دوره 15، شماره 4، 1397 (شماره پیاپی 62) - در حال تکمیل

بررسي سواد سلامت دانش آموزان دختر شهر تبریز براساس ويژگي هاي جمعيت شناختي

اسداله خديوي

DOI: 10.22122/him.v15i4.3617

چکیده


مقدمه : سواد سلامت به عنوان يک مسئله جهانی مطرح و به دلیل نقش آن در نحوه تصمیم­گیری اشخاص در زمینه­های مرتبط با سلامت به عنوان يکی از ابزارهای اساسی در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر تعيين سطح سواد سلامت دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز بر اساس ویژگی‌های جمعيت شناختي بوده است .

روش­ بررسي : اين مطالعه توصیفی- پيمايشي می­باشد .جامعه آماری تحقیق دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز به تعداد 25112 نفر می باشد که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 387 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش پرسشـنامه اسـتاندارد سـواد سلامت منتظري و ديگران كه دارای 5 بعد و 33 گویه است. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحليل قرار گرفتند.

یافته ها : بين ميزان نمرات سواد سلامت دانش آموزان و ابعاد آن، دسترسى، خواندن، فهم، ارزيابى و تصميم گيرى در سه گروه سني تفاوت معني داري وجود دارد. يافته ديگر آن است كه بين ميزان نمرات خواندن، فهم، ارزیابی و تصمیم گیری دانش آموزان نواحی پنجگانه تفاوت معناداري مشاهده گرديد اما بين میزان نمرات دسترسی دانش آموزان نواحی تفاوت معناداري مشاهده نشد.

نتيجه گيرى: نتايج پژوهش نشان داد  نمرات سواد سلامت در ناحيه 5 آموزش و پرورش و گروه سني زير 16 سال پايين مي­باشد اين موضوع نشان از لزوم توجه به مساله سواد سلامت  در دانش آموزان ناحيه 5 و گروه سني زير 16 سال را دارد.


واژگان کلیدی


سواد سلامت، دانش آموزان دختر، مهارت خواندن

مراجع


- Peyman N, Samii Roody K. Health Literacy Survey of Behvarzan Health Homes Covered by Urban and Rural Health Centers. Health Literacy Quarterly 2016 ; 1(1):46-52.[In Persian].

- Rakhshan F,Shams M, Pariani A.Health Education and Promotion: History of Tasks of Indicators, Tehran: Ministry of Health and Medical Education 2010;12(5):40-48.[In Persian].

- Rafiezadeh GS, Tabarsy B, Hassanjani S, Razavi M, Amjady M, Hojjati H.The relationship between health literacy level and self-efficacy of type II diabetic patients referring to diabetes clinic of Gorgan city, Quarterly Journal of Diabetes Nursing, Nursing and Midwifery Faculty, Zabol University of Medical Sciences 2015 ; 3(2):30-42.[In Persian].

- Soleimanian, A Sarbandi F, Ardestani M, Javadi M, Nasiri A . The Executive Order of the National Self-Care Program, Tehran , Iran: Mojasameh ;2015.P,29.[In Persian].,

- Tehrani Banihashemi SA, Amir Khani A, Haghdoust A, Alavian M, Asghari Fard H, Baradaran H, Barghamdi M, Parsinia S, Fathi Ranjbar S , et al. Health literacy in five province and relative effective factors. Strides in Development of Medical Education 2007; ; 4(1): 4-9 .[In Persian].

- Ghanbari S, Majlisi F, Ghaffari M, Mahmoudi M. Study of Health Literacy of Pregnant Women under Cover of Health Centers of the University of Medical Sciences Shahid Beheshti. Daneshvar medicine 2011; No.19: pp. 1-13.[In Persian].

- Montazeri A, Tavousi M, Rakhshani F, Azin SA, Jahangiri K, Ebadi M, et al. Health Literacy for Iranian Adults (HELIA): development and psychometric properties. Payesh. 2014;13(5):589-99. [In Persian]

- Nassiripour, A .The Relationship between Organizational Health Culture and Organizational Commitment of Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran, Health Management 2011; No. (2 and 1).[In Persian].

- Zare Gavgani V, Abdollahzadeh P.A Review on the Role of Digital Libraries in Promoting Health Literacy, Journal of Health Image 2015; Volume 5, Issue 2, Pages : 32-36.[In Persian].

- Peyman N ,Abdollahi M.The relationship between health literacy and self-efficacy of physical activity in postpartum women, Journal of Health Literacy 2015, First issue, Number One; pp .6-11. [In Persian].

- Begoray L.Wharf-Higgins J.MacDonald M. High school health curriculum and health literacy: Canadian student voices, Environmental & Occupational Health, 2015: pp. 35-42.

- Kickbusch I.Franklin A, Agis D.Health literacy The solid facts 2013.[available at: http://wwweurowhoint/pubrequest.

- Mazor K, Roblin D, Williams A, Greene S, Gaglio B, Field TS. Health literacy and cancer prevention: Two new instruments to assess comprehension, Patient education and counseling 2012. 88(1):54-60.

- Cho Y, Lee S, Arozullah, A. Effects of health literacy on health status and health service utilization amongst the elderly, Social Science & Medicine 2008, 66(8):1809-16.

- Reyesi M, Mostafavi F,Hasanzadeh A, Sharifi Rad G. Health Literacy Relationship with General Health Status and Health Behaviors in the Elderly of Isfahan, Journal of Health Systems Research, seventh year,2017, No 4, pp.469-479.[In Persian].

- Najafi F, Mozafari S, Mirzaee S. [Assessment of 3rd grade junior school girl students’ knowledge and attitude toward puberty age sanitation]. J Guilan Univ Med Sci 2012;21(81):22-8.

- Health literacy Australa. Jun 2008. Available online at: http://www,abs.gov.au

- Ziapoor A, Kianipoor N. Predicting health literacy of students in Kermanshah University of Medical Sciences in 2016: the role of demographic variables. J Health Literacy 2016;1(3):182-90.[In Persian].

- Javadzade H, Sharifirad G, Reisi M, Tavassoli E, Rajati F. Health literacy among adults of Isfahan, Iran. Journal of Health System Research. 2013;9(5):540-549.

- .Lee SY, Tsai TI, Tsai YW, Kuo KN. Health literacy, health status, and healthcare utilization of Taiwanese adults: Results from a national survey. BMC Public Health 2010;10(1):614. https://doi.org/10.1186/1471-2458-10-614

- Sun X, Shi Y, Zeng Q, Wang Y, Du W, Wei N, et al. Determinants of health literacy and health behavior regarding infectious respiratory diseases: a pathway model. . BMC Public Health. 2013;13(1):1.

- Karimi S, Keyvanara M, Hosseini M, Jafarian M, Khorasani E. Health literacy, health status, health services utilization and their relationships in adults in Isfahan. Health Inf Manage 2014;10(6):862-75.[In Persian].





Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.