کمال ابراهیمی؛ شفیع حبیبی؛ غلامحسین تسبیحی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
مقدمه: کتابخانهی دانشگاهی قلب دانشگاه محسوب میشود. سیر تحول فنآوری اطلاعات اهمیت آنها را بیشتر از گذشته کرده است. کتابخانهها برای سازگار شدن با تحولات جدید ملزم به شناسایی نقاط قوت و ضعف خود هستند. این تحقیق به ارزیابی وضعیت کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداخته است و هدف آن شناسایی نقاط قوت و ضعف زیر ساخت اطلاعرسانی ...
بیشتر
مقدمه: کتابخانهی دانشگاهی قلب دانشگاه محسوب میشود. سیر تحول فنآوری اطلاعات اهمیت آنها را بیشتر از گذشته کرده است. کتابخانهها برای سازگار شدن با تحولات جدید ملزم به شناسایی نقاط قوت و ضعف خود هستند. این تحقیق به ارزیابی وضعیت کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداخته است و هدف آن شناسایی نقاط قوت و ضعف زیر ساخت اطلاعرسانی کتابخانهها، آگاهی مسؤولان و کمک به برنامهریزان بخش آموزشی و پژوهشی است.روش بررسی: در این تحقیق به مطالعهی توصیفی 8 کتابخانهی دانشکدهای و یک کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداخته شد. دادههای این تحقیق با استفاده از چک لیست استخراج شده از معیارهای موجود در استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران از کتابخانههای دانشگاه، آموزش کل، امور مالی و حسابداری دانشگاه و دانشکدهها جمعآوری شد و در نرمافزار Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین نتایج حاصل با توجه به معیارهای استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران مورد مقایسه قرار گرفت. برای روایی و پایایی چک لیست از معیارهای مطرح در استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران، چک لیستهای قبلی و نظر متخصصان استفاده شد.یافتهها: کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز از نظر نیروی انسانی 89 درصد، از نظر مجموعه 9 درصد، از نظر فضای کتابخانهها 69 درصد و از نظر بودجه، 81 درصد استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران را رعایت کردهاند.نتیجهگیری: وضعیت کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی تبریز در مقایسه با استانداردها از نظر منابع در سطح پایین و از جهت نیروی انسانی، فضا و بودجه در وضعیت خوبی قرار دارد. برای بهرهوری مناسب، لزوم ایجاد خط و مشی مدون و مصوب مجموعهگستر، تشکیل کمیتهی کتابخانهها، متمرکز کردن فعالیتهای کتابخانهها، تشکیل فهرستگان کتابخانههای دانشگاه و درخواست بودجهی مستقل و کافی برای برنامهریزیهای مدون کتابخانهها در جهت رفع مشکلات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز بسیار ضروری است.واژههای کلیدی: استانداردهای مرجع؛ کتابخانهها؛ کتابخانههای پزشکی.
هادی لطفنژاد افشار؛ شفیع حبیبی؛ فیروز قادری پاکدل
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه: علوم پزشکی و مراقبتهای سلامت در دههی اخیر با شتاب فراوان به سوی پزشکی مبتنی بر شواهد به پیش میرود و در این وضعیت دستیابی به اطلاعات مرتبط در سریعترین زمان ممکن بدون استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات غیر ممکن است. مطالعهی حاضر با هدف تعیین سواد رایانهای و اطلاعاتی دانشجویان پزشکی (فیزیوپاتولوژی، اکسترن و انترن) ...
بیشتر
مقدمه: علوم پزشکی و مراقبتهای سلامت در دههی اخیر با شتاب فراوان به سوی پزشکی مبتنی بر شواهد به پیش میرود و در این وضعیت دستیابی به اطلاعات مرتبط در سریعترین زمان ممکن بدون استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات غیر ممکن است. مطالعهی حاضر با هدف تعیین سواد رایانهای و اطلاعاتی دانشجویان پزشکی (فیزیوپاتولوژی، اکسترن و انترن) دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیلی بود که در آن توانایی 166دانشجوی فیزیوپاتولوژی، اکسترن و انترن در مورد مهارتهای رایانهای و سواد اطلاعاتی در آبانماه 1385 مورد ارزیابی قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آمار توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بیشتر دانشجویان (3/71 درصد) در منزلشان به رایانه دسترسی داشتند. بیشتر دانشجویان (77 درصد) پیش از این هیچ گونه دورهی آموزشی مربوط به رایانه و اطلاعرسانی را نگذرانده بودند. بیشتر دانشجویان توانایی ارسال (3/66 درصد) و دریافت نامه و پیوست کردن فایل به آن را (4/55 درصد) داشتند، اما با امکانات پیشرفته برای جستجو (7/27 درصد) و عملگرهای جستجو (4/5 درصد) آشنایی چندانی ندارند. در مورد استفاده از بانکهای اطلاعاتی پزشکی تقریباً یک سوم از دانشجویان با این منابع آشنا بودند و از آنها استفاده میکردند. نتیجهگیری: بیشتر دانشجویان تحت پژوهش پیش از این هیچ گونه دوره آموزشی مربوط به رایانه را ندیده بودند، بنابراین دورههای آموزشی رسمی میتواند سریعتر دانشجویان را برای انجام کارهای آموزشی و پژوهشی با استفاده از سیستمهای نوین رایانهای توانمند سازد. همچنین آموزش آشنایی با بانکهای اطلاعاتی پزشکی از منابعی هستند که میتواند به دانشجویان برای دسترسی سریعتر به مقالات مورد نیاز کمک کند. واژههای کلیدی: آگاهی؛ دانشجویان پزشکی؛ دانشگاهها؛ انفورماتیک پزشکی
پیمان رضایی هاچه سو؛ شفیع حبیبی؛ شهل فزونخواه
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
افزایش خطاهای پزشکی به نگرانی عمومی در میان سیاستگذاران، ارائهدهندگان و متخصصین امر سلامت و درمان تبدیل شده است. خطاهای پزشکی در بیمارستانها و مؤسسات مراقبت سلامت ایالات متحده سومین علت شایع مرگ بوده و سالانه قریب به 98000 نفر جان خود را در این راه از دست میدهند. طبق نظر پیشگامان صنعت سلامت و مراقبت بهداشتی، استفاده از فنآوری ...
بیشتر
افزایش خطاهای پزشکی به نگرانی عمومی در میان سیاستگذاران، ارائهدهندگان و متخصصین امر سلامت و درمان تبدیل شده است. خطاهای پزشکی در بیمارستانها و مؤسسات مراقبت سلامت ایالات متحده سومین علت شایع مرگ بوده و سالانه قریب به 98000 نفر جان خود را در این راه از دست میدهند. طبق نظر پیشگامان صنعت سلامت و مراقبت بهداشتی، استفاده از فنآوری اطلاعات میتواند سلامت بیماران را با پیشگیری از خطاها و اشتباهات پزشکی، ارزیابی خطاها و نظام مراقبت افزایش بخشد. در این مقاله ضمن بررسی خطاهای پزشکی و تعریف هرکدام از این خطاها به بررسی نقش و اثر فنآوری اطلاعات در کاهش و پیشگیری از خطاهای پزشکی پرداخته، مزایای هر کدام نیز فهرست شده و در نهایت پیشنهاداتی در قالب استفاده از فنآوری اطلاعات برای پیشگیری و کاهش خطاهای پزشکی در مؤسسات مراقبت سلامت ارائه شده است. واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ خطاهای تجویز دارو؛ خطاهای تشخیص