الهه زارع فراشبندی؛ علیرضا رحیمی؛ پیمان ادیبی؛ فیروزه زارع فراشبندی
علیرضا رحیمی؛ محمد رضا سلیمانی؛ علیرضا هاشمیان
چکیده
مقدمه: امروزه خدمات کتابخانهها به شدت تحت تأثیر فنآوری اطلاعات قرار گرفته؛ به گونهای که این امر باعث تغییر در نحوه ارایه خدمات شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دید کاربران انجام گردید.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل 331 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه خدمات کتابخانهها به شدت تحت تأثیر فنآوری اطلاعات قرار گرفته؛ به گونهای که این امر باعث تغییر در نحوه ارایه خدمات شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دید کاربران انجام گردید.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل 331 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که به روش نمونهگیری تصادفی بر اساس جدول نمونهگیری Morgan انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه DigiQUAL بود. دادهها با استفاده از آزمونهای ANOVA و t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین کیفیت خدمات در همه ابعاد مدل DigiQUAL پایینتر از حد متوسط 4 بود. بیشترین و کمترین میانگین کیفیت خدمات در گروه اعضای هیأت علمی به ترتیب به پوشش موضوعی (56/4) و سودمندی (07/3) اختصاص داشت. بیشترین و کمترین میانگین بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز مربوط به دقت و صحت (56/4) و سودمندی (96/2) بود. همچنین، ارتباط معنیداری بین کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال و متغیرهای سن، جنسیت و مقطع تحصیلی وجود داشت.نتیجهگیری: با توجه به پایین بودن میانگین کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال، ضروری است تا کتابداران و مسؤولان کتابخانه توجه بیشتری به بهبود کیفیت خدمات دیجیتال و همچنین، آموزش بیشتر کاربران داشته باشند. نتایج به دست آمده از مطالعه میتواند برای استفادهکنندگان از کتابخانههای دیجیتال مفید باشد.
فیروزه زارع فراشبندی؛ فائزه امینی؛ علیرضا رحیمی؛ رویا کلیشادی
چکیده
مقدمه: روزنامهها در کنار سایر رسانههای جمعی، نقش چشمگیری در افزایش سواد سلامت عموم مردم ایفا میکنند. یکی از موضوعات مهم روزنامهها، اطلاعات پزشکی کودکان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سندیت و اعتبار اطلاعات مرتبط با پزشکی کودکان در روزنامههای کثیرالانتشار ایران در شش ماهه اول سال 1393 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی، ...
بیشتر
مقدمه: روزنامهها در کنار سایر رسانههای جمعی، نقش چشمگیری در افزایش سواد سلامت عموم مردم ایفا میکنند. یکی از موضوعات مهم روزنامهها، اطلاعات پزشکی کودکان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سندیت و اعتبار اطلاعات مرتبط با پزشکی کودکان در روزنامههای کثیرالانتشار ایران در شش ماهه اول سال 1393 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی، روش آن، تحلیل محتوا و بررسی مدارک موجود و ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاهه وارسی محقق ساخته بود. جامعه هدف را کلیه پیامهای مندرج در 694 نسخه از پنج روزنامه کثیرالانتشار تشکیل داد. حجم نمونه بر اساس روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند، 426 عنوان مطلب (3019 پیام) مرتبط با پزشکی کودکان بود. از این تعداد، 5 پیام حوزه موضوعی پربسامد شناسایی گردید و سندیت علمی آنها از نظر شواهد موجود، در پایگاه Up to date مورد بررسی قرار گرفت. جهت توصیف دادهها از فراوانی و درصد استفاده شد.یافتهها: روزنامه جامجم بیشترین (7/50 درصد) میزان اطلاعات مرتبط با پزشکی کودکان را منتشر کرده بود. 85/52 درصد از پیامهای مرتبط با پزشکی کودکان نویسنده داشتند و روزنامه ایران از نظر وجود پیامهای دارای نویسنده، بیشترین فراوانی (71/85 درصد) را به خود اختصاص داد. از نظر وضعیت استناددهی نیز 79/60 درصد پیامها استناد داشتند. 60 درصد پیامهای برجسته از نظر شواهد موجود، در پایگاه Up to date مورد تأیید قرار گرفتند.نتیجهگیری: عملکرد روزنامهها در مورد مستند بودن اطلاعات پزشکی کودکان، نسبتاً مطلوب، اما نیازمند توجه بیشتر به ویژه در نگارش مطالب توسط متخصصان پزشکی کودکان میباشد.
