مدیریت اطلاعات سلامت
احمد رضائی؛ اکبر هدایتی
چکیده
مقدمه: رویکرد شایستگی یکی از رویکردهای عملگرا در حوزههای مختلف آموزش و مشاغل است که با تعیین دقیق شایستگیهای موردنیاز افراد در جهت نیل به اهداف متعدد آموزشی و حرفهای مورد استفاده قرار میگیرد و شناسایی شاخصهای رفتاری تعیین کننده شایستگیهای کارکنان در حرفههای مختلف یکی از فرایندهای ضروری در این امر به شمار میرود که پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: رویکرد شایستگی یکی از رویکردهای عملگرا در حوزههای مختلف آموزش و مشاغل است که با تعیین دقیق شایستگیهای موردنیاز افراد در جهت نیل به اهداف متعدد آموزشی و حرفهای مورد استفاده قرار میگیرد و شناسایی شاخصهای رفتاری تعیین کننده شایستگیهای کارکنان در حرفههای مختلف یکی از فرایندهای ضروری در این امر به شمار میرود که پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای کارکنان اداری مراکز درمانی انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان از کارکنان بخش اداری مراکز درمانی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 16 نفر به اشباع نظری رسید. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و دادههای گردآوری شده با کدگذاری و شناسایی شبکه مضامین، تحلیل شد. روایی نتایج پژوهش با ملاکهای توصیهشده توسط Lincoln and Guba تأیید شد.یافتهها: در پژوهش حاضر یافتهها در دو بعد شایستگیهای عمومی (با 4 مؤلفه و 28 شاخص) و شایستگیهای حرفه ای(با 3 مؤلفه و 21 شاخص) شناسایی و طبقهبندی شد. شایستگیهای عمومی شامل (مهارتهای اداری؛ مهارتهای علمی دانشی؛ شایستگیهای میان فردی؛ شایستگیهای شــخصیتی و فردی) و شایستگیهای حرفهای هم شامل (تخصصهای اولیه درمانی؛ شایستگیهای شغلی؛ شناخت استانداردها و دستورالعملها) بود.نتیجهگیری: مدیران و روسای بخشهای مختلف مراکز درمانی میتوانند بهمنظور افزایش بهرهوری کارکنان بخش اداری، از یافتههای این پژوهش در حوزه جذب، نگهداشت و سنجش شایستگیهای کارکنان استفاده کنند.