دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 912-920
چکیده
مقدمه: بدون تردید سازمانهای عصر حاضر با تحولات و تهدیدهای گستردهی ملی، منطقهای و بینالمللی روبهرو هستند و تضمین و تداوم حیات و بقای سازمانها نیازمند راهحلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات یا خدمات و روشهای جدید بستگی زیادی دارد. از اینرو سازمانهای عصر حاضر به کارآفرینی سازمانی ...
بیشتر
مقدمه: بدون تردید سازمانهای عصر حاضر با تحولات و تهدیدهای گستردهی ملی، منطقهای و بینالمللی روبهرو هستند و تضمین و تداوم حیات و بقای سازمانها نیازمند راهحلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات یا خدمات و روشهای جدید بستگی زیادی دارد. از اینرو سازمانهای عصر حاضر به کارآفرینی سازمانی به دلیل نقشی که در تقویت موقعیت رقابتی سازمانها ایفا میکند توجه خاصی داشتهاند. این پژوهش درصدد شناسایی موانع رفتاری کارآفرینی در دو سازمان بیمهگر سلامت دولتی و خصوصی میباشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بوده که در 2 سازمان بیمهگر درمانی تأمین اجتماعی و پارسیان صورت گرفته است و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامهی استاندارد استفاده شده است که پایایی آن از طریق Coefficient Alpha (Cronbach) (94 درصد) تأیید شده و همچنین روایی آن نیز برابر با 96 درصد میباشد. جامعهی مورد مطالعه دربرگیرندهی 470 نفر از کارکنان سازمان دولتی بیمهگر سلامت و 446 نفر نیز در سازمان غیردولتی بیمهگر سلامت بوده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفته و از آمار تحلیلی آزمون دوجملهای، تحلیل واریانس Friedman Test و تحلیل عاملی بهره گرفته شده است. موانع رفتاری که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند شامل ویژگیهای شخصیتی مدیران، ویژگیهای شخصیتی کارکنان، تنش و تضاد سازمانی، فرهنگ سازمانی و سبک رهبری است. یافتهها: براساس آزمون دوجملهای انجام شده با احتمالهای بهترتیب 79 درصد، 76 درصد و 75 درصد میتوان فرض یکسان بودن موانع رفتاری را در سازمان بیمهی تأمین اجتماعی و با احتمالهای بهترتیب 64 درصد، 68 درصد و 71 درصد میتوان احتمال یکسان بودن موانع رفتاری در شرکت بیمهی پارسیان را برای عوامل فرهنگ سازمانی و ویژگیهای شخصیتی مدیران و کارکنان رد نمود. همچنین براساس رتبههای بیان شده، فرهنگ سازمانی با 48/4، ویژگی شخصیتی مدیران با 99/3 و ویژگی شخصیتی کارکنان با 44/3 به ترتیب بالاترین رتبهها را در سازمان بیمهی تأمین اجتماعی دارد. همچنین ویژگی شخصیتی مدیران با 01/4، ویژگی شخصیتی کارکنان با 03/3 و فرهنگ سازمانی با 27/3 به ترتیب بالاترین رتبه را در بیمهی پارسیان دارد. نتیجهگیری: فرهنگ سازمانی، ویژگیهای شخصیتی مدیران و کارکنان بهترتیب در سازمان دولتی و ویژگیهای شخصیتی مدیران و کارکنان و فرهنگ سازمانی بهترتیب در سازمان غیردولتی به عنوان اثرگذارترین موانع رفتاری در دو سازمان بیمهگر سلامت مورد مطالعه به شمار میآید. واژههای کلیدی: کارآفرینی؛ فرهنگ سازمانی؛ بیمهکنندگان
مقوله «سلامت الکترونیک» در دو دهه ی اخیر در الویت برنامه های کلان توسعه در کشورهای مختلف جهان (اعم از پیشرفته و جهان سومی) قرار گرفته است. در واقع استراتژیستها و سیاستگزاران بخش سلامت با بهره گیری از قابلیتهای گوناگون فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآیندهای طرح ریزی، ارائه و ارزیابی مراقبتهای سلامتی را کار آمد و اثر بخش تر می نمایند. ...
بیشتر
مقوله «سلامت الکترونیک» در دو دهه ی اخیر در الویت برنامه های کلان توسعه در کشورهای مختلف جهان (اعم از پیشرفته و جهان سومی) قرار گرفته است. در واقع استراتژیستها و سیاستگزاران بخش سلامت با بهره گیری از قابلیتهای گوناگون فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآیندهای طرح ریزی، ارائه و ارزیابی مراقبتهای سلامتی را کار آمد و اثر بخش تر می نمایند. در این راستا سلامت الکترونیک نیز یکی از این استراتژی های کلان مدیریتی که باید به آن بسیار توجه شود. واژه های کلیدی: مراقبت سلامتی – سلامت الکترونیک.