سیما شفیعی,؛ رسول نوری؛ علیرضا رحیمی؛ پریسا شفیعی؛ رقیه قضاوی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-11
چکیده
مقدمه: نرمافزار کتابخانه، برنامهای رایانهای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای بخشی از نرمافزار است که تعامل کاربر با نرمافزار را برقرار میسازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت میگیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: نرمافزار کتابخانه، برنامهای رایانهای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای بخشی از نرمافزار است که تعامل کاربر با نرمافزار را برقرار میسازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت میگیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به ویژگیهای محیط رابط نرمافزار پارس آذرخش در سال 1388 بود.
روش بررسی: این مطالعه از دستهی مطالعات توصیفی- مقطعی بود که در سال 1388 انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته متشکل از 51 سؤال استفاده شد و جامعهی این پژوهش، کتابداران کتابخانههای دانشکدهای و کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (50 نفر) بودند که به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. روایی ابزار به وسیلهی کارشناسان و متخصصین موضوعی و پایایی آن با استفاده از آزمون Cronbach's alpha (با مقدار 81/0) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روشهای آماری توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و نیز آزمون همبستگی Spearman مورد استفاده قرارگرفت.
یافتهها: از دیدگاه کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بین متغیرهای مختلف رابط کاربر نرمافزار پارس آذرخش، متغیر یادگیری چگونگی کار با نرمافزار بیشترین نمره (56/3 از حداکثر 5) را به خود اختصاص داد و پس از آن متغیرهای صفحهی نمایش اطلاعات (40/3)، واژگان و پیامهای نرمافزار (3) قرار گرفتند. همچنین نمرهی کسب شده در مورد راهنمای نرمافزار (6/2) و سایر امکانات و قابلیتهای آن کمتر از حد متوسط (96/2) بود. در مجموع نمرهی کسب شده در مورد تعامل با رابط کاربری نرمافزار پارس آذرخش در حد متوسط (20/3) به دست آمد. بین دیدگاه کتابداران در مورد رابط کاربری نرمافزار پارس آذرخش و سواد رایانهای کتابداران، هیچ ارتباط معنیداری وجود نداشت. همچنین تنها بین وضعیت واژگان و پیامهای نرمافزار و سواد کتابخانهای کتابداران، رابطهی معنیدار وجود داشت و بین سایر ویژگیهای رابط کاربری و سواد کتابخانهای کتابداران هیچ ارتباط معنیداری مشاهده نگردید.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد، دیدگاه کتابداران شرکت کننده در این پژوهش در مورد ویژگیهای نرمافزار پارس آذرخش در حد متوسطی بود. در میان متغیرهای مورد بررسی، متغیرهای چگونگی کار با نرمافزار، صفحهی نمایش اطلاعات و واژگان و پیامهای نرمافزار در وضعیت بهتری قرار داشتند، این در حالی است که متغیرهای راهنما و سایر امکانات و قابلیتهای نرمافزار به بازنگری و ارتقای بیشتری نیاز دارند.
شهین مجیری؛ علیرضا رحیمی؛ زهرا بهرامی؛ محسن یعقوبی؛ پروین همتیان
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: افزایش حجم اطلاعات در علوم مختلف از جمله پزشکی، اطلاعرسانان را برآن داشته است تا با ارایهی راهکارهای مؤثر، راه دستیابی به اطلاعات را برای رشتههای پزشکی و پیراپزشکی فراهم سازند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آشنایی و استفادهی پزشکان بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان با کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران (Iranian ...
