فرخنده اسدی؛ علیرضا کاظمی؛ حمید مقدسی؛ مریم همتی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، ، صفحه 725-733
چکیده
مقدمه: امروزه، نرمافزارهای پزشکی در جنبههای مختلف ارایه مراقبتهای بهداشتی، از پردازش ساده دادهها تا تفسیر اطلاعات فیزیولوژیک و نیز آموزش کادر پزشکی و پرستاری، به کار میرود. ضرورت تضمین به کارگیری این نرمافزارها، نیاز به ارزیابی مداوم آنها مبتنی بر شاخصها و معیارهای مشخص میباشد. با توجه به نبود سیستم مدون و شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: امروزه، نرمافزارهای پزشکی در جنبههای مختلف ارایه مراقبتهای بهداشتی، از پردازش ساده دادهها تا تفسیر اطلاعات فیزیولوژیک و نیز آموزش کادر پزشکی و پرستاری، به کار میرود. ضرورت تضمین به کارگیری این نرمافزارها، نیاز به ارزیابی مداوم آنها مبتنی بر شاخصها و معیارهای مشخص میباشد. با توجه به نبود سیستم مدون و شاخصهای جامع ارزیابی نرمافزارهای پزشکی در ایران، این پژوهش با هدف تدوین و ارایه مدل مفهومی ارزیابی نرمافزار بخش پاتولوژی آناتومیکال انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی بود. جامعه پژوهش را مدلهای ارزیابی سیستمهای نرمافزاری پاتولوژی آناتومیکال تشکیل داد. همچنین، محیط پژوهش شامل کتابخانهها و اینترنت بود و در سال 1393 در محیط کتابخانه انجام گردید. حجم نمونه نیز مطابق با حجم جامعه (5 مدل ارزیابی مورد مطالعه) بود. تهیه دومین فهرست وارسی از طریق مطالعه متون صورت گرفت. روایی فهرست از طریق تعیین اعتبار محتوا بر اساس مطالعات و نظرخواهی از متخصصان و خبرگان مرتبط با موضوع پژوهش و پایایی آن نیز از طریق روش آزمون- بازآزمون تأیید شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده با روش تحلیل تطبیقی و با استفاده از مدلهای ارزیابی سیستمهای نرمافزاری پاتولوژی آناتومیکال بیمارستان انجام گردید. یافتهها: دو گروه معیار متفاوت عمومی و اختصاصی، جهت ارزیابی ارایه شد. معیارهای عمومی ارزیابی در سه عنوان اصلی «امنیت، کاربرپسند بودن و قابلیت تعامل با سایر سیستمها» و معیارهای اختصاصی ارزیابی نرمافزار نیز در هفت عنوان اصلی «پذیرش، ترخیص و انتقال، درخواست آزمایش، پیگیری نمونه، ثبت نتایج آزمایشها و جوابدهی، گزارشگیری، کنترل کیفیت و مدیریت امور مالی» طبقهبندی گردید. بر اساس این یافتهها، ابزار ارزیابی (فهرست وارسی) و روش ارزیابی سیستم نرمافزاری پاتولوژی آناتومیکال ارایه شد. نتیجهگیری: مدل ارایه شده در پژوهش حاضر، در برگیرنده ابعاد مختلف سیستم اطلاعات پاتولوژی آناتومیکال و روش مناسب ارزیابی این سیستم است. مجزا بودن معیارهای عمومی از معیارهای اختصاصی، مشخص بودن کاربران هدف هر زیرمعیار، مشخص بودن معیارهای اختصاصی با جزییات بیشتر و معتبرسازی مدل ارزیابی توسط خبرگان این حوزه، از نقاط قوت مدل پیشنهاد شده در مقایسه با سایر مدلهای ارزیابی است. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ نرمافزار؛ سیستم اطلاعاتی؛ بخش پاتولوژی بیمارستان
حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ فرخنده اسدی؛ مریم جهانبخش
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
پایگاه دادهها در حوزهی سلامت حاوی میزان وسیعی از دادههای بالینی است که کشف ارتباطات و الگوها در آن میتواند به دانش جدید پزشکی بیانجامد. امروزه با توجه به ظهور نظامهای اطلاعات یکپارچه و رشد فنآوری اطلاعات، این مهم بیش از پیش نمایان شده است. داده کاوی از جمله پیشرفتهای فنآوری در راستای مدیریت دادهها است و استفادهی گسترده ...
