سعید کریمی؛ کمال قلی پور؛ پیمان متقی؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ آزاد شکری
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 356-366
چکیده
مقدمه: کیفیت مراقبت از دیدگاه بیماران به طور روز افزونی به عنوان یکی از بخش های مهم مدیریت جامع بیماری مزمن و وسیله ای برای ارزیابی کیفیت سنجیده می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت مراقبت ارائه شده به بیماران آرتریت روماتوید از طریق مدل جامع اندازه گیری جامع کیفیت در مراقبت بهداشتی و درمانی انجام شد.روش بررسی : مطالعه حاضر از نوع ...
بیشتر
مقدمه: کیفیت مراقبت از دیدگاه بیماران به طور روز افزونی به عنوان یکی از بخش های مهم مدیریت جامع بیماری مزمن و وسیله ای برای ارزیابی کیفیت سنجیده می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت مراقبت ارائه شده به بیماران آرتریت روماتوید از طریق مدل جامع اندازه گیری جامع کیفیت در مراقبت بهداشتی و درمانی انجام شد.روش بررسی : مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که در بین 170 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید که درسال 92-1391 خورشیدی از کلینیک های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراقبت دریافت کرده اند، انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته بود که روایی محتوایی پرسشنامه از طریق 8 متخصص در زمینه طراحی پرسشنامه و روماتولوژیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تبریز بررسی شد و پایایی آن با توجه به شاخص Cronbach alpha (SQ; α = 0.721, TQ; α = 0.766, CQ; α = 0.803) بدست آمد. در نهایت هر یک از ابعاد کیفیت به درجه بندی از 100 تبدیل شدند که ارزش بالاتر نشان دهنده کیفیت بهتر بود. و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-19 صورت گرفت. از آزمون t مستقل، تست ANOVA برای مقایسه CQ، SQ، TQ و نمره QI بین متغیرهای انجام شد.یافته ها: میانگین نمره کیفیت کل70/72 و میانگین نمرات SQ، TQ و CQ به ترتیب 09/79، 29/65 و 25/70 بدست آمد. برای CQ تنها 8/19درصداز شرکت کنندگان امتیاز لازم برای مرحله چهارم یعنی توانایی استمرار مراقبت ها در شرایط سخت و تحت استرس را کسب کرده بودند. برای TQ شکاف قابل توجهی بین آنچه که بیماران (RA) Rheumatoid Arthritis دریافت می کردند و آنچه که در دستورالعمل ها توصیه شده است، وجود داشت و ابعاد کیفیت خدمت در اکثریت موارد به ویژه« گروه های حمایتی» ضعیف بودند.نتیجه گیری: براساس مطالعه حاضر نمره کیفیت مراقبت از دیدگاه بیماران پایین بود و نیاز به توجه به تمام ابعاد کیفیت است بنابراین باید توجه بیشتری به مشارکت بیماران و توانمندسازی آنها برای مدیریت وضعیت خود داشت و همچنین نیاز به ترویج رعایت استاندارد های مراقبتی از بیماران و تشکیل انجمن های بیماران روماتولوژی است.
سعید کریمی؛ محمود کیوان آرا؛ محسن حسینی؛ مرضیه جعفریان؛ الهه خراسانی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 862-875
چکیده
مقدمه: درجهای که افراد اطلاعات بهداشتی درمانی را درک میکنند و میتوانند در سیستم بهداشتی درمانی بهکار گیرند تحت عنوان سواد سلامت مطرح میشود. عواقب ناشی از سواد کم سلامت هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم بروز می کند. از این رو هدف از این مطالعه، تعیین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت و ارتباط بین آنها ...