بیشتر
مقدمه: افزایش حجم اطلاعات در علوم مختلف از جمله پزشکی، اطلاعرسانان را برآن داشته است تا با ارایهی راهکارهای مؤثر، راه دستیابی به اطلاعات را برای رشتههای پزشکی و پیراپزشکی فراهم سازند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آشنایی و استفادهی پزشکان بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان با کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران (Iranian national medical digital library یا INMDL) بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی- پیمایشی بود که در جامعهی پزشکان شاغل در 9 بیمارستان آموزشی شهر اصفهان انجام شد. بر اساس جدول تعیین حجم نمونهی Morgan از بین 500 پزشک شاغل در 9 بیمارستان، 217 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی محقق ساخته بود که روایی آن مورد تأیید 4 نفر از استادان رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی قرار گرفت و جهت تأیید پایایی آن پس از پرسشنامهها بین 10 نفر از اعضای جامعه به صورت آزمایشی توزیع و Cronbach's alpha آن محاسبه شد که برابر با 87/0 بود. تحلیل دادهها بر اساس پاسخهای 127 پرسشنامهی تکمیل شده و در نرمافزار 18SPSS انجام شد. یافتهها: آشنایی و استفادهی پزشکان از پایگاههای مجلات الکترونیک، بانکهای الکترونیک جامع و پایگاه کتابهای الکترونیک INMDL بسیار کم بود. ضمن اینکه در میان منابع الکترونیکی در ابتدا مجلات الکترونیکی، سپس بانکهای اطلاعاتی و در نهایت کتابهای الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفتند. بین میزان آشنایی و همچنین میزان استفادهی پزشکان با درجهی تحصیلی ایشان رابطهی معنیدار وجود داشت. بین دو متغیر آشنایی و استفاده از منابع الکترونیک INMDL همبستگی زیاد مشاهده شد. در میان پایگاههای مجلات الکترونیکی (Science direct)، پایگاههای کتابهای الکترونیکی (MD consult) و بانکهای اطلاعاتی (MD consult) بیشترین استفاده را داشتند. مهمترین شیوهی آشنایی پزشکان با INMDL راهنمایی کتابداران بود. نتیجهگیری: با توجه به لزوم اطلاعرسانی و آموزش به پزشکان، باید کتابداران کتابخانههای بیمارستانی و دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی نقش فعالتری در اطلاعرسانی و آموزش شیوههای جستوجوی اطلاعات به جامعهی پزشکان ایفا کنند. در این راستا و با توجه به مشکل کمبود وقت برای پزشکان متخصص، آموزش استفاده از امکانات خدمات آگاهیرسانی (Alert) و RSS برای ایشان ضروری به نظر میرسد. همچنین پیشنهاد میشود در صورت لزوم با به کارگیری نیروهای متخصص در کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، امکان آموزش فردی برای پزشکان فراهم شود. واژههای کلیدی: آگاهی؛ پزشکان؛ کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران؛ بیمارستانهای آموزشی.
شهین مجیری؛ فریبا رخش؛ علیرضا رحیمی
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: شاخصهای ارزیابی پایگاههای اطلاعاتی شامل؛ شاخصهای مدیریتی، فنی، محتوایی و جستجو است و ویژگیهای جستجو یکی از مهمترین شاخصهای مذکور میباشد. پژوهش حاضر، ویژگیهای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی پیوسته در وب سایت کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از لحاظ درونداد و برونداد جستجو بر اساس معیارهای بینالمللی ...
بیشتر
مقدمه: شاخصهای ارزیابی پایگاههای اطلاعاتی شامل؛ شاخصهای مدیریتی، فنی، محتوایی و جستجو است و ویژگیهای جستجو یکی از مهمترین شاخصهای مذکور میباشد. پژوهش حاضر، ویژگیهای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی پیوسته در وب سایت کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از لحاظ درونداد و برونداد جستجو بر اساس معیارهای بینالمللی را مورد شناسایی قرار داده است. روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- پیمایشی بود که در سال 1387 انجام گرفت. جامعهی پژوهش 7 پایگاه اطلاعاتی پیوستهی موجود در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. در این بررسی ویژگیهای جستجو از لحاظ درونداد و برونداد این پایگاهها با استفاده از چک لیست استخراج شده از معیارهای بینالمللی شامل معیار 12-K Maryland، معیار ارزیابی Ovid، ارزیابی DBMS و ابزار ارزیابی Gulliver بررسی شد. روایی چک لیست به تأیید متخصصین