بیشتر
پایگاه دادهها در حوزهی سلامت حاوی میزان وسیعی از دادههای بالینی است که کشف ارتباطات و الگوها در آن میتواند به دانش جدید پزشکی بیانجامد. امروزه با توجه به ظهور نظامهای اطلاعات یکپارچه و رشد فنآوری اطلاعات، این مهم بیش از پیش نمایان شده است. داده کاوی از جمله پیشرفتهای فنآوری در راستای مدیریت دادهها است و استفادهی گسترده از سیستمهای اطلاعات و پایگاههای داده، ادغام آن را با شیوههای سنتی به یک الزام تبدیل کرده است. در این مقاله که از نوع مروری میباشد هدف آن است تا به بررسی مفاهیم مرتبط با داده کاوی و کاربرد آن در حوزهی سلامت پرداخته شود. واژههای کلیدی: داده کاوی؛ سلامت؛ دانش.
فرخنده اسدی؛ اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ نصرالله نصرحیدرآبادی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1391
چکیده
مقدمه: مراقبت بهداشتی اولیه زیربنای اصلی نظام مراقبت بهداشتی است. مدیریت مؤثر اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در گرو وجود سیستم اطلاعات مناسب است. بدیهی است ایجاد و یا بهبود چنین سیستمی بدون آگاهی از وضعیت آنها امکان پذیر نمیباشد، از اینرو پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی درمانی ...
بیشتر
مقدمه: مراقبت بهداشتی اولیه زیربنای اصلی نظام مراقبت بهداشتی است. مدیریت مؤثر اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در گرو وجود سیستم اطلاعات مناسب است. بدیهی است ایجاد و یا بهبود چنین سیستمی بدون آگاهی از وضعیت آنها امکان پذیر نمیباشد، از اینرو پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی درمانی استان تهران انجام گردید. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش متشکل از سیستم اطلاعات مراقبتهای بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی استان تهران مشتمل بر 363 مرکز بود، که از این میان تعداد 60 مرکز بر اساس روشهای نمونهگیری به عنوان نمونههای مورد پژوهش انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق مشاهدهی مستندات و مصاحبهی حضوری با استفاده از چک لیست انجام شد. روایی چک لیست از طریق اعتبار محتوا (Content validity) و پایایی آن با روش آزمون مجدد (Test-retest) سنجیده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها: سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در تمام مراکز تحت مطالعه دستی بود که دادههای دموگرافیک به میزان 3/71 درصد، جمعیت مناطق تحت پوشش در 7/88 درصد و وضعیت بهداشتی در 9/82 درصد موارد وجود داشتند. اما دادههای مربوط به اثربخشی، در دسترس بودن خدمات و وضعیت اقتصادی- اجتماعی در سیستم اطلاعات هیچ یک از مراکز موجود نبود. پردازشهای مربوط از قبیل انواع محاسبات آماری در 3/74 درصد، گزارشهای ماهیانه در 4/46 درصد و گزارشهای سالانه در 5/23 درصد مراکز تهیه میگردید. انتقال الکترونیک و استانداردهای بینالمللی سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه، در هیچ یک از مراکز وجود نداشت. نتیجهگیری: در مراکز بهداشتی و درمانی، وجود رویکرد سازماندهی شده جهت جمعآوری، ذخیرهسازی، تجزیه و تحلیل دادهها، بازیابی اطلاعات و گزارشدهی منظم در سیستم اطلاعات به منظور اطمینان از اثربخشی خدمات و در دسترس بودن مراقبتها به عنوان اساس ارایهی خدمات بهداشتی ضروری است. با توجه به لزوم استفاده از تکنولوژیهای کامپیوتری، اینترنت و نرمافزارهای اطلاعاتی در زمینهی مراقبت بهداشتی اولیه به منظور افزایش قابلیت سیستم اطلاعات در پشتیبانی از اتخاذ تصمیمات، افزایش کیفیت مستندسازی و ... اقدامات لازم جهت مکانیزه کردن این سیستمها با مشاورهی متخصصان مربوط انجام شود. واژههای کلیدی: مراقبت بهداشتی اولیه؛ سیستمهای اطلاعات؛ نظامهای مراقبت بهداشتی.
