مهدی کاهویی؛ فهیمه سالاری؛ سعیده ارغنده پور؛ راحله اخباری؛ سمیرا قلی زاده
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 149-157
چکیده
مقدمه: اطلاعات خوب و مناسب برای برنامه ریزی و اجرای حاکمیت بالینی ضروری است . لذا این سؤال مطرح است که کارکنان بیمارستان چه انتظاراتی از اطلاعات دارند. این مطالعه به منظور شناسایی انتظارات کارکنان از اطلاعات در ارتقاء حاکمیت بالینی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی بر روی 258 نفر ازکارکنان بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات خوب و مناسب برای برنامه ریزی و اجرای حاکمیت بالینی ضروری است . لذا این سؤال مطرح است که کارکنان بیمارستان چه انتظاراتی از اطلاعات دارند. این مطالعه به منظور شناسایی انتظارات کارکنان از اطلاعات در ارتقاء حاکمیت بالینی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی بر روی 258 نفر ازکارکنان بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی سمنان در سال 1391 انجام شد. روش جمع آوری داده ها یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای بود که پس از تایید صاحب نظران و سنجش پایایی آن از طریق ضریب Cronbach alpha مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی با به کارگیری نرم افزار 16spss استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد 7/71درصد کارکنان دوره ی آموزشی حاکمیت بالینی را گذرانده بودند. 6/58 درصد اطلاعات بالینی را به عنوان اولویت اول و3/53 درصد اطلاعات مدیریتی را به عنوان اولویت چهارم در حاکمیت بالینی انتخاب نمودند . 6/3 درصد مرکزاطلاع رسانی و فناوری اطلاعات را به عنوان اولویت اول در اجرای حاکمیت بالینی می دانستند . نتیجه گیری: نتایج نشان داد اگرچه اکثر جامعه آماری دوره ی حاکمیت بالینی را گذرانده بودند به نظر می رسد در این دوره ها در ارتباط با نقش اطلاعات در حاکمیت بالینی اطلاعات لازم ارائه نگردیده است.این نتایج می تواند برای کارشناسان فناوری اطلا عات و مدیران اطلاعات بهداشتی این فرصت را بوجود آورد تا با ارائه ی اطلاعات منسجم به اجرای حاکمیت بالینی مبتنی بر شواهد شوند. واژه های کلیدی: کارکنان؛ بیمارستان ها؛ اطلاعات؛ حاکمیت بالینی
مهدی کاهویی؛ محسن سلیمانی؛ سهیلا قضوی؛ سیف ا... اعلایی
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیدهمقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. در این پژوهش نحوهی تعامل، دیدگاه و رضایت پرستاران و کارکنان بخشهای بالینی دربارهی اثرات سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) بر روی برخی از فعالیتهای درمانی بررسی شد.روش بررسی: در این پژوهش تحلیلی، تأثیر سیستم رایانهای اطلاعات بیمارستانی ...
بیشتر
چکیدهمقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. در این پژوهش نحوهی تعامل، دیدگاه و رضایت پرستاران و کارکنان بخشهای بالینی دربارهی اثرات سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) بر روی برخی از فعالیتهای درمانی بررسی شد.روش بررسی: در این پژوهش تحلیلی، تأثیر سیستم رایانهای اطلاعات بیمارستانی بر برخی از فعالیتهای مراقبتی، وضعیت رفتار، رضایت و نگرش 120 نفر از پرستاران، بهیاران و منشیهای بخشهای بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان سمنان بررسی شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که اعتبار و روایی آن از راه بررسی متون علمی و انجام آزمون-بازآزمون تأیید شد.یافتهها: 80 درصد کارکنان چند بار در روز از سیستم رایانهای بخش خود استفاده میکردند. 55 درصد آنان با در اختیار قرار گرفتن اطلاعات مراقبتی صحیح،50 درصد با راحتتر شدن بررسی داروهای تجویز شده، 8/45 درصد با کمتر شدن خطاهای کاری، 28 درصد با نظارت بهتر بر سیر درمانی بیماران و 15 درصد با بهبود نتیجهی درمان به دنبال استفاده از HIS موافق بودند. بین رضایت کارکنان از تأثیر HIS بر روی فرایند مراقبت از بیماران و رضایت کاربران از سیستم و نوع بخش درمانی، رابطهی معنیداری مشاهده شد (05/0 = P).نتیجهگیری: کمتر از نیمی از کارکنان از تأثیر سیستم رایانهای اطلاعات بیمارستانی بر فعالیتهای مراقبت از بیماران رضایت نسبی داشتند. استفاده از سیستمهای سختافزاری پیشرفتتر (مانند نرمافزارهای تشخیص صدا برای ورود اطلاعات) و ارائهی راهکارهای قانونی برای پیشگیری از دوبارهکاری پیشنهاد میگردد.واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای کامپیوتری؛ فرآیند پرستاری؛ مراقبت پرستاری؛ پرستاران