رشته رسید و در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار Excel در سطح آمار توصیفی با شاخصهای درصد و فراوانی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: با مقایسهی مطابقت ویژگیهای درونداد جستجو در پایگاههای اطلاعاتی موجود در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با معیارهای بینالمللی، مشخص شد که پایگاه Ovid 100 درصد با معیارهای مورد نظر مطابقت داشت؛ در حالی که پایگاه MD Consult، با 52/51 درصد مطابقت در پایینترین سطح بین پایگاههای مورد مطالعه قرار گرفته است. با مقایسهی مطابقت ویژگیهای برونداد جستجو در پایگاههای اطلاعاتی موجود در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با معیارهای بینالمللی مشخص شد که پایگاه Ovid 100 درصد با معیارها مطابقت داشته و در بین پایگاههای مطالعه شده بالاترین امتیاز را دارد؛ در حالی که پایگاه MD Consult با90/61 درصد مطابقت در پایینترین سطح بین پایگاههای مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجهگیری: ویژگیهای جستجوی پایگاه اطلاعاتی Ovid 100 درصد با معیارهای بینالمللی مطابقت داشت و پایگاه MD Consult با 33/57 درصد انطباق در پایینترین سطح انطباق با معیارهای بینالمللی قرار دارد. سایر پایگاهها نیز در سطح بالایی قرار دارند که البته میتوان پس از بررسی سایر ویژگیها مانند فنی، مدیریتی و محتوایی این پایگاهها به تصمیمگیری در خصوص اشتراک یا قطع اشتراک آنها پرداخت. واژههای کلیدی: پایگاههای اطلاعاتی واقعی (غیر کتابشناختی)؛ استانداردهای مرجع؛ مطالعات ارزشیابی؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
فرشید دانش؛ امیرحسین عبدالمجید؛ علیرضا رحیمی؛ فاطمه بابایی
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: ما در عصری زندگی میکنیم که با پدیده جهانی شدن و رشد فزاینده ارتباطات همه جانبه در فراسوی مرزهای جغرافیایی رو به رو هستیم. در چنین وضعیتی و با توجه به شرایط کنونی دنیای علم و فنآوری، متخصصان و پژوهشگران ناچار هستند به سوی ارتباطات بیشتر و پدیده "همکاری علمی" و"تألیف مشترک" روی آورند. هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان همکاری گروهی ...
بیشتر
مقدمه: ما در عصری زندگی میکنیم که با پدیده جهانی شدن و رشد فزاینده ارتباطات همه جانبه در فراسوی مرزهای جغرافیایی رو به رو هستیم. در چنین وضعیتی و با توجه به شرایط کنونی دنیای علم و فنآوری، متخصصان و پژوهشگران ناچار هستند به سوی ارتباطات بیشتر و پدیده "همکاری علمی" و"تألیف مشترک" روی آورند. هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان همکاری گروهی محققان مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اجرای طرحهای تحقیقاتی طی سالهای 1385-1380 بوده است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی ـ مقطعی با استفاده از روش علم سنجی انجام گرفته است. جامعه این پژوهش کلیه طرحهای تحقیقاتی انجام شده در مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 1380تا 1385 بود. اطلاعات ابتدا به صورت دستی و با استفاده 2 نوع فرم ورود اطلاعات که توسط محققین طراحی شده بود، وارد گردید. پس از این مرحله اطلاعات گردآوری شده در یک پایگاه اطلاعاتی در نرمافزار آماری Excel وارد گردید. پس از آن با توجه به پرسشهای مطرح شده، دادهها شمارش، رتبهبندی و جهت تحلیلهای لازم مرتب گردید. یافتهها: در سالهای مورد بررسی در مجموع 138 طرح پژوهشی اجرا شده است که در اجرای این طرحها 617 محقق مشارکت داشتهاند و میانگین تعداد پژوهشگران در هر طرح تحقیقاتی 47/4 نفر میباشد. در مورد پرکارترین پژوهشگرانی که دارای بیشترین همکاری گروهی بودهاند، مشخص شد که «محمد علی نیلفروش زاده» با همکاری در 22 طرح تحقیقاتی، «صدیقه عسگری» و «غلامعلی نادری» هر یک با مشارکت در 19 طرح تحقیقاتی بیشترین مشارکت علمی را در بین محققان داشتهاند. نتیجهگیری: بررسی یافتههای این پژوهش حاکی از این امر است که شناسایی رشتهها و پژوهشگران پرکار میتواند راهنمایی برای سایر محققین و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باشد تا با پژوهشگران فعال در تولید علم دانشگاه خود بیشتر آشنا شوند و بتوانند از طریق همکاری علمی با آنها، از تجارب این افراد استفاده نمایند. واژههای کلیدی: طرح پژوهش؛ دانشگاهها؛ کارکنان پژوهشی.
