احمدرضا رئیسی؛ نسرین شعربافچیزاده؛ خاطره دبیرزاده
چکیده
مقدمه: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، مراقبتهای تسکینی باید در اولویت برنامههای سلامت عمومی و مدیریت بیماریها قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه خدمات مراقبت تسکینی در کشورهای منتخب و ارایه پیشنهادهایی برای ارایه این خدمات در ایران بود.روش بررسی: این مطالعه به روش کتابخانهای و تطبیقی در سال 1400-1399 انجام شد. اطلاعات ...
بیشتر
مقدمه: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، مراقبتهای تسکینی باید در اولویت برنامههای سلامت عمومی و مدیریت بیماریها قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه خدمات مراقبت تسکینی در کشورهای منتخب و ارایه پیشنهادهایی برای ارایه این خدمات در ایران بود.روش بررسی: این مطالعه به روش کتابخانهای و تطبیقی در سال 1400-1399 انجام شد. اطلاعات به روش بررسی متون و با استفاده از کلید واژههای «مراقبت تسکینی و صعبالعلاج»، از پایگاههای اطلاعاتی انگلیسی زبان PubMed، Web of Scince، ISI (Institute for Scientific Information) و Scopus و پایگاههای فارسی SID (Scientific Information Database) و Magiran در کشورهای انگلستان، ایالات متحده آمریکا و ترکیه جمعآوری گردید.یافتهها: انگلستان و ایالات متحده آمریکا به عنوان کشورهای پیشرو در ارایه مراقبت تسکینی، خدمات جامع و گستردهای را به بیماران صعبالعلاج ارایه میدهند. ترکیه نیز در سالهای اخیر پیشرفت زیادی در زمینه خدمات تسکینی داشته و جمعیت زیادی را تحت پوشش قرار داده است. در ایران بسیاری از خدمات مورد نیاز بیماران صعبالعلاج هنوز به کارگیری نشده است یا مراکز ارایه این خدمات بسیار محدود میباشد. صاحبنظران در حیطه خدمات تسکینی اعتقاد دارند که در کشور ایران نسبت به انگلستان، ایالات متحده آمریکا و ترکیه، توجه کمتری به سازماندهی اینگونه مراکز شده است.نتیجهگیری: با استفاده از تجارب کشورهای پیشرو و اقدامات کشورهای در حال پیشرفت در زمینههای ساختار سازمانی، تأمین و حمایت مالی، نظارت بر ارایه خدمات، مراقبت توسط گروههای بینرشتهای، نیازسنجی مراقبتها، آموزش و جذب نیروی انسانی، میتوان چارچوبی برای ایران تهیه کرد.
اصغر احتشامی؛ احمد رضا رئیسی؛ مائده راشدی
چکیده
مقدمه: نظارت و کنترل دقیق سیستم اطلاعات بیمارستانی HIS (Hospital Information System)، مستلزم استفاده از شاخصهای مناسبی است که منجر به کارایی و اثربخشی و در نهایت، تحقق اهداف و ارتقای سطح کیفیت و ایمنی سازمان میگردد. این مهم از طریق شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS امکانپذیر میباشد. بنابراین، هدف از انجام مطالعه حاضر، ارایه چارچوب ...
بیشتر
مقدمه: نظارت و کنترل دقیق سیستم اطلاعات بیمارستانی HIS (Hospital Information System)، مستلزم استفاده از شاخصهای مناسبی است که منجر به کارایی و اثربخشی و در نهایت، تحقق اهداف و ارتقای سطح کیفیت و ایمنی سازمان میگردد. این مهم از طریق شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS امکانپذیر میباشد. بنابراین، هدف از انجام مطالعه حاضر، ارایه چارچوب شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS بود.روش بررسی: این پژوهش به روش کیفی، در سال 1395 و در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تحلیل محتوای موضوعی استخراج گردید. در مرحله دوم، به منظور اجماع در خصوص شاخصهای مذکور، از دو راند تکنیک Delphi و محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و میانه) استفاده شد.یافتهها: 76 شاخص کلیدی عملکرد الگوبرداری حاصل از دادههای به دست آمده، در قالب 8 محور اصلی تبیین گردید. این محورها شامل شاخصهای نرمافزار، سختافزار، معماری و رابط کاربری، شرکت فروشنده HIS، خدمات پشتیبانی، گردش کار، برونداد و هزینههای HIS بیمارستانی بود.نتیجهگیری: شاخصهای شناسایی شده چهارچوب جامعی را برای الگوبرداری HIS فراهم میکند که با به کارگیری آن، فرصت خوبی جهت بهبود عملکرد این سیستمها و عملکرد بیمارستان در طول زمان ایجاد خواهد شد.
