مدیریت اطلاعات سلامت
صبا پایدار؛ غلامعلی رئیسی اردلی؛ حسین رئیسی دزکی
چکیده
مقدمه: امروزه، بیمارستانها با چالشهایی مانند ازدحام در بخش اورژانس و افزایش بینظمی و اختلال در کار پرسنل مواجه هستند که سبب افزایش نارضایتی بیماران میشود. با پیشرفت هوش مصنوعی و گسترش علم دادهکاوی، پیشبینی پذیرش بیماران اهمیت زیادی پیدا کرده است. هدف این پژوهش، پیشبینی پذیرش بیماران بخش اورژانس در بیمارستان امامعلی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه، بیمارستانها با چالشهایی مانند ازدحام در بخش اورژانس و افزایش بینظمی و اختلال در کار پرسنل مواجه هستند که سبب افزایش نارضایتی بیماران میشود. با پیشرفت هوش مصنوعی و گسترش علم دادهکاوی، پیشبینی پذیرش بیماران اهمیت زیادی پیدا کرده است. هدف این پژوهش، پیشبینی پذیرش بیماران بخش اورژانس در بیمارستان امامعلی (ع) شهرکرد است.
روش بررسی: در این پژوهش، 2180 پرونده بیماران بخش اورژانس بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات اولیه بیماران شامل مشخصات فردی، علائم حیاتی بیمار و سطح تریاژ که توسط پرستاران در فرم تریاژ ثبت شده بود، استخراج شد. با استفاده از ماتریس مقایسات زوجی، ویژگیهای مؤثر توسط خبرگان انتخاب شدند. سپس با استفاده از الگوریتمهای بیز ساده، درخت تصمیم، جنگل تصادفی و ماشین بردار پشتیبان، دادهها طبقهبندی شدند.
یافتهها: از بین ۱۴ ویژگی جمعآوری شده، ۹ ویژگی منتخب توسط خبرگان انتخاب شد و نتایج نشان داد که الگوریتم جنگل تصادفی با دقت ۲/۹۲ درصدوحساسیت 96 درصد وصحت 3/86 درصد نسبت به الگوریتم های بیز ساده ، ماشین بردار پشتیبان ودرخت تصمیم بهترین عملکرد را در پیشبینی پذیرش بیماران این مطالعه موردی داشته است.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که دقت مدلهای یادگیری ماشین با استفاده از نظرات خبرگان در انتخاب ویژگیهابیشتر میشود و و با توجه به حوزه مورد مطالعه، الگوریتمهای یادگیری ماشین نتایج متفاوتی دارند که در این مطالعه الگوریتم جنگل تصادفی بهترین عملکرد را در پیشبینی پذیرش بیماران داشته است.
مدیریت اطلاعات سلامت
نـاهیـد توکلــی؛ حسین باقریان محمودآبادی
چکیده
مقدمه: بخش اورژانس بیمارستانها نقش بسیار مهمی در نظام سلامت دارد که با بکارگیری فناوری های اطلاعات سلامت می توان اثربخشی این خدمات را به طور موثری افزایش داد. هدف این مطالعه اولویت بندی چالش های پیاده سازی پرونده الکترونیک پزشکی در بخش اورژانس بیمارستان های منتخب شهر اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1401 انجام ...
