زهرا آسمانی؛ محمد توکلیزاده راوری؛ احمد پاپی
دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 61-64
چکیده
مقدمه: امروزه همکاریهای علمی دارای روندی افزایشی و مؤکد در مجلات علمی میباشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف سنجش تحلیل ساختار شبکه همتألیفی نویسندگان نشریه مدیریت اطلاعات سلامت انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که با روش توصیفی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه را 568 مقاله منتشر شده در نشریه مدیریت اطلاعات سلامت، از ...
بیشتر
مقدمه: امروزه همکاریهای علمی دارای روندی افزایشی و مؤکد در مجلات علمی میباشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف سنجش تحلیل ساختار شبکه همتألیفی نویسندگان نشریه مدیریت اطلاعات سلامت انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که با روش توصیفی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه را 568 مقاله منتشر شده در نشریه مدیریت اطلاعات سلامت، از سال 1385 تا اواخر خرداد 1393 تشکیل داد. جهت تحلیل دادهها از فنون تحلیل شبکههای اجتماعی و همبستگی استفاده شد. برای تحلیل شبکه همتألیفی پژوهشگران نیز نرمافزار تحلیل شبکههای اجتماعی UCINET (نسخه 6) و نرمافزار SPSS مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: بیشترین درصد از کل مقالات تألیف شده در نشریه مدیریت اطلاعات سلامت را مقالات سه نویسندهای تشکیل داد. 25 درصد از کل نویسندگان، از افراد مؤثر این حوزه به شمار میرفتند که نقشی اساسی را در تولید بیشتر مقالات ایفا کرده بودند. همکاری نویسندگان با افراد ضعیف از لحاظ مرکزیت رتبهای در بالا بردن فراوانی مقالات نویسندگان، نقش مؤثری داشت. در نهایت، نویسندگان مقالات نشریه به سه دسته برجسته، پرکار و کمکار تقسیم شدند که به نظر میرسد، افزایش تعداد نویسندگان برجسته در این نشریه باید یکی از سیاستهای نشریه باشد. نتیجهگیری: روند رشد همتألیفی در مقالات نشریه مدیریت اطلاعات سلامت، مسیر افزایشی را طی نموده است.
زهرا مشرف؛ احمد پاپی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ راحله سموعی؛ اکبر حسن زاده
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 457-466
چکیده
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات نیمه تجربی(طرح دو گروه با پیش آزمون و پس آزمون) بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان غیر هیأت علمی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(70نفر)در سال 1393 خورشیدی بودند. 28 نفر به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سرمایه روانشناختی Luthans بود. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران کتابداری تأیید شد و پایایی آن با کمک Cronbach alpha 85 درصد بهدست آمد. برای گروه آزمون 6 جلسه2 ساعته کتابدرمانی برگزار شد، اما برای گروه شاهد هیچ مداخلهای صورت نگرفت. بعد از یکماه آموزش و یک ماه جهت تأثیرگذاری کتابدرمانی، هر دو گروه دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل، t زوجی، Chi-Square Test & Mann-Whitney) و با استفاده از نرمافزار SPSS20 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین نمره سرمایه روانشناختی در کل و تمام مقیاسهای آن قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت. اما بعد از مداخله، میانگین نمره سرمایه روانشناختی کل و هر یک از مقیاسهای آن در گروه آزمون بهطور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود.نتیجهگیری: با رشد سواد و فرهنگ مطالعه و فناوریهای اطلاعاتی نوین در عصر اطلاعات، کتابدرمانی در رویارویی با ناراحتیها و فشارهای زندگی پرمشغله امروز میتواند در چالش با نگرانیها، بهعنوان یک روش درمانی مناسب و یا یک روش کمک درمانی بیضرر استفاده شود. با توجه به آموزشپذیر بودن سرمایه روانشناختی میتوان روش کتابدرمانی را در دورههای مختلف آموزشی برای کارکنان سازمانهای مختلف اجرا و سازمان را از منافع مادی و غیر مادی آن بهرهمند کرد.
