خلیل کیمیا فر؛ غلامرضا مرادی؛ فرحناز صدوقی؛ معصومه سرباز
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه: کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی کسانی هستند که در تمام ساعات کار روزانهی خود از سیستم استفاده میکنند و نقاط ضعف و قوت سیستم را به خوبی لمس مینمایند. شناخت دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم بسیار مهم بوده و در توسعه و تکامل سیستم بسیار مؤثر می باشد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم ...
بیشتر
مقدمه: کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی کسانی هستند که در تمام ساعات کار روزانهی خود از سیستم استفاده میکنند و نقاط ضعف و قوت سیستم را به خوبی لمس مینمایند. شناخت دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم بسیار مهم بوده و در توسعه و تکامل سیستم بسیار مؤثر می باشد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بوده که به روش توصیفی انجام شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهای چهار قسمتی شامل ویژگیهای کیفیت اطلاعات، علل پایین بودن کیفیت اطلاعات، در دسترس بودن اطلاعات و حمایت از تصمیمگیری انجام گرفت. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که 7/47 درصد از کاربران نسبت به قابلیت سیستم اطلاعات بیمارستانی در کمک به تصمیمگیری ناراضی بودند. به طور کلی 2/53 درصد از کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی تا حدی رضایت داشتند. نتیجهگیری: با توجه به مشکلاتی از جمله نامناسب بودن کیفیت اطلاعات سیستم و عدم تطبیق آن با نیازهای کاربران بنابراین لازم است که سیستم اطلاعات بیمارستانی مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد. واژههای کلیدی: بیمارستانهای آموزشی؛ نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای کامپیوتری؛ نظامهای اطلاعرسانی