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ معصومه نقویان
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 872-883
چکیده
مقدمه: ارایهی خدمات درمانی در بیماریهای دهان و دندان، مشکلات دندانی و فکی بسیار گران قیمت میباشد. به منظور کنترل و پیشگیری بیماریهای دهان و دندان، تسهیل فرایند ممیزی بالینی، تضمین درمان صحیح و مطمئن و نیز تأمین اهداف اداری، مالی، پژوهشی و قانونی به دادههای صحیح، جامع و دقیق نیاز است، که این دادهها باید به نحو مطلوب مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: ارایهی خدمات درمانی در بیماریهای دهان و دندان، مشکلات دندانی و فکی بسیار گران قیمت میباشد. به منظور کنترل و پیشگیری بیماریهای دهان و دندان، تسهیل فرایند ممیزی بالینی، تضمین درمان صحیح و مطمئن و نیز تأمین اهداف اداری، مالی، پژوهشی و قانونی به دادههای صحیح، جامع و دقیق نیاز است، که این دادهها باید به نحو مطلوب مدیریت شوند. دادههای دندانپزشکی اساس فرایند ارایهی مراقبت دندانپزشکی میباشد و به تشخیص، برنامهریزی و توالی صحیح درمان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف مطالعهی مجموعه دادههای مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی در کشورهای آمریکا، انگلیس و هند و ارایهی مجموعه دادههای پیشنهادی برای ایران انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی بود. در این پژوهش، ابتدا وضعیت موجود در رابطه با گردآوری دادهها و عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران (22 مرکز) در سال 1386 مشخص شد. وضعیت موجود با پرسش از دندانپزشکان و دستیاران دندانپزشک با استفاده از پرسشنامه و مشاهدهی فرمها و مستندات موجود بررسی گردید. روایی پرسشنامه بر اساس روش اعتبار محتوا تعیین گردید و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد اندازهگیری شد. در مرحلهی بعد، به بررسی عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی در کشورهای آمریکا، انگلیس و هند پرداخته شد و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی شد. در نهایت، جهت تعیین اعتبار، الگوی پیشنهادی با استفاده از تکنیک دلفی به نظرخواهی از 30 نفر از صاحبنظران رشتههای دندانپزشکی و مدیریت اطلاعات بهداشتی گذاشته شد. برای تحلیل دادههای به دست آمده، از جداول تطبیقی و تعیین وجوه اشتراک و افتراق استفاده شد و در مرحلهی اعتباریابی الگو نیز با استفاده از آمار توصیفی در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی این امر انجام گردید.
یافتهها: تحلیل وضعیت موجود نشان داد که گردآوری دادهها و عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی با محدودیتهای زیادی همراه است. در نتیجه، پژوهشگر الگوی مجموعه دادههای دندانپزشکی مناسب جهت گردآوری دادهها در مراکز دندانپزشکی را بر اساس مطالعه آن در آمریکا، انگلیس و هند و بر اساس نیاز کشور ارایه نمود. بعد از اجرای تکنیک دلفی، محورهای الگوی پیشنهادی بین 100-73 درصد مورد تأیید واقع شد.
نتیجهگیری: طراحی و اجرای مجموعه دادههای دندانپزشکی مناسب جهت گردآوری دادهها، در مراکز دندانپزشکی ایران که با هدف ارایهی مراقبت صحیح و با کیفیت به بیماران، برنامهریزی جهت کنترل و پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان و انجام پژوهش میباشد، توصیه میگردد.
فرخنده اسدی؛ اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ مجتبی اسماعیلی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 900-980
چکیده
مقدمه: مراقبت بهداشتی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر مورد توجه جوامع انسانی است و بیمهی درمانی مناسبترین گزینه برای برخورداری مردم از مراقبت بهداشتی است. اما امروزه انواع بیمههای درمانی با مشکلاتی روبهرو هستند؛ از اینرو ضرورت رفع مشکلات به واسطهی تدوین قوانین جدید مشهود است. قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیک بیمهی ...
