محترم نعمتالهی؛ محبوبه آموزگار؛ رکسانا شریفیان؛ حسین منعم؛ سحر زارع
دوره 14، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 3-8
چکیده
مقدمه: در دسترس بودن سیستم ذخیره و انتقال تصاویر پزشکی PACS (Picture archiving and communication system) در دو دهه گذشته موجب انقلاب در عملکرد رادیولوژی و در نهایت، افزایش بازدهی رادیولوژی و پزشکی شده است. به منظور پیادهسازی موفق PACS، شناخت عوامل مهم موفقیت و شکست آن ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت PACS در بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: در دسترس بودن سیستم ذخیره و انتقال تصاویر پزشکی PACS (Picture archiving and communication system) در دو دهه گذشته موجب انقلاب در عملکرد رادیولوژی و در نهایت، افزایش بازدهی رادیولوژی و پزشکی شده است. به منظور پیادهسازی موفق PACS، شناخت عوامل مهم موفقیت و شکست آن ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت PACS در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد.روش بررسی: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال 1393 به روش مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کاربران PACS (پزشکان و کارشناسان رادیولوژی) در بیمارستانهای فقیهی و نمازی شیراز بود. یک نمونه 250 نفری منطبق بر جامعه به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای بود که روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن از طریق ضریب Cronbach¢s alpha (84/0) مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی در نرمافزار SPSS و با بهرهگیری از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: بر اساس یافتههای مدل مفهومی پیشنهادی، موفقیت سیستم PACS دانشگاه علوم پزشکی شیراز به لحاظ تحلیل عاملهای تشکیل دهنده آن برازش مناسبی داشت. تحلیل فرضیات پژوهش نشان داد که از بین 16 فرضیه موجود در پژوهش، 11 فرضیه تأیید و 5 فرضیه رد شد. عاملهای عملکرد فردی، عملکرد سازمانی و درک سودمندی از سیستم به ترتیب بیشترین تأثیر بر وابستگی به PACS را داشت.نتیجهگیری: طراحی و ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت بر اساس مدلهای استاندارد و شناخته شده به منظور برخورداری از سیستمها و اطلاعات باکیفیت و رضایتمندی کاربران، ضروری به نظر میرسد. نتایج پژوهش مرجع مناسبی برای مؤسسات مراقبت بهداشتی، شرکتهای ارایه دهنده خدمات سیستمهای اطلاعاتی و توسعه دهندگان سیستمهای اطلاعاتی به منظور ارزیابی و بهبود کیفیت، کاربردپذیری و اثربخشی سیستمها میباشد.
فریبا فرهمند؛ رکسانا شریفیان
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384
چکیده
مقدمه: رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی بوده و باعث افزایش کارآیی و احساس رضایت مندی افراد می گردد. رضایت شغلی می تواند در دست یافتن به اهداف سازمان و در سلامتی فردی و اجتماعی نقش مهمی را ایفا نماید؛ لذا مطالعه درباره ی عوامل اثر گذار بر آن، می بایست همواره مورد توجه مدیران قرار گیرد تا با شناخت دقیق فرصتها و تهدیدها نقاط ...
بیشتر
مقدمه: رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی بوده و باعث افزایش کارآیی و احساس رضایت مندی افراد می گردد. رضایت شغلی می تواند در دست یافتن به اهداف سازمان و در سلامتی فردی و اجتماعی نقش مهمی را ایفا نماید؛ لذا مطالعه درباره ی عوامل اثر گذار بر آن، می بایست همواره مورد توجه مدیران قرار گیرد تا با شناخت دقیق فرصتها و تهدیدها نقاط ضعف را ترمیم و نقاط قوت را تقویت نمایند. پژوهش حاضر در راستای دستیابی به هدف مذکور انجام پذیرفته است. روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی – تحلیلی می باشد که به منظور تعیین میزان رضایت شغلی کارکنان واحد پذیرش در سال 1380 در 9 بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 50 نفر از کارکنان شاغل در واحد پذیرش بیمارستانهای مذکور تشکیل می دهد. اطلاعات مورد لزوم با استفاده از پرسشنامه استاندارد«ابزار توصیف شغل» گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t، آزمون Kruskal Wallis ، آزمون Pearson و آنالیز واریانس یک طرفه با کمک نرم افزار SPSS انجام گرفته است. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین جنسیت، رضایت شغلی در بعد شیوه ارتقا و حقوق, رابطه معناداری وجود داشت.(Pvalue <0/05 ) کارکنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم از حقوق، دستمزد و شیوه ارتقا سازمانی راضی تر بودند. بین پست سازمانی و رضایت شغلی رابطه معنی داری مشاهده گردید. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده بیانگر این مطلب است که به منظور افزایش بهره وری نیروی کار در واحدهای پذیرش لازم است، رضایت شغلی افراد مورد توجه قرار گیرد. آنچه بر کیفیت خدمات ارائه شده توسط این واحد تاثیر می گذارد رضایت شغلی می باشد. لذا می توان با حل تعارضات موجود, با کاهش یا به حداقل رساندن فاصله طبقاتی و معقول ساختن تفاوت در برخورداری از حقوق اجتماعی و اقتصادی، موجبات رضایت بیشتر و منطقی ساختن اهداف سازمان با توقعات و انتظارات را فراهم کرد. واژه های کلیدی: رضایت شغلی- کارکنان علوم پزشکی و وابسته- بخش مدارک پزشکی بیمارستان- مدارک پزشکی