سید جمالالدین طبیبی؛ علیاکبر فرهنگی؛ امیراشکان نصیریپور؛ رضا برادران کاظمزاده؛ پروین ابراهیمی
چکیده
مقدمه: مفهوم فرهنگ سازمانی به طور معمول، به عنوان عامل تعدیل کننده در استفاده از فنآوری اطلاعات تلقی میشود. هدف مطالعهی حاضر، شناسایی رابطهی بین گونههای فرهنگی بر اساس مدل Harrison با پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی از سوی کاربران، در بیمارستانهای غیر آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق بود. روش بررسی: این پژوهش از ...
بیشتر
مقدمه: مفهوم فرهنگ سازمانی به طور معمول، به عنوان عامل تعدیل کننده در استفاده از فنآوری اطلاعات تلقی میشود. هدف مطالعهی حاضر، شناسایی رابطهی بین گونههای فرهنگی بر اساس مدل Harrison با پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی از سوی کاربران، در بیمارستانهای غیر آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق بود. روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بود و به روش توصیفی و تحلیل همبستگی انجام شد. ابتدا مدل مفهومی پژوهش با استفاده از مطالعهی ادبیات موضوع، تدوین و با نظرسنجی از خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. سپس پرسشنامهی مربوط بر اساس متغیرهای مدل مورد نظر، مشتمل بر 93 سؤال، طراحی گردید. روایی پرسشنامه، با استفاده از نظرات خبرگان و تکنیک نسبت اعتبار محتوا و پایایی این ابزار نیز با محاسبهی Cronbach's alpha بررسی و تأیید شد. سپس دادههای پژوهش از ابتدای تابستان تا مهرماه 1389 از طریق توزیع حضوری پرسشنامهها در میان 400 نفر از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی، با استفاده از شیوهی نمونهگیری طبقهای در بیمارستانهای مورد مطالعه، گردآوری گردید. آزمون مدل مفهومی و بررسی برازش آن با دادههای گردآوری شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و بهرهگیری از نرمافزار LISREL (Linear structural relationships) صورت پذیرفت. یافتهها: فرهنگ غالب در بیمارستانهای مورد بررسی بر اساس گونه شناسی Harrison، فرهنگ مبتنی بر نقش بود. بررسی شاخص Chi-square نرم شده (4/1 = df/2x) نشان داد که مدل این پژوهش با دادهها برازش مطلوبی دارد. شاخصهای نیکویی برازش، برازندگی تطبیقی، برازش تعدیل شده و خطای ریشهی مجذور میانگین تقریب به ترتیب برابر با 990/0، 990/0، 960/0 و 033/0 بودند. بر اساس مدل پژوهش، رابطهی گونهی فرهنگی مبتنی بر وظیفه با متغیر رضایت کاربر از سیستم از جمله متغیرهای پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی، از نظر آماری معنیدار بود و مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: با توجه به مطلوب بودن شاخصهای برازش محاسبه شده در مدل پژوهش، میتوان نتیجهگیری نمود که به کارگیری این مدل، میتواند به بهبود فرهنگ سازمانی و پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی از سوی کاربران در بیمارستانهای مورد مطالعه کمک نماید. واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ فرهنگ سازمانی؛ گونه شناسی Harrison؛ فنآوری
سید جمالالدین طبیبی؛ امیراشکان نصیریپور؛ سارا آقابابا؛ نسیم نبیپور جعفرآباد
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: امروزه مدیریت دانش یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمانها و کسب مزایای رقابتی به شمار میآید. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت ارکان مدیریت دانش در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود و از نظر هدف، نیز جنبهی کاربردی داشت. جامعهی آماری را 30 نفر از مدیران ارشد ده بیمارستان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه مدیریت دانش یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمانها و کسب مزایای رقابتی به شمار میآید. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت ارکان مدیریت دانش در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود و از نظر هدف، نیز جنبهی کاربردی داشت. جامعهی آماری را 30 نفر از مدیران ارشد ده بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1388 تشکیل میدادند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامهی پژوهشگر ساخته در طیف پنج گزینهای لیکرت با روایی مورد تأیید خبرگان و پایایی 874/0 (Cronbach’s alpha) استفاده گردید. در پایان اطلاعات حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، میانه و واریانس) مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: اطلاعات به دست آمده از مدیریت دانش، حاکی از آن است که به ترتیب نشر دانش (64/3)، ارزیابی دانش (48/3)، کاربرد دانش (41/3)، مشارکت دانش (34/3) و در آخر خلق دانش (19/3) میانگین نمرات بالایی را کسب کردهاند. در پایان امتیاز مدیریت دانش 4/3 ارزیابی شد. نتیجهگیری: با توجه به طیف امتیازات لیکرت، وضعیت مدیریت دانش بالاتر از متوسط و به نسبت مطلوب بوده است. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده، توجه به مشارکت و خلق دانش ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ بیمارستانهای آموزشی؛ دانشگاهها.
محمدرضا ملکی؛ امیراشکان نصیریپور؛ سارا آقابابا
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: امروزه نظامهای متفاوتی جهت سنجش عملکرد معرفی شدهاند. یکی از معتبرترین آنها در سطح جهانی الگوی بالدریج میباشد که چهارمین معیار آن سنجش، تحلیل و مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی است. هدف این مطالعه ارزیابی مدیریت دانش در اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بر اساس الگوی تعالی بالدریج (Baldrige Model) بود. روش بررسی: ...
بیشتر
چکیده مقدمه: امروزه نظامهای متفاوتی جهت سنجش عملکرد معرفی شدهاند. یکی از معتبرترین آنها در سطح جهانی الگوی بالدریج میباشد که چهارمین معیار آن سنجش، تحلیل و مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی است. هدف این مطالعه ارزیابی مدیریت دانش در اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بر اساس الگوی تعالی بالدریج (Baldrige Model) بود. روش بررسی: این مطالعه از دسته مطالعات توصیفی مقطعی بود و به شیوهی کاربردی اجرا شد. محیط پژوهش بخش اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بود. دادهها با پاسخگویی به پرسشنامهی نسخهی 2007 الگوی مورد نظر و مقایسه با امتیازهای معیارها گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شد. یافتهها: در مجموع اورژانس بیمارستان مورد مطالعه از 90 امتیاز معیار سنجش، تحلیل و مدیریت دانش، 55/27 امتیاز کسب کرد. نتیجهگیری: از لحاظ سنجش، تحلیل و مدیریت دانش، سازمان مورد مطالعه در سطح سوم تعالی قرار دارد. با توجه به آن که در الگوی اشاره شده از امتیازدهی برای بهبود مستمر عملکرد، رشد و تعالی در سازمانها استفاده میشود، پژوهشگران پیشنهاد میکنند فرآیند بهبود و ارزیابی تا افزایش امتیازات ادامه یابد.واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ فوریتهای پزشکی؛ بیمارستانها