نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
2 دانش آموخته دکتری مدیریت اطلاعات و دانش. دانشگاه تهران، تهران،ایران
چکیده
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش اضافهباکاری در رابطه بین رقابت بینفردی و رفتار پنهانکاری دانش در بین مدیران، کارکنان اداری، رؤسای کتابخانههای علوم پزشکی شهر تهران میباشد.
روشبررسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری مدیران، کارکنان اداری، رؤسای کتابخانههای علوم پزشکی شهر تهران بوده، که در مجموع 230 نفر بودند، با استفاده از فرمول کوکران و در نظر گرفتن پارامترهای آماری استاندارد، حجم نمونه پژوهش 144 نفر تعیین گردید. در بخش کمی، برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. برای سنجش رقابت بینفردی از مطالعه لی (2020) که شامل 9 گویه در 2 بعد (ضطراب رقابتی ، حس رقابت)است، مورد ارزیابی قرار گرفت. برای اندازهگیری پنهانکاری دانش، از پرسشنامه سرنکو و بونتیس (۲۰۱۶) با 12 گویه و برای ارزیابی اضافهبارکاری از پرسشنامه کاراتپ (2015) با 4 گویه بهره گرفته شد. 144 پرسشنامه 141 پرسشنامه تکمیل شد و تمامی 141 پرسشنامه گردآوریشده مبنای تحلیل قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی همچون توزیع فراوانی و آمار استباطی و روش مدلسازی معادلات ساختاری با Smart PLS انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد رقابت بینفردی بر پنهانکاری دانش تاثیر مثبت و معنی داری دارد و همچنین رقابت بینفردی بر اضافهبارکاری تاثیر مثبت دارد. اضافهبارکاری بر پنهانکاری دانش تأثیر مثبت و معنی داری دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد اضافهبارکاری به عنوان یک میانجی کامل در رابطه بین رقابت بینفردی و پنهانکاری دانش عمل میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Examining the Role of Work Overload in the Relationship Between Interpersonal Competition and Knowledge Hiding Behavior of Medical Sciences Library Employees
نویسندگان [English]
- Seifallah Andayesh 1
- Zahra Kianrad 2
1 Assistant Proffesor, Knowledge and Information Science, Persian Gulf University, Bushehr, Iran
2 PhD graduate, knowledge and information science, University of Tehran. Tehran. Iran
چکیده [English]
Introduction:The aim of this study is to examine the role of work overload in the relationship between interpersonal competition and knowledge hiding behavior among managers, administrative staff, and heads of medical sciences libraries in Tehran.
Method:This research employed a descriptive-survey design and, in terms of purpose, is applied research. The statistical population consisted of managers, administrative staff, and heads of medical sciences libraries in Tehran, totaling 230 individuals. Using Cochran’s formula and considering standard statistical parameters, the sample size was determined to be 144. In the quantitative section, standardized questionnaires were utilized to measure the research variables. Interpersonal competition was assessed using Lee’s (2020) scale with 9 items across two dimensions (competitive anxiety and sense of competition). Knowledge hiding was measured with the 12-item questionnaire developed by Serenko and Bontis (2016), and work overload was evaluated using Karatape’s (2015) 4-item scale. Out of 144 distributed questionnaires, 141 were completed, and all 141 valid responses were analyzed. Data analysis was conducted using descriptive statistics such as frequency distribution and inferential statistics through structural equation modeling (SEM) with Smart PLS.
Findings:The results indicated that interpersonal competition has a positive and significant effect on knowledge hiding. Moreover, interpersonal competition positively affects work overload. Work overload also exerts a positive and significant effect on knowledge hiding.
Conclusion: The findings revealed that work overload serves as a full mediator in the relationship between interpersonal competition and knowledge hiding.
کلیدواژهها [English]
- Interpersonal Competition
- Knowledge Hiding
- Work Overload
- Medical Sciences Libraries