لیلا شهرزادی؛ احمد شعبانی؛ مصطفی امینی رارانی
معصومه کیانی؛ عاصفه عاصمی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ احمد شعبانی
چکیده
مقدمه: عمق و گستردگی اطلاعات موجود در جامعه علمی و تحقیقاتی کنونی، فرصت خوبی را برای بهرهبرداری از این اطلاعات فراهم آورده است. در این میان، حوزه بیوانفورماتیک به عنوان یک زمینه علمی به نسبت جدیدی که نقش مهمی در مطالعات زیستی دارد، توجه زیادی از رشتههای مختلف مانند فنآوری اطلاعات، ریاضیات و علوم زیستی نوین را در سالهای اخیر ...
بیشتر
مقدمه: عمق و گستردگی اطلاعات موجود در جامعه علمی و تحقیقاتی کنونی، فرصت خوبی را برای بهرهبرداری از این اطلاعات فراهم آورده است. در این میان، حوزه بیوانفورماتیک به عنوان یک زمینه علمی به نسبت جدیدی که نقش مهمی در مطالعات زیستی دارد، توجه زیادی از رشتههای مختلف مانند فنآوری اطلاعات، ریاضیات و علوم زیستی نوین را در سالهای اخیر به خود جلب کرده است. در این راستا، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین وضعیت مقالات منتشر شده در زمینه بیوانفورماتیک بر اساس پایگاه Clarivate بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی به روش علمسنجی انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی مقالات حوزه بیوانفورماتیک در پایگاه Clarivate طی سالهای 1970 تا 2018 بود. دادهها با استفاده از فراوانی و درصد توصیف گردید.یافتهها: روند رشد مقالات بیوانفورماتیک در پایگاه Clarivate از سال 1970 تا 2018 سیر صعودی داشت. مجموع مقالات مربوط به این سالها، 806/53 عنوان بود. در این مقالات، حوزههای موضوعی بیوشیمی مولکولی زیستی، کامپیوتر، بیوتکنولوژی، ژنتیک و زیستشناسی محاسباتی به عنوان فعالترین حوزهها شناسایی گردید. ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان، انگلستان و کانادا از جمله فعالترین کشورهای تولیدکننده مقالات محسوب شدند. بیشترین مقالات به Zhang Y، Wang Y، Wang J، Li Y و Li J اختصاص داشت. دانشگاههای کالیفرنیا، هاروارد و آکادمی علوم چین بیشترین مقالات این حوزه را منتشر کرده بودند. بالاترین تعداد مقاله در مجله PLOS ONE چاپ شده بود.نتیجهگیری: از بین 164 کشور، ایران در رتبه 22 قرار داشت که این وضعیت نسبت به جایگاه جهانی مطلوب است و با توجه بیشتر به انجام مطالعات در این زمینه، میتوان به وضعیت بهتری رسید.
فاطمه زرمهر؛ حسن اشرفی ریزی؛ احمد شعبانی
چکیده
مقدمه: امروزه رسانههای اجتماعی نقش مهمی در رفع نیازهای اطلاعاتی افراد به ویژه دانشجویان ایفا میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کارامدی رسانههای اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood انجام شد.روش بررسی: روش این مطالعه، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه ...
بیشتر
مقدمه: امروزه رسانههای اجتماعی نقش مهمی در رفع نیازهای اطلاعاتی افراد به ویژه دانشجویان ایفا میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کارامدی رسانههای اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood انجام شد.روش بررسی: روش این مطالعه، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد. نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روایی ابزار با کمک متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و روانشناسی و پایایی آن از طریق ضریب Cronbach¢s alpha با مقدار 89/0 تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای ANOVA و t و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور کلی کمتر از حد متوسط برآورد گردید. میانگین استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی پایه و اساسی، یاریرسان، روشنگرانه، اغنا کننده و تهذیب و اخلاق به ترتیب 461/2، 323/2، 147/3، 448/2 و 463/2 به دست آمد. همچنین، رشته تحصیلی در میزان استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی تأثیر داشت، اما سن اثرگذار نبود.نتیجهگیری: میزان استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع انواع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان، کمتر از حد متوسط میباشد و نیاز اطلاعاتی روشنگرانه دانشجویان بیشتر از سایر نیازهای اطلاعاتی از طریق ابزارهای رسانه اجتماعی مرتفع میگردد. مسؤولان سلامت باید قابلیتهای رسانههای اجتماعی را بیشتر برای دانشجویان تبیین نمایند.
طاهره قلی پور؛ احمد شعبانی
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، ، صفحه 608-614
چکیده
مقدمه: منابع انسانی از ذخایر مهم یک سازمان محسوب میشود. شفافیت نقش میتواند موجب مفید بودن فرد و در نهایت انجام بهتر کارها شود. با توجه به اهمیت شفافیت نقش کتابداران، این مطالعه به منظور تعیین رابطهی بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی- پیمایشی بود که با استفاده ...
