سیما عجمی؛ شکوفه افخمی
دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 1-2
سیما عجمی؛ ابتسام سواری
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394
چکیده
مقدمه یکی از شایعترین خطاهای پزشکی، خطاهای ناشی از نسخه نویسی کاغذی میباشد. نسخه نویسی کاغذی به دلیل دستخط بد پزشکان، باعث به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش پتانسیل وقوع خطاهای پزشکی میگردد. نمونههایی از خطاهای نسخه نویسی کاغذی شامل بروز اشتباه در نام، دوز، دوره درمان، صدور نسخه اشتباه است. استفاده از انواع مختلف فناوریهای ...
بیشتر
مقدمه یکی از شایعترین خطاهای پزشکی، خطاهای ناشی از نسخه نویسی کاغذی میباشد. نسخه نویسی کاغذی به دلیل دستخط بد پزشکان، باعث به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش پتانسیل وقوع خطاهای پزشکی میگردد. نمونههایی از خطاهای نسخه نویسی کاغذی شامل بروز اشتباه در نام، دوز، دوره درمان، صدور نسخه اشتباه است. استفاده از انواع مختلف فناوریهای اطلاعاتی میتواند با پیشگیری از خطاها و اشتباهات پزشکی، موجب کاهش قابل توجه میزان خطاهای پزشکی و ارتقای کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران گردد. فناوری تجویز الکترونیک یکی از فناوریهایی است که با غلبه بر مشکلات نسخه نویسی کاغذی، باعث کاهش خطاهای پزشکی میشود. نسخه نویسی الکترونیک به همراه پرونده الکترونیک سلامت، که از سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری بهره میگیرند، باعث ایجاد فرآیند الکترونیک برای محاسبه دوز دارویی با در نظر گرفتن سن و وزن بیمار، هشدارهای وجود تداخلات دارویی، یا حساسیتهای دارویی میگردد. در این رابطه،Abramson و همکاران، در مطالعه خود مشاهده کردند که پیادهسازی فناوری تجویز الکترونیک باعث کاهش آمار خطا، از 26 مورد در 100 نسخه به 16 مورد در 100 نسخه در طی یک سال شد. خطاهای ناشی از ناخوانا بودن نسخ پزشکی که در ابتدا نرخ بالایی داشت نیز بعد از پیادهسازی تجویز الکترونیک از بین رفت (1). در پژوهشی دیگر، Radley و همکاران بیان کردند که استفاده از CPOE (Computerized provider order entry) باعث کاهش 5/12 درصدی خطاهای دارویی در بیمارستانها میشود (2). Walsh و همکاران نیز به این نتیجه رسیدند که نسخه نویسی الکترونیک باعث کاهش 7 درصدی در سطح اشتباهات دارویی پیوسته خطرناک میگردد (3). از طرفی دیگر، Colpaert و همکاران به این نکته اشاره نمودند که استفاده از تجویز الکترونیک در بخشهای ویژه، منجر به کاهش قابل توجه بروز و شدت خطاهای دارویی در این بخشها میشود (4). نتیجهگیری خطاهای دارویی مرتبط با نسخه نویسی نامناسب تهدید مهمی برای ایمنی بیمار محسوب میشود. پیادهسازی سیستم نسخه نویسی الکترونیک همراه با پرونده الکترونیک سلامت میتواند مشکلات متعدد نسخه نویسی کاغذی را بهبود دهد و باعث صرفهجویی و کاهش هزینههای مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی، بهبود دارو درمانی و ایمنی بیمار و در کل، افزایش کارایی و کیفیت مراقبت میشود.
سیما عجمی؛ فریده موحدی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 929-941
چکیده
تفکر ناب برای رشد خود به به ابزارها و روشهایی برای حمایت فرایند ناب و رخنه در سازمان نیاز دارد که بر انجام درستترین کار، در درستترین مکان و در اولین فرصت با ایجاد زمینهی کاهش اتلافات و بهینه کردن فرایندها در راستای نیاز مشتری تأکید دارد. نظام آراستگی، ترسیم جریان فرایندهای ارزش در نظام و Kanban از مشهورترین و مهمترین ابزارهای ...
