هادی لطفنژاد افشار؛ شفیع حبیبی؛ فیروز قادری پاکدل
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه: علوم پزشکی و مراقبتهای سلامت در دههی اخیر با شتاب فراوان به سوی پزشکی مبتنی بر شواهد به پیش میرود و در این وضعیت دستیابی به اطلاعات مرتبط در سریعترین زمان ممکن بدون استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات غیر ممکن است. مطالعهی حاضر با هدف تعیین سواد رایانهای و اطلاعاتی دانشجویان پزشکی (فیزیوپاتولوژی، اکسترن و انترن) ...
بیشتر
مقدمه: علوم پزشکی و مراقبتهای سلامت در دههی اخیر با شتاب فراوان به سوی پزشکی مبتنی بر شواهد به پیش میرود و در این وضعیت دستیابی به اطلاعات مرتبط در سریعترین زمان ممکن بدون استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات غیر ممکن است. مطالعهی حاضر با هدف تعیین سواد رایانهای و اطلاعاتی دانشجویان پزشکی (فیزیوپاتولوژی، اکسترن و انترن) دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیلی بود که در آن توانایی 166دانشجوی فیزیوپاتولوژی، اکسترن و انترن در مورد مهارتهای رایانهای و سواد اطلاعاتی در آبانماه 1385 مورد ارزیابی قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آمار توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بیشتر دانشجویان (3/71 درصد) در منزلشان به رایانه دسترسی داشتند. بیشتر دانشجویان (77 درصد) پیش از این هیچ گونه دورهی آموزشی مربوط به رایانه و اطلاعرسانی را نگذرانده بودند. بیشتر دانشجویان توانایی ارسال (3/66 درصد) و دریافت نامه و پیوست کردن فایل به آن را (4/55 درصد) داشتند، اما با امکانات پیشرفته برای جستجو (7/27 درصد) و عملگرهای جستجو (4/5 درصد) آشنایی چندانی ندارند. در مورد استفاده از بانکهای اطلاعاتی پزشکی تقریباً یک سوم از دانشجویان با این منابع آشنا بودند و از آنها استفاده میکردند. نتیجهگیری: بیشتر دانشجویان تحت پژوهش پیش از این هیچ گونه دوره آموزشی مربوط به رایانه را ندیده بودند، بنابراین دورههای آموزشی رسمی میتواند سریعتر دانشجویان را برای انجام کارهای آموزشی و پژوهشی با استفاده از سیستمهای نوین رایانهای توانمند سازد. همچنین آموزش آشنایی با بانکهای اطلاعاتی پزشکی از منابعی هستند که میتواند به دانشجویان برای دسترسی سریعتر به مقالات مورد نیاز کمک کند. واژههای کلیدی: آگاهی؛ دانشجویان پزشکی؛ دانشگاهها؛ انفورماتیک پزشکی