مدیریت اطلاعات سلامت
شهناز خادمی زاده؛ رقیه قضاوی؛ مریم آقائی
چکیده
مقدمه: به دلیل مواجهه جامعه پژوهش با اطلاعات و بحث تشخیص اطلاعات درست از نادرست که افراد در طی بحران با آن مواجه میشوند، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک با پذیرش باور توطئه و اضطراب آینده در مواجهه با کووید-19 در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است.روش بررسی: مطالعه حاضر، ...
بیشتر
مقدمه: به دلیل مواجهه جامعه پژوهش با اطلاعات و بحث تشخیص اطلاعات درست از نادرست که افراد در طی بحران با آن مواجه میشوند، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک با پذیرش باور توطئه و اضطراب آینده در مواجهه با کووید-19 در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است.روش بررسی: مطالعه حاضر، پیمایشی از نوع همبستگی بود و بر روی 362 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 1399- 1400 انجام شد. ابزار مورد استفاده، شامل پرسشنامه 32 گویهای در پژوهش Duplaga وGrysztar(2021) بود. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همسبستگی پیرسون تحلیل شدیافتهها: یافته ها نشان داد سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک با پذیرش باور توطئه و اضطراب آینده رابطه عکس داشتند و افزایش سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک باعث کاهش پذیرش باور توطئه و اضطراب آینده افراد میشود.نتیجهگیری: بنابر یافتههای پژوهش، دانشجویان با سواد سلامت بالاتر، در برابر اطلاعات نادرست و جعلی و اضطراب آینده ناشی از آن و همچنین تئوریهای توطئه مرتبط با این اطلاعات هوشمندانهتر عمل میکنند. بنابراین افزایش سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک دانشجویان میتواند به مبارزه با پیامدهای منفی و اثرات بد بحران سلامت و بیماریهای اطلاعاتی کمک کند.