بیشتر
مقدمه: منابع انسانی از ذخایر مهم یک سازمان محسوب میشود. شفافیت نقش میتواند موجب مفید بودن فرد و در نهایت انجام بهتر کارها شود. با توجه به اهمیت شفافیت نقش کتابداران، این مطالعه به منظور تعیین رابطهی بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی- پیمایشی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با حجم نمونه 105 نفر از بین کلیه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان (164 نفر) انجام شد. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه بود. روایی پرسشنامهها با روش روایی محتوا و پایایی آنها با روش Cronbache's alfa coefficient محاسبه و مقادیر ضریب پایایی متغیرهای رضایت شغلی و شفافیت نقش به ترتیب برابر 89/ و 91/ حاصل گردید. به منظورتجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از نرمافزار SPSS، از روشهای آماری Correlation Coefficient، و آزمون One-way ANOVA ، Independent T-test و آزمون LSD post hoc استفاده شد.یافتهها: بر اساس یافتههای مطالعه، همبستگی مثبت و معناداری بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران در کتابخانههای دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، و علوم پزشکی اصفهان وجود داشت (با مقدار سطح معناداریp=0/001 ). همچنین بین شفافیت نقش کتابداران و مولفههای رضایت شغلی از جمله: ارتباطات (p=0/018)، حقوق و دستمزد (p=0/037)، سرپرستی (p=0/003)، و شرایط کاری (p=0/046) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ولی بین شفافیت نقش کتابداران و سایر مولفههای رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد.نتیجهگیری: شفافیت نقش موجب رضایت کارکنان و در نهایت تغییر بینش و نگرش فرد نسبت به وظایف خواهد بود؛ با توجه به اهمیت رضایت شغلی کتابداران، و همبستگی مثبت میان رضایت شغلی و شفافیت نقش آنها، بررسی راهکارهایی جهت افزایش شفافیت نقش کتابداران پیشنهاد میگردد.
مرضیه دژم خوی؛ مرتضی محمدی استانی؛ احمد شعبانی؛ سعید رجایی پور
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، ، صفحه 615-624
چکیده
مقدمه: نوآوری سازمانی مستلزم تبدیل ایدهها به اشکال قابل استفاده سازمانی است و این ایده برای پیشبرد عملکرد سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان نوآوری سازمانی (اداری و فنی) در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر شیراز (دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز) بود.روش بررسی: نوع مطالعه حاضر توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: نوآوری سازمانی مستلزم تبدیل ایدهها به اشکال قابل استفاده سازمانی است و این ایده برای پیشبرد عملکرد سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان نوآوری سازمانی (اداری و فنی) در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر شیراز (دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز) بود.روش بررسی: نوع مطالعه حاضر توصیفی- پیمایشی، و جامعه پژوهش شامل تمام مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز در سال 1390-1391 خورشیدی بود (151 نفر) که با استفاده از فرمول نمونهگیری Cochran تعداد 86 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بود. ابراز گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن توسط متخصصین تایید و پایایی آن با استفاده از Cronbach's alpha محاسبه شد (93/0 α =). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافراز SPSS V.16 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.یافتهها: وضعیت نوآوری سازمانی و دو مولفه نوآوری اداری و فنی در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز بالاتر از حد متوسط است (66/0±42/3)، اما تفاوت بین میانگین مؤلفههای نوآوری سازمانی (اداری و فنی) معنادار بود (05/0 ≥ P). همچنین بین نظرات آزمودنیها درخصوص نوآوری سازمانی بر اساس متغیرهای جمعیتشناختی جنسیت، رشته تحصیلی، سابقه خدمت، و سطح تحصیلات تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 > P)، اما در متغیر دانشگاه و نوع کار در کتابخانه تفاوت مشاهده شده در مولفه نوآوری اداری معنادار بود (05/0 ≥ P). به عبارت دیگر مدیران میزان نوآوری اداری را بیشتر از کارمندان بخش خدمات عمومی و خدمات فنی میدانند.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت روزافزون نوآوری در سازمانها، کتابخانههای دانشگاهی نیز از اهمیت ویژهای در این مورد برخوردار شدهاند. مدیریت کتابخانههای دانشگاهی با ایجاد محیط کاری مناسب برای کتابداران و کارکنان خود میتواند ارایه خدمات خود را بهبود بخشیده و نیازهای اطلاعاتی مراجعه کنندگان را بهتر برآورده سازد.
احمد شعبانی؛ مرتضی محمدی استانی؛ حامد فروگذار؛ امین داریوش
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 963-973
چکیده
مقدمه: با توجه به این که منابع مادی، فیزیکی، انسانی، و امکانات محدودی در اختیار سازمان است و بسیاری از منابع کمیاب و تجدیدناپذیر بوده، شکلگیری مجدد آنها سالهای زیادی را میطلبد، بنابراین بهرهوری این منابع اهمیت زیادی پیدا میکند. هدف این تحقیق شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر مدیریت دانش بر بهرهوری کتابداران در دانشگاههای ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به این که منابع مادی، فیزیکی، انسانی، و امکانات محدودی در اختیار سازمان است و بسیاری از منابع کمیاب و تجدیدناپذیر بوده، شکلگیری مجدد آنها سالهای زیادی را میطلبد، بنابراین بهرهوری این منابع اهمیت زیادی پیدا میکند. هدف این تحقیق شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر مدیریت دانش بر بهرهوری کتابداران در دانشگاههای دولتی شهر شیراز است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر شیراز (دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، و دانشگاه صنعتی شیراز) در سال تحصیلی 1391-1392 بود (153 نفر)، که بهعلت محدودیت حجم جامعه، نمونهگیری صورت نگرفت. عوامل موثر مدیریت دانش بر بهرهوری بوسیله پرسشنامه باز و از طریق اخذ نظرات کارشناسان استخراج شد (14 عامل) که از طریق تحلیل عاملی اکتشافی به 4 عامل (فرهنگ، آموزش، تفکر استراتژیک، تکنولوژی) کاهش یافت. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی، و پایایی سوالات از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار آمار SPSSV.16 استفاده شد و در نهایت با استفاده از تکنیکFUZZY AHP به رتبهبندی عوامل پرداخته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل فرهنگ، آموزش، تفکر استراتژیک، و تکنولوژی بر بهرهوری کتابداران موثر بوده و عامل "آموزش" بیشترین و "تفکر استراتژیک" کمترین تاثیر را بر بهرهوری کتابداران دانشگاههای دولتی شهر شیراز دارد. همچنین اختلاف مشاهده شده بین میانگین آزمودنیها بر پایه عوامل جمعیتشناختی جنسیت، سابقه اشتغال، نوع کار، و نوع کتابخانه تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در متغیر سطح تحصیلات در چهار عامل مذکور تفاوت معناداری مشاهده شد. نتیجهگیری: شناسایی عوامل موثر مدیریت دانش و اجرای آن در کتابخانهها میتواند باعث بهرهوری بیشتر کتابداران و کتابخانهها شده که در نتیجه باعث تقویت خدمت رسانی خواهد شد.