بیشتر
مقدمه: درجهای که افراد اطلاعات بهداشتی درمانی را درک میکنند و میتوانند در سیستم بهداشتی درمانی بهکار گیرند تحت عنوان سواد سلامت مطرح میشود. عواقب ناشی از سواد کم سلامت هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم بروز می کند. از این رو هدف از این مطالعه، تعیین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت و ارتباط بین آنها در بزرگسالان شهر اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بوده که بر روی300 نفر از افراد 18-64 سالهی شهر اصفهان با روش نمونهگیری خوشهای که متناسب با حجم نمونهی انتخاب شده بودند در سال1390 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته، اقتباس شده از پرسشنامه استاندارد سواد سلامت CAHP (Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems ) بود و روایی و پایایی آن سنجیده شد. وضعیت سلامت فرد براساس خودارزیابی فیزیکی و روانی سلامت در طول 6 ماه گذشته اندازهگیری شد. میزان بهرهمندی از خدمات سلامت هم درشش حیطه از افراد سوال شد که شامل تعداد مراجعه به پزشک عمومی، تعداد مراجعه به پزشک متخصص، تعداد مراجعه به درمانگاه یا مطب، تعداد مراجعه به اورژانس، میزان استفاده از خدمات تشخیصی در 3 ماه گذشته و میزان بستری شدن در بیمارستان در یک سال گذشته میباشد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخهی 18 آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر استفاده شد. یافتهها: میانگین نمرهی سواد سلامت 4/2 و در حد متوسط، میانگین نمرهی وضعیت سلامت 1/3 و در حد خوب و میانگین نمرهی بهرهمندی از خدمات سلامت 1/2 و در حد ضعیف ارزیابی شد. بین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد. بعد خانوار در خودارزیابی وضعیت سلامت افراد مؤثر است. میزان تحصیلات افراد و منطقهی محل سکونت هم در بهرهمندی افراد از خدمات سلامت مؤثر است. نتیجهگیری: با توجه به شیوع سواد سلامت متوسط در بزرگسالان شهر اصفهان و نیز پایین بودن میزان بهرهمندی از خدمات سلامت لزوم توجه بیشتر به امر سواد سلامت و بهبود ارتباط پزشک و بیمار و آگاهسازی افراد جامعه از طریق برنامههای ارتقای سلامت و یا رسانهها توصیه میشود. واژههای کلیدی: سواد سلامت؛ وضعیت سلامت؛ خدمات سلامت؛ بهرهمندی
محمود کیوان آرا؛ سعید کریمی؛ الهه خراسانی؛ مرضیه جعفریان جزی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 538-548
چکیده
مقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای نظام سلامت کشورها است که باعث بالا رفتن سهم مردم در هزینههای درمانی و همچنین رشد شاخص هزینههای تحمل ناپذیر میشود. در نتیجه مقالهی حاضر به دنبال شناسایی چالشهای تقاضای القایی با استفاده از تجارب صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق که در شهر اصفهان در سال 1391 انجام ...
بیشتر
مقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای نظام سلامت کشورها است که باعث بالا رفتن سهم مردم در هزینههای درمانی و همچنین رشد شاخص هزینههای تحمل ناپذیر میشود. در نتیجه مقالهی حاضر به دنبال شناسایی چالشهای تقاضای القایی با استفاده از تجارب صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق که در شهر اصفهان در سال 1391 انجام شد، به شیوهی کیفی بود و از مصاحبهی نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی معیارهایی مانند موثق بودن اطلاعات، قابل اعتماد بودن، قابل اطمینان بودن و قابل تثبیت بودن دادهها درنظر گرفته شد. جامعهی پژوهش شامل صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و تعداد 17 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. به مصاحبهشوندگان اطمینان داده شد که نامی از آنها برده نمیشود و تمامی اطلاعات آنها محرمانه باقی خواهد ماند. از روش تجزیه و تحلیل موضوعی برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: در این پژوهش، براساس تحلیل موضوعی انجام شده 41 زیر موضوع و 3 موضوع اصلی استخراج شد. این سه موضوع اصلی شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر موضوعاتی بودند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش چالشهای ناشی از تقاضای القایی را ارائه میکند که بارزترین یافتههای آن شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. این یافتهها به سیاستگذاران بخش سلامت کمک میکند تا بتوانند با درنظر گرفتن چالشها، راهبردهای مناسبی در جهت کاهش آنها طراحی نمایند. واژههای کلیدی: مراقبتهای بهداشتی؛ سیستمهای مراقبت بهداشتی؛ بیمار؛ بیمه؛ هزینههای درمانی
سعید کریمی؛ سیما نژاد لباف؛ طه نصیری؛ لیدا شمس
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 549-557
چکیده