سکینه سقاییان نژاد اصفهانی؛ احمدرضا رئیسی؛ حسن جان نثاری؛ اصغر احتشامی؛ آوات فیضی؛ راضیه میرزاییان
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 655-664
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه با پشتیبانی از یک رویکرد درمانی و مدیریت مراقبت دارویی یکی از ارکان ضروری نظام سلامت است، تا اطمینان حاصل شود که دارودرمانی با همان سطح ایمنی و کیفیت مانند دیگر درمانها و خدمات، پشتیبانی و ارزیابی میشود. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای آموزشی، خصوصی وتأمین ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه با پشتیبانی از یک رویکرد درمانی و مدیریت مراقبت دارویی یکی از ارکان ضروری نظام سلامت است، تا اطمینان حاصل شود که دارودرمانی با همان سطح ایمنی و کیفیت مانند دیگر درمانها و خدمات، پشتیبانی و ارزیابی میشود. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای آموزشی، خصوصی وتأمین اجتماعی شهراصفهان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعهی تحلیلی است که در بیمارستانهای آموزشی، خصوصی و تأمین اجتماعی شهر اصفهان درسال 1390 شمسی انجام شد. جامعهی پژوهش را سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای مورد مطالعه تشکیل دادند. ابزار جمعآوری دادهها سیاهه وارسی (چک لیست) محققساخته، منطبق با راهنماهای انجمن جامعهی داروسازان نظام سلامت آمریکا و استرالیا وآلمان بود که روایی آن با نظر استادان صاحبنظر سنجیده شد و به روش مشاهده و مصاحبه دادهها جمعآوری گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار Spss نسخهی 18 استفاده شد و براساس آزمونهای ناپارامتریک Wilcoxon وMann–Whitney تحلیل انجام شد. یافتهها: نتایج مطالعهی سیستم اطلاعات داروخانهی 19 بیمارستان مورد مطالعه نشان داد که سیستم اطلاعات داروخانهی 5 بیمارستان نیمهمکانیزه و 14 بیمارستان مکانیزه است. بیشترین میزان رعایت معیارهای درونداد انجمن داروسازان مربوط به بیمارستانهای تأمین اجتماعی با میانگین 75/32 درصد و بیشترین میزان رعایت معیارهای پردازش انجمن داروسازان مربوط به بیمارستانهای آموزشی با میانگین 15/26 درصد و بیشترین میزان رعایت معیارهای برونداد انجمن داروسازان نیز مربوط به بیمارستانهای آموزشی با میانگین 95/43 درصد بود. و درحالیکه بیمارستانهای خصوصی کمترین میانگین نمره را در رعایت معیارهای درونداد، پردازش و برونداد به ترتیب به میزان 32/23، 78/17 و 25/24 درصد داشتند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان اظهار داشت که معیارهای درونداد، پردازش و برونداد سیستم اطلاعات داروخانه در بیمارستانهای مورد مطالعه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. تشکیل یک تیم طراحی متشکل از مدیران عملیاتی، متخصصان حوزهی رایانه، مدیران اطلاعات سلامت، داروسازان و تجویزگران میتواند توانمندیهای سیستم اطلاعات داروخانه را مبتنی بر نیازهای متخصصین مراقبت سلامت و سایر کاربران ارتقاء دهد. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ داروخانه؛ نظامهای اطلاعاتی؛ ارزیابی عملکرد
احمد رضا رئیسی؛ عفت محمدی؛ نورالدین منگلی زاده
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 770-777
چکیده
دسترسی به خدمات سلامت از حقوق اساسی افراد در جوامع محسوب میشود. پوشش همگانی بیمهی سلامت با کاهش موانع مالی یکی از مهمترین راهکارها جهت دسترسی به خدمات سلامت است. دستیابی به پوشش همگانی فرآیند سادهای نیست، در بسیاری از کشورها که هماکنون به پوشش همگانی دست یافتهاند، اغلب اجرای آن چند دهه طول کشیده است. مطالعهی سیر تاریخی بیمهی ...