محمود کیوان آرا؛ رضوان اجاقی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ احمد پاپی
دوره 10، شماره 3 ، شهریور 1392
چکیده
مقدمه: تقلب و سرقت علمی، ارزش مجامع علمی و مدارک و داشتههای آن را خدشهدار میکند. اثرات آن بر تولید کنندگان واقعی علم مانند دانشمندان، مؤلفین، مصنفین و دیگر صاحبان قلم، بدین صورت پدیدار خواهد شد که دیگر تمایلی به تولید علم نخواهند داشت و دست از نوشتن برخواهند داشت. همچنین از آن جا که نتایج پژوهشهای دانشگاهیان و متخصصان به ویژه ...
بیشتر
مقدمه: تقلب و سرقت علمی، ارزش مجامع علمی و مدارک و داشتههای آن را خدشهدار میکند. اثرات آن بر تولید کنندگان واقعی علم مانند دانشمندان، مؤلفین، مصنفین و دیگر صاحبان قلم، بدین صورت پدیدار خواهد شد که دیگر تمایلی به تولید علم نخواهند داشت و دست از نوشتن برخواهند داشت. همچنین از آن جا که نتایج پژوهشهای دانشگاهیان و متخصصان به ویژه در علوم پزشکی در تعامل با حیات انسانها هستند، این امر بسیار مهم جلوه میکند. از این رو پژوهش حاضر، با هدف گونهشناسی سوء رفتارهای پژوهشی به شناخت انواع روشها و شیوههای ارتکاب، پرداخته است. روش بررسی: این تحقیق مطالعهای کیفی به روش مصاحبهی عمیق بود. افراد مشارکت کننده شامل 21 نفر از صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 91-1390 بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری اطلاعات با رویکرد تحلیل موضوعی انجام گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج 40 موضوع و 6 روش کلی گردید که بیانگر تجارب صاحبنظران در زمینهی انواع شایع تقلب و سرقت علمی میباشد. شش موضوع اصلی و کلی به دست آمده از پژوهش شامل پژوهشهای تکراری، انطباق غیر اصولی، اقتباس غیر اصولی، مجعولات، سهام بخشی و منفعت طلبی است. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر موضوعاتی میباشد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که مرز بین سرقت علمی و صداقت در علم بسیار نامحسوس است و از آن جایی که شیوههای بسیار گوناگونی وجود دارد، بایستی نهادی در کمیتههای پژوهشی دانشگاهها به منظور آموزش افراد در زمینهی پرهیز از انواع تقلب و سرقت علمی وجود داشته باشد. همچنین افزایش اطلاعرسانی از انواع تخلفهای علمی و مجازاتهای مربوط میتواند در کاهش ارتکاب تخلف و افزایش اطلاعات در دستگاههای حقوقی کشور به منظور روزآمد کردن قوانین مربوط مؤثر واقع شود. واژههای کلیدی: سرقت علمی؛ تقلب؛گونهشناسی
مصطفی چادگانیپور؛ حسین رفیعی؛ رضوان اجاقی؛ سیده طیبه هاشمی,؛ احمد پاپی؛ مجتبی اکبری
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 724-732
چکیده
م
قدمه: قارچها تهدید کنندههای بیولوژیکی هستند که در همهی محیطها حضور دارند. محیط کتابخانهها و مراکز آرشیوی، بخش زیادی از نیازهای غذایی قارچها را تأمین میکنند. در این مطالعه، به شناسایی آلودگی قارچهای موجود در کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 پرداخته شده است به این منظور که آیا در بین قارچهای ...