بیشتر
تفکر ناب برای رشد خود به به ابزارها و روشهایی برای حمایت فرایند ناب و رخنه در سازمان نیاز دارد که بر انجام درستترین کار، در درستترین مکان و در اولین فرصت با ایجاد زمینهی کاهش اتلافات و بهینه کردن فرایندها در راستای نیاز مشتری تأکید دارد. نظام آراستگی، ترسیم جریان فرایندهای ارزش در نظام و Kanban از مشهورترین و مهمترین ابزارهای ناب هستند. نظام آراستگی در واقع روشی است که اتلافات را در محیط کار کاهش میدهد و از این طریق، موجب ایجاد محل کار بهتر، ارتباط بهتر و آراستگی عمومی در سازمان میشود.
نظام آراستگی در غرب پایهگذاری شد و در ژاپن تکامل یافت و سپس به اقصی نقاط جهان راه یافت. گسترش و پذیرش نظام آراستگی در کشورهای مختلف، با داشتن فرهنگهای متفاوت، نشان میدهد که مفاهیم نظام آراستگی با فرهنگهای گوناگون سازگار است. در فرهنگ دینی و ملی ما ایرانیان آموزههایی وجود دارد که نظام آراستگی با آن عناصر سازگار است و پذیرش آن را ساده میسازد. ناب بر انجام درستترین کار، در درستترین مکان و در اولین فرصت با ایجاد زمینهی کاهش اتلافات و بهینه کردن فرایندها در راستای نیاز مشتری تأکید دارد. در طول سالهای زیادی، جوامع صنعتی از مدیریت ناب جهت بهبود فرایندهایشان بهره میگرفتند.
علاوه بر این، مدیریت ناب در عرصهی بهداشت و درمان، تأثیرات شگرفی در ساختار مدیریت و ارایهی خدمت به بیماران گذاشته است. سیستم بهداشت و درمان میتواند از طریق اجرای سیستم مدیریت ناب، عملکرد خود را به طور چشمگیری بهبود بخشد و خدمات را در سطح عالی و به موقع به مشتری عرضه نماید. این سیستم، نگرشی جدید برای دورنما، فرهنگ و راهبرد است که ارایهی خدمت با کیفیت، قیمت پایین، با کوتاهترین زمان ارایه به مشتری را برای بیمارستان فراهم میسازد و نظام آراستگی یک ابزار، یک سیستم مدیریتی و یک فلسفه است که میتواند مسیر بیمارستانها را به صورت مدیریت شده و سازماندهی شده تغییر دهد. نظام آراستگی یک متدولوژی است که اجازه میدهد بیمارستانها کیفیت مراقبت بیماران را با کاهش خطاها و زمان انتظار، افزایش دهند. نظام آراستگی، رویکردی است که میتواند از کارکنان بیمارستان و پزشکان حمایت و موانع جاری در مسیر فعالیتها را حذف و به آنان کمک کند که تنها بر ارایهی مراقبت از بیمار متمرکز شوند. بنابراین هدف از این مقاله، معرفی و استقرار نظام آراستگی -که یکی از مهمترین ابزارهای ناب است- در نظام سلامت و معرفی دیدگاه اسلام در خصوص اصول آن بود.
مطالعهی حاضر از دستهی مطالعات مروری- نقلی (Unsystematic) است که با جستجو در موتور جستجوی Google، سایت مجلات، قرآن کریم، نهجالبلاغه، میزانالحکمه، بحارالأنوار، الکافی، کنزالعمال، وسایلالشیعه و الخصال با واژههای کلیدی آراستگی، ناب، نظام سلامت، بهداشت و درمان، نظم، تزکیه، نظافت، بهداشت، پاکی، استمرار در متن و چکیده در سال 1391 انجام شد. حدود 100 مقاله، آیه، حدیث و خلاصهی مقاله در کنفرانس به دست آمد که از بین آنها 45 مورد بر اساس ارتباط با این مقاله انتخاب شدند.