احمد شعبانی؛ رویا خدادوستان؛ رسول سعادت
دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، ، صفحه 558-567
چکیده
مقدمه: مجموعه منابع کتابخانه باید براساس روش های متعارف و استانداردهای جهانی، فهرست نویسی و سازماندهی شود تا به نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان کتابخانه به شکل مطلوب پاسخ داده شده، و دستیابی سریع به منابع کتابخانه ای میسر شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای افزایش اثر بخشی دروس سازماندهی مواد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ...
بیشتر
مقدمه: مجموعه منابع کتابخانه باید براساس روش های متعارف و استانداردهای جهانی، فهرست نویسی و سازماندهی شود تا به نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان کتابخانه به شکل مطلوب پاسخ داده شده، و دستیابی سریع به منابع کتابخانه ای میسر شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای افزایش اثر بخشی دروس سازماندهی مواد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و نوع مطالعه کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش، 154 نفر از دانشجویان نیم سال دوم تا هفتم کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1390- 1391 خورشیدی است که 87 نفر به عنوان نمونه آماری متناسب با حجم انتخاب شدند. جهت نمونه گیری از روش طبقه ای تصادفی استفاده شد. برای نیل به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به منظور تعیین روایی ابزار، پرسشنامه مذکور بین 4 نفر از متخصصین این حوزه توزیع و روایی آن بررسی گردید. برای تعیین پایایایی پرسشنامه ازCrunch's alpha استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین، و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون های t تک نمونه ای (جهت بررسی معنادار بودن تفاوت بین میانگین نمونه ها) و t2 هتلینگ (جهت بررسی معنادار بودن اختلاف میانگین بین متغیرها) استفاده شد. یافته ها: بر اساس t مشاهده شده (001/Sig= )، میزان کلیه مولفه ها بیش تر از سطح متوسط بود. ضمنا نتایج حاصله از t2 هتلینگ نشان داد که میزان تاثیر مولفه بهبود مهارت های حرفه ای و توانایی های تخصصی استادان (15/4) بیشتر از سایر مولفه ها و میزان تاثیر مولفه فراهم آوری امکانات و تسهیلات (79/3) کمتر از سایر مولفه ها بوده است. نتیجه گیری: دروس سازماندهی مواد صرف تدریس در محیط های آموزشی، نمی توانند آنگونه که باید تاثیرگذار باشند. برای تاثیرگذاری مطلوب این دروس، لازم است عوامل گوناگون مانند بهبود مهارت های حرفه ای و توانایی های تخصصی استادان، محتوای دروس سازماندهی مواد با توجه به نیازها و علایق دانشجویان، و فراهم آوری امکانات و تسهیلات را در نظر گرفت. واژه های کلیدی: برنامه ریزی آموزشی؛ علم اطلاعات؛ کتابداری و اطلاع رسانی؛ دانشگاه ها.
سعید رجایی پور؛ سوسن بهرامی؛ اعظم کمالی دولتآبادی؛ احمد شعبانی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 619-626
چکیده
مقدمه: دانشگاهها اصلیترین مؤسساتی هستند که سرمـایهی دانش را در نیروی کار ایجـاد میکنند و میتوانند اقتصاد دانش محور را حمایت کنند. این مقاله درصدد تعیین رابطهی بین کاربست مؤلفههای مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی ...
