloo J, Rezapoor Z. Study of patients' safety culture in Selected Training hospitals affiliated whith Tehran university of medical sciences. Hospital. 2012;11(2):55-64 .
17 . Almasi A, Kalhori RP, Jouybari TA, Goodarzi A, Ahmadi A. Evaluation of patient safety culture in personnel of hospitals in Kermanshah, 2013.Journal of Clinical Research in Paramedical Sciences. 2015;4 .(1)
18 . Salarvand Sh MA, Bahri N,Dalvand P,Moghimian M,Mahmoudi GH,Ebrahimzadeh F. Patient safety culture from the perspective of healthcare
workers. Quarterly Journal of Management/Nursing. 2015;4(4):54-65 .
19 . Baghaei R, Nourani D, Khalkhali H, Pirnejad H. Evaluating Patient Safety Culture in Personnel of Academic Hospitals in Urmia University of
Medical Sciences in 2011. Journal of Urmia Nursing & Midwifery Faculty (2228-6411). 2012;10 .)2 (
20 . Phaghizadeh S, Asoori M. Assessment of nurses viewpoints on patient safety culture in Amol hospitals in Iran, 2012. Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal. 2015;4(2):45-55 .
21 . Chen I-C, Li H-H. Measuring patient safety culture in Taiwan using the Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC). BMC health services research. 2010;10:1-10 .
22 . Alahmadi H. Assessment of patient safety culture in Saudi Arabian hospitals. Quality and Safety in Health Care. 2010;19(5):e17-e .
23 . Westat R, Sorra J, Famolaro T, Dyer MN, Khanna K, Nelson D. Hospital survey on patient safety culture: 2010 User Comparative Database Report. Agency for Healthcare Research and Quality US Department of Health and Human Services. 2010 .
24 . Baldwin Jr DC, Daugherty SR, Tsai R, Scotti Jr MJ. A national survey of residents’ self-reported work hours: thinking beyond specialty. Academic medicine. 2003;78(11):1154-63 .
25 . Shabani Arani M, Tabatabaei S, Mansouri N. Prediction of safety culture based on of dimensions of just culture in of one of the industrial sections of Tehran. Iranian Journal of Ergonomics. 2019;7(1):63-72