اجرای منظم مراحل نظام آراستگی، محیطی پاکیزه و بهداشتی را فراهم میآورد و از همه مهمتر تلاش برای ایجاد عادتهای صحیح در کارکنان، مهمترین عامل در تحقق محیطهای آراسته است و این مهم در اجرای بند پنجم؛ خود انضباطی؛ (عادت به انجام کارهای صحیح به کمک آموزش و فرهنگ سازی) حاصل خواهد شد. ارایهی خدمات باکیفیت در محیطی سامان یافته تحقق می یابد.
سیما عجمی؛ سعیده کتابی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 697-710
چکیده
مقدمه: بخش مدارک پزشکی نقش مهمی در ارزیابی، برنامهریزی و اولویتبندی کمی و کیفی خدمات مراقبت بهداشتی درمانی بیمارستانها دارد. در پژوهش حاضر، پژوهشگران اقدام به ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان (بیمارستانهای الزهرا، کاشانی و خورشید) با روش تصمیمگیری چند معیاره نمودند.
روش بررسی: این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: بخش مدارک پزشکی نقش مهمی در ارزیابی، برنامهریزی و اولویتبندی کمی و کیفی خدمات مراقبت بهداشتی درمانی بیمارستانها دارد. در پژوهش حاضر، پژوهشگران اقدام به ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان (بیمارستانهای الزهرا، کاشانی و خورشید) با روش تصمیمگیری چند معیاره نمودند.
روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش شامل بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای الزهرا، آیت ا... کاشانی و خورشید بود که در سال 1387 انجام شد. منبع اطلاعات 15 نفر از متخصصین مدارک پزشکی (افراد صاحب نظر در رشتهی مدارک پزشکی در سطح بیمارستانها، دانشگاه و ارزشیابی بیمارستانها از معاونت درمان) انجام گردید. دادهها در جلساتی با حضور این افراد صاحب نظر با روش نظر سنجی، تکنیک بارش افکار و طوفان مغزی جمعآوری شد. نتایج حاصل از جلسات فوق، در فرمهای ماتریسی (ابزارهای جمعآوری داده) وارد گردید. اساس کار رتبهبندی بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای منتخب، با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره بود. در این روش، ابتدا معیارهای مربوط به ارزیابی این بخش شناسایی و سپس معیارها با کمک بارش افکار از دیدگاه افراد فوق ارزشدهی و وزندهی شد. نمودار سلسله مراتبی فرایندهای مؤثر بر عملکرد واحدهای تابعهی بخش مدارک پزشکی نیز با اجماع نظرات جامعهی پژوهش ترسیم گردید و سپس با روش مقایسات زوجی، تمام ردهها و زیر ردههای هر چهار واحد تابعهی بخش مدارک پزشکی، با توجه به درجهی اهمیت هر کدام نسبت به مقایسهی زوجی و امتیازدهی از 1 تا 9 وزندهی تهیه شد. سپس میانگین هندسی ماتریسهای مقایسات زوجی محاسبه و در نرمافزار Expert choice وارد و وزن نسبی و درجهی اهمیت هر کدام از فاکتورهای مؤثر بر عملکرد بخش مدارک پزشکی به دست آمد.
یافتهها: از جنبهی مدیریت اطلاعات، واحد بایگانی با وزن نسبی 426/0 دارای بیشترین درجهی اهمیت نسبت به سایر واحدها بود، در حالی که از جنبهی مشتری، واحد پذیرش با وزن نسبی 086/0 بیشترین درجهی اهمیت نسبت به سایر واحدها را به خود اختصاص داده بود. در ضمن وزن نسبی بخش مدارک پزشکی بیمارستانها به ترتیب امتیاز عبارتند از الزهرا با 394/0 در رتبهی اول، کاشانی با 342/0 در رتبهی دوم و خورشید با 264/0 در رتبهی سوم قرار گرفتند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت و رتبههای کسب شده در واحدهای مختلف، ضروری است که اولویتبندی و تخصیص منابع بر اساس نتایج کارشناسی شده حاصل از تحلیل فرایند سلسله مراتبی صورت گیرد.