بیشتر
مقدمه: دانشگاهها اصلیترین مؤسساتی هستند که سرمـایهی دانش را در نیروی کار ایجـاد میکنند و میتوانند اقتصاد دانش محور را حمایت کنند. این مقاله درصدد تعیین رابطهی بین کاربست مؤلفههای مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل اعضای هیأت علمی (643 نفر) و دانشجویان آنان (7006 نفر) در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. حجم نمونهی اعضای هیأت علمی 240 نفر و دانشجویان 1120 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای محققساختهی کاربست مؤلفههای مدیریت دانش (ایجاد، ثبت، پالایش، انتشار و کاربرد دانش) و عملکرد آموزشی بود که روایی ابزارها با استفاده از روایی صوری و محتوایی و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (87/0=r1) و (92/0=r2) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 18 و آزمون t، ANOVA و رگرسیون چند متغیره صورت گرفت. یافتهها: بین ایجاد، پالایش، انتشار و کاربرد دانش با عملکرد آموزشی در سطح (05/0P<) رابطهی چندگانهی معنیدار وجود داشت. همچنین ضرایب بتا بین کاربست مؤلفههای مدیریت دانش با عملکرد آموزشی از نظر آماری معنادار بود (000/0 = P). ضریب همبستگی چندگانه 269/0 و ضریب تعیین اصلاح شده 20/7 بود. بنابراین 0/27 درصد از تغییرات مربوط به واریانس عملکرد آموزشی تحت تأثیر کاربست مؤلفههای مدیریت دانش بود و بین آنها همخطی وجود نداشت و بنابراین مدل رگرسیون معنیدار بود. بین میانگین نمرات مدیریت دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی برحسب مشخصات دموگرافیک تفاوت معنیدار وجود نداشت، ولی بین عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی برحسب جنس و مرتبهی علمی تفاوت معنیدار بود. نتیجهگیری: مدیریت دانش به عنوان ابزار کلیدی مدیریت قرن جدید، راهبردی سیستماتیک بوده و فرآیندهای تعریف، دستیابی، انتقال و بهکارگیری اطلاعات و دانش توسط افراد سازمانهای آموزشی است که موجب ایجاد نوآوری، توانایی رقابت و ارتقای بهرهوری میشود و ضمن کمک به حل مشکل، تصمیمگیری، برنامهریزی راهبردی، یادگیری پویا از زوال داراییهای ذهنی جلوگیری کرده به آگاهی سازمانهای آموزشی میافزاید و انعطافپذیری آنها را افزایش میدهد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ ارزیابی عملکرد؛ اعضای هیأت علمی؛ دانشگاهها
ناهید سلیمانی؛ احمد شعبانی؛ سعید رجایی پور
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 58-66
چکیده
مقدمه: با پیدایش مؤلفههای جدید مدیریت پست مدرن شامل ترغیب، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازماندهی فعال، نوآوری، و همآفرینی، مدلهای سنتی مدیریت زیر سؤال برده شده است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت پست مدرن در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: با پیدایش مؤلفههای جدید مدیریت پست مدرن شامل ترغیب، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازماندهی فعال، نوآوری، و همآفرینی، مدلهای سنتی مدیریت زیر سؤال برده شده است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت پست مدرن در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، جامعهی پژوهش تمام کارکنان کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (78 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 55 نفر در سال 90-1389 انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهی محققساخته در دو وضعیت موجود و مطلوب بود که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از محاسبهی ضریب alpha Cronbach's در وضعیت موجود 97/0 و در وضعیت مطلوب 96/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای t تک نمونهای، t مستقل، Hotelling t2، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی ال. اس. دی) توسط نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات مؤلفههای مدیریت پست مدرن در وضعیت موجود، کمتر از سطح متوسط (3 > m) و در وضعیت مطلوب، بیشتر از حد متوسط (3 < m) بود. همچین بین میانگین مؤلفههای مدیریت پست مدرن در وضعیت موجود بر مبنای متغیر جمعیتشناختی جنسیت، در مؤلفههای «خودکنترلی»، «رهبری خدمتگزار» و «نوآوری» و در وضعیت مطلوب بر مبنای متغیر جمعیتشناختی نوع کار در خصوص مؤلفهی «هم آفرینی» اختلاف معنیداری مشاهده شد (05/0 > P).
نتیجهگیری: با ظهور دورهی پست مدرن و بنا به اهمیت مدیریت به عنوان رکن اساسی توسعه و پیشرفت، مدیران کتابخانههای دانشگاهی باید با مؤلفههای مدیریت پست مدرن آشنا شده و جهت ادارهی مناسب کتابخانهها، این مؤلفهها را به کار گیرند.
مریم اقارب پرست؛ احمد شعبانی؛ هادی شریف مقدم؛ فاطمه نادری خراجی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 67-78
چکیده
م
قدمه: یکی از مهمترین و اساسیترین کار کتابخانهها، گزینش مواد و منابع اطلاعاتی برای مجموعهی کتابخانهها میباشد. هدف این پژوهش، شناسایی نظرات کتابداران و کارکنان دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در خصوص ضرورت مؤلفههای مجموعهگستری استوارت لی (Stuart Lee) در کتابخانههای دانشگاهی بود.
روش بررسی: نوع مطالعه، توصیفی- ...
بیشتر
م
قدمه: یکی از مهمترین و اساسیترین کار کتابخانهها، گزینش مواد و منابع اطلاعاتی برای مجموعهی کتابخانهها میباشد. هدف این پژوهش، شناسایی نظرات کتابداران و کارکنان دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در خصوص ضرورت مؤلفههای مجموعهگستری استوارت لی (Stuart Lee) در کتابخانههای دانشگاهی بود.
روش بررسی: نوع مطالعه، توصیفی- پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. جامعهی مورد پژوهش 129 نفر کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال 90-1389 بود که حجم نمونه 86 نفر محاسبه شد و تعداد 76 پاسخنامه عودت داده شد. به منظور تعیین روایی، پرسشنامه در اختیار متخصصین و استادان کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان قرار گرفت و پیشنهادهای اصلاحی آنان اعمال شد و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha معادل 96/0 محاسبه گردید. تحلیلهای این پژوهش به کمک آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافتهها: حدود 2/59 درصد از کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان دارای خطمشی مدونی برای مجموعهسازی منابع الکترونیکی هستند. 5/40 درصد بر این عقیدهاند که اهداف و وظایف کلان سازمان مادر و جنبههای مختلف آن در برنامهی تخصیص بودجه گنجانده میشود. در اولویتبندی انتشارات، قیمت منابع 9/47 تأثیر دارد. منابع الکترونیکی ادواری نسبت به سایر منابع اولویت بیشتری دارد.
نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان روند رو به رشدی را در زمینهی مجموعهسازی برداشتهاند، اگرچه تا مطلوبیت کامل مسیری طولانی در پیش است.
داود خلجی؛ احمد پاپی؛ حسن اشرفیریزی؛ احمد شعبانی؛ اکبر حسنزاده
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: رعایت استانداردهای چکیدهنویسی، نقش بسیار مهمی در بازیابی اطلاعات دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی ...
