امیراشکان نصیری پور؛ محمدرضا ملکی؛ محمودرضا گوهری؛ سارا آقابابا؛ محمدمهدی واحدی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 1-3
فرشته فرزیانپور؛ حسین درگاهی؛ ناهید عین الهی؛ سارا آقابابا
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: ارتقای مستمر کیفیت آموزش عالی هدف غایی ارزیابی آموزشی است. در این راستا ارزیابی درونی، قضاوت در مورد کیفیت و دستیابی به اهداف نظام آموزش را ممکن میسازد. بنابراین پژوهشگران بر آن شدند که به ارزیابی درونی گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشکدهی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بپردازند.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: ارتقای مستمر کیفیت آموزش عالی هدف غایی ارزیابی آموزشی است. در این راستا ارزیابی درونی، قضاوت در مورد کیفیت و دستیابی به اهداف نظام آموزش را ممکن میسازد. بنابراین پژوهشگران بر آن شدند که به ارزیابی درونی گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشکدهی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بپردازند.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی بود که به شیوهی کاربردی در سال 1385 در گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی اجرا شد. جامعهی مورد مطالعه شامل مدیریت گروه، 3 نفر اعضای کمیتهی ارزیابی، 5 نفر اعضای هیأت علمی، کلیهی دانشجویان، 20 نفر از دانشآموختگان و 4 نفر کارشناس بودند. نه پرسشنامه از نظر میزان مطلوب بودن بررسی شدند. گویههای پرسشنامه به لحاظ پایایی و روایی مورد تأیید نرمافزار ارزیابی درونی وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فنآوری قرار گرفت. در زمینهی تأیید پایایی Cronbach’s alpha85 درصد به دست آمد. جهت نمرهدهی به سؤالات پرسشنامه از مقیاس پنج گزینهای لیکرت (از بسیار نامطلوب تا بسیار مطلوب) استفاده گردید. در پایان دادههای به دست آمده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و ابزار نرمافزاری SPSS تحلیل گردید.یافتهها: یافتهها بیانگر آن بود که بالاترین مطلوبیت کل را عامل هیأت علمی (53/3 از 5) با 70 درصد و کمترین مطلوبیت کل را عامل پژوهش (4/2 از 5) با 6/36 درصد به خود اختصاص دادهاند. نتیجهگیری: با توجه به عوامل، گروه مورد مطالعه در وضعیت تا حدی مطلوب قرار گرفت. با توجه به تحلیل SWOT گروه آموزشی فوق میتواند امتیاز بالاتری را در ارزیابیهای آتی به دست آورد.واژههای کلیدی: سنجش آموزش؛ مدیریت خدمات بهداشتی؛ دانشگاهها.
محمدرضا ملکی؛ امیراشکان نصیریپور؛ سارا آقابابا
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: امروزه نظامهای متفاوتی جهت سنجش عملکرد معرفی شدهاند. یکی از معتبرترین آنها در سطح جهانی الگوی بالدریج میباشد که چهارمین معیار آن سنجش، تحلیل و مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی است. هدف این مطالعه ارزیابی مدیریت دانش در اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بر اساس الگوی تعالی بالدریج (Baldrige Model) بود. روش بررسی: ...
بیشتر
چکیده مقدمه: امروزه نظامهای متفاوتی جهت سنجش عملکرد معرفی شدهاند. یکی از معتبرترین آنها در سطح جهانی الگوی بالدریج میباشد که چهارمین معیار آن سنجش، تحلیل و مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی است. هدف این مطالعه ارزیابی مدیریت دانش در اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بر اساس الگوی تعالی بالدریج (Baldrige Model) بود. روش بررسی: این مطالعه از دسته مطالعات توصیفی مقطعی بود و به شیوهی کاربردی اجرا شد. محیط پژوهش بخش اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بود. دادهها با پاسخگویی به پرسشنامهی نسخهی 2007 الگوی مورد نظر و مقایسه با امتیازهای معیارها گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شد. یافتهها: در مجموع اورژانس بیمارستان مورد مطالعه از 90 امتیاز معیار سنجش، تحلیل و مدیریت دانش، 55/27 امتیاز کسب کرد. نتیجهگیری: از لحاظ سنجش، تحلیل و مدیریت دانش، سازمان مورد مطالعه در سطح سوم تعالی قرار دارد. با توجه به آن که در الگوی اشاره شده از امتیازدهی برای بهبود مستمر عملکرد، رشد و تعالی در سازمانها استفاده میشود، پژوهشگران پیشنهاد میکنند فرآیند بهبود و ارزیابی تا افزایش امتیازات ادامه یابد.واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ فوریتهای پزشکی؛ بیمارستانها