شیرین عباسی؛ ناهید توکلی؛ محمد مصلحی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 502-512
چکیده
مقدمه: امروزه موضوع اعتباربخشی با هدف ایجاد و ارتقای فرهنگ ایمنی و کیفیت مراقبت از بیمار جایگاه ویژهای یافته است. در چند سال اخیر، اقداماتی نیز در جهت استقرار استاندارد اعتباربخشی در کشورمان در جریان بوده است که در سال 1390 جایگزین استانداردهای ارزشیابی بیمارستان گردید. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان آمادگی بیمارستانهای منتخب استان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه موضوع اعتباربخشی با هدف ایجاد و ارتقای فرهنگ ایمنی و کیفیت مراقبت از بیمار جایگاه ویژهای یافته است. در چند سال اخیر، اقداماتی نیز در جهت استقرار استاندارد اعتباربخشی در کشورمان در جریان بوده است که در سال 1390 جایگزین استانداردهای ارزشیابی بیمارستان گردید. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان آمادگی بیمارستانهای منتخب استان اصفهان بر اساس مدل عملکردی استاندارد اعتباربخشی کمیسیون مشترک بینالملل بود.
روش بررسی: مطالعهی توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1390 بر روی چهار بیمارستان دکتر غرضی، دکتر شریعتی، فاطمه الزهرا (س) نجفآباد و شهید بهشتی صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، 13 چکلیست مدل عملکردی کمیسیون اعتباربخشی بینالمللی با 323 گزارهی مورد تأیید مرکز نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. پژوهشگر از طریق مشاهدهی مستندات و پرسش از نمایندگان مدیریت کیفیت بیمارستان، دادهها را جمعآوری و بر اساس اهداف پژوهش در سطح آمار توصیفی و در نهایت از طریق نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار داد.
یافتهها: میزان آمادگی بیمارستانهای منتخب در استانداردهای بیمار محور حدود 64 درصد و در استانداردهای سازمان محور حدود 66 درصد بود. بیمارستانهای مورد بررسی در راستای استقرار استانداردهای اعتباربخشی با میانگین حدود 65 درصد دارای آمادگی نسبی بودند.
نتیجهگیری: با توجه به این که بیمارستانهای مورد مطالعه دارای نظام مدیریت کیفیت (9000 ISO یاInternational Organization for Standardization 9000) بود، امکان استقرار استانداردهای نوین ارزیابی فرایند، پیامد و ساختاری به جای استانداردهای سنتی در این بیمارستانها وجود دارد. در این راستا، برخی از محورهای مورد بررسی، از جمله حقوق بیمار باید به طور جدی مورد توجه متولیان نظام سلامت قرار گیرد.
شیرین عباسی؛ ناهید توکلی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: امکان بررسی کمیت پروندههای پزشکی یکی از عوامل تأثیرگذار در سیاستهای بیمارستانی، ارزیابی عملکرد کادر درمان و بهبود فعالیتهای اجرایی میباشد و به عنوان اولین وسیله جهت ارزیابی کیفیت مراقبت ارایه شده توسط مؤسسات مراقبتی به حساب میآید و با وجود اهمیت ارزیابی و صرف هزینه و وقت زیاد، به آن کمتر توجه میشود. در این مقاله به ...