بیشتر
مقدمه: رعایت استانداردهای چکیدهنویسی، نقش بسیار مهمی در بازیابی اطلاعات دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی محقق ساخته بود. جامعهی مورد مطالعه، شامل 227 طرح پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 89-1380 بود. برای سنجش روایی سیاههی وارسی از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت مشاهدهی مستقیم بود و جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون Chi-Square) و نرمافزار 16SPSS استفاده شد. یافتهها: بیشترین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 مربوط به بیان ضمایر در قالب سوم شخص معادل 100 درصد و کمترین میزان، مربوط به استفاده از افعال معلوم معادل 4/34 درصد است. بیشترین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 مربوط به بیان ضمایر در قالب سوم شخص، شروع چکیده با جملهای مبین موضوع پژوهش، جایگاه چکیده، وجود کلیدواژه هر کدام معادل 100 درصد در سال 1388 و کمترین میزان مربوط به بیان یافتههای پژوهش معادل 7/16 درصد بین سالهای 82-1380 بود. بین میزان رعایت هدف، بیان یافتههای پژوهش، پرهیز از کاربرد اختصارات، علایم و سرواژهها بر حسب گروه آموزشی، تفاوت معنیداری وجود داشت، در حالی که بین میزان رعایت سایر موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب گروه آموزشی، تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین میزان رعایت برگرفته شدن کلیدواژه از متن بر حسب درجهی تحصیلی مجری اصلی، تفاوت معنیداری مشاهده شد، اما بین میزان رعایت سایر موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب درجهی تحصیلی مجری اصلی، تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: به طور کلی، میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 در وضعیت مطلوبی قرار دارد و بیشتر موارد استاندارد ایزو 214 رعایت گردیده است. میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 در سالهای مختلف یکسان نیست و بین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب گروه آموزشی و درجهی تحصیلی، تفاوت معنیداری وجود ندارد. واژههای کلیدی: چکیدهها؛ طرح پژوهش؛ دانشگاهها؛ ایزو 214.
اکبر حسین زاده؛ احمد شعبانی؛ سید علی سیادت
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: تأکید مدیریت دانش در کتابخانهها، ترویج خلق دانش، روابط نزدیکتر بین کتابخانهها، داخل کتابخانهها و بین کتابخانهها و کاربران آنها با انگیزهی افزایش میزان رضایت کاربران و بهبود خدمات کتابخانه، تقویت شبکههای جهانی و زنده کردن جریان دانش میباشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانههای ...
بیشتر
مقدمه: تأکید مدیریت دانش در کتابخانهها، ترویج خلق دانش، روابط نزدیکتر بین کتابخانهها، داخل کتابخانهها و بین کتابخانهها و کاربران آنها با انگیزهی افزایش میزان رضایت کاربران و بهبود خدمات کتابخانه، تقویت شبکههای جهانی و زنده کردن جریان دانش میباشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانههای مرکزی، دانشکدهای و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس مدل Hissig بوده است. مدل Hissig دارای چهار فرایند خلق، ذخیره، نشر و به کارگیری دانش میباشد. روش بررسی: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. جامعهی پژوهش، تمام کارکنان شاغل در 21 کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز (59 نفر) در سال 1389 بودند. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری عمومی Cochrane استفاده گردید، که تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، مبتنی بر تصادفی طبقهای متناسب با حجم بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته بود که از مقیاس پنج درجهای لیکرت استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مجرب تأیید و به منظور پایایی آن ضریب Cronbach’s Alpha با مقدار 949/0 استخراج گردید. دادههای پژوهش با کمک نرمافزار 16SPSS مورد تحلیل قرار گرفت و در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای One-sample t، MANOVA و آزمون تعقیبی Scheffe استفاده شد. همچنین برای ترسیم نمودارها از نرمافزار 16Excel استفاده شد. یافتهها: میزان کاربست مؤلفههای خلق دانش با 06/3 بالاتر از متوسط، ذخیرهی دانش با 56/2 در حد پایینتر از متوسط، نشر دانش با 87/2 در حد بالاتر متوسط و به کارگیری دانش با 12/3 در حد بالاتر از متوسط بود. همچنین نتیجهی آزمون One-sample t بر اساس مدل Hissig نشان داد که میزان کاربست مؤلفههای مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با میانگین 90/2 در حد بالاتر از متوسط میباشد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه، میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانهی مرکزی، دانشگاهی و بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حد بالاتر از متوسط میباشد، اما از بین مؤلفههای مورد بررسی مؤلفهی ذخیرهی دانش در حد پایینتر از متوسط میباشد؛ بنابراین تبیین اهمیت ذخیرهی دانش در بین کارکنان کتابخانهها و استفاده از سیستمهای ذخیرهی دانش ضروری میباشد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ کتابخانهها؛ مدل Hissig.