بیشتر
م
قدمه: قارچها تهدید کنندههای بیولوژیکی هستند که در همهی محیطها حضور دارند. محیط کتابخانهها و مراکز آرشیوی، بخش زیادی از نیازهای غذایی قارچها را تأمین میکنند. در این مطالعه، به شناسایی آلودگی قارچهای موجود در کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 پرداخته شده است به این منظور که آیا در بین قارچهای موجود، تهدید کنندهی سلامت کتابداران و کاربران هم وجود دارد؟
روش بررسی: مطالعه از نوع تحلیلی- مقطعی بود. جامعهی آماری شامل کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 است. حجم نمونهها 126 نمونه برآورد شد. برای نمونهگیری از هوا، از روش پلیت باز و برای نمونهگیری از سطوح و کتابها، از سواپ استریل استفاده گردید. از هفت کتابخانه در سه نوبت صبح، ظهر و عصر نمونهگیری انجام شد. پس از نمونهگیری، نمونهها بر روی محیط سابورو دکستروز آگار حاوی آنتیبیوتیک کلرامفنیکل (Sc یا Sabouraud dextrose agar with chloramphenicol) کشت داده شد و سپس پلیتها در داخل انکوباتور با دمای 25-30 درجه سانتیگراد قرار گرفت. پس از تشخیص، با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل آماری انجام شد.
یافتهها: در مجموع 2140 کلنی قارچ متعلق به 26 جنس در کتابخانهها یافت شد. بیشترین تعداد کلنی (555) متعلق به کتابخانهی دانشکدهی دندانپزشکی و کمترین تعداد (70)، متعلق به کتابخانهی دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی بود. Cladosporium، Penicillium، مخمرها، Aspergillus niger، Aspergillus و Rhizopus به ترتیب بیشترین فراوانی و Aureobasidium، Scopulariopsis، Botrytis، Curvularia و Neurospora کمترین فراوانی را دارند.
نتیجهگیری: قارچهای Aspergillus niger، Penicillium، Aspergillus و Cladosporium که بیشترین میزان فراوانی در کتابخانهها را داشتند، از نوع پاتوژنهای فرصتطلب بودند که در افراد مستعد میتوانند ایجاد عفونت نمایند.
صدیقه رئیسی؛ عبدالرسول جوکار؛ احمد پاپی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 884-893
چکیده
مقدمه: بخش مرجع در کتابخانهها از مهمترین بخشها و خدمات مرجع، نمود عینی کلیهی تلاشهایی است که در یک کتابخانه به عمل میآید. با توجه به اینکه هدف عمدهی تأسیس کتابخانهها، خدمت به استفادهکنندگان از کتابخانه و برآوردن نیازهای اطلاعاتی آنها و در نتیجه، تأمین رضایت استفادهکنندگان میباشد، آگاهی از تأثیر این فنآوریها ...
بیشتر
مقدمه: بخش مرجع در کتابخانهها از مهمترین بخشها و خدمات مرجع، نمود عینی کلیهی تلاشهایی است که در یک کتابخانه به عمل میآید. با توجه به اینکه هدف عمدهی تأسیس کتابخانهها، خدمت به استفادهکنندگان از کتابخانه و برآوردن نیازهای اطلاعاتی آنها و در نتیجه، تأمین رضایت استفادهکنندگان میباشد، آگاهی از تأثیر این فنآوریها بر خدمات مرجع مهم و ضروری است. تعیین تأثیر فنآوریهای اطلاعاتی بر استفادهی کاربران از خدمات مرجع کتابخانههای دانشگاهی، مهمترین هدف این پژوهش بود.