بیشتر
مقدمه: امکان بررسی کمیت پروندههای پزشکی یکی از عوامل تأثیرگذار در سیاستهای بیمارستانی، ارزیابی عملکرد کادر درمان و بهبود فعالیتهای اجرایی میباشد و به عنوان اولین وسیله جهت ارزیابی کیفیت مراقبت ارایه شده توسط مؤسسات مراقبتی به حساب میآید و با وجود اهمیت ارزیابی و صرف هزینه و وقت زیاد، به آن کمتر توجه میشود. در این مقاله به نتایج حاصل از ارزیابی کمی پروندههای مدارک پزشکی در بیمارستان دکتر غرضی اصفهان پرداخته شده است.روش بررسی: این مطالعهی توصیفی، کاربردی و مقطعی و جامعهی مورد مطالعه کلیهی پروندههای پزشکی بیماران بیمارستان دکتر غرضی اصفهان از اول فروردین تا پایان اسفند ماه سال 1387 بود. نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد و تعداد 26284 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها چک لیستی بود که از کتاب مدارک پزشکی 3 و 4 استخراج گردید و با مراجعه به بخش مدارک پزشکی بیمارستان دادهها از پروندههای بیمارستان استخراج و وارد چک لیست شد و در نهایت با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بیشترین درصد قراوانی، نقص مربوط به پرونده بیماران مراجعه کننده به متخصصین گوش و حلق و بینی (38 درصد) بوده است و گروه متخصصین جراحی فک و صورت هیچ گونه نقص اطلاعاتی در پروندهی بیمارانشان نداشتهاند.نتیجهگیری: نتایج حاصل از بررسی کمی پروندهها بر اساس محورهای مورد نظر مستند سازی نشان داد بیشترین نقص مربوط به ثبت تاریخ و ساعت توسط مستند سازان بوده است (91 درصد) و کمترین نقص در ارتباط با ثبت دادهها است (1/1 درصد). همچنین درصد ناچیزی از پروندهها (2/1 درصد) در بخش مدارک پزشکی ارزیابی نشدند. بیمارستان دکتر غرضی با به کار بردن ابزارهای مدیریتی سعی درکنترل مستندسازی پروندهها و در نهایت ارزیابی مدارک پزشکی نموده است.واژههای کلیدی: ارزیابی اطلاعات؛ بیماران بستری؛ مدارک پزشکی؛ بیمارستانها.
شیرین عباسی؛ عبدالمجید خیام باشی؛ مسعود فردوسی
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: امروزه به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی از ضروریات مدیریت است و یکی از روشهای آماری پیشنهاد شده در این سیستم، کنترل آماری فرایند میباشد. در این مقاله سعی شده است تا با به کارگیری این روش فرایندهای مدارک پزشکی در بیمارستان غرضی اصفهان مورد بررسی قرار گیرد.روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی، گذشتهنگر و کاربردی بود که از سال 1382 ...
بیشتر
مقدمه: امروزه به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی از ضروریات مدیریت است و یکی از روشهای آماری پیشنهاد شده در این سیستم، کنترل آماری فرایند میباشد. در این مقاله سعی شده است تا با به کارگیری این روش فرایندهای مدارک پزشکی در بیمارستان غرضی اصفهان مورد بررسی قرار گیرد.روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی، گذشتهنگر و کاربردی بود که از سال 1382 تا 1387 با جمعآوری شاخصهای فرایندی در ادارهی مدارک پزشکی بیمارستان غرضی انجام شد. در تدوین شاخصها ابتدا مطالعات کتابخانهای انجام و سپس ابزار جمعآوری اطلاعات در قالب دو چک لیست «زمان سنجی پذیرش و ترخیص» و «ارزیابی کمی پرونده» تدوین گردید. جامعهی آماری در مورد شاخصهای ارزیابی کمی، کلیهی بیماران پذیرش شده در بخشهای بستری بیمارستان و نمونهگیری به صورت سرشماری بود. برای زمانسنجی 1500 مورد به صورت تصادفی انتخاب گردید. دادهها در نرمافزار Excel ثبت و آنالیز گردید.یافتهها: در ارزیابی کمی نواقص پروندهای پزشکان، وجود نواقص پروندهای به میزان 6 درصد به عنوان استاندارد داخلی قابل قبول (حد سازمانی) به دست آمد. میزان شاخص زمان انتظار برای پذیرش بیمار در طول مدت مطالعه کاهش داشته و میانگین زمان انتظار بیمار از مراجعه تا انتقال به بخش حدود 53 دقیقه به دست آمد. حد سازمانی زمان صدور دستور ترخیص بیمار، 9:54 صبح محاسبه گردید.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد بیمارستان توانسته با استفاده از روشهای آماری، تغییرات فرایند خود را تحت کنترل درآورد و در صورت انحراف شاخصی از حد سازمانی تعیین شده، با تشکیل گروههای کاری نسبت به جلوگیری از ادامهی انحراف مبادرت ورزد. این شاخصها میتوانند کمک مؤثری در تدوین استانداردهای ملی و منطقهای بنمایند.واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛ بیمارستانها؛ آمار؛ پذیرش بیمار؛ بررسیها؛ ارزیابی عملکرد.