احمد شعبانی؛ عصمت عسگری؛ رضا همایی؛ رسول سعادت
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
مقدمه: با توجه به ضرورت یکدستی و هماهنگی در ساختار چکیدهها و افزایش دقت، صحت و جامعیت آنها، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت استاندارد چکیدهنویسی (214 ISO) در چکیدههای فارسی پایاننامههای دورهی دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سالهای 87-1378 صورت گرفت.روش بررسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع کاربردی ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به ضرورت یکدستی و هماهنگی در ساختار چکیدهها و افزایش دقت، صحت و جامعیت آنها، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت استاندارد چکیدهنویسی (214 ISO) در چکیدههای فارسی پایاننامههای دورهی دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سالهای 87-1378 صورت گرفت.روش بررسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع کاربردی است و ضمن بررسی دقیق پایاننامههای ثبت شده در کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اراک، در مجموع 328 پایاننامه به منزلهی جامعهی آماری مورد بررسی واقع شد. جهت تهیهی استانداردهای مورد نیاز و بررسی میزان انطباق آنها با استاندارد چکیدهها، متن اصلی استاندارد بینالمللی ISO در چکیدهنویسی و متن ترجمهی فارسی این استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از چک لیست تهیه شده بر اساس استاندارد بینالمللی ISO در چکیدهنویسی بهرهجویی شد و سیاههی وارسی از نظر روایی محتوا تحت نظر صاحبنظران ارزیابی شد و مورد تأیید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و با کمک فراوانی، درصد و شاخصهای 2χ به شرح یافتههای پژوهش اقدام گردید.یافتهها: ذکر اطلاعات کتابشناسی با رعایت در 48 چکیده (4/16 درصد) در سال 1384 بیشترین میزان فراوانی و درصد را به خود اختصاص داد، در حالی که بیان یافتهها و نتایج فرعی و ثانویه در هیچ چکیدهای ذکر نشده بود و این مورد کمترین میزان فراوانی و درصد را به خود اختصاص داده بود. یافتههای 2χ نشان داد که به جز هدف در بقیهی موارد تفاوت معنیداری بین میزان رعایت استانداردها بر اساس سالهای مختلف وجود دارد.نتیجهگیری: در چکیدههای تحت بررسی، استانداردهای چکیدهنویسی (214 ISO) در مواردی که به صورت صوری و شکلی بودند، مانند نتایج پژوهش، حفظ اطلاعات اصلی پایاننامه و ...، به میزان قابل قبولی رعایت شده است. در حالی که در مواردی که به صورت محتوایی بودند مانند هدف، بیان یافتهها و ...، به میزان نازلتری استانداردها رعایت گردیده است.واژههای کلیدی: چکیدهها؛ پایاننامههای دانشگاهی؛ دانشگاهها؛ 214 ISO.
رسول سعادت؛ احمد شعبانی؛ عاصفه عاصمی
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: به کمبود بودجه در کتابخانهها جهت تأمین این نوع منابع و نیز تسهیل دسترسی پژوهشگران به مجلات علمی، اصل دسترسی آزاد به این نوع منابع به طور عمده در غالب مجلات الکترونیک دسترسی آزاد، در طول 15 سال اخیر متحول شده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان استناد مقالات مجلات پایگاه ISI web of science به مجلات پایگاه DOAJ در دو حوزهی علوم بهداشت و پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: به کمبود بودجه در کتابخانهها جهت تأمین این نوع منابع و نیز تسهیل دسترسی پژوهشگران به مجلات علمی، اصل دسترسی آزاد به این نوع منابع به طور عمده در غالب مجلات الکترونیک دسترسی آزاد، در طول 15 سال اخیر متحول شده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان استناد مقالات مجلات پایگاه ISI web of science به مجلات پایگاه DOAJ در دو حوزهی علوم بهداشت و پزشکی و علوم پایه در طول سالهای 2008-2003، و نیز بررسی معنیداری تفاوت بین میزان استنادات صورت گرفته به مجلات پایگاه DOAJ در دو حوزهی مذکور بوده است.روش بررسی: در این پژوهش که از روش کتابسنجی و تحلیل استنادی بهرهجویی شده است، 1337 عنوان مجلهی انگلیسی زبان، بدون نمونهگیری، از پایگاه DOAJ مورد بررسی قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها نیز از ابزار Cited reference search در ISI web of science استفاده شد. در نهایت، با تجزیه و تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS، یافتههای پژوهش حاصل گردید.یافتهها: با بررسی مجلات مشخص شد که حوزهی علوم پایه با 657 عنوان مجله، 10116 استناد، (91/62 درصد) دریافت کرده است. در این حوزه موضوع زیستشناسی و علوم زیستی بیشترین میزان استناد (6009 استناد، معادل 4/59 درصد) و موضوع ریاضیات و آمار کمترین میزان استناد (91 استناد، معادل 9/0 درصد) را دریافت نموده است. از طرفی، حوزهی علوم بهداشت و پزشکی با 680 عنوان مجله، 5965 استناد (09/37 درصد)، دریافت کرده است. در این حوزه موضوع پزشکی (عمومی)، بیشترین میزان استناد (3236 استناد، معادل 25/54 درصد) و موضوع دندانپزشکی، کمترین میزان استناد (1 استناد، معادل 01/0 درصد) را دریافت نموده است. آزمون 2χ در مورد تعداد مجلات دو حوزه تفاوت معنیداری را نشان نداد، اما در خصوص تعداد استنادات، آزمون 2χ نشان داد که تفاوت معنیداری میان دو حوزهی علوم بهداشت و پزشکی و علوم پایه وجود دارد.نتیجهگیری: هر چند تعداد مجلات دارای استناد نسبت به مجلات بدون استناد در دو حوزهی علوم بهداشت و پزشکی و علوم پایه در پایگاه DOAJ به نسبت ناچیز است، اما با توجه به افزایش روزافزون مجلات دسترسی آزاد در این پایگاه، و نیز با توجه به لزوم شناسایی مجلات پر استناد و معتبر در حوزههایی مانند علوم بهداشت و پزشکی و علوم پایه که در آنها محققان به اطلاعات معتبر و روزآمد نیاز مبرم دارند، انجام چنین پژوهشهایی کمک شایانی به این امر نموده، محققان را در دسترسی به مجلات رایگان معتبر راهنمایی میکند.واژههای کلیدی: نشریات ادواری، استناد، پایگاههای اطلاعاتی.