بیشتر
دسترسی به خدمات سلامت از حقوق اساسی افراد در جوامع محسوب میشود. پوشش همگانی بیمهی سلامت با کاهش موانع مالی یکی از مهمترین راهکارها جهت دسترسی به خدمات سلامت است. دستیابی به پوشش همگانی فرآیند سادهای نیست، در بسیاری از کشورها که هماکنون به پوشش همگانی دست یافتهاند، اغلب اجرای آن چند دهه طول کشیده است. مطالعهی سیر تاریخی بیمهی درمان کشورهای مختلف میتواند در بومیسازی بعضی از موقعیتها با توجه به شرایط بومی، فرهنگی و اسلامی کشور کمک نماید و از بسیاری از دوبارهکاریها و خطاهای غیر عمد جلوگیری نماید و در تسریع اجرای این روند در کشور اثربخش باشد. مقالهی حاضر با استفاده از مرور متون، تجربهی کشورها در توسعهی پوشش همگانی از طریق بیمهی اجتماعی سلامت در 5 کشور را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. منابع جمعآوری اطلاعات با بهرهگیری از پایگاههای اطلاعاتی اینترنتی شامل 28 مطالعه به زبان انگلیسی بود که از سالهای 1999تا2011 میلادی انجام گرفته بودند. واژههای کلیدی که در جستجوی مقالات استفاده شدSocial health insurance، Social securityو Universal coverage بودند. یافتهها نشان داد که همهی کشورهای مورد بررسی در زمینهی پوشش همگانی رویکرد فزایندهای را دنبال کردند و توسعهی نظام در بعضی از آنها نسبت به بقیه، مدت زمان بیشتری طول کشیده است. بیشترین دورهی انتقال به کشور آلمان با 127 سال و کمترین آن به کشور کره جنوبی با 26 سال اختصاص داشت. در تمام کشورهای مورد بررسی حرکت برای پوشش کامل بیمهی اجتماعی سلامت فرایندی رو به رشد با گسترش نظاممند پوشش جمعیت در دورهی انتقال داشت. اما مقدمات سازمانیافتهی ارائه شده برای رسیدن به این گسترش متفاوت بود. عضویت در صندوقهای بیماری در بعضی از کشورها افزایش ثابتی داشت و در آغاز به صورت اختیاری بود، اما در کشورهای دیگر گسترش عضویت به وسیلهی سازمان مرکزی بیمهی درمانی با هدایت دولت انجام میگرفت. واژههای کلیدی: بیمهی سلامت؛ پوشش همگانی؛ بیمهی اجتماعی
احمدرضا رئیسی؛ راضیه ستاری
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: در مراقبتهای سلامت، پیشگیری از اشکالات، کارآمدتر از تمرکز بر اقدامات اصلاحی آنها است. تعمیرات اغلب گران قیمت هستند و به پرسنل با تخصص بالا نیازمندند. معاینه و بازرسی منظم و استفاده از سرویسدهی دستی و چک لیست الزامات، به اثر بیشینهی نگهداری و هزینههای کمتر منجر میشود. نظر به اهمیت نیازسنجی الزامات استقرار برنامهی ...