روش بررسی: این پژوهش به صورت پیمایشی در سال 1387 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل همهی کتابداران کتابخانههای مرکزی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری (66 نفر) بود. اطلاعات مورد نیاز به وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته گردآوری گردید. روایی به وسیله متخصصان کتابداری واطلاع رسانی تأیید گردید و سنجش پایایی آن نیز از روش همسانی درونی (Cronbach's alpha) با ضریب 96/. به دست آمد. فنآوریهایی، که در این تحقیق تأثیر آنها مورد بررسی قرار گرفت، عبارت از فهرستهای رایانهای (اپک)، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب بودند. خدمات مرجعی، که تأثیر فنآوریهای پیشگفت بر روی آنها سنجیده شد، عبارت از آموزش فردی، آموزش گروهی، مشاورهی خوانندگان، کتاب درمانی، راهنمایی تحقیقات درسی، اشاعهی گزینشی اطلاعات، پاسخگویی به پرسشهای مرجع فوری، بررسی کتابشناختی، امانت بین کتابخانهای، خدمات ارجاعی و پاسخگویی به پرسشهای پژوهشی بودند. از نسخهی نرمافزار آماری 5/11SPSS و به کارگیری آزمونهای آماری اندازهگیری مکرر و آزمون t وابسته به تجزیه و تحلیل دادهها جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق استفاده شد.
یافتهها: از دیدگاه کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاهی، استفادهی کاربران از فنآوریهای اپک، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب، آنها را از هیچ یک از خدمات مرجع، بینیاز نمیکند. یافتههای دیگر پژوهش حاکی از وجود تفاوت معنیداری بین تأثیر فنآوریهای اپک و پایگاه اطلاعاتی، اپک و وب، پایگاههای اطلاعاتی و وب و نیز پست الکترونیکی و وب؛ و نبود تفاوت معنیدار بین تأثیر اپک و پست الکترونیکی و نیز پایگاههای اطلاعاتی و پست الکترونیکی بود. همچنین از میان فنآوریهای اطلاعاتی، وب بیشترین تأثیر و اپک، کمترین تأثیر را بر خدمات مرجع داشتند.
نتیجهگیری: دیدگاه کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهی، استفادهی کاربران از فنآوریهای اطلاعاتی اپک، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب، آنها را از هیچ یک از خدمات مرجع کتابخانههای دانشگاهی به طور کامل بینیاز نمیکند. مواردی از قبیل نداشتن سواد رایانهای کافی، عدم شناخت کافی پست الکترونیکی و نیاز به برقراری رابطهی رو در رو با کتابدار مرجع را میتوان در نیاز کاربران به خدمات مرجع در عین دسترسی به پست الکترونیکی دخیل دانست.
مرتضی امرایی؛ حسن اشرفی ریزی؛ احمد پاپی؛ سوسن بهرامی؛ راحله سموعی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: قابلیتهای مربوط به هوش هیجانی در دهههای اخیر، توجه بسیاری از سازمانها و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هوش هیجانی زمینهای مناسب برای ساختن محیطی مطلوب برای برقراری ارتباط مؤثر میباشد، تا به وسیلهی آن، مراجعین بتوانند آزادانه نیازهای اطلاعاتی خود را برای کسب حمایت از سوی کتابداران مطرح کنند. هدف از این مطالعه، تعیین ...
