نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، فنآوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
2 کارشناس، کامپیوتر، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3 کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
4 دانشیار، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فیزیولوژی، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده
مقدمه: از آنجایی که ارتباط بین کاربر و محیط وب از طریق رابط کاربری صورت میگیرد، ضروری است که وبسایتهای سلامت، کاربر محور باشد. پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف رابط کاربری وبسایتهای سلامت در ایران انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش کاربردی و از نوع توصیفی بود که در آن از روش مکاشفهای بهره گرفته شد. در این پژوهش، 13 وبسایت سلامت با روش نرخ صفحات مرتبط و رتبه Alexa انتخاب گردیدند و بر اساس سیاهه وارسی مشتمل بر 5 معیار اصلی و 27 مؤلفه توسط پنج ارزیاب متخصص (3 نفر علوم کامپیوتر، 2 نفر کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آنالیز توصیفی در نرمافزار Excel تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: وبسایتهای سواد سلامت، 7/63 درصد از معیارهای سیاهه وارسی را رعایت کردهاند. معیارهای «انعطافپذیری» با 89 درصد، «نکات فنی» با 81 درصد، «وضوح و زیبایی» با 77 درصد بالاترین امتیازها و «رهنمونی و راهنمایی» با 9/36 درصد و «پاسخگویی و تعامل با کاربر» با 35 درصد کمترین امتیازها را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: رابط کاربری در وبسایتهای سلامت، تا حدودی مطلوب بود و با توجه به امتیازات به دست آمده، چنین استنباط میشود که دو معیار «رهنمونی و راهنمایی» و «پاسخگویی و تعامل با کاربر» نیاز به توجه بیشتری دارد. پیشنهاد میشود که وبسایتهای مورد بررسی با رفع مشکلات شناسایی شده، شکاف خود را با کاربران به حداقل برساند و بدین ترتیب موجبات مراجعات مکرر و بعدی کاربران را فراهم نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluating the User Interface of Health Literacy Websites in Iran
نویسندگان [English]
- Elham Saljoughi 1
- Nona Aghasi 2
- Mahdieh Asadi 3
- Maryam Okhovati 4
1 MSc, Information Technology, School of Health Management and Medical Informatics, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
2 BSc, Computer, School of Health Management and Medical Informatics, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
3 MSc, Medical Library and Information Sciences, School of Health Management and Medical Informatics, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
4 Assistant Professor, Medical Library and Information Sciences, Physiology Research Center, Institute of Neuropharmacology, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
چکیده [English]
Introduction: Since the relationship between the user and the web is through the user interface, it is essential that health websites be user-centric. The aim of the present study was to identify the strengths and weaknesses of the user interface of health websites in Iran. Methods: This applied and descriptive research was conducted using heuristic method. Based on their Alexa rank and the rate of related pages, 13 health websites were selected. The websites were examined by 5 evaluators (3 graduates in computer sciences and 2 in medical library and information sciences) using a checklist containing 5 major criteria and 27 items. The data were analyzed using descriptive statistics in Excel software. Results: The health literacy websites had observed 63.78% of the criteria of the checklist. The criteria of flexibility (89%), technical features (81%), and aesthetics and visibility (77%) gained the highest scores, respectively. However, the lowest scores belonged to the criteria of help and documentation (36.9%) and responsiveness and interaction (35%). Conclusion: The websites’ user interfaces were in relatively desirable conditions. According to the findings, the criteria of help and documentation and responsiveness and interaction require more attention. It is suggested that these websites resolve the identified problems and minimize the gap between them and the users, so that users can visit these websites more frequently.
کلیدواژهها [English]
- User Interface
- Health Literacy
- Websites