مهدی کاهویی؛ محسن سلیمانی؛ سهیلا قضوی؛ سیف ا... اعلایی
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیدهمقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. در این پژوهش نحوهی تعامل، دیدگاه و رضایت پرستاران و کارکنان بخشهای بالینی دربارهی اثرات سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) بر روی برخی از فعالیتهای درمانی بررسی شد.روش بررسی: در این پژوهش تحلیلی، تأثیر سیستم رایانهای اطلاعات بیمارستانی ...
بیشتر
چکیدهمقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. در این پژوهش نحوهی تعامل، دیدگاه و رضایت پرستاران و کارکنان بخشهای بالینی دربارهی اثرات سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) بر روی برخی از فعالیتهای درمانی بررسی شد.روش بررسی: در این پژوهش تحلیلی، تأثیر سیستم رایانهای اطلاعات بیمارستانی بر برخی از فعالیتهای مراقبتی، وضعیت رفتار، رضایت و نگرش 120 نفر از پرستاران، بهیاران و منشیهای بخشهای بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان سمنان بررسی شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که اعتبار و روایی آن از راه بررسی متون علمی و انجام آزمون-بازآزمون تأیید شد.یافتهها: 80 درصد کارکنان چند بار در روز از سیستم رایانهای بخش خود استفاده میکردند. 55 درصد آنان با در اختیار قرار گرفتن اطلاعات مراقبتی صحیح،50 درصد با راحتتر شدن بررسی داروهای تجویز شده، 8/45 درصد با کمتر شدن خطاهای کاری، 28 درصد با نظارت بهتر بر سیر درمانی بیماران و 15 درصد با بهبود نتیجهی درمان به دنبال استفاده از HIS موافق بودند. بین رضایت کارکنان از تأثیر HIS بر روی فرایند مراقبت از بیماران و رضایت کاربران از سیستم و نوع بخش درمانی، رابطهی معنیداری مشاهده شد (05/0 = P).نتیجهگیری: کمتر از نیمی از کارکنان از تأثیر سیستم رایانهای اطلاعات بیمارستانی بر فعالیتهای مراقبت از بیماران رضایت نسبی داشتند. استفاده از سیستمهای سختافزاری پیشرفتتر (مانند نرمافزارهای تشخیص صدا برای ورود اطلاعات) و ارائهی راهکارهای قانونی برای پیشگیری از دوبارهکاری پیشنهاد میگردد.واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای کامپیوتری؛ فرآیند پرستاری؛ مراقبت پرستاری؛ پرستاران