جمشید فقری؛ مجید کریمی؛ صفورا حیدری
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، ، صفحه 113-123
چکیده
بیمارستانها به منظور طراحی و ارتقای فرآیندهای درمان بیماران، به فرآیند نظام مدیریت اطلاعات، برنامهریزی و کنترل مرکزی نیاز دارند. با توجه به تحولات به وجود آمده در سازمانهای بهداشتی درمانی این سؤال مطرح است که کدام نوع از نظامهای اطلاعاتی میتواند بهترین پشتیبان برای بیمارستانهای در حال تحول باشد.
این مقالهی مروری، بر ...
بیشتر
بیمارستانها به منظور طراحی و ارتقای فرآیندهای درمان بیماران، به فرآیند نظام مدیریت اطلاعات، برنامهریزی و کنترل مرکزی نیاز دارند. با توجه به تحولات به وجود آمده در سازمانهای بهداشتی درمانی این سؤال مطرح است که کدام نوع از نظامهای اطلاعاتی میتواند بهترین پشتیبان برای بیمارستانهای در حال تحول باشد.
این مقالهی مروری، بر روی توان «نظامهای طراحی منابع سازمانی» Enterprise Resource Planning) (ERP: به منظور تحول بیمارستانها متمرکز شده است. ابتدا مراحل تکامل نظامهای اطلاعاتی، تاریخچه و مفهوم ERP را شرح داده و سپس به بحث در خصوص کارایی و پتانسیل ERP و مشکلاتی که اجرای آن در بیمارستانها ایجاد مینماید، میپردازد. در نهایت پیشنهاد میگردد که فرآیندهای بیمارستان به دو گروه، فرآیندهای قطعی و فرآیندهای احتمالی تقسیم شود. سیستمهای ERP در مورد فرآیندهای قطعی میتوانند بسیار مفید باشند.واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای مدیریت اطلاعات؛ برنامهریزی بیمارستان
صفورا حیدری؛ بابک ثابت؛ جمشید فقری؛ مصطفی امینی
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384
چکیده
مقدمه : از جمله تلاشهای مدیران در جهت حفظ و نگهداری منابع انسانی ایجاد رضایت در کارکنان و جلوگیری از عدم رضایت آنهاست. بر این اساس رضایت شغلی در بالا بردن بهره وری و کارایی کارکنان بسیار موثر است . در این پژوهش وضعیت رضایت شغلی کارکنان بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان در حیطه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی : در این ...
بیشتر
مقدمه : از جمله تلاشهای مدیران در جهت حفظ و نگهداری منابع انسانی ایجاد رضایت در کارکنان و جلوگیری از عدم رضایت آنهاست. بر این اساس رضایت شغلی در بالا بردن بهره وری و کارایی کارکنان بسیار موثر است . در این پژوهش وضعیت رضایت شغلی کارکنان بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان در حیطه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی : در این تحقیق جمعیت مورد مطالعه 142 نفر از پرسنل بخش های مختلف بودند که در یک مطالعه ی تحلیلی ـ مقطعی با پرسشنامه های محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه سنجش رضایت در هفت حیطه طراحی شد و پس از تایید روائی ظاهری و محتوایی آن توسط کارشناسان ، پایایی آن در حجم نمونه 30 نفر بررسی شد که Cronbach Alfa کل پرسشنامه 4 درصد و در هر حیطه بالاتر از 6 درصد بود. .بنابراین بر خی از سوالات با نظر استادان حذف یا اصلاح گردید. در این بررسی سطح رضایت پرسنل بر اساس فاکتورهای فردی و شغلی و نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافته ها : از 142 نمونه مورد بررسی 8/69 درصد رضایت کلی برآورده شد که بیشترین رضایت از حیطه های سرپرستی ، همکاران و زندگی خصوصی با 6/71 درصد بود. در این بررسی تنها 8 درصد پرسنل به دلیل نارضایتی تصمیم به ترک این مرکز داشتند. نتیجه گیری : شناخت علمی ، هدفمند بودن, منطقی بودن نیازهای انگیزشی کارکنان, مطالعه سیستم فعلی پاداش و تنبیه سازمان, انجام اصلاحات لازم و استفاده از نظرات کارکنان در جهت شناسایی مشکلات کنونی و رفع آنها, از جمله عواملی هستند که در افزایش رضایت شغلی و در نتیجه بهره وری نیروی انسانی موثر می باشد. واژه های کلیدی: رضایت شغلی، کارکنان بهداشت ودرمان، کارکنان بیمارستان، کارکنان علوم پزشکی و وابسته