مدیریت اطلاعات سلامت
سلیم کریمی تکلو؛ احسان بخشی خورده بلاغ
چکیده
مقدمه: مدیریت خدمات بیمارستانی پایدار ضمن اینکه به مراقبت از بیمار اهمیت میدهد، مسائل اقتصادی و زیست محیطی را نیز در نظر میگیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و واکاوی محرکهای اثرگذار و اثرپذیر مدیریت خدمات پایدار در بیمارستانهای شهر کرمان است.
روش: مطالعه حاضر از نوع کمی است. جامعه این مطالعه شامل خبرگان بیمارستانی است که با روش ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت خدمات بیمارستانی پایدار ضمن اینکه به مراقبت از بیمار اهمیت میدهد، مسائل اقتصادی و زیست محیطی را نیز در نظر میگیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و واکاوی محرکهای اثرگذار و اثرپذیر مدیریت خدمات پایدار در بیمارستانهای شهر کرمان است.
روش: مطالعه حاضر از نوع کمی است. جامعه این مطالعه شامل خبرگان بیمارستانی است که با روش گلولهبرفی 10 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. بر این اساس در ابتدا طبق ادبیات پژوهش و نظرخواهی از خبرگان بیمارستانی، محرکهای مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت شناسایی شد. سپس با روش نقشه شناختی فازی دادهها تحلیل شد و در ادامه سناریو رو به جلو و عقب انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که 18 محرک در مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت وجود دارد که محرک اصلاح ساختار سازمانی با وزن 90/5 از اثرگذاری بالا و محرک سیستم مدیریت پسماند بیمارستانی با وزن 40/2 از اثرپذیری بالا برخوردار هستند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که به محرک اصلاح ساختار سازمانی در بیمارستانها توجه ویژه شود. زیرا زمینه پایداری را در لجستیک و خدمات بیمارستان مهیا میکند و نتیجه آن ایجاد تصویر مثبت از بیمارستان است.
واژههای کلیدی:
مدیریت خدمات، خدمات پایدار، بخش سلامت
پیام کلیدی: مدیریت خدمات پایدار با در نظر گرفتن محرک اصلاح ساختار سازمانی امکانپذیر است. در این راستا مسولین بیمارستانها میتوانند با مدیریت این محرک زمینه خدمات پایدار را مهیا کنند.