بیشتر
مقدمه: مراقبت بهداشتی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر مورد توجه جوامع انسانی است و بیمهی درمانی مناسبترین گزینه برای برخورداری مردم از مراقبت بهداشتی است. اما امروزه انواع بیمههای درمانی با مشکلاتی روبهرو هستند؛ از اینرو ضرورت رفع مشکلات به واسطهی تدوین قوانین جدید مشهود است. قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیک بیمهی سلامت (HIPAA یا Health insurance portability and accountability act) به منظور رفع مشکلات نظام بیمهی سلامت آمریکا تصویب شد. با توجه به مشابهت مشکلات نظام بیمهی درمانی ایران و آمریکا، پژوهشگران بر آن شدند تا جهت حل معضلات نظام بیمهی درمانی ایران، به مطالعهی HIPAA بپردازند و امکان پیادهسازی HIPAA در ایران را بررسی کنند.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- اکتشافی است که گردآوری دادهها با بررسی منابع معتبر و مراجعه به سازمانهای بیمهی درمانی اعم از وزارت رفاه، سازمان بیمهی خدمات درمانی، سازمان بیمهی تأمین اجتماعی، سازمان بیمهی خدمات درمانی نیروهای مسلح، مؤسسهی عالی پژوهش تأمین اجتماعی و دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1388 انجام گردید. جامعهی مورد پژوهش در زمینهی نظرسنجی امکان پیادهسازی HIPAA در ایران، شامل 24 نفر از صاحبنظران دانشگاهی و افراد دارای سابقه در بخش مدیریتی بیمههای درمانی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. اعتبار پرسشنامهی طراحی شده از طریق تعیین اعتبار محتوا و پایایی آن با استفاده از روش آزمون مجدد سنجیده شد (84/0 = r). در نهایت دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی و در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی و به کمک برنامهی SPSS تحلیل گردید.
یافتهها: افزایش هزینهی مراقبتهای بهداشتی، عدم تضمین پوشش مداوم بیمهی سلامت و بوروکراسی زیاد امور اداری از مهمترین مشکلات نظام بیمهی سلامت آمریکا بود که منجر به قانون HIPAA در این کشور شد. همچنین یافتهها نشان داد که 66/66 درصد از صاحبنظران نیز افزایش هزینههای مراقبت بهداشتی را اولین عامل زمینهساز انجام اصلاحات در ایران بیان کردهاند.
نتیجهگیری: از آنجا که HIPAA یکی از مهمترین رویکردهای اصلاحی در رفع معضلات بیمهی سلامت آمریکا محسوب میشود و با توجه به تشابه مشکلات نظام بیمهی درمانی ایران با آمریکا، صاحبنظران با انجام ابعادی از HIPAA مانند فرایند تبادل الکترونیک دادهها، ایجاد شناسهی ملی در صنعت مراقبت بهداشتی کشور و اجرای نظام هماهنگ اطلاعات جامع بیمه شدگان، موافق و با ایجاد حساب پسانداز درمانی مخالف بودند.
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ فرخنده اسدی؛ مریم همتی
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: تأکید بر حقوق اساسی انسان در مراقبتهای بهداشتی به ویژه حفظ شأن بیمار به عنوان یک انسان زمانی اهمیت مییابد که آسیب پذیری بیمار، او را به آسانی در معرض تخلفات و نقاط ضعف نظام بهداشتی و اجتماعی قرار میدهد. این پژوهش به منظور مقایسهی حقوق بیمار در چند کشور پیشرفته و ارایهی الگو برای ایران انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش یک ...