سیما عجمی؛ لیلا قادری نانسا
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: شاخص پذیرش دانشجو به طور اساسی به نیازهای جامعه در خصوص تخصص خاص و بستر مناسب آموزشی از قبیل تعداد استادان، فضای آموزشی، منابع آموزشی و تسهیلات آموزشی برای آن رشتهی تحصیلی بستگی دارد. بنابراین این مقاله حاصل پژوهشی است که با هدف تعیین شاخص پذیرش دانشجو، اشتغال و آموزش در مقاطع مختلف رشتهی مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: شاخص پذیرش دانشجو به طور اساسی به نیازهای جامعه در خصوص تخصص خاص و بستر مناسب آموزشی از قبیل تعداد استادان، فضای آموزشی، منابع آموزشی و تسهیلات آموزشی برای آن رشتهی تحصیلی بستگی دارد. بنابراین این مقاله حاصل پژوهشی است که با هدف تعیین شاخص پذیرش دانشجو، اشتغال و آموزش در مقاطع مختلف رشتهی مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1385 انجام گردیده است. روش بررسی: این مطالعه از دستهی مطالعات تحلیلی بوده است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی دانشجویان پذیرفته شده، دانش آموختگان، مدرسین گروه مدارک پرشکی و شاغلین واحدهای مرتبط با مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بدو تأسیس دانشکدهی مدیریت و اطلاع رسانی (یعنی از سال 1368 تا سال 1385)، مؤسسات و سازمانهای مختلف در استان اصفهان تا سال 1385 بود. ابزار جمعآوری دادهها، چک لیستی بود که بر اساس اهداف پژوهش طراحی و روایی آن به وسیلهی متخصصان تأیید شد. یافتهها به کمک آمار توصیفی و تحلیلی و نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها: از سال 1368 تا پایان سال 1385، 586 دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته شدهاند و در نهایت تا پایان سال 1386 تعداد 526 دانشجو در مقاطع ذکر شده دانشآموخته شدهاند. بیش از نیمی از شاغلین در واحدهای مدارک پزشکی استان اصفهان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و کمتر هستند که هیچگونه سنخیتی با شغل آنها ندارد. نتایج آزمون Chi-Square نشان داد که پستهای سازمانی مدارک پزشکی اشغال شده با تخصص افراد مطابقت نداشت. اما از شاخصهای مربوط به پذیرش دانشجو، شاخص تخصیص منابع و امکانات به دانشجویان در حد خیلی خوب و شاخص تعداد هیأت علمی در حد مطلوب بود. نتیجهگیری: از شاخصهای مربوط به پذیرش دانشجو، شاخص تخصیص منابع و امکانات به دانشجویان در حد خیلی خوب بود، ولی با توجه به راهاندازی جدید دورهی کارشناسی ارشد این رشته و پیوسته شدن دورهی کارشناسی (تبدیل کارشناسی ناپیوسته به کارشناسی پیوسته)، گروه مدارک پزشکی از نظر تعداد اعضای هیأت علمی نامطلوب بود و مدیران بهتر است تلاش بیشتری برای جذب نیرو نمایند. علاوه بر آن، با توجه به تعداد روزافزون دانشآموختگان مدارک پزشکی، مسؤولان باید راهکارهایی را با دفتر امور استخدامی در استانداری، کارگزینی و سایر سازمانهای مربوط در خصوص عدم جذب و استخدام نیروهای غیر متخصص تدوین نمایند. واژههای کلیدی: آموزش علوم؛ اشتغال؛ مدارک پزشکی؛ دانشجویان.