شیرین عباسی؛ مسعود فردوسی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1385
چکیده
مقدمه: به کارگیری اصول مدیریت کیفیت به عنوان یک فلسفه و اصول رهبری با ارائه راهکارهای مناسب و تلفیق نگرش فرآیند مدار به پیشگیری از بروز بحرانهای سازمانی کمک نموده، مدیریت بر آن را ساده می کند. بیمارستان دکتر غرضی اصفهان نیز در راستای حرکت به سمت بهبود کیفیت اقدام به استقرار این نظام نمود. نظام مدیریت کیفیت سال 1380 در بیمارستان مستقر ...
بیشتر
مقدمه: به کارگیری اصول مدیریت کیفیت به عنوان یک فلسفه و اصول رهبری با ارائه راهکارهای مناسب و تلفیق نگرش فرآیند مدار به پیشگیری از بروز بحرانهای سازمانی کمک نموده، مدیریت بر آن را ساده می کند. بیمارستان دکتر غرضی اصفهان نیز در راستای حرکت به سمت بهبود کیفیت اقدام به استقرار این نظام نمود. نظام مدیریت کیفیت سال 1380 در بیمارستان مستقر و در آبانماه 1381 موفق به دریافت گواهی ISO 9001:2000 شد. هدف از این مطالعه مقایسه اصول مدیریت کیفیت با نظام مدیریت کیفیت استقرار یافته در بیمارستان دکتر غرضی اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی و مقطعی بود که در سال 1385 انجام گرفت. حدود شمول این مطالعه مربوط به کلیه بخشهای بیمارستان است که در نظام نامه جزو دامنه استقرار مدیریت کیفیت محسوب شده است. ابزار گردآوری داده ها چک لیست و پرسشنامه بود. در تدوین چک لیست ها از اصول و استانداردهای مدیریت کیفیت و در تهیه پرسشنامه رضایت مندی بیماران از پرسشنامه های استاندارد وزارت بهداشت و دانشگاه استفاده شد. حداقل حجم نمونه لازم براساس مطالعه اولیه 452 بیمار برآورد گردید که جهت اطمینان بیشتر با 500 بیمار مصاحبه گردید. داده های استخراج شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: این مطالعه تطبیقی نشان داد که آنچه با الگوگیری از سازمان استاندارد بین المللی سری 9000 در نظام مدیریت کیفیت بیمارستان دکتر غرضی اصفهان پیاده سازی شده با اصول هشتگانه مدیریت کیفیت منطبق و هم سو می باشد. نتیجه گیری: استقرار مدلهای کیفیت در سازمانها برای تعالی سازمانها ضروری است ولی باید توجه داشته باشیم که فلسفه و هدف از استقرار آن چیست. در این میان نارسایی مهم نهادینه نشدن عناصر نظام مدیریت کیفیت در نظام مدیریت بیمارستان و تمرکز بیش از حد فعالیت های مربوط به آن در دفتر بهبود کیفیت که مانع فراگیر شدن نظام مدیریت کیفیت در بیمارستان است، به عنوان مهمترین نارسایی های موجود شناخته شد. واژه های کلیدی: مدیریت اطلاعات، مدیریت کیفیت جامع، کیفیت مراقبت بهداشتی، بیمارستانها