بیشتر
مقدمه: در مراقبتهای سلامت، پیشگیری از اشکالات، کارآمدتر از تمرکز بر اقدامات اصلاحی آنها است. تعمیرات اغلب گران قیمت هستند و به پرسنل با تخصص بالا نیازمندند. معاینه و بازرسی منظم و استفاده از سرویسدهی دستی و چک لیست الزامات، به اثر بیشینهی نگهداری و هزینههای کمتر منجر میشود. نظر به اهمیت نیازسنجی الزامات استقرار برنامهی نگهداری پیشگیرانه در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این مطالعه با هدف بررسی دیدگاههای مدیران بیمارستانی و مهندسان تجهیزات پزشکی واحدهای ستادی و بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد استقرار برنامهی نگهداری پیشگیرانه انجام شد. روش بررسی: مطالعه از نوع کمی، کیفی یا ترکیبی (Mix-method) و به روش پرسشنامهی دلفی در سال 1389 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش شامل 23 نفر از مهندسان تجهیزات پزشکی و مدیران بیمارستانها و نهادهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. الزامات استقرار با مصاحبه از کارشناسان به چهار دستهی ساختاری، نیروی انسانی، مالی و امکاناتی تقسیم شد و به صورت پرسشنامهی دلفی در آمد و به کارشناسان امر عودت داده شد. در پایان، نظرات متخصصان به صورت پرسشنامهی مدون لیکرت تهیه شد. پایایی این پرسشنامه نیز توسط کارشناسان آمار به روش Cronbach's alpha محاسبه و به میزان 92 درصد تخمین زده شد و بعد از جمعآوری با نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: اولویتبندی الزامات استقرار برنامه از نظر مهندسان تجهیزات پزشکی چنین بود: الف. الزامات ساختاری: ایجاد ساختار سازمانی مناسب مسؤول تعمیرات و نگهداری در بیمارستانها، ب. الزامات نیروی انسانی: اعتقاد راسخ مدیران سطوح مختلف وزارتخانه و بیمارستانها به ضرورت اجرای برنامه، ج. الزامات مالی: اختصاص بودجه برای آموزش پرسنل و مدیران ارشد و کارشناسان تجهیزات پزشکی، د. الزامات امکاناتی: تهیهی چک لیستهای موارد قابل بررسی هر دستگاه و استخراج اطلاعات آن از کاتالوگ مربوط. همچنین اولویتبندی الزامات استقرار برنامه از دیدگاه مدیران مشتمل بر این نکات بود: الف. الزامات ساختاری: فرهنگسازی برای اجرای برنامه در همهی سطوح وزارتخانهای و بیمارستانی، ب. الزامات نیروی انسانی: اعتقاد راسخ مدیران سطوح مختلف وزارتخانه و بیمارستانها به ضرورت اجرای برنامه، ج. الزامات مالی: اختصاص بودجه جهت شناخت نگهداری پیشگیرانه و مطالعات تکمیلی، د. الزامات امکاناتی: طراحی فرمها و مستندات و نسخ مورد نیاز برای ثبت جریان برنامه در بیمارستان. نتیجهگیری: در ابتدا ضرورت ایجاد کادر توانمند مهندسی پزشکی و حضور مهندسان پزشکی در تمام بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه و ایجاد دفتر پیگیری فعالیتهای نگهداری پیشگیرانه ضروری به نظر میرسد. با این وجود، نیاز به یک هماندیشی در میان مدیران و مهندسان احساس میشود تا زوایای مبهم اجرای طرح به خوبی روشن شود. واژههای کلیدی: نیازسنجی؛ نگهداری پیشگیرانه؛ الزامات.
احمدرضا رئیسی؛ سعید آصف زاده؛ محمدحسین یارمحمدیان
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، ، صفحه 1-9
چکیده
مقدمه: سطح توسعه یافتگی و یا میزان پیشرفت علمی، فنی و اقتصادی یک جامعه در ارتباط مستقیم با سطح سلامتی مردم آن جامعه میباشد به عبارت دیگر با توجه به نقشی که بهداشت و درمان در تولید سلامتی و در نتیجه نقش محوری که در فرآیند توسعهی هر کشور ایفا میکند، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و مراکز ارائه کنندهی این خدمات ...