بیشتر
مقدمه: قابلیتهای مربوط به هوش هیجانی در دهههای اخیر، توجه بسیاری از سازمانها و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هوش هیجانی زمینهای مناسب برای ساختن محیطی مطلوب برای برقراری ارتباط مؤثر میباشد، تا به وسیلهی آن، مراجعین بتوانند آزادانه نیازهای اطلاعاتی خود را برای کسب حمایت از سوی کتابداران مطرح کنند. هدف از این مطالعه، تعیین رابطهی بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی Queendom و هوش هیجانی شرینک (Shrink Emotional Intelligence) بود. جامعهی آماری شامل 117 نفر کتابدار کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 و روش نمونهگیری سرشماری بود. روایی پرسشنامهها از روش محتوایی و صوری و پایایی آنها با استفاده از محاسبهی ضریب Cronbach's alpha به ترتیب برابر 86/0 و 92/0 تأیید گردید. روش گردآوری دادهها، به شکل مراجعهی حضوری و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، در دو سطح آمار توصیفی (درصد میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونهای ضریب همبستگی Pearson و آزمون t تک متغیره) صورت گرفت. یافتهها: میانگین هوش هیجانی و مؤلفههای مربوط به آن در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان کمتر از سطح متوسط بود، اما مؤلفهی خود انگیزی در کتابداران دانشگاه اصفهان بیشتر از سطح متوسط بود. میانگین کلیهی ابعاد مهارتهای ارتباطی در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران در دانشگاه اصفهان (000/0 = sig و 525/0 = r) و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (000/0 = sig و 515/0 = r) ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت؛ یعنی هوش هیجانی بالای کتابداران، منجر به برقراری ارتباط مناسب با مراجعین شده بود. کتابداری، که تواناییهای لازم برای هوش هیجانی را در اختیار داشته باشد، خدمات را به گونهای عرضه میکند که موجب رضایتمندی بیشتر از سوی مراجعین شود. پس میتوان نتیجه گرفت که یکی از مؤلفههای اساسی برقراری ارتباط مناسب کتابداران با مراجعین، برخورداری از سطح مطلوب هوش هیجانی میباشد،که میتوان از طریق برگزاری دورههای تخصصی، میزان آن را در کتابداران بهبود بخشید. واژههای کلیدی: دانشگاهها؛ کتابخانهها؛ کتابداران؛ هوش هیجانی
جعفر طرقی؛ احمد پاپی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1385
چکیده
دانش، سرمایه فکری و یک نوع دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی است، در دنیای پر چالش اقتصادی امروز، مدیریت دانش مجموعه ای است از فرایند ها برای بکارگیری منبع استراتژیک دانش در سازمانها جهت یاری به آنها تا اطلاعات مهم را بیابند، گزینش کنند و سرانجام سازماندهی و منتشر نمایند و این تخصصی است که برای فعالیت هایی چون حل مشکلات، آموختن پویا، ...
بیشتر
دانش، سرمایه فکری و یک نوع دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی است، در دنیای پر چالش اقتصادی امروز، مدیریت دانش مجموعه ای است از فرایند ها برای بکارگیری منبع استراتژیک دانش در سازمانها جهت یاری به آنها تا اطلاعات مهم را بیابند، گزینش کنند و سرانجام سازماندهی و منتشر نمایند و این تخصصی است که برای فعالیت هایی چون حل مشکلات، آموختن پویا، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری ها ضروری است. سازمانهای بسیاری در جهان، نظامهای مدیریت دانش را، در راستای حفظ ثبات و سودمندی ایشان پذیرفته و انتخاب کرده اند. این نگرش در سازمان های در حال توسعه، نتیجه ی فن آوری اطلاعات، از قبیل بیوتکنولوژی، علوم رایانه و ارتباطات راه دور و همچنین اطلاع رسانی بهداشت و درمان و حرفه های دیگری همچون بازاریابی، حسابداری، مشاوره مدیریتی، کاربرد مؤثری یافته است. به دلیل تشابه حرفه ای اغلب متخصصان اطلاع رسانی با کتابداران که به طور سنتی با فعالیت های نظیر تولید، گرد آوری، دریافت، تکثیر و ذخیره و بازیابی و اشاعه اطلاعات در ارتباط هستند می توانند ضمن آشنایی با اصول و مبانی مدیریت دانش، به مدیران دانش امروز تغییر وضعیت دهند. در این مقاله ضمن بررسی ابزار تبادل دانش و راه های انتقال و تبدیل آن اهمیت حرفه کتابداری و اطلاع رسانی در نظامهای مدیریت دانش نیز تبیین می شود. نقش متخصصین کتابداری و اطلاع رسانی در شناسایی دانش و ارزیابی و سازماندهی و ذخیره سازی آن بمنظور بالا بردن خرد جمعی و افزایش ابتکار در سازمانها موثر بوده و موجبات پیشرفت و توسعه ی آنها را فراهم می نماید تبدیل اطلاعات به دانش و ایجاد زمینه یادگیری از وظایف مهم مدیریت دانش خواهد بود. این مقاله جایگاه جدیدی را برای حرفه کتابداری و اطلاع رسانی تبیین نموده است.