علیرضا رحیمی؛ رقیه عسگرظ؛ سمیه تقییار؛ اعظم اکبری
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: برای عملی شدن رسالت کتابخانهها برای تأمین دسترسی سریع و بهینهی پژوهشگران به اطلاعات، تهیهی مجلات الکترونیکی معتبر با دسترسی آزاد میتواند مکملی برای تأمین نیازهای اطلاعاتی آنان باشد. در این مقاله میزان استناد به مجلات الکترونیک رایگان پزشکی پایگاه اطلاعاتی DOAJ در مقالات مجلات معتبر دانشگاههای علوم پزشکی ایران ...
بیشتر
چکیده مقدمه: برای عملی شدن رسالت کتابخانهها برای تأمین دسترسی سریع و بهینهی پژوهشگران به اطلاعات، تهیهی مجلات الکترونیکی معتبر با دسترسی آزاد میتواند مکملی برای تأمین نیازهای اطلاعاتی آنان باشد. در این مقاله میزان استناد به مجلات الکترونیک رایگان پزشکی پایگاه اطلاعاتی DOAJ در مقالات مجلات معتبر دانشگاههای علوم پزشکی ایران بررسی شد. روش بررسی: این پژوهش با روش پیمایشی - توصیفی به تحلیل استنادی مآخذ 38 مجلهی علمی- پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور در بین سالهای 1385-1384 از نظر میزان استناد به 369 مجلهی الکترونیکی رایگان پزشکی موجود در پایگاه DOAJ پرداخت. دادههای پژوهش با استفاده از دو چکلیست گوناگون که یکی به بررسی تعداد استنادهای مقالات مجلات ایرانی و دیگری به جمعآوری استنادها به مجلات رایگان میپرداخت، از مجلات علمی-پژوهشی ایران جمعآوری و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: میزان استناد به مجلات الکترونیک رایگان پزشکی کمتر از یک درصد بود و میزان استناد به آنها در سال 85 رشد محسوسی را نسبت به 84 نشان نمیداد؛ از این میان مجله Daru دانشکدهی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و Iranian Urology Journal دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشترین استناد به مجلات الکترونیک رایگان پزشکی را داشتند. همچنین در موضوعات medicine (general) Public health میزان استنادها به مجلات الکترونیک رایگان پزشکی بیشتر از سایر موضوعات پزشکی بود. از بین 369 مجله الکترونیک رایگان پزشکی، مجله BMC Public health با 2 مورد استناد در حوزهی بهداشت عمومی بیشترین استنادها را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: شناسایی و معرفی مجلات معتبر و پراستناد الکترونیک رایگان پزشکی در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی و ارائه آنها به جامعه پزشکی از راههای گوناگون امری ضروری به نظر میرسد؛ زیرا فراهم نمودن زمینهی دسترسی سریع و آسان به اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران وظیفهی اصلی کتابخانهها در محیطهای آموزشی، بهداشتی و درمانی به شمار میرود.واژههای کلیدی: نشریات ادواری؛ استناد، پایگاههای اطلاعاتی
سعید کریمی؛ مریم یعقوبی؛ علیرضا رحیمی؛ محمد جواد آلمختار
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: افزایش شدید هزینهها در تمام دنیا اکثر دولتها و سازمانهای ذیربط را وادار نموده است تا در مورد آن به تفکر پرداخته، این خدمات را از جنبههای مالی و اقتصادی مورد تحلیل قرار دهند. در این راستا محاسبهی هزینه از ابزارهای حیاتی و مهم در جلوگیری از به هدر رفتن منابع، کاهش منطقی هزینهها و استفادهی بهینه از امکانات است. ...
