پیمان رضایی هاچه سو؛ شهلا فزون خواه؛ ناصر صفایی؛ هادی لطف نژاد افشار؛ Peyman Rezaeihachesoo؛ Shahla Fozoonkhah؛ Naser Safaei؛ Hadi Lotfnejad Afshar
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
بیمارستان شامل واحدهای مختلف سازمانی با انواع طرحهای مختلف پردازش اطلاعات و انواع متفاوت کارکنان حرفهای مراقبت سلامت میباشد که به ارتباطات متقابل بین واحدهای سازمانی و نیز ارتباط با خارج سازمان نیاز دارد. همچنین به دلیل منحصر به فرد بودن فرایند مراقبت از هر بیمار، سازمانهای مراقبت سلامت با چالشهای بسیاری در هماهنگی روبرو ...
بیشتر
بیمارستان شامل واحدهای مختلف سازمانی با انواع طرحهای مختلف پردازش اطلاعات و انواع متفاوت کارکنان حرفهای مراقبت سلامت میباشد که به ارتباطات متقابل بین واحدهای سازمانی و نیز ارتباط با خارج سازمان نیاز دارد. همچنین به دلیل منحصر به فرد بودن فرایند مراقبت از هر بیمار، سازمانهای مراقبت سلامت با چالشهای بسیاری در هماهنگی روبرو هستند و هنوز از فنآوریهای مدیریت جریان کار در حوزهی سلامت بهرهمند نیستند. برای شناسایی چالشهای موجود در حوزهی سلامت لازم است فرایندهای سازمانی از فرایندهای درمانی تفکیک گردند. مدیریت فرایندهای سازمانی عبارت از شناسایی دقیق روالها و مشخص نمودن ارتباط اطلاعاتی هر قسمت با قسمت دیگر است. در این راستا استفاده از الگوی مدیریت سیستم جریان کار (Work Flow Management System یا WFMS) مناسبترین روش به نظر میرسد. مدیریت فرایندهای درمانی با استفاده از پزشکی مبتنی برشواهد (Evidence-Based Medicine یا EBM) و توسط راهنماها تحقق مییابد. با وجود ثبات و ایستایی الگوهای فرایندهای سازمانی، فرایند درمان بیمار به دانش پزشکی وابسته و این دانش به سرعت در حال تحول است. سیستمهای اطلاعات مراقبت سلامت مثل سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی باید ضمن پشتیبانی از فرایندهای سازمانی و درمانی بیمار به طور جداگانه، یکپارچگی اطلاعات و وظایف را ایجاد کنند. به طور کلی هدف از به کارگیری IT (Information Technology) در فرایند بالینی تنها کنترل دورهی مراقبت نیست؛ بلکه هدف کاهش بار کاری و بهبود سطوح تصمیمگیری است. در این مقاله ضمن بررسی فرایندهای بالینی و سازمانی موجود در سازمان مراقبت سلامت، نحوهی مدیریت جریان کار به طور مجزا در این فرایندها مورد بررسی قرار گرفته است و ابزارهای فنآوری اطلاعات مناسب برای پشتیبانی از هر فرایند با ذکر مثالی ارایه شده است. واژههای کلیدی: پزشکی مبتنی بر شواهد؛ نظام اطلاعات بیمارستانی؛ تکنولوژی اطلاعات؛ سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان).
شفیع حبیبی؛ پیمان رضایی هاچه سو؛ راضیه طبقی
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
پرستاری مبتنی بر شواهد فرایندی است که در سالهای اخیر به عنوان شیوهای برای مراقبتهای بهداشتی و درمانی بر اساس جدیدترین یافتهها مطرح شده است. طی این فرایند پرستار میتواند با استفاده از شواهد تحقیقات موجود، مهارت بالینی خود و عملکرد بیمار، تصمیمات بالینی مناسب را اتخاذ نماید. مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که پرستاران در عملکرد ...
بیشتر
پرستاری مبتنی بر شواهد فرایندی است که در سالهای اخیر به عنوان شیوهای برای مراقبتهای بهداشتی و درمانی بر اساس جدیدترین یافتهها مطرح شده است. طی این فرایند پرستار میتواند با استفاده از شواهد تحقیقات موجود، مهارت بالینی خود و عملکرد بیمار، تصمیمات بالینی مناسب را اتخاذ نماید. مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که پرستاران در عملکرد مبتنی بر شواهد با مشکل مواجه بودهاند و بیشترین مشکل آنها یافتن بهترین شواهد، شناسایی منابع صحیح، استفاده از روشهای جستجوی بهینه و ارزیابی شواهد یا به طور کلی در استفاده از مهارتهای سواد اطلاعاتی ذکر شده است. قابلیتهای سواد اطلاعاتی شامل درک سازماندهی اطلاعات، توانایی جستجو در میان انواع ابزارهای چاپی و الکترونیکی به منظور بازیابی، گزینش و ارزیابی دقیق منابع اطلاعاتی و به کارگیری نتایج پژوهشها به طور مؤثر است. استفاده از کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی در فرایند آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد در نقش آموزش دهندگان سواد اطلاعاتی یا تأمین کنندگان نیاز اطلاعاتی حین کار، زمینهی تربیت کارکنان مراقبتهای بهداشتی درمانی با سواد اطلاعاتی و گرایش ایشان به بهرهگیری از پژوهشهای انجام شده را فراهم میسازد. هدف از نگارش این مقاله تعیین عوامل مؤثر بر پرستاری مبتنی بر شواهد، تأثیر سواد اطلاعاتی بر ارتقای پرستاری مبتنی بر شواهد و تعیین الگوهای جهانی سواد اطلاعاتی جهت ارتقای پرستاری مبتنی بر شواهد است که به روش مروری و با مطالعهی مقالات موجود در حوزهی سواد اطلاعاتی و پرستاری مبتنی بر شواهد انجام شده است.واژههای کلیدی: سواد؛ توسعه؛ پرستاری؛ آگاهی؛ اطلاعات.
