بنیامین محسنی ساروی؛ آذر کبیرزاده؛ اسماعیل رضازاده؛ ابراهیم باقریان فرحآبادی؛ زلیخا اصغری
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 671-678
چکیده
مقدمه: مطالعات متعددی نشان دادهاند که برخی رضایتنامهها از نظر اسنادی اعتبار ندارند. یعنی از افراد غیر مجاز رضایت کسب شده و مشخصات فرد رضایت دهنده به استناد مدارک معتبر احراز نشده بود. این مطالعه به منظور تعیین تأثیر فرم راهنمای پذیرش بر اعتبار رضایتنامهها انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعهی تجربی بود که در سال ...
بیشتر
مقدمه: مطالعات متعددی نشان دادهاند که برخی رضایتنامهها از نظر اسنادی اعتبار ندارند. یعنی از افراد غیر مجاز رضایت کسب شده و مشخصات فرد رضایت دهنده به استناد مدارک معتبر احراز نشده بود. این مطالعه به منظور تعیین تأثیر فرم راهنمای پذیرش بر اعتبار رضایتنامهها انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعهی تجربی بود که در سال 1389 و در چهار بیمارستان آموزشی شهر ساری انجام شد. گروه مورد با استفاده از فرم راهنمای پذیرش برای حضور فرد مجاز به دادن رضایت و همراه داشتن مدارک لازم راهنمایی شدند. گروه شاهد بیمارانی بودند که قبل از مداخله و اجرای طرح، پذیرش شده بودند. فرم راهنمای پذیرش در دو نسخه تهیه گردید. نسخهی اول توسط منشی درمانگاه در اختیار بیمار قرار داده میشد تا زمان پذیرش در بیمارستان به همراه داشته باشد و نسخهی دوم توسط کاربر پذیرش بیمارستان مورد استفاده قرار میگرفت. برای پیگیری بیمارانی که فرم را دریافت کردهاند یک لیست تهیه شد. بیمارانی که فرم را از منشی دریافت کرده بودند و در زمان پذیرش نیز به همراه داشتند، در مطالعه وارد شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل اعتبار رضایت «معالجه و عمل جراحی» و «استفاده از اطلاعات پزشکی»، سن بیمار، نسبت رضایت دهنده با بیمار، تحصیلات کاربر، محل سکونت بیمار، جنس، میزان تحصیلات بیمار و همراه بود. تعداد نمونه برای گروههای مورد وشاهد بر اساس مطالعات قبلی و مطالعهی مقدماتی و با استفاده از فرمول حجم نمونه، تعداد 66 نفر برای هر بیمارستان تعیین شد. مضامین اعتبار بر اساس نسبت فرد رضایت دهنده در فرم پذیرش با بیمار مشخص شد. دادهها در نرمافزار SPSS و با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی و برای بررسی ارتباط متغیرها از آزمون Chi-square و دو جملهای در سطح معنیداری 05/0 > P استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که با استفاده از فرم راهنمای پذیرش، اعتبار رضایتنامهی معالجه و عمل جراحی 6/18 درصد و استفاده از اطلاعات پزشکی 6/15 درصد افزایش یافته است. اعتبار رضایتنامهی بیماران در سنین زیر 18 سال و 60-55 سال بالاتر از سایر گروهها بود. نتایج نشان داد اعتبار رضایت در گروه مورد بالاتر از شاهد بود، اما آزمون Chi-square عدم ارتباط معنیدار بر اساس تحصیلات کاربر کاردان (14/0 = P) و کارشناس (16/0 = P) مدارک پزشکی را نشان داد.
نتیجهگیری: استفاده ار فرم راهنمای پذیرش برای بهبود اعتبار رضایتنامهها مفید واقع شد. به نظر میرسد تا زمانی که بیماران برای به همراه داشتن مدارک آگاهی لازم را کسب کنند، بتوان با استفاده از فرم پیشگفت به بهبود وضعیت کمک نمود. البته علاوه بر آن، آموزش کارکنان و یا تأثیر دادن اعتبار رضایتنامهها به عنوان یک شاخص ارزیابی در الگوهای اعتبار بخشی پیشنهاد میگردد.
آذر کبیرزاده؛ بنیامین محسنی ساروی؛ زلیخا اصغری؛ ابراهیم باقریان فرحآبادی؛ رحیم باقرزاده لداری
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: دستاندرکاران حرفههای پزشکی به دلیل بر عهده داشتن مسؤولیت تأمین سلامت و درمان بیماران، تحت تأثیر عوامل متعدد استرسزا هستند. در این پژوهش میزان سلامت عمومی، استرس و عوامل استرسزا در کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای استان مازندران بررسی شد. روش بررسی: این پژوهش تحلیلی- مقطعی، به صورت سرشماری بر روی کارکنان ...
بیشتر
چکیده مقدمه: دستاندرکاران حرفههای پزشکی به دلیل بر عهده داشتن مسؤولیت تأمین سلامت و درمان بیماران، تحت تأثیر عوامل متعدد استرسزا هستند. در این پژوهش میزان سلامت عمومی، استرس و عوامل استرسزا در کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای استان مازندران بررسی شد. روش بررسی: این پژوهش تحلیلی- مقطعی، به صورت سرشماری بر روی کارکنان انجام شد. برای بررسی میزان سلامت عمومی از پرسشنامه Goldberg، میزان استرس از پرسشنامهی Osipow و عوامل استرسزا، از پرسشنامهی پژوهشگرساخته، استفاده شد. کل کارکنان شاغل 231 نفر که 178 پرسشنامه قابل آنالیز بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS آنالیز شد. یافتهها: از نظر سلامت روان، کارکنان شاغل در مراکز خصوصی وضعیت مطلوبتری داشتند و مسؤولین بخشها در معرض خطر بیشتری بودند. مهمترین عامل استرسزا در واحد بایگانی، کمبود فضا، واحد کدگذاری، عدم ثبت درست اطلاعات در پرونده و واحد پذیرش و آمار، کمبود کارکنان بود. میزان استرس در کارکنان در حد طبیعی و میانگین سلامت روان در کارکنان با رشتهی مدارک پزشکی کمتر بود. بین میزان سلامت عمومی و نیز استرس با رشتهی تحصیلی ارتباط معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: در هنگام بررسی میزان سلامت روان کارکنان مدارک پزشکی در حد قابل قبول بود و آنان از نظر میزان استرس در سطح طبیعی قرار داشتند. با توجه به نوع خدمت کارکنان این بخش و با در نظر گرفتن سالهای خدمت افراد تا زمان بازنشستگی و همچنین هزینههای ناشی از عوارض استرس بر انسان، برطرف نمودن عوامل استرسزا توصیه میگردد.واژههای کلیدی: تنش؛ بهداشت شغلی؛ کارکنان علوم پزشکی و وابسته؛ مدارک پزشکی؛ بهداشت همگانی؛ بهداشت روانی