مقدمه: استفاده از اصول اقتصادی و متعاقب آن ارزیابی عملکرد اقتصادی بیمارستانها، موجب تصحیح فرآیندها و تداوم فعالیتها گشته و ادارهی اقتصادی صنعت بیمارستان را فراهم مینماید. هدف از مطالعهی حاضر تخمین تابع تولید بیمارستانهای منتخب اصفهان به منظور تحلیل رفتار اقتصادی این بیمارستانها در استفاده از منابع تولید بود. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از اصول اقتصادی و متعاقب آن ارزیابی عملکرد اقتصادی بیمارستانها، موجب تصحیح فرآیندها و تداوم فعالیتها گشته و ادارهی اقتصادی صنعت بیمارستان را فراهم مینماید. هدف از مطالعهی حاضر تخمین تابع تولید بیمارستانهای منتخب اصفهان به منظور تحلیل رفتار اقتصادی این بیمارستانها در استفاده از منابع تولید بود. روش بررسی: مطالعهی حاضر از نوع مطالعات کاربردی بود که به شیوهی تحلیلی در سال 1391 به اجرا درآمد. در این مطالعه از تخمین تابع تولید لگاریتمی دوطرفهی کاب- داگلاس، نرخ فنی جانشینی و کشش تولید هر یک از عوامل تولید جهت بررسی رفتار اقتصادی بیمارستانها استفاده شد. جامعهی پژوهش شامل 5 بیمارستان عمومی منتخب در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. دادهها به شکل پانل (ترکیب سری زمانی و مقطعی) مربوط به یک دورهی زمانی 6 ساله به روش میدانی با استفاده از فرمهای اطلاعاتی جمعآوری گردید. در نهایت جهت تخمین مدل از نرمافزار اقتصادسنجی5 EVIEWS استفاده شد. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد که نهادههای تخت فعال (91/0)، پرستار (11/0)، پزشک (01/0) و سایر کارکنان (008/0) به ترتیب بیشترین تأثیر را در تولید تعداد پذیرشهای بستری بیمارستانهای مورد مطالعه داشت. ضرایب تمامی عوامل تولید از لحاظ آماری معنیدار (05/0P<) و مقدار ضریب تعیین مدل نیز در حد بسیار خوب (98/0R2=) بود. همچنین همهی عوامل تولید در منطقهی اقتصادی بودند. مجموع ضرایب تابع تولید بیش از یک (1<) نشاندهندهی تولید فزاینده نسبت به مقیاس بود. نتیجهگیری: یافتههای مطالعه نشان از اهمیت بالای تخت بیمارستانی در افزایش تولید (تعداد ترخیصشدگان) دارد. بنابراین میزان بهرهوری تخت فعال در این بیمارستانها بالا بوده و بیشترین نقش را در تولید بیمارستان (تعداد ترخیصشدگان) به خود اختصاص داده است. میتوان استنتاج کرد که استفاده از ظرفیتهای بیمارستانهای موجود و سرمایهگذاری جهت افزایش نهادههای تولید با توجه به بازدهی فزایندهی بیمارستانهای موجود، میتواند راهحل کاراتری نسبت به احداث بیمارستانهای جدید باشد. واژههای کلیدی: اقتصاد بیمارستان؛ رفتار اقتصادی؛ بیمارستانها
سعید کریمی؛ عظیمه قربانیان؛ سیاوش خلیلی مقدم
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه:همراه با رشد و توسعهی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، ضرورت دارد که ساختارهای اداری آنها نیز متناسب با انجام وظایف، هماهنگ با برنامههای کلان دانشگاه رشد نماید. در این راستا عملکرد مالی نکتهی مهمی از مولفههای اصلی مدیریت سازمان است و به منزلهی ابزاری برای نیل به اهداف کارایی و اثربخشی محسوب میشود. هدف این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه:همراه با رشد و توسعهی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، ضرورت دارد که ساختارهای اداری آنها نیز متناسب با انجام وظایف، هماهنگ با برنامههای کلان دانشگاه رشد نماید. در این راستا عملکرد مالی نکتهی مهمی از مولفههای اصلی مدیریت سازمان است و به منزلهی ابزاری برای نیل به اهداف کارایی و اثربخشی محسوب میشود. هدف این پژوهش برآورد هزینهی سرانه دانشجویی دانشجویان دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 86 -85 بوده است. روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و به روش مقطعی و گذشتهنگر انجام شده و بر اساس آن تمام هزینههای دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکدهی مدیریت واطلاعرسانی پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است. الگوی مورد استفاده برای بر آورد هزینهی دانشجویی در این دانشکده مبتنی بر نظام «هزینهیابی بر مبنای فعالیت» بوده و مقصد هزینه در آن خدمات آموزشی دانشکده است. ابزار گردآوری اطلاعات، چکلیستهای محقق ساخته با در نظر گرفتن پیشنهادات صاحبنظران بوده و چکلیستها از روی اسناد مالی دانشکده تکمیل و مورد تحلیل قرارگرفته است. یافتهها: هزینهی سرانهی دانشجویان رشتههای کتابداری پزشکی، کاردانی وکارشناسی مدارک پزشکی، کارشناسی ارشد مدارک پزشکی و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی به روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت در سال تحصیلی 1386- 1385 به ترتیب12565434 ریال، 11503362 ریال، 39120021 ریال و 13745533 ریال محاسبه شده است در حالی که هزینهی دانشجویان به روش هزینهیابی به روش سنتی 13963497 ریال میباشد. نتیجهگیری: بررسی و مقایسهی هزینهی سرانهی دانشجویان دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی در سال 86-1385نشان میدهد که دانشجویان کارشناسی ارشد مدارک پزشکی بیشترین هزینهی سرانه را بین دانشجویان دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دارا بوده و کمترین هزینهی سرانه دانشجویان مربوط است به دانشجویان کاردانی و کارشناسی مدارک پزشکی. با بررسی سهم هر گروه از هزینهها در هزینهی سرانهی دانشجویان مشخص گردید هزینههای مدرسین و هزینهی فعالیتهای اداری، دانشجویی (شامل واحدهای: ادارهی آموزش، گروههای آموزشی، کتابخانه، امور پژوهشی، امور دانشجویی) بالاترین سهم را در هزینهی سرانهی دانشجو دارا میباشند؛ لذا میتوان از یکسو با تمرکز بیشتر بر این گونه هزینهها برای کاهش منطقی آنها اقدام نموده و از سوی دیگر با افزایش منطقی تعداد دانشجو به اقدامات اصلاحی روی آورد. واژههای کلیدی: هزینهیابی؛ هزینه و هزینهسنجی؛ دانشجویان حرفههای بهداشتی؛ آموزش عالی