هادی لطف نژاد افشار؛ زهرا زارع فضل الهی؛ معصومه خوش کلام؛ پیمان رضایی هاچه سو
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: با وجود توسعه قابل توجهی که در طول چند دهه اخیر در این کشور در بخش مراقبت بهداشت روان صورت پذیرفته، توجه چندانی به ثبت اطلاعات بهداشت روان نشده است. در حال حاضر یک نظام کارآمد ملی ثبت بهداشت روان که بتواند نیازهای این بخش را برآورده کند وجود ندارد؛ هدف پژوهش حاضر ارائه ساختار مقدماتی نظام ثبت اطلاعات بهداشت روان در ایران بود. ...
بیشتر
مقدمه: با وجود توسعه قابل توجهی که در طول چند دهه اخیر در این کشور در بخش مراقبت بهداشت روان صورت پذیرفته، توجه چندانی به ثبت اطلاعات بهداشت روان نشده است. در حال حاضر یک نظام کارآمد ملی ثبت بهداشت روان که بتواند نیازهای این بخش را برآورده کند وجود ندارد؛ هدف پژوهش حاضر ارائه ساختار مقدماتی نظام ثبت اطلاعات بهداشت روان در ایران بود. روش بررسی: در این مطالعه تطبیقی نظام ملی ثبت بهداشت روان انگلستان، مالزی و ایران در سال 1383 مورد مطالعه قرار گرفت. منبع جمعآوری دادهها شامل منابع کتابخانهای، شبکههای اطلاعرسانی و مشاوره با متخصصان داخل و خارج کشور بود. ابزار جمعآوری دادهها فرمهای اطلاعاتی بود که روایی آن با نظر متخصصان تأیید شد. تحلیل یافتهها به صورت نظری و مقایسهای صورت گرفت. مدل مقدماتی نظام ملی ثبت اطلاعات بهداشت روان با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی ایران تدوین گردید. یافتهها: برای نظام ملی ثبت بهداشت روان ایران الگویی در شش محور اصلی پیشنهاد شد. یافتههای پژوهش نشان داد که به منظور بهینهسازی ثبت اطلاعات بهداشت روان در کشور، تجدید نظر کلی در اهداف، ساختار، عناصر اطلاعاتی، معیار ثبت، فرایند گردآوری دادهها و سیستمهای طبقه بندی در نظام فعلی ثبت اطلاعات بهداشت روان کشور بر اساس الگوی پیشنهادی ضرورت دارد. نتیجهگیری: کمبود یک نظام ملی ثبت بهداشت روان در ایران، کشور ما را با مشکلات جدی در زمینههای کنترل و پیشگیری بیماریهای روانی، انجام تحقیقات اپیدمیولوژیکی، طراحی سیاستها و استراتژیها برای کنترل هزینههای ناشی از اختلالات روانی و بهبود کیفیت زندگی بیماران روبهرو کرده، که امید است با به کارگیری الگوی پیشنهادی بر بسیاری از مشکلات ذکر شده فائق آییم. واژههای کلیدی: بهداشت روانی؛ نظامهای اطلاع رسانی؛ نظامهای مدیریت اطلاعات.
پیمان رضایی هاچه سو؛ شفیع حبیبی؛ شهل فزونخواه
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
افزایش خطاهای پزشکی به نگرانی عمومی در میان سیاستگذاران، ارائهدهندگان و متخصصین امر سلامت و درمان تبدیل شده است. خطاهای پزشکی در بیمارستانها و مؤسسات مراقبت سلامت ایالات متحده سومین علت شایع مرگ بوده و سالانه قریب به 98000 نفر جان خود را در این راه از دست میدهند. طبق نظر پیشگامان صنعت سلامت و مراقبت بهداشتی، استفاده از فنآوری ...
بیشتر
افزایش خطاهای پزشکی به نگرانی عمومی در میان سیاستگذاران، ارائهدهندگان و متخصصین امر سلامت و درمان تبدیل شده است. خطاهای پزشکی در بیمارستانها و مؤسسات مراقبت سلامت ایالات متحده سومین علت شایع مرگ بوده و سالانه قریب به 98000 نفر جان خود را در این راه از دست میدهند. طبق نظر پیشگامان صنعت سلامت و مراقبت بهداشتی، استفاده از فنآوری اطلاعات میتواند سلامت بیماران را با پیشگیری از خطاها و اشتباهات پزشکی، ارزیابی خطاها و نظام مراقبت افزایش بخشد. در این مقاله ضمن بررسی خطاهای پزشکی و تعریف هرکدام از این خطاها به بررسی نقش و اثر فنآوری اطلاعات در کاهش و پیشگیری از خطاهای پزشکی پرداخته، مزایای هر کدام نیز فهرست شده و در نهایت پیشنهاداتی در قالب استفاده از فنآوری اطلاعات برای پیشگیری و کاهش خطاهای پزشکی در مؤسسات مراقبت سلامت ارائه شده است. واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ خطاهای تجویز دارو؛ خطاهای تشخیص