بیشتر
چکیده مقدمه: افزایش شدید هزینهها در تمام دنیا اکثر دولتها و سازمانهای ذیربط را وادار نموده است تا در مورد آن به تفکر پرداخته، این خدمات را از جنبههای مالی و اقتصادی مورد تحلیل قرار دهند. در این راستا محاسبهی هزینه از ابزارهای حیاتی و مهم در جلوگیری از به هدر رفتن منابع، کاهش منطقی هزینهها و استفادهی بهینه از امکانات است. از این رو این تحقیق با هدف محاسبهی هزینه سودمندی بانکهای اطلاعاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی و گذشتهنگر انجام گرفت؛ بدین ترتیب که در محاسبهی هزینه، هزینهی اشتراک هر یک از بانکهای اطلاعاتی به علاوهی هزینهی نیروی انسانی، هزینهی مواد مصرفی و هزینهی استهلاک تجهیزات و ساختمان محاسبه گردید. این محاسبات بر اساس چکلیست محقق ساخته بر اساس آیتمهای ذکر شده صورت گرفت. زمان انجام این تحقیق سال 2007 میلادی بود. سپس هزینهی تمام شده به ازای میزان Dawn load هر مقاله در هر یک از بانکهای اطلاعاتی مذکور محاسبه شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هزینه سودمندی بانک اطلاعاتی Elsevier از همه بیشتر و هزینه سودمندی بانک Springer از همه کمتر است. در این میان بانک اطلاعاتی Ovid نیز دارای میزان هزینه سودمندی مناسبی بود. نتیجهگیری: مدیران در سیستمهای اطلاعرسانی باید با کمک گرفتن از تکنیکهای مدیریتی منابع اطلاعاتی خود را ارزیابی نموده، به انتخاب بهتر گزینههای ممکن بپردازند. در این میان میتوان یکی از عوامل مهم تهیه و انتخاب پایگاههای اطلاعاتی و نیز تمدید مدت اشتراک آنها را هزینه سودمندی آنها دانست.واژههای کلیدی: تحلیل هزینه سودمندی؛ هزینه و هزینه سنجی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاهها
علیرضا رحیمی؛ صادق الماسی؛ محمد جواد آل مختار
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1384
چکیده
مقدمه: با توجه به این واقعیت که در عصر حاضر، آگاهی از مهارتهای ارزیابی، بازیابی و سازماندهی اطلاعات کمک فراوانی به کتابداران در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی مراجعان می نماید، این سوال به ذهن خطور می کند که کتابداران جامعهی هدف با مهارتهای بازیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای رسیدن به پاسخ مطلوب، تا چه میزان آشنایی دارند و تا چه اندازه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به این واقعیت که در عصر حاضر، آگاهی از مهارتهای ارزیابی، بازیابی و سازماندهی اطلاعات کمک فراوانی به کتابداران در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی مراجعان می نماید، این سوال به ذهن خطور می کند که کتابداران جامعهی هدف با مهارتهای بازیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای رسیدن به پاسخ مطلوب، تا چه میزان آشنایی دارند و تا چه اندازه از ابزارهای بازیابی اطلاعات برای رفع نیاز مراجعه کنندگان استفاده می نمایند. مقالهی حاضر محصول یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد که با تلاش همکاران توانسته است به گونه ای عملیاتی مفهوم سواد اطلاعاتی و عوامل موثر بر آن را در نزد کتابداران و اطلاع رسانان حوزهی علوم پزشکی بیان نماید. روش بررسی: در یک مطالعهی توصیفی- مقطعی 39 نفر از کتابداران کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به وسیلهی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه از نظر اعتبار و پایایی مورد تایید قرار گرفت.تحلیل یافته ها به کمک نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمارهای توصیفی صورت گرفت. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که آگاهی کتابداران از نیازهای اطلاعاتی جامعهی تحت پوشش خود در سطح مطلوبی بود. از طرفی میزان شناخت آنان از منابع اطلاعاتی مورد نیاز جامعهی تحت پوشش ، در حد متوسط و میزان آگاهی کتابداران از تکنیک های مختلف جستجو و بازیابی اطلاعات سطح خوبی را نشان داد. یکی از دلایل، همان آموزشی بود که کتابداران برای آن اهمیت بسیار زیادی قائل شده بودند. همچنین آمار، نشانگر سطح بسیار ضعیف تکنیکی کتابداران در مورد شیوه های مختلف دسترسی به اطلاعات بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج موجود ، کتابداران مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر سطح سواد اطلاعاتی خود را به ترتیب آموزش به خصوص در قالب دوره های ضمن خدمت ، عوامل محیطی و دیدگاه علمی مدیران مراکز خود دانسته بودند ، که در راستای این هدف برنامه ریزی بهتر و زمینه سازی مناسب ، به خصوص در ایجاد بستر مناسب آموزشی و عوامل محیطی ( سخت افزاری و نرم افزاری و ... ) برای کتابخانه ها و کتابداران از سوی مسؤولان لازم است . واژه های کلیدی: آگاهی - کتابداران - مدیریت اطلاعات - کتابخانه ها ی پزشکی - کتابداری و اطلاع رسانی