ابراهیم سلمانی ندوشن؛ داوود حسینی نسب؛ فرهاد شکرانه ننه کران
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی یکی از مهمترین منابع کسب اطلاعات علمی توسط اعضای هیأت علمی است که اهمیت این منابع در زمینهی تحقیق و رشد علم ضرورت مطالعاتی در این زمینه را روشن میکند. این پژوهش با هدف تعیین رابطهی استفاده از مجلات الکترونیکی آبونمان شدهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تعداد واحدهای درسی و مرتبهی ...
بیشتر
چکیده مقدمه: پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی یکی از مهمترین منابع کسب اطلاعات علمی توسط اعضای هیأت علمی است که اهمیت این منابع در زمینهی تحقیق و رشد علم ضرورت مطالعاتی در این زمینه را روشن میکند. این پژوهش با هدف تعیین رابطهی استفاده از مجلات الکترونیکی آبونمان شدهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تعداد واحدهای درسی و مرتبهی علمی اعضای هیأت علمی آن دانشگاه، به انجام رسید. روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیلی است که گردآوری دادهها با پرسشنامه انجام گرفت. پرسشنامهای که روایی آن با مطالعهی آزمایشی روی گروه کوچکی از اعضای هیأت علمی و پایایی آن با فرمولCronbach Alfa تأیید شده بود، در بین 123 نفر از اعضای نمونه توزیع و تکمیل شد. حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول Cochrane تعیین شد و انتخاب از بین افراد جامعه نیز با روش تصادفی صورت گرفت. تحلیل یافتهها نیز با کمک از نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین استفاده از پایگاه اطلاعاتی Science Direct وکمترین استفاده نیز از پایگاه Willey بود. عدم کیفیت اطلاعات پایگاهها مهمترین عامل بازدارندهی استفاده از پایگاهها بود و ناکافی بودن منابع (کمیت) و عدم دسترسی آسان به اینترنت در درجهی بعدی اهمیت قرار گرفتند، همچنین افزایش تعداد پایگاهها و در اختیار داشتن اینترنت پرسرعت مهمترین عواملی بودند که میتوانست موجب افزایش میزان استفاده از پایگاهها توسط اعضای هیأت علمی شود. نتیجهگیری: با افزایش ساعات تدریس اعضای هیأت علمی، استفاده آنها از پایگاههای اطلاعاتی کاهش مییافت که به نظر میرسد به علت کمبود وقت آنها برای بهرهگیری از اطلاعات به روز باشد. بدین صورت پیشنهاد میگردد به منظور استفاده بیشتر از اطلاعات و همچنین افزایش کیفیت تدریس، ساعات تدریس اعضای هیأت علمی تعدیل شود.واژههای کلیدی: پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاهها؛ بازیابی اطلاعات؛ اشتراک منابع