سیما عجمی؛ شهرام توفیقی؛ ناهید توکلی؛ افسانه عباد سیچانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: ارزیابی جزیی جدا نشدنی از هر فعالیت و کار اجرایی به شمار میرود. کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد است که با استفاده از آن، مأموریت و استراتژیها به اهداف و سنجههای قابل اندازهگیری ترجمه میگردند و با رسم نقشه استراتژی روابط علت و معلولی در چهار منظر (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد) تعیین میشوند ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی جزیی جدا نشدنی از هر فعالیت و کار اجرایی به شمار میرود. کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد است که با استفاده از آن، مأموریت و استراتژیها به اهداف و سنجههای قابل اندازهگیری ترجمه میگردند و با رسم نقشه استراتژی روابط علت و معلولی در چهار منظر (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد) تعیین میشوند و در نهایت استراتژیها تبدیل به فعالیت هر روز کارکنان سازمان میگردد. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجفآباد با رویکرد کارت امتیازی متوازن بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1387 در بخش مدارک پزشکی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) انجام و دادههای مربوط به این پژوهش از طریق مصاحبه، مشاهده و مطالعه اسناد وارد فرمهای جمعآوری اطلاعات شد. تحلیل یافتهها به این صورت بود که طبق مأموریت بخش مدارک پزشکی بیمارستان در منظرهای تدوین شده برای این بخش، هدفگذاری انجام گرفت و بر اساس سنجههای تعریف شده برای اهداف بخش، هدفها اندازهگیری گردید. سپس نمره کمیت به دست آمده با نمره کمی مورد انتظار از عملکرد تطبیق داده شد که موارد نبود تطابق به دنبال ارایه راهکارها در راستای اصلاح برنامهها، فعالیتها، طرحها و اقدامات تدوین شد. یافتهها: سنجههای بخش مدارک پزشکی در منظر مشتری، رضایت مراجعین پذیرش 82 درصد، رضایت آمار کل 83 درصد و شکایت از بایگانی صفر؛ در منظر فرایندهای داخلی، ارسال گزارش آمار بیمارستان 15 روز، انتظار بیمار در پذیرش 95 دقیقه و جوابگویی به مکاتبه رسمی 20 دقیقه؛ در منظر رشد و یادگیری، سرانه آموزش کارکنان 40 ساعت، کار با اینترنت 10 ساعت در ماه و به کارگیری صحیح سیستم Terminal Digit (TD) 60 درصد و در منظر مالی، کسورات 4/0 درصد، صدور صورتحساب بیمار 6 دقیقه و میزان گردش تخت 4/11 بود.نتیجهگیری: برای دستیابی به رسالت بخش مدارک پزشکی لازم است کیفیت و سرعت خدمات در چهار منظر کارت امتیازی متوازن بهبود یابد واژههای کلیدی: ارزیابی عملکرد؛ بخش مدارک پزشکی بیمارستانها؛ بیمارستانها.
سیما عجمی؛ سعیده کتابی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: فرآیند ترخیص یک گلوگاه اساسی در مدیریت بیمارستان است و اصلاح مسیر ترخیص یک استراتژی اصلی است که کلیهی فعالیتهای بیمارستان به منظور نیل به هماهنگی حول این استراتژی تعریف، تدوین و اجرا میگردد. هدف از انجام این پژوهش تعیین گلوگاهها و میانگین زمان انتظار بیماران بستری در فرآیند ترخیص و راهکارهایی برای کاهش آن در ...
