معصومه سرباز؛ خلیل کیمیافر
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: تأکید بر حقوق اساسی انسان در مراقبتهای بهداشتی به ویژه حفظ شأن بیمار به عنوان یک انسان زمانی اهمیت مییابد که آسیب پذیری بیمار، او را به آسانی در معرض تخلفات و نقاط ضعف نظام بهداشتی و اجتماعی قرار میدهد. این پژوهش به منظور مقایسهی حقوق بیمار در چند کشور پیشرفته و ارایهی الگو برای ایران انجام گرفت.روش بررسی: روش پژوهش در ...
بیشتر
مقدمه: تأکید بر حقوق اساسی انسان در مراقبتهای بهداشتی به ویژه حفظ شأن بیمار به عنوان یک انسان زمانی اهمیت مییابد که آسیب پذیری بیمار، او را به آسانی در معرض تخلفات و نقاط ضعف نظام بهداشتی و اجتماعی قرار میدهد. این پژوهش به منظور مقایسهی حقوق بیمار در چند کشور پیشرفته و ارایهی الگو برای ایران انجام گرفت.روش بررسی: روش پژوهش در این مطالعه از نوع توصیفی، تطبیقی و موردی بود. کشورهای آمریکا (ایالتهای نیویورک، فلوریدا، میسوری، مینه سوتا و تگزاس)، انگلستان، کانادا و ایران جامعهی پژوهش را تشکیل می دادند. ابزار گردآوری دادهها پست الکترونیکی و سایتهای مربوط به حقوق بیمار بود. گردآوری بر اساس روش جستجوی کتابخانهای انجام گرفت و در کشور ایران علاوه بر آن با استفاده از ابزار پرسشنامه -که روایی و پایایی آن بررسی گردید-، اطلاعات لازم گردآوری شد. در نهایت پس از تحلیل نتایج، الگوی پیشنهادی منشور حقوق بیمار ایران با روش دلفی توسط برخی از متخصصین صاحبنظر در این زمینه آزمون شد.یافتهها: نتایج بررسی بیانگر این موضوع بود که حق دسترسی به مراقبتهای بهداشتی و درمانی، حق رضایت برای درمان، حق حفظ حریم شخصی و حق حفظ حقوق بیمار (حق شکایت) در بیانیهی حقوق بیمار اکثر کشورها به جز ایران وجود داشت. حق محرمانه ماندن اطلاعات در همهی کشورهای مورد بررسی وجود داشت. حق استفاده از مترجم و حق تسکین درد، فقط در حقوق بیمار بعضی از ایالتهای آمریکا لحاظ شده بود. در نهایت با استفاده از منشور حقوق بیمار در کشورهای مورد مطالعه و مقایسهی آن با یکدیگر، الگوی پیشنهادی برای منشور حقوق بیمار در ایران ارایه گردید.نتیجهگیری: به طورکلی میتوان چنین نتیجه گرفت که به علت کاستیهای زیادی که در منشور حقوق بیمار حاضر در ایران به چشم میخورد، بهتر است بازنگریهای اساسی برطبق بررسیهای تطبیقی صورت گیرد. بر این اساس، الگویی برای تدوین منشور مناسب حقوق بیمار در ایران پیشنهاد گردید.واژههای کلیدی: حقوق؛ حقوق بیمار؛ مطالعهی تطبیقی.
غلامرضا مرادی؛ معصومه سرباز؛ خلیل کیمیافر؛ ناصر شفیعی؛ یوسف ستایش
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی نه تنها موجب بهبود عملکرد و تصمیمگیری بهتر میشود، بلکه با ارائهی اطلاعات و سوابق بیمار به ارائه کنندگان خدمات در تصمیمگیریهای بهداشتی - درمانی نیز نقش به سزا و مؤثری دارد. هدف از این مطالعه، شناخت قابلیتهای سیستم اطلاعات بیمارستانی و تعیین نقش آن در عملکرد بیمارستانها بود. روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی نه تنها موجب بهبود عملکرد و تصمیمگیری بهتر میشود، بلکه با ارائهی اطلاعات و سوابق بیمار به ارائه کنندگان خدمات در تصمیمگیریهای بهداشتی - درمانی نیز نقش به سزا و مؤثری دارد. هدف از این مطالعه، شناخت قابلیتهای سیستم اطلاعات بیمارستانی و تعیین نقش آن در عملکرد بیمارستانها بود. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و تطبیقی - تحلیلی در تنها بیمارستانی که سیستم اطلاعات بیمارستانی در آن پیاده شده بود و امکان مطالعهی این سیستم و نیز سیستم دستی وجود داشت، انجام شد. ابزار پژوهش شامل چند پرسشنامه جهت جمعآوری دادههای مربوط به مدت زمان انجام فرآیندها و یک چک لیست برای جمعآوری دادههای مربوط به هزینههای بیماریهای مورد مطالعه از پروندههای بیماران بود. روایی و پایایی این ابزار بررسی گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (محاسبهی میانگین و درصد) و آزمون t-test انجام گرفت. یافتهها: با استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی، میانگین مدت اقامت بیماران با تشخیصهای مختلف، 56/6 روز کاهش نشان میداد و میانگین کل هزینهی بیماریهای مورد بررسی معادل 772604 ریال افزایش یافته بود؛ در مدت زمان انجام فرایند درخواست و پاسخدهی آزمایشات 13 دقیقه، در مدت زمان فرایند پذیرش بیماران، 2 دقیقه، و در مدت زمان انجام فرایند تسویه حساب در سیستم کامپیوتری، 260 دقیقه کاهش مشاهده میشد. نتیجهگیری: یافتههای مربوط به بررسی فرایندهای مقایسهای بین دو سیستم دستی و اطلاعات بیمارستانی نشان داد که با استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی کاهش زمانی چشمگیری در فرایندهای مؤثر بر مدت اقامت بیماران صورت پذیرفته و موجب بهبود عملکرد بیمارستان شده است. واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نقش؛ بیمارستانها
خلیل کیمیا فر؛ غلامرضا مرادی؛ فرحناز صدوقی؛ معصومه سرباز
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه: کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی کسانی هستند که در تمام ساعات کار روزانهی خود از سیستم استفاده میکنند و نقاط ضعف و قوت سیستم را به خوبی لمس مینمایند. شناخت دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم بسیار مهم بوده و در توسعه و تکامل سیستم بسیار مؤثر می باشد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم ...
بیشتر
مقدمه: کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی کسانی هستند که در تمام ساعات کار روزانهی خود از سیستم استفاده میکنند و نقاط ضعف و قوت سیستم را به خوبی لمس مینمایند. شناخت دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم بسیار مهم بوده و در توسعه و تکامل سیستم بسیار مؤثر می باشد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بوده که به روش توصیفی انجام شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهای چهار قسمتی شامل ویژگیهای کیفیت اطلاعات، علل پایین بودن کیفیت اطلاعات، در دسترس بودن اطلاعات و حمایت از تصمیمگیری انجام گرفت. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که 7/47 درصد از کاربران نسبت به قابلیت سیستم اطلاعات بیمارستانی در کمک به تصمیمگیری ناراضی بودند. به طور کلی 2/53 درصد از کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی تا حدی رضایت داشتند. نتیجهگیری: با توجه به مشکلاتی از جمله نامناسب بودن کیفیت اطلاعات سیستم و عدم تطبیق آن با نیازهای کاربران بنابراین لازم است که سیستم اطلاعات بیمارستانی مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد. واژههای کلیدی: بیمارستانهای آموزشی؛ نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای کامپیوتری؛ نظامهای اطلاعرسانی