احمد شعبانی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
کتابخانههای بیمارستانی، کتابخانهای برای استفادهی بیماران و گاهی کارمندان، که به وسیلهی بیمارستان یا سازمانی علاقهمند اداره میشود. این کتابخانهها عهدهدار ارایهی خدمات اطلاعرسانی دانشمدار در زمینهی علوم پزشکی و بهداشتی است. این یادداشت بر اساس روش کتابخانهای و مبتنی بر مباحث توصیفی با نگرشی به متون پیشین دربارهی ...
بیشتر
کتابخانههای بیمارستانی، کتابخانهای برای استفادهی بیماران و گاهی کارمندان، که به وسیلهی بیمارستان یا سازمانی علاقهمند اداره میشود. این کتابخانهها عهدهدار ارایهی خدمات اطلاعرسانی دانشمدار در زمینهی علوم پزشکی و بهداشتی است. این یادداشت بر اساس روش کتابخانهای و مبتنی بر مباحث توصیفی با نگرشی به متون پیشین دربارهی کتابخانههای بیمارستانی در زبان فارسی نوشته شده است. بر این مبنا، بررسی متون موجود و مستندات علمی به ضرورت کتابخانههای بیمارستانی در حوزهی خدمات بهداشتی کشور مورد توجه قرار میگیرد. کتابخانههای بیمارستانی در متون فارسی از طریق روشهای توصیفی و ارایهی خدمات این نوع کتابخانهها به منزلهی ارکان اطلاعیابی در کشور و مراکز اطلاعاتی مورد شناسایی قرار گرفت. محور این نوع کتابخانهها در چارچوب طرح تکفاب و توانمندی محور کتابخانههای دیجیتالی تداوم یافت. فرایند و توسعهی زیربنایی ساختار بیمارستانها و ضرورت کتابخانههای بیمارستانی موضوعی حایز اهمیت در مجرای خدمات بهداشت، درمان و علوم پزشکی است، که نیازمند برنامهریزی در حوزهی علوم پزشکی و بهداشتی کشور میباشد.واژههای کلیدی: خدمات اطلاعرسانی، کتابخانههای بیمارستانی، توسعه.
احمد شعبانی؛ رسول سعادت
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
مقدمه: توسعه فنآوری اطلاعات و مدیریت آن با تجهیزات نوین در سازمانها همراه بوده است؛ به نحوی که راهکارهای چندی را جهت ارتقای رضایت اعضای سازمان در بر خواهد داشت. ضرورت این موضوع، موجب توسعه زیر ساختها و برنامهریزیهای جدیدی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور شده است و مطالعات جدیدی را میطلبد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چارچوب ...
بیشتر
مقدمه: توسعه فنآوری اطلاعات و مدیریت آن با تجهیزات نوین در سازمانها همراه بوده است؛ به نحوی که راهکارهای چندی را جهت ارتقای رضایت اعضای سازمان در بر خواهد داشت. ضرورت این موضوع، موجب توسعه زیر ساختها و برنامهریزیهای جدیدی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور شده است و مطالعات جدیدی را میطلبد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چارچوب فعالیتهای مزبور به بررسی چگونگی صفحات وب کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی کشور و موجودیت پیوندهای فراسازمانی آنها پرداخت.روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی، که در آن مجموع صفحات وب دانشگاههای علوم پزشکی کشور که 40 وبگاه بود، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. در این بررسی موجودیت صفحات وب، نوع نرمافزار کتابخانهای، ویژگی صفحات راهنما و تجزیه و تحلیل موضوعی پیوندهای فراسازمانی با استفاده از چک لیست محقق ساخته، مورد سنجش واقع شد و در نهایت، دادههای حاصل توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان از توجه دانشگاهها و کتابخانههای علوم پزشکی به بهرهجویی از صفحات وب در سیستم وب جهانی داشت، ولی نیاز به استفاده از همگونی و وحدت رویه در این یافتهها مشاهده میشد. در مجموع 25 دانشگاه معادل 5/62 درصد دارای وبگاه کتابخانه بودند و در این میان نرم افزار افق دارای بیشترین استفاده (16 وبگاه کتابخانه) و نرم افزارهای سیمرغ و پیام دارای کمترین استفاده (هر کدام یک وبگاه کتابخانه) بودند.نتیجهگیری: صفحات وب در کشورهای جهان سوم حاکی از استفاده مدیران میانی از تجربیات جهانی موجود قلمداد میشود، ضمن آن که توجه به این گونه از خدمات الکترونیکی به مرور افزایش یافته، زمینههای استاندارد شدن این صفحات امری واقعی در آینده قلمداد میشود.واژههای کلیدی: کتابخانههای پزشکی؛ اینترنت؛ دانشکدههای حرفههای بهداشتی؛ دانشگاهها
سید عباس حقایق؛ محمدباقر کجباف؛ احمد شعبانی؛ محمد نیکبخت؛ حجتا... فراهانی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: با توجه به این که استفاده از اینترنت به طور چشمگیری رو به افزایش است، نگرش افراد نسبت به اینترنت مورد توجه پژوهشگران، بازاریان و تولیدکنندگان منابع اطلاعاتی آن میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرش به اینترنت (IAS-40) به عنوان یک ابزار جامع بود که شامل چهار خرده مقیاس اضطراب اینترنت، ...