بیشتر
مقدمه: تأکید بر حقوق اساسی انسان در مراقبتهای بهداشتی به ویژه حفظ شأن بیمار به عنوان یک انسان زمانی اهمیت مییابد که آسیب پذیری بیمار، او را به آسانی در معرض تخلفات و نقاط ضعف نظام بهداشتی و اجتماعی قرار میدهد. این پژوهش به منظور مقایسهی حقوق بیمار در چند کشور پیشرفته و ارایهی الگو برای ایران انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی بود که به صورت مقطعی در سال 1387 انجام گردید. جامعهی پژوهش عبارت از"سیستم اطلاعات آزمایشگاه پاتولوژی آناتومیکال در بیمارستانهای آموزشی و درمانی تابعهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی" (مشتمل بر 13 مرکز) بود. حجم نمونه مطابق حجم جامعه بود. گردآوری دادهها از طریق مشاهده و به وسیلهی ابزارهای فهرست وارسی و پرسشنامه انجام گردید. اعتبار ابزار پژوهش از طریق تعیین اعتبار محتوا سنجیده شد که بر اساس مطالعهی متون معتبر و دریافت نظرات استادان راهنما و مشاور و دیگر صاحبنظران مرتبط با موضوع پژوهش انجام گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه مربوط، از روش آزمون مجدد (Test re-test) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی انجام گردید.یافتهها: اکثر سیستمهای اطلاعات پاتولوژی آناتومیکال تحت مطالعه (8/77 درصد) از نوع نیمه مکانیزه بودند. در 9/88 درصد سیستمهای پاتولوژی آناتومیکال تحت مطالعه، طبقهبندی آماری دادهها با استفاده از سیستم طبقهبندی ICD-O و تنها در 1/11 درصد آنها با استفاده از سیستم طبقهبندی 10-ICD انجام میگردید؛ در حالی که سایر انواع پردازشها از جمله طبقهبندی آماری دادهها با استفاده از سیستم نامگذاری منتظم پزشکی (SNOMED یا Systemized Nomenclature of Medicine)، محاسبهی نسبت منفی کاذب نتایج آزمایشها در سیتوپاتولوژی و تجزیه و تحلیل خودکار نمونههای بافتی انجام نمیگردید.نتیجهگیری: استفاده از سیستمهای اطلاعات الکترونیک باعث تسهیل، ترویج و پیشرفت حرفهی پاتولوژی میگردد. تجزیه و تحلیل خودکار (دیجیتال) نمونههای بافتی میتواند مزایای بسیاری از جمله کاربرد دادههای دیجیتال جهت انجام مشاوره از راه دور، تهیه اسلایدهای مجازی و تدریس داشته باشد.واژههای کلیدی: نظام اطلاعات بیمارستانی؛ آسیب شناسی؛ آسیب شناسی جراحی.
فرخنده اسدی؛ حمید مقدسی؛ زهرا مستانه
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: بخش خون شناسی، اطلاعات با ارزشی را در زمینه تشخیص و درمان بیماران فراهم میکند که هدف آن کمک به ارتقای سلامتی و بهبود بیماران میباشد. در این زمینه، سیستم اطلاعات این بخش موجب میشود که اطلاعات تولید شده به طور دقیق و به موقع در دسترس کاربران قرار گیرد. بر این اساس، این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سیستم ثبت اطلاعات خون شناسی بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: بخش خون شناسی، اطلاعات با ارزشی را در زمینه تشخیص و درمان بیماران فراهم میکند که هدف آن کمک به ارتقای سلامتی و بهبود بیماران میباشد. در این زمینه، سیستم اطلاعات این بخش موجب میشود که اطلاعات تولید شده به طور دقیق و به موقع در دسترس کاربران قرار گیرد. بر این اساس، این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سیستم ثبت اطلاعات خون شناسی بیمارستانهای آموزشی درمانی شهید بهشتی انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی سیستم اطلاعات 13 بخش خون شناسی از آزمایشگاههای بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفت. حجم نمونه مطابق با حجم جامعه بود. دادهها به روش مشاهده و پرسش و به وسیله ابزارهای چک لیست و پرسشنامه جمع آوری گردید. روایی ابزار بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد تعیین گردید و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: سیستمهای اطلاعات خون شناسی 92/76 درصد از نوع نیمه مکانیزه و بقیه از نوع مکانیزه است. در تقسیم بندی دادهها به سه دسته بیمار، نمونهها و تستها، یافتهها نشانگر آن است که به طور میانگین، عناصر اطلاعاتی مربوط به بیمار در 4/79 درصد، عناصر اطلاعاتی مربوط به نمونهها در 85/93 درصد و تمام عناصر اطلاعاتی مربوط به تستها در این سیستمها وجود دارد. در 5/87 درصد آنها برای پردازش دادههای حاصل از تستها از اتوآنالایزرها استفاده میشود. 80 درصد سیستمهای اطلاعات خون شناسی دارای افراد مسؤول در زمینه جمع آوری، پردازش و توزیع اطلاعات هستند. نتیجهگیری: با توجه به وضعیت موجود، سیستمهای مکانیزه مدیریت اطلاعات خون شناسی بهتر میتوانند جوابگوی نیاز کاربران باشند و در این صورت جمع آوری، پردازش و توزیع اطلاعات به نحو بهتری صورت میگیرد. واژههای کلیدی: آزمایشگاهها؛ خون شناسی؛ نظامهای اطلاعات آزمایشگاه بالینی.