بیشتر
چکیده مقدمه: فرآیند ترخیص یک گلوگاه اساسی در مدیریت بیمارستان است و اصلاح مسیر ترخیص یک استراتژی اصلی است که کلیهی فعالیتهای بیمارستان به منظور نیل به هماهنگی حول این استراتژی تعریف، تدوین و اجرا میگردد. هدف از انجام این پژوهش تعیین گلوگاهها و میانگین زمان انتظار بیماران بستری در فرآیند ترخیص و راهکارهایی برای کاهش آن در بیمارستان شهید بهشتی در سال 1385 بود. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و تحلیلی-موردنگاری، جمعیت هدف صاحبان فرآیند ترخیص شامل کارکنان، مدیران و مشتریان داخلی به عنوان ارائهدهندگان خدمات مربوط به ترخیص و همچنین بیماران بستری و همراهان آنان به عنوان مشتریان خارجی که به یکی از واحدهای بیمارستانی جهت انجام امور اداری ترخیص مراجعه میکنند را شامل میشد. ابزار شامل دو پرسشنامه و چهار فرم جمعآوری اطلاعات زمانسنجی بود. روایی فرم جمعآوری اطلاعات و پرسشنامههای طراحی شده توسط کارشناسان و پایایی دو پرسشنامه به ترتیب با ضریب Chronbach Alfa مساوی 85 و 92 درصد تصویب شد. نتایج حاصل از این پرسشنامهها و فرم جمعآوری اطلاعات به وسیلهی روشهای آمار توصیفی (تعیین درصد و توزیع فراوانی) و استنباطی و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و (Windows Quantative Systems for Business) Win QSB تحلیل شد. یافتهها: از دیدگاه جامعهی مورد پژوهش، فاکتورهای اصلی تأثیرگذار بر زمان متوسط انتظار در بیمارستان بهشتی در اصفهان، مسائل مالی بیماران و در دسترس نبودن اینترنها برای نوشتن برگههای خلاصه پرونده بود. بالاترین طول زمان در فرآیند ترخیص 74/0 در دقیقه در کار اینترنها و کمترین 002/0 در دقیقه در داروخانه بود. نتیجهگیری: برنامهریزی برای ترخیص نقش مهمی در سیستم بهداشت و سلامت در اکثر کشورها دارد و هدف آن کاهش طول ماندگاری بیمار در بیمارستان و بستری بیماران جدید در بیمارستان میباشد. بنا بر این باید بین ایستگاههای مرتبط با فرآیند ترخیص یک پل ارتباطی وجود داشته باشد و نظام اطلاعات بیمارستانی این پل ارتباطی است.واژههای کلیدی: بیمارستان ها؛ ترخیص بیمار؛ زمان
سیما عجمی؛ فائزه کلباسی؛ مهناز کبیری
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه: امروزه تحقیقات در علوم مختلف به عنوان ابزاری قدرتمند و شایان توجه جهت ارزیابی آخرین دستاوردهای علمی به کار میرود. مهمترین ابزار راهگشای محققین در علوم پزشکی برای انجام تحقیقات، مدارک و اطلاعات پزشکی بیماران در بایگانیهای بیمارستانها میباشد. هدف کلی این پژوهش نیز تعیین کاربرد مدارک پزشکی در انجام تحقیقات پژوهشی از ...
