مدیریت اطلاعات سلامت
شهناز خادمی زاده؛ سمیرا اسماعیلی
چکیده
مقدمه: با گسترش چشمگیر فعالیتهای پژوهشی، سلب اعتبار برخی از بروندادهای علمی حوزه پزشکی نیازمند بررسی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین ابعاد و الگوهای همکاری آثار سلب اعتبار شدۀ بینالمللی حوزه پزشکی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس انجام شده است.روش بررسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل کتابسنجی و با رویکرد علمسنجی و ...
بیشتر
مقدمه: با گسترش چشمگیر فعالیتهای پژوهشی، سلب اعتبار برخی از بروندادهای علمی حوزه پزشکی نیازمند بررسی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین ابعاد و الگوهای همکاری آثار سلب اعتبار شدۀ بینالمللی حوزه پزشکی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس انجام شده است.روش بررسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل کتابسنجی و با رویکرد علمسنجی و فنون مصورسازی، برای ترسیم همکاریهای علمی انجام شد. جامعه پژوهش، تمام آثار سلب اعتبار شده پزشکی موجود از سال 2016 تا پایان2020 در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس بود که با استفاده از روش تحلیل شبکه ای مطالعه شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که طی دوره زمانی مورد بررسی، 480 اثر منتشر شده در پایگاه اسکوپوس، سلب اعتبار شده است که کشورهای آمریکا، انگلستان، هند، چین دارای بیشترین شاخص مرکزیت رتبه، نزدیکی و بینابینی هستند که در نتیجه تاثیرگذاری بیشتری بر سایر کشورها در شبکه علمی را دارند. همچنین کشورهای مذکور نقش مهمی در اتصال گرهها و انتقال اطلاعات در شبکه ایفا میکنند که با استفاده از مصورسازی میتوان شبکه آثار سلب اعتبار شده را مشاهده کرد.نتیجهگیری: مقالات سلب اعتبار شده در کشورهای آمریکا و انگلستان دارای شاخصهای مرکزیت بالا هستند که این نشان دهندۀ نفود و قدرت بیشتر این کشورها است که تاثیرگذاری بیشتری نیز بر سایر کشورها در شبکه علمی دارند.
مدیریت اطلاعات سلامت
شهناز خادمی زاده؛ رقیه قضاوی؛ مریم آقائی
چکیده
مقدمه: به دلیل مواجهه جامعه پژوهش با اطلاعات و بحث تشخیص اطلاعات درست از نادرست که افراد در طی بحران با آن مواجه میشوند، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک با پذیرش باور توطئه و اضطراب آینده در مواجهه با کووید-19 در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است.روش بررسی: مطالعه حاضر، ...
بیشتر
مقدمه: به دلیل مواجهه جامعه پژوهش با اطلاعات و بحث تشخیص اطلاعات درست از نادرست که افراد در طی بحران با آن مواجه میشوند، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک با پذیرش باور توطئه و اضطراب آینده در مواجهه با کووید-19 در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است.روش بررسی: مطالعه حاضر، پیمایشی از نوع همبستگی بود و بر روی 362 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 1399- 1400 انجام شد. ابزار مورد استفاده، شامل پرسشنامه 32 گویهای در پژوهش Duplaga وGrysztar(2021) بود. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همسبستگی پیرسون تحلیل شدیافتهها: یافته ها نشان داد سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک با پذیرش باور توطئه و اضطراب آینده رابطه عکس داشتند و افزایش سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک باعث کاهش پذیرش باور توطئه و اضطراب آینده افراد میشود.نتیجهگیری: بنابر یافتههای پژوهش، دانشجویان با سواد سلامت بالاتر، در برابر اطلاعات نادرست و جعلی و اضطراب آینده ناشی از آن و همچنین تئوریهای توطئه مرتبط با این اطلاعات هوشمندانهتر عمل میکنند. بنابراین افزایش سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک دانشجویان میتواند به مبارزه با پیامدهای منفی و اثرات بد بحران سلامت و بیماریهای اطلاعاتی کمک کند.
شهناز خادمی زاده؛ فاطمه رفیعینسب
چکیده
مقدمه: کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی با ماهیتی میانرشتهای، به تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاهی، بیمارستانی و تحقیقاتی میپردازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات و راهکارهای مرتبط با ارتقای جایگاه شغلی این رشته انجام شد.روش بررسی: این مطالعه کیفی با روش موردی، به بررسی نظرات متخصصان ...
بیشتر
مقدمه: کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی با ماهیتی میانرشتهای، به تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاهی، بیمارستانی و تحقیقاتی میپردازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات و راهکارهای مرتبط با ارتقای جایگاه شغلی این رشته انجام شد.روش بررسی: این مطالعه کیفی با روش موردی، به بررسی نظرات متخصصان پرداخت. بدین منظور، مصاحبه شوندگان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و نظرات آنها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته جمعآوری گردید و پس از کدگذاری اولیه، طبقهبندی آنها صورت گرفت.یافتهها: با تحلیل مصاحبههای انجام شده، مشکلات جایگاه شغلی کتابداری پزشکی با توجه به دفترچه طبقهبندی مشاغل در مقوله استخدامی مشخص گردید. در خصوص مشکلات مشاغل عمومی، تغییر عنوان شغلی کتابدار به کارشناس علم اطلاعات و دانششناسی و محدود بودن به چند رشته شغلی و در بخش مشاغل تخصصی، رشته شغلی کارشناس فنآوری اطلاعات سلامت و همچنین، مشکلات استخدامی کتابداران پزشکی عنوان شد و راهکارهایی از دیدگاه استادان و صاحبنظران این رشته پیشنهاد گردید.نتیجهگیری: رشته کتابداری پزشکی با گذشت چند دهه از فعالیت خود در کشور، به منظور ارتقای جایگاه شغلی خود نیازمند راهکارهایی است. آنچه مسلم است این که با تخصصی شدن فعالیتهای کتابداران، ایجاد رشتههای شغلی مستقل بیش از گذشته میتواند به ارتقای جایگاه شغلی این رشته کمک نماید. انتظار میرود که نتایج تحقیق حاضر بتواند به مدیران و متولیان امر در برنامهریزی و تصمیمگیری بهتر یاری رساند.