سید حبیب ا.. کواری؛ شاندیز مصلحی؛ اکرم پناهی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، ، صفحه 35-41
چکیده
مقدمه: یکی از مسائل و مشکلاتی که بیمارستان با آن روبرو میشود شرایط بحرانی ناشی از بلایا میباشد. از جمله زیرساختهای نظام مدیریت اطلاعات بلایا دانش مدیریت بحران، فنآوری اطلاعات، ابزارهای اطلاع رسانی، منابع انسانی، سرمایه و ... میباشد. بنابراین بیمارستانها برای مقابلهی مؤثر با شرایط بحرانی ناشی از بلایا باید یک برنامهی ...
بیشتر
مقدمه: یکی از مسائل و مشکلاتی که بیمارستان با آن روبرو میشود شرایط بحرانی ناشی از بلایا میباشد. از جمله زیرساختهای نظام مدیریت اطلاعات بلایا دانش مدیریت بحران، فنآوری اطلاعات، ابزارهای اطلاع رسانی، منابع انسانی، سرمایه و ... میباشد. بنابراین بیمارستانها برای مقابلهی مؤثر با شرایط بحرانی ناشی از بلایا باید یک برنامهی مدون مدیریت اطلاعات بلایا و به دنبال آن فراهم آوری نظامهای اطلاعرسانی به منظور آگاهسازی کارکنان بیمارستان برای مقابله با بحران را تهیه نماید. هدف از مطالعهی حاضر نیز ارزیابی اقدامات اطلاعرسانی انجام شده برای کارکنان در هنگام وقوع بلایا در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است.
روشبررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی از دستهی مطالعات مقطعی و جامعهی آماری در این پژوهش کل مسؤولین 9 عدد از بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز (28 نفر) بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی سنجیده شده بود. روش جمعآوری دادهها مصاحبه بود که دادهها پس از جمعآوری با نرمافزار SPSS مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد 5/55 درصد مترونها و 5/77 درصد از مدیران جامعهی پژوهشی دورهی مدیریت بحران را گذرانده بودند. فقط 50 درصد بیمارستانهای جامعهی پژوهشی (پرسنل پرستاری) آموزش لازم را در مورد تخلیهی سریع بیماران به هنگام بحران و شرایط اضطراری دیده بودند و در 1/11 درصد بیمارستانهای جامعهی پژوهشی کمیته ایمنی وجود داشت. نتیجهگیری: به هر حال بروز بینظمی در دقایق اولیهی پس از رخداد یک حادثهی اجتنابناپذیر است و یک مدیریت صحیح در صدد آن است که این زمان را به حداقل برساند. با توجه به نیاز مدیران اجرایی (مدیران و مترونها) به گذراندن «دورههای آموزشی مدیریت بحران» برگزاری کلاسهای آموزشی ضروری است. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ بلایای طبیعی؛ مدیریت ایمنی از حوادث؛ مدیریت خدمات بهداشتی؛ نظامهای مدیریت اطلاعات