مریم احمدی؛ فروغ رفیعی؛ فاطمه حسینی؛ مهدی حبیبی کولائی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 852-860
چکیده
مقدمه: طبقهبندیهای فرایندهای مراقبت بهداشتی، ابزاری برای گردآوری اطلاعات و پردازش دادههای بهداشتی به شمار میروند و طبقهبندی پدیدههای پرستاری نیز زبان مشترکی را برای ارتباطات بین رشتهی پرستاری فراهم میکند. با توجه به این که دادههای مربوط به پرستاری برای گسترش دانش، ارزشیابی کیفیت و تأثیر مراقبت پرستاری و پشتیبانی ...
بیشتر
مقدمه: طبقهبندیهای فرایندهای مراقبت بهداشتی، ابزاری برای گردآوری اطلاعات و پردازش دادههای بهداشتی به شمار میروند و طبقهبندی پدیدههای پرستاری نیز زبان مشترکی را برای ارتباطات بین رشتهی پرستاری فراهم میکند. با توجه به این که دادههای مربوط به پرستاری برای گسترش دانش، ارزشیابی کیفیت و تأثیر مراقبت پرستاری و پشتیبانی از برنامهریزی منابع انسانی ضروری هستند، بنابراین وجود یک سیستم متمرکز و هماهنگ برای جمعآوری، ذخیره و بازیابی این دادهها ضروری میباشد. این پژوهش با هدف مقایسهی تطبیقی سیستمهای طبقهبندی پرستاری و پیشنهاد ویژگیهای مطلوب یک سیستم طبقهبندی پرستاری برای ایران انجام گرفت.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی تطبیقی- مقایسهای میباشد که در سال 1388 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل سیستمهای طبقهبندی موجود در جهان بود که از طریق جستجوی منابع کتابخانهای، نشریات و سایتهای معتبر از جمله سایت انجمن پرستاری آمریکا و شورای بینالمللی پرستاری مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج در قالب جداول آماری ارایه شدند. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست بود که به تدریج طی بررسی تکمیل شد و با نظر متخصصان مورد تصویب قرار گرفت.
یافتهها: تمامی سیستمها مربوط به آمریکا بودند که توسط انجمنها یا مراکز دانشگاهی برای مراکز مراقبتی خاصی ایجاد شدند. طبقهبندی دیگری توسط شورای بینالمللی پرستاری برای استفاده در سطح بینالمللی و تمامی مراکز پرستاری ایجاد شد. در ایران هیچ سیستمی برای طبقهبندی پیامدهای پرستاری وجود ندارد. هدف اغلب سیستمها، مدیریت بهتر اطلاعات پرستاری به ویژه در سیستمهای کامپیوتری میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت کدگذاری دادههای پرستاری برای استفاده در سیستمهای کامپیوتری و پروندهی الکترونیک سلامت و اجرای طرح سامانهی پروندهی الکترونیک سلامت (سپاس) در ایران، به کارگیری یا ایجاد سیستم طبقهبندی پرستاری در ایران با هدف مدیریت اطلاعات پرستاری، توسط بالاترین مقام حرفهای پرستاری ضروری به نظر میرسد. استفاده از طبقهبندی بینالمللی مهارت پرستاری برای ایران به منظور قابل مقایسه شدن پرستاری بین کشورهای مختلف پیشنهاد میگردد.
فریبا رخش؛ محمدرضا علی بیک؛ فاطمه حسینی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1385
چکیده
مقدمه: وب به عنوان یک انقلاب در ارتباطات دانشگاهی و پژوهشی، شیوه ی مبادله ی اطلاعات پژوهشگران را دچار دگرگونی کرده است. منابع مورد استفاده ی پژوهشگر، اطلاعات موثقی را برای پژوهشهای آینده فراهم می آورد و رفتار اطلاع یابی پژوهشگران را در قالب استناد به عنوان یک شاخص برای میزان استفاده از منابع اطلاعاتی نشان می دهد. هدف از این پژوهش بررسی ...
بیشتر
مقدمه: وب به عنوان یک انقلاب در ارتباطات دانشگاهی و پژوهشی، شیوه ی مبادله ی اطلاعات پژوهشگران را دچار دگرگونی کرده است. منابع مورد استفاده ی پژوهشگر، اطلاعات موثقی را برای پژوهشهای آینده فراهم می آورد و رفتار اطلاع یابی پژوهشگران را در قالب استناد به عنوان یک شاخص برای میزان استفاده از منابع اطلاعاتی نشان می دهد. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت استناد به منابع اینترنتی در مقالات مجلات علمی-پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سالهای 1379 تا 1381 بوده است. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و نوع مطالعه ی آن توصیفی است به طوری که اطلاعات کتابشناسی 3723 مقاله ی مجلات دانشگاههای علوم پزشکی کشور مربوط به سالهای 1379 تا 1381 از نظر نوع منابع استناد شده و وضعیت مستندات اینترنتی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و سوالات مربوط به هر مقاله از نظر تعداد استناد به کتاب، مجله و منابع اینترنتی، دانشگاه مربوطه و نام مجله، در چک لیستی مشخص شد و روایی آن توسط استادان رشته مورد تایید قرار گرفت، سپس با نرم افزار Excel داده ها تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که در مقالات مورد بررسی میزان استناد به منابع اینترنتی بسیار پایین بوده به طوری که تنها 1/0 درصد استنادات متعلق به این نوع منابع بود و در طی سالهای 1381-1379 میزان استناد به منابع اینترنتی سیری صعودی را نشان می داد به گونه ای که 29 درصد مدارک مربوط به مکان یاب های جهانی مستند یافت شد و از نظر رعایت استاندار Vancouver در زمینه ی استناد به منابع اینترنتی 59/1 درصد استنادات اینترنتی با استاندارد مزبور مطابقت داشت. نتیجه گیری: میزان استناد به اینترنت در مقالات مجلات دانشگاههای علوم پزشکی کشور بسیار پایین بوده و چیزی در حدود صفر می باشد لذا می توان نتیجه گرفت که پژوهشگران ما از اینترنت استفاده نمی کنند یا به اینترنت استناد نمی دهند. واژه های کلیدی: اینترنت، نشریات ادواری، کتابنامه نویسی، منابع شبکه ی کامپیوتری