واژه های کلیدی:
مدیریت اطلاعات؛ کتابداران؛ کتابداری و اطلاع رسانی؛ نظام های مدیریت اطلاعات
اکبر کلاهدوزان؛ منصوره معینی؛ احمد پاپی؛ غلامرضا عسگری؛ بهزاد ذوالفقاری
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1383
چکیده
مقدمه: در مجامع علمی، پایان نامه ها به عنوان نتایج تحقیقات دانش پژوهان در نظر گرفته می شود و هویت علمی دانشگاهها در گرو ارزیابی همین اسناد است. هر چقدر اصول نگارش در این پایان نامه ها به خوبی رعایت شود؛ محتوای نوشته ها با کمال فصاحت و بلاغت به خواننده انتقال می یابد. لذا در این پژوهش سعی شده است رعایت اصول و قواعد نگارش زبان فارسی مورد ...
بیشتر
مقدمه: در مجامع علمی، پایان نامه ها به عنوان نتایج تحقیقات دانش پژوهان در نظر گرفته می شود و هویت علمی دانشگاهها در گرو ارزیابی همین اسناد است. هر چقدر اصول نگارش در این پایان نامه ها به خوبی رعایت شود؛ محتوای نوشته ها با کمال فصاحت و بلاغت به خواننده انتقال می یابد. لذا در این پژوهش سعی شده است رعایت اصول و قواعد نگارش زبان فارسی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. شایان ذکر است نگارنده در زمینه ویراستاری پایان نامه و پژوهش تاکنون با تحقیقی مواجه نبوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه ی مورد مطالعه ی آن تمام پایان نامه هایی است که در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکترا در سال 1378 در دانشکده های پزشکی و داروسازی دفاع شده است. در این پژوهش ابتدا غلط های نگارشی در پایان نامه ها مشخص شد در پنج جدول (رسم الخط، نکات دستوری، شیوه ی تنظیم تحقیق، درک مطلب و نشانه گذاری) به طور جداگانه ثبت گردید. تمام اطلاعات به دست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی درصد و میانگین) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: با توجه به نتایج بدست آمده بیشترین تعداد غلط به تایپ پایان نامه اختصاص داشت و میانگین آن 92/18 بود. پس از آن شیوه ی صحیح نوشتن همزه رعایت نشده و میانگین آن 66/13 مشاهده گردید. کمترین تعداد غلط مربوط به ترتیب صفحات گزارش بود. در مقایسه میانگین تعداد غلط در جداول پنج گانه (که در بالا بدان اشاره شد) مشخص شد بیشترین تعداد غلط مربوط به جدول شیوه ی تنظیم تحقیق می باشد و کمترین تعداد غلط به جدول نکات دستوری اختصاص دارد. بر اساس نتایج آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات مشخص شد تعداد غلطها در حیطه های مختلف یکسان نیست. نتیجه کیری: در این تحقیق مشخص گردید میانگین غلطهای جدول تنظیم تحقیق از همه بیشتر بود. همچنین میزان غلطهای نشانه گذاری، درک مطلب رسم الخط و نکات دستوری به ترتیب بیشتر مشاهده گردید. لذا با توجه به نتایج بدست آمده مشخص گردید، در زمینه ی کیفیت تایپ پایان نامه ها رسم الخط، به ویژه شیوه ی صحیح نوشتار همزه، اتصال حرف «ب» به اسم و فعل، پیوست هیا ناپیوسته نوشتن واژه ها، نشانه گذاری و کاربرد علامتهای نقطه ویرگول و نقطه باید توجه بیشتری معطوف گردد. واژه های کلیدی: اصول و قواعد نگارش، شیوه ی صحیح خط فارسی، نشانه گذاری، ویراستاری پایان نامه ها، نکات دستوری، شیوه ی تنظیم پژوهش.