عباس شیخ طاهری؛ حمید مقدسی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: امروزه اهمیت و ارزش اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی افزایش یافته است. مدیریت این منبع ارزشمند به تخصص و مهارتهای متنوعی نیاز دارد. بنابراین مدیران اطلاعات با توجه به توانمندیهای خود نقش حیاتی در سازمانهای مراقبت بهداشتی ایفا میکنند. با توجه به این موضوع، در این مقاله به اهمیت، نقش و جایگاه مدیران اطلاعات ...
بیشتر
چکیده مقدمه: امروزه اهمیت و ارزش اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی افزایش یافته است. مدیریت این منبع ارزشمند به تخصص و مهارتهای متنوعی نیاز دارد. بنابراین مدیران اطلاعات با توجه به توانمندیهای خود نقش حیاتی در سازمانهای مراقبت بهداشتی ایفا میکنند. با توجه به این موضوع، در این مقاله به اهمیت، نقش و جایگاه مدیران اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی آینده پرداخته شد. نتیجهگیری: مدیران اطلاعات، توانمندان راهبردی برای سازمانهای مراقبت بهداشتی آینده خواهند بود؛ از این رو مدیران به منظور موفقیت در این کار مهم باید به دانش و مهارتهای متنوعی در زمینههای گوناگون مدیریت و فنآوری اطلاعات، امور فنی مرتبط با آن و علوم مدیریت مجهز باشند و فرایندهای مراقبت بهداشتی را به خوبی درک نمایند.واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ مدیران؛ ارائهی مراقبتهای بهدشتی؛ سازمانها (بهداشتیـ درمانی).
محترم نعمتاللهی؛ نادر خالصی؛ حمید مقدسی؛ مهرداد عسکریان؛ پروین افسر کازرونی
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف طراحی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS برای ایران، به منظور محدود کردن اپیدمی ایدز انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی، ابتدا وضعیت موجود سیستم مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در ایران با مراجعه به مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با استفاده از چکلیست در دورهی زمانی 84-1386 بررسی شد. سپس با بررسی نظام ...
