مدیریت اطلاعات سلامت
آیدین احمدی؛ فاطمه ترابی؛ علیرضا هاشمیان؛ رضا وقردوست
چکیده
مقدمه: علاقه فراوان به جراحیای زیبایی و خطرات احتمالی این گونه جراحیها، باعث میشود تا اهمیت توجه به سواد سلامت برای متقاضیان این گونه جراحیها بهمنظور ارزیابی و تصمیمگیری صحیح ضرورت یابد. لذا هدف این مطالعه ارزیابی سطح سواد سلامت متقاضیان جراحی زیبایی است.روش بررسی: روش پژوهش مقطعی است. نمونه پژوهش شامل 189 متقاضی جراحی زیبایی ...
بیشتر
مقدمه: علاقه فراوان به جراحیای زیبایی و خطرات احتمالی این گونه جراحیها، باعث میشود تا اهمیت توجه به سواد سلامت برای متقاضیان این گونه جراحیها بهمنظور ارزیابی و تصمیمگیری صحیح ضرورت یابد. لذا هدف این مطالعه ارزیابی سطح سواد سلامت متقاضیان جراحی زیبایی است.روش بررسی: روش پژوهش مقطعی است. نمونه پژوهش شامل 189 متقاضی جراحی زیبایی مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی درمانی حضرت فاطمه شهر تهران که به روش در دسترس انتخاب گردیدند. که برای گرداوری دادهها از پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA) استفاده گردید. برای تحلیل داده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری یو من-ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد.یافتهها: میانگین سواد سلامت شرکتکنندگان بالاتر از حد متوسط پرسشنامه بود. بشترین میانگین مربوط به مؤلفه فهم (65/85 ) و کمترین میانگین مربوط به دسترسی (60/76) میباشد. ارتباط معنیداری بین میانگین سطح سواد سلامت زنان و مردان در بعد فهم با میانگین سواد سلامت وجود دارد. همچنین به طور معنیداری بین سطح سواد سلامت و سطح تحصیلات ارتباط معنیداری وجود دارد. متقاضیان با مدرک تحصیلی بالاتر دارای سطح سواد سلامت بالاتری نیز هستند. همچنین بیشترین منابع کسب اطلاعات سلامت متقاضیان اینترنت (74/40) درصد میباشد.نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد افراد با سطح سواد پایین دارای سواد سلامت پایینتری میباشند. همچنین بیشترین میزان استفاده از منابع اطلاعاتی از اینترنت میباشد که ضروری است به کیفیت این منابع توجه بیشتری گردد. زیرا ممکن است منابع آموزشی آنلاین بی کیفیت بعنوان یک مانع برای تصمیم گیری و رضایتمندی بیمار عمل نماید.
علیرضا رحیمی؛ محمد رضا سلیمانی؛ علیرضا هاشمیان
چکیده
مقدمه: امروزه خدمات کتابخانهها به شدت تحت تأثیر فنآوری اطلاعات قرار گرفته؛ به گونهای که این امر باعث تغییر در نحوه ارایه خدمات شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دید کاربران انجام گردید.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل 331 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه خدمات کتابخانهها به شدت تحت تأثیر فنآوری اطلاعات قرار گرفته؛ به گونهای که این امر باعث تغییر در نحوه ارایه خدمات شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دید کاربران انجام گردید.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل 331 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که به روش نمونهگیری تصادفی بر اساس جدول نمونهگیری Morgan انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه DigiQUAL بود. دادهها با استفاده از آزمونهای ANOVA و t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین کیفیت خدمات در همه ابعاد مدل DigiQUAL پایینتر از حد متوسط 4 بود. بیشترین و کمترین میانگین کیفیت خدمات در گروه اعضای هیأت علمی به ترتیب به پوشش موضوعی (56/4) و سودمندی (07/3) اختصاص داشت. بیشترین و کمترین میانگین بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز مربوط به دقت و صحت (56/4) و سودمندی (96/2) بود. همچنین، ارتباط معنیداری بین کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال و متغیرهای سن، جنسیت و مقطع تحصیلی وجود داشت.نتیجهگیری: با توجه به پایین بودن میانگین کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال، ضروری است تا کتابداران و مسؤولان کتابخانه توجه بیشتری به بهبود کیفیت خدمات دیجیتال و همچنین، آموزش بیشتر کاربران داشته باشند. نتایج به دست آمده از مطالعه میتواند برای استفادهکنندگان از کتابخانههای دیجیتال مفید باشد.