بیشتر
مقدمه: سطح توسعه یافتگی و یا میزان پیشرفت علمی، فنی و اقتصادی یک جامعه در ارتباط مستقیم با سطح سلامتی مردم آن جامعه میباشد به عبارت دیگر با توجه به نقشی که بهداشت و درمان در تولید سلامتی و در نتیجه نقش محوری که در فرآیند توسعهی هر کشور ایفا میکند، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و مراکز ارائه کنندهی این خدمات در ابعاد مختلف در کنار رشد کمی آنها است. این موضوع پیوسته یکی از دغدغههای اصلی صاحب نظران بهداشت و درمان و نیز دولتها در کشورهای پیشرو و پیشگام در حوزهی سلامت بوده است. لذا پژوهش حاضر به مقایسهی مدلها و مکانیسمهای ارزیابی اعتبارسنجی سازمانهای بهداشتی و درمانی در اروپا و آمریکا پرداخته است.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی تطبیقی از نوع مروری کاربردی است که از طریق مطالعهی کتابخانهای (چاپی و دیجیتال) به جمعآوری اطلاعات مربوط به مدلهای مختلف ارزیابی اعتبارسنجی یا ارزیابی بیرونی مورد استفاده در اروپا و آمریکا پرداخته است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی کشورهای اروپائی و کشور آمریکا بود. در این مطالعه، منشاء، اصول زیربنایی و کاربرد مدلهای مختلف ارزیابی اعتبارسنجی در بهداشت و درمان مورد مقایسه قرار گرفته است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در کشورهای اروپایی و آمریکا از چهار مدل ارزیابی اعتبارسنجی در خدمات بهداشتی و درمانی استفاده میکنند. مدلهای و ریشه در صنعت دارند و در بهداشت و درمان بیشتر در بخشهای فنی و تخصصی مانند آزمایشگاه و مدیریت و امور اداری بیمارستانها مورد استفاده قرار گرفتهاند. در حالی که مدلهای اعتبارسنجی و بررسی به وسیلهی گروه همگنان، ریشه در بهداشت و درمان دارد و به ترتیب در اعتبارسنجی کلیهی بخشهای بیمارستان و اعتبارسنجی گروههای حرفهای تخصصی پزشکی مورد استفاده قرار گرفتهاند.
نتیجهگیری: یکی از اولین چالشها که کشورها برای استقرار نظام اعتبارسنجی با آن مواجه میشوند، مفاهیم و اجتماع مفهومی از مدلهای مکانیسمهای مختلف ارزیابی و ویژگیهای مربوط به آنهاست. روش مناسب باید با توجه به نیازها، الزامات و عوامل مؤثر دیگر سازمان یا کشور انتخاب شود. واژههای کلیدی: کیفیت مراقبت بهداشتی؛ ارزشیابی؛ اعتبار بخشی
احمدرضا رئیسی؛ زینب داداشی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1385
چکیده
مقدمه: یکی از مهمترین شاخص های نظام مدیریت هر سازمان، وجود سیستم های اطلاعاتی است که با در اختیار داشتن منابع اطلاعاتی جامع و ارائه آنها به واحدهای مختلف، میتوان اداره و کنترل مجموعه سازمانی را افزایش داد. بر این اساس هدف این تحقیق بررسی نیازهای آموزشی مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با فرآیند طرح جامع ...
بیشتر
مقدمه: یکی از مهمترین شاخص های نظام مدیریت هر سازمان، وجود سیستم های اطلاعاتی است که با در اختیار داشتن منابع اطلاعاتی جامع و ارائه آنها به واحدهای مختلف، میتوان اداره و کنترل مجموعه سازمانی را افزایش داد. بر این اساس هدف این تحقیق بررسی نیازهای آموزشی مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با فرآیند طرح جامع سیستم های اطلاعاتی بیمارستان بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-مقطعی کاربردی با تعداد نمونه 33 نفر بوده است. نمونه پژوهش، جامعه پژوهش بوده و تمام مدیران (رئیس، مدیر، مترون) بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نظر گرفته شده اند. روش جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه خود ساخته ای (شامل 29 سوال) بود که روایی آن توسط استادان متخصص رشته ی مربوط به تایید رسید. پایایی این پرسشنامه نیز با Cronbach Alfa 86 درصد به تایید رسید. نتایج پرسشنامه توسط نرم افزار آماری SPSS مورد پردازش و تحلیل قرار گرفت و تحلیل داده های پژوهش در سطح آمار توصیفی نظیر فراوانی و درصد و میانگین انجام گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین امتیاز کسب شده توسط مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی به شرح زیر می باشد؛ میانگین نمره آگاهی مدیران از وضعیت شبکه رایانه ای برابر با 5/43، از طرح جامع برابر 8/28 و از رویکردهای جایگزین برابر 4/5 بوده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق درجه ی آگاهی مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط با فرآیند طرح جامع سیستم های اطلاعاتی بیمارستان «متوسط» ارزیابی شد. در نتیجه نیاز به آموزش برای مدیران بیمارستانها به خوبی احساس می شود. واژه های کلیدی: نیازهای خدمات بهداشتی، مدیران بیمارستان، بیمارستانهای آموزشی، نظام های اطلاعات بیمارستانی