بیشتر
مقدمه: امروزه تحقیقات در علوم مختلف به عنوان ابزاری قدرتمند و شایان توجه جهت ارزیابی آخرین دستاوردهای علمی به کار میرود. مهمترین ابزار راهگشای محققین در علوم پزشکی برای انجام تحقیقات، مدارک و اطلاعات پزشکی بیماران در بایگانیهای بیمارستانها میباشد. هدف کلی این پژوهش نیز تعیین کاربرد مدارک پزشکی در انجام تحقیقات پژوهشی از دیدگاه پژوهشگران بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان بوده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی - مقطعی بود. در این مطالعه افراد نمونه 300 نفر شامل پژوهشگران بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان بوده که به صورت تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس اهداف، در بهار و تابستان 1384 اطلاعات جمعآوری شد. روایی پرسشنامه به وسیلهی متخصصان مربوط تأیید و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب Cronbach Alfa بالای 75 درصد پذیرفته شد. تحلیل یافتهها به کمک آمار توصیفی (درصد فراوانی) و نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: از نقطه نظر جامعهی پژوهش، علت استفاده نکردن پژوهشگران از پروندههای پزشکی در پژوهشها، اطلاعات ناقص پروندهها (5/37 درصد) و ناخوانا بودن اطلاعات پروندهها (31 درصد) بود. نتیجهگیری: براساس نتایج به دست آمده، لزوم نظارت بر صحت، کامل و خوانا بودن پروندههای پزشکی در فرآیند مستندسازی نه تنها انگیزه و میزان استفاده پژوهشگران از پروندههای پزشکی را افزایش خواهد داد؛ بلکه پایایی و اعتماد نتایج پژوهشهایی را که بر اساس این اطلاعات انجام میگیرند نیز افزایش میدهد. واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛ پژوهش؛ کارکنان پژوهشی؛ دبیزش
سیما عجمی؛ عذرا توکلی مقدم
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1385
چکیده
مقدمه: نظام مدیریت اطلاعات یک روش رسمی برای تهیه و ارائه اطلاعات لازم، دقیق و به هنگام به مدیران، به منظور تسهیل فرآیند تصمیم گیری، برنامه ریزی و کنترل مدیریت می باشد. در این میان مدارک پزشکی با وقوف به ابعاد و ارزش واقعی اطلاعات در بخش بهداشت و درمان می تواند اصلی ترین جایگاه اطلاعاتی بخش را به خود اختصاص دهد. هدف اصلی از انجام این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: نظام مدیریت اطلاعات یک روش رسمی برای تهیه و ارائه اطلاعات لازم، دقیق و به هنگام به مدیران، به منظور تسهیل فرآیند تصمیم گیری، برنامه ریزی و کنترل مدیریت می باشد. در این میان مدارک پزشکی با وقوف به ابعاد و ارزش واقعی اطلاعات در بخش بهداشت و درمان می تواند اصلی ترین جایگاه اطلاعاتی بخش را به خود اختصاص دهد. هدف اصلی از انجام این پژوهش مقایسه روند نظام مدیریت اطلاعات بخش مدارک پزشکی بیمارستان آیت ا... کاشانی با استاندارد بوده است. روش بررسی: این پژوهش از دسته مطالعات مشاهده ای – توصیفی – مورد نگاری است. جامعه ی پژوهش شامل 7 نفر کارکنان بخشهای مدارک پزشکی (واحد پذیرش، آمار، بایگانی و کد گذاری) و مشاور مدیر بیمارستان آیت ا... کاشانی و زمان پژوهش بهار 1385 بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست و پرسش نامه و روش جمع آوری داده ها مشاهده و مصاحبه بوده است. روایی چک لیست و پرسشنامه بر اساس نظرات متخصصین مربوط مورد تایید قرار گرفت و با توجه به اینکه به کمک استانداردهای کمسیون مشترک اعتبار بخشی سازمان های مراقبت بهداشتی آمریکا ارزیاب انجام شد پایایی مورد تأیید بود. تحلیل اطلاعات از طریق آزمون فرضیه Z انجام گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که روند ثبت و جمع آوری اطلاعات، روند بازیابی و تئزیع اطلاعات از وضعیتی غیر استاندارد در مقایسه با استانداردهای آمریکا و کانادا برخوردار بوده ولی روند توزیع اطلاعات تقریباّ رو به بهبود است. نتیجه گیری: مطابق نبودن روند نظام مدیریت اطلاعات بخش مدارک پزشکی بیمارستان آیت ا... کاشانی با استاندارد و نامطلوب بودن روش های کار، باعث انحراف مسیر فعالیت های این بخش از اهداف اصلی خود شده است و اصلاح آن ضروری است. واژه های کلیدی: نظام های اطلاعات بیمارستانی؛ نظام های مدیریت اطلاعات؛ مدارک پزشکی؛ استاندارد های مرجع؛ مدیریت اطلاعات