بیشتر
چکیده مقدمه: با توجه به این که استفاده از اینترنت به طور چشمگیری رو به افزایش است، نگرش افراد نسبت به اینترنت مورد توجه پژوهشگران، بازاریان و تولیدکنندگان منابع اطلاعاتی آن میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرش به اینترنت (IAS-40) به عنوان یک ابزار جامع بود که شامل چهار خرده مقیاس اضطراب اینترنت، مفید بودن اینترنت، لذت بخش بودن اینترنت و احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، جامعهی پژوهش شامل دانشجویان دانشگاههای اصفهان، آزاد واحد نجف آباد و واحد خوراسگان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 87-86، بود. به روش نمونهگیری تصادفی، 359 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سنجش نگرش نسبت به اینترنت، اضطراب حالت اشپیل برگر، باورهای خودکارآمدی شرر و پرسشنامهی سرزندگی جمعآوری شد. روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان تأیید گردید. دادهها با نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل پایایی نشان داد که هر چهار خرده مقیاس و کل پرسشنامه از ضرایب «همسانی درونی» و «بازآزمایی» بالا و معنیداری برخوردار بودند. در بررسی روایی همزمان، ضریب همبستگی بین خرده مقیاس و اضطراب اینترنت با پرسشنامهی اضطراب حالت اشپیل برگر (53/0 = r) و خرده مقیاس خودکارآمدی با مقیاس باورهای خودکارآمدی شرر (55/0 = r) معنیدار بود (01/0 > P). در بررسی روایی سازه، نتایج تحلیل عامل تأییدی (CFA)، نشان داد که چهار عامل به دست آمده با ساختار اصلی پرسشنامهها و چهار خرده مقیاس آن هماهنگی کامل دارد و همهی بارهای عامل به دست آمده، معنیدار بودند. نتیجهگیری: پرسشنامه، از مؤلفههای روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و قابل استفاده در پژوهشهای مربوط به اینترنت است.واژههای کلیدی: اینترنت؛ روانسنجی؛ تستهای روانشناسی؛ مقیاسهای ارزش نسبی
احمد شعبانی؛ سید عباس مرجانی
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: ایران از کشورهای بلاخیز جهان محسوب میشود و با توجه به گستردگی میراث فرهنگی آن، بهرهمند از نهادهای متنوع آموزشی و پژوهشی است. از آن جا که مهمترین هدف کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی حفظ و نگهداری این میراث است، این پژوهش رعایت اصول ایمنی در ساختمان کتابخانههای وابسته به سازمان آستان قدس رضوی را مورد بررسی و ارزیابی ...
بیشتر
چکیده مقدمه: ایران از کشورهای بلاخیز جهان محسوب میشود و با توجه به گستردگی میراث فرهنگی آن، بهرهمند از نهادهای متنوع آموزشی و پژوهشی است. از آن جا که مهمترین هدف کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی حفظ و نگهداری این میراث است، این پژوهش رعایت اصول ایمنی در ساختمان کتابخانههای وابسته به سازمان آستان قدس رضوی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و از دستهی مطالعات توصیفی است. جامعهی پژوهش شامل 33 کتابخانهی وابسته به سازمان آستان قدس رضوی در داخل و خارج از شهر مشهد در مهرماه 1386 بود. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته انجام شد که روایی آن با استفاده از نظر استادان و خبرگان فن بررسی و اعتبار و پایایی آن با ضریب اعتبار Alfa Cronbach مساوی 88/0مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای تعیین شده امنیتی برای کتابخانهها به ترتیب اولویت عبارت است از: ایمنی در برابر خسارت ناشی از خرابی تأسیسات، ایمنی در برابر بلایای طبیعی و ایمنی در برابر آتشسوزی. نتیجهگیری: در نتیجهگیری کلی این تحقیق میتوان گفت که کتابخانهها باید برنامهی بلند مدت و اجرایی برای مواجهه با بحران تدوین نمایند.واژههای کلیدی: ایمنی؛ ایمنی تجهیزات؛ پیشگیری از حوادث؛ مدیریت ایمنی از حوادث؛ کتابخانهها
احمد شعبانی؛ فیروزه مهدیه نجف آبادی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1385
چکیده
مقدمه: فن آوری اطلاعات و توسعه اینترنت در جوامع علمی و تحقیقاتی موجب دگرگونی های گسترده ای شده و استفاده از فن آوری مزبور فعالیت های علمی پژوهشگران را تحت تاثیر قرار داده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر شبکه اینترنت بر رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی ...
بیشتر
مقدمه: فن آوری اطلاعات و توسعه اینترنت در جوامع علمی و تحقیقاتی موجب دگرگونی های گسترده ای شده و استفاده از فن آوری مزبور فعالیت های علمی پژوهشگران را تحت تاثیر قرار داده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر شبکه اینترنت بر رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بوده، جامعه مورد مطالعه در این پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. نتایج به وسیله نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد: میزان استفاده از اینترنت در جامعه مورد بررسی مطلوب بوده، از بانک های اطلاعاتی بیشترین استفاده صورت گرفته، تاثیر بهره جویی از اینترنت بر فعالیت های پژوهشی جامعه ی علمی بالا بوده و هدف از بهره وری از اینترنت، روز آمد کردن اطلاعات تخصصی بوده است. نتیجه گیری: در رابطه با پرسش ها و پاسخ اعضای هیات علمی، استفاده از اینترنت بر رفتار اطلاع یابی و فعالیت های پژوهشی اعضای تائیر قابل توجهی داشته، به نحوی که بهره جویی از شبکه ی مزبور در تالیف و ترجمه ی مقاله، همکاری در طرح های پژوهشی، و بهره مندی از پایان نامه های تحصیلی قابل ملاحظه می باشد. واژه های کلیدی: اینترنت، تکنولوژی اطلاعات، رفتار سنجی