نوع مقاله : خلاصه سیاستی
نویسندگان
1 دانشیار برنامه ریزی آموزشی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
پاسخگویی اجتماعی در نظام سلامت به عنوان تعهد نهادهای آموزشی به رفع نیازهای واقعی جامعه، امروزه به یکی از ارکان اساسی تحول در آموزش پزشکی تبدیل شده است. گزینه های سیاستی پیشنهادی در این خصوص، بر مبنای تجربیات ۱۵ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که چالشها و راهکارهای عملیاتی برای نهادینه کردن این مفهوم را بیان کرده اند تدوین شده است. یافتههای مطالعه کیفی نشان داد نظام فعلی آموزش پزشکی با موانع متعددی از جمله ساختارهای سنتی مدیریتی، کمبود مشوقهای موثر برای اساتید، ضعف در مشارکت واقعی جامعه و عدم انسجام برنامههای درسی مواجه است.
راهکارهای پیشنهادی در خصوص ارتقای پاسخگویی اجتماعی در نظام آموزش علوم پزشکی در چهار محور اصلی دستهبندی میشوند: نخست، توانمندسازی اساتید به عنوان الگوهای اجتماعی از طریق بازنگری نظام ارتقاء و ایجاد مشوقهای عینی. دوم، طراحی سیستم یکپارچه مدیریت پاسخگویی اجتماعی با تشکیل کمیتههای تخصصی و تدوین سند راهبردی. سوم، بازمهندسی برنامههای درسی با تاکید بر مهارتهای ارتباطی و مسئولیتپذیری اجتماعی و چهارم، توسعه مشارکتهای بینبخشی با صنعت و سازمانهای جامعهمحور. اجرای موفق این راهکارها مستلزم توجه به چالشهایی از جمله مقاومت در برابر تغییر، محدودیتهای بودجهای، تفاوت نگرشهای نسلی در اساتید و نیاز به زمان برای ایجاد اعتماد اجتماعی است. این مطالعه با تبیین راهکارهای عملیاتی، بر ضرورت اقدام تدریجی و همهجانبه تاکید دارد که میتواند دانشگاههای علوم پزشکی را در تحقق رسالت اجتماعی خود یاری رساند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Social Accountability in the Health System: Practical Strategies for Transforming Medical Education
نویسندگان [English]
- Maryam Avizhgan 1
- Maryam Avizhgan 2
1 Associate Professor of Curriculum Planning, Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Social accountability in the health system, as a commitment of educational institutions to meet the real needs of society, has today become one of the fundamental pillars of transformation in medical education. The proposed policy options in this regard have been developed based on the experiences of 15 faculty members of Isfahan University of Medical Sciences who have expressed the challenges and operational solutions for institutionalizing this concept. The findings of the qualitative study showed that the current medical education system faces several obstacles, including traditional management structures, lack of effective incentives for professors, weakness in real community participation, and lack of coherence in curricula.
The proposed solutions for promoting social accountability in the medical education system are categorized into four main axes: first, empowering professors as social role models through reviewing the promotion system and creating tangible incentives. second, designing an integrated social accountability management system by forming specialized committees and developing a strategic document. Third, reengineering curricula with an emphasis on communication skills and social responsibility; and fourth, developing cross-sector partnerships with industry and community-based organizations. Successful implementation of these strategies requires addressing challenges such as resistance to change, budget constraints, generational differences in faculty attitudes, and the need for time to build social trust. By explaining operational strategies, this study emphasizes the need for gradual and comprehensive action that can help medical schools fulfill their social mission.
کلیدواژهها [English]
- Social accountability
- medical education
- health system
- social responsibility
- policy brief