بیشتر
مقدمه: بخش اورژانس بیمارستانها نقش بسیار مهمی در نظام سلامت دارد که با بکارگیری فناوری های اطلاعات سلامت می توان اثربخشی این خدمات را به طور موثری افزایش داد. هدف این مطالعه اولویت بندی چالش های پیاده سازی پرونده الکترونیک پزشکی در بخش اورژانس بیمارستان های منتخب شهر اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1401 انجام شد. جامعه پژوهش شامل پزشکان و پرستاران بیمارستان های الزهراء ، کاشانی و امین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. روایی این ابزار، بر اساس دریافت نظرات 10 نفر از صاحب نظران تایید و پایایی پرسشنامه نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 85/0 بدست آمد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPS S انجام و یافته ها در قالب میانگین و انحراف معیار ارائه شد.یافته ها: یافته ها نشان داد چالش های حیطه سازمانی، فنی، انسانی و مالی بترتیب دارای اولویت اول تا چهارم بودند که از بین چالشهای سازمانی افزایش حجم کار ارائه دهندگان خدمات سلامت، پیچیدگی فرآیندهای پذیرش ، ارائه خدمت به بیماران اورژانسی و نبود زیرساخت الکترونیکی برای ارسال اطلاعات به سازمانهای ذینفع بیشترین اولویت را به خود اختصاص داد. نتیجه گیری: پیاده سازی موثر پرونده الکترونیک پزشکی در بخش اورژانس بیمارستانهای مورد مطالعه مستلزم توسعه فرآیندهای اثربخش جهت ارائه خدمات درمانی به بیماران اورژانسی، فراهم کردن زیرساخت سازمانی و فنی برای دسترسی مناسب ارائه دهندگان خدمات سلامت و سایر کاربران به پرونده های الکترونیکی و تامین بودجه جهت آموزش کاربران می باشد.
عباس ملکی؛ سید مجتبی سجادی؛ بابک رضایی خبوشان
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 4-16
چکیده
مقدمه: اورژانس محلی برای ارایهی خدمات درمانی به بیماران است که رابطهی نزدیکی برای بهبود و نجات زندگی انسانها دارد. هدف کلی تحقیق استفاده از شبیهسازی و جریان بهبود یافتهی فرایند درمان، برای ارایهی طراحی مناسبی از فضا، منابع و هزینهها در بخش اورژانس و بهبود شاخصهای عملکردی آن بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توسعهای ...
بیشتر
مقدمه: اورژانس محلی برای ارایهی خدمات درمانی به بیماران است که رابطهی نزدیکی برای بهبود و نجات زندگی انسانها دارد. هدف کلی تحقیق استفاده از شبیهسازی و جریان بهبود یافتهی فرایند درمان، برای ارایهی طراحی مناسبی از فضا، منابع و هزینهها در بخش اورژانس و بهبود شاخصهای عملکردی آن بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توسعهای کاربردی، مقطعی یک ماهه بر روی بیماران اورژانس بیمارستان اراک در سال 1391 انجام شده است و اطلاعات از طریق مشاهده و پرسشنامه منطبق بر فرم وزارت بهداشت جمعآوری شده است. روایی آن از لحاظ محتوا صوری و پایایی آن با Alpha Cronbach برابر 93 درصد تعیین شده است. روش نمونهگیری هدفدار، غیر احتمالی بدون نمونهگیری اولیه به تعداد 7035 نفر میباشد. تجزیه وتحلیل دادهها با نرمافزار Easy Fit و شبیهسازی مدل با نرمافزار Arena انجام شده است. یافتهها: در این پژوهش چهار سناریوی مختلف در نرمافزار Arena شبیهسازی شده است که نتایج آنها به صورت کمی و مقایسهای با توجه به شاخصهای عملکردی ارایه شده است. سناریوی یک بهعنوان مدل اولیه در نظر گرفته شده است که شاخص هزینهی آن درحدود 44 میلیون واحد پول و درصد رسیدگی در بخش احیا 37 درصد میباشد و باتوجه به این یافتهها سه سناریوی دیگر طراحی و اجرا شده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که مدل بهبود یافته نسبت به مدل قبلی اورژانس، سبب طبقهبندی مناسب جریان کار و بهبود شاخصهای عملکردی در اورژانس میشود. همچنین با تغییر تعداد منابع و تختها بهطور مناسب میتوان ارایهی خدمات به بیماران و نارضایتیهای آنها را بهبود بخشید. واژههای کلیدی: شبیهسازی کامپیوتری؛ بخش اورژانس؛ درمان