بیشتر
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف طراحی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS برای ایران، به منظور محدود کردن اپیدمی ایدز انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی، ابتدا وضعیت موجود سیستم مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در ایران با مراجعه به مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با استفاده از چکلیست در دورهی زمانی 84-1386 بررسی شد. سپس با بررسی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در کشورهای منتخب و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی و با استفاده از تکنیک دلفی با نظرخواهی از 24 صاحبنظر رشتههای بیماریهای عفونی و مدیریت اطلاعات بهداشتی بررسی شد. روایی ابزارها بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آنها از طریق آزمون مجدد اندازهگیری شد. تحلیل دادهها بر اساس مقایسهی ویژگیهای نظامهای پیشگفته در کشورهای مورد مطالعه، به صورت تحلیل توصیفی- نظری انجام شد. یافتهها: الگوی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS بر اساس مطالعهی پیشنهادهای WHO و تجارب آمریکا، استرالیا، انگلیس و مالزی بر اساس نیاز کشور در قالب 7 محور «مشخصات کلی سیستم، منابع داده، Minimum Data Set، ضوابط جمعآوری و گزارش دادهها، پردازش دادهها، ضوابط پردازش دادهها و توزیع دادهها» ارائه شد که بعد از اجرای تکنیک دلفی با 3/36 از 44 (5/82 درصد توافق) مورد تأیید واقع شد. نتیجهگیری: طراحی و اجرای نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در سطح ملی جهت درک بهتر روند اپیدمی در طی زمان، درک بهتر رفتارهای منتشرکنندهی اپیدمی در کشور، تمرکز بر جمعیتهای فرعی با حداکثر ریسک و طراحی پیشگیری و مراقبت با استفاده از دادههای با کیفیت بهتر، پیشنهاد میگردد.واژههای کلیدی: ایدز؛ نظامهای مدیریت اطلاعات؛ نظامهای اطلاعرسانی
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ مریم جهانبخش
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1385
چکیده
مقدمه: امروزه دیابت شیرین به عنوان یکی از علل عمده ناخوشی ها، مرگ و میر و افزایش هزینه های بهداشتی در سراسر جهان محسوب می شود. نظام اطلاعات بالینی در بیمارستان ها به عنوان بخشی از نظام مدیریت اطلاعات دیابت به واسطه مدیریت داده های بیماران مبتلا به دیابت، مدیریت این بیماری را میسر می سازد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه نظام اطلاعات بالینی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه دیابت شیرین به عنوان یکی از علل عمده ناخوشی ها، مرگ و میر و افزایش هزینه های بهداشتی در سراسر جهان محسوب می شود. نظام اطلاعات بالینی در بیمارستان ها به عنوان بخشی از نظام مدیریت اطلاعات دیابت به واسطه مدیریت داده های بیماران مبتلا به دیابت، مدیریت این بیماری را میسر می سازد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه نظام اطلاعات بالینی دیابت در کشورهای آمریکا، اسکاتلند و فنلاند و ارائه الگو برای ایران انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی از دسته مطالعات توصیفی بوده است. در این پژوهش ابتدا وضعیت موجود نظام اطلاعات بالینی دیابت در بیمارستانهای عمومی، اطفال و تخصصی شهر تهران مشتمل بر 27 بیمارستان از طریق پرسش از متخصصان غدد و سرپرستاران بخش ها و مطالعه متون و مشاهده فرم ها و مستندات موجود با استفاده از پرسشنامه و چک لیست بررسی گردید. سپس به بررسی نظام اطلاعات بالینی دیابت در کشورهای منتخب پرداخته شد و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی و با استفاده از تکنینک دلفی به نظر خواهی از 25 نفر از صاحبنظران رشته های تخصصی غدد، داخلی و مدیریت اطلاعات بهداشتی گذاشته شد. روایی ابزارهای مربوط بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد تعیین گردید. تحلیل اطلاعات بر اساس مقایسه ویژگی های نظامهای پیشگفته در کشورهای مورد مطالعه، به صورت تحلیل توصیفی-نظری صورت گرفت. یافته ها: در طول تحلیل وضعیت موجود نظام اظلاعات بالینی دیابت در بیمارستانهای مورد مطالعه و نبود این نظام، پژوهشگران الگوی نظام اطلاعات بالینی دیابت در بیمارستانها را براساس مطالعه آن در آمریکا، اسکاتلند و فنلاند و بر اساس نیاز کشور در قالب 7 محور مشتمل بر اهداف، تجهیزات و محل استقرار، مسوولین اجرایی، انواع داده ها و نحوه گردآوری آنها، پردازش داده ها، توزیع اطلاعات و ملاک و نحوه پیگیری و فراخوانی بیماران ارائه نمود که بعد از اجرای تکنیک دلفی 98 درصد توافق، مورد تایید واقع شد. نتیجه گیری: طراحی و اجرای نظام اطلاعات بالینی دیابت در بیمارستانهای عمومی و اطفال کشور، جهت مدیریت بیماری دیابت که دو هدف متعالی نظام های بهداشتی، یعنی کنترل کیفیت و کنترل هزینه ها را به دنبال دارد، توصیه می گردد. واژه های کلیدی: دیابت شیرین، نظام های مدیریت اطلاعات، نظام های اطلاعات بیمارستانی