حامد عسگری؛ نادر خالصی؛ امیر اشکان نصیریپور؛ رضا زیاری
چکیده
مقدمه: با توجه به فراوانی بروز و شیوع و ماهیت خاص بیماریهای قلبی- عروقی در کشورمان و تعدد، تنوع، پیچیدگی و گرانقیمت بودن خدمات و تجهیزات تشخیصی و درمانی، امکان القای تقاضا در این دسته از بیماریها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف آزمون رویکرد حداقل مربعات جزیی عوامل مرتبط با تقاضای القایی در بیماریهای قلبی- عروقی و ارایه الگویی از ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به فراوانی بروز و شیوع و ماهیت خاص بیماریهای قلبی- عروقی در کشورمان و تعدد، تنوع، پیچیدگی و گرانقیمت بودن خدمات و تجهیزات تشخیصی و درمانی، امکان القای تقاضا در این دسته از بیماریها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف آزمون رویکرد حداقل مربعات جزیی عوامل مرتبط با تقاضای القایی در بیماریهای قلبی- عروقی و ارایه الگویی از ارتباط این عوامل انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کتابخانهای با مرور 39 مقاله و سپس پیمایشی با نمونه 118 نفره بود. ابتدا به وسیله فن تحلیل محتوای کیفی، فهرستی از عوامل، زیرعاملها و مؤلفههای مرتبط با تقاضای القایی استخراج گردید. سپس با تکمیل پرسشنامه رواسازی شده توسط پزشکان، کارشناسان، کارکنان و مراجعان به بیمارستان قلب شهید چمران اصفهان در سال 1398، با استفاده از فن تحلیل مسیر، مدل برازش و الگوی نهایی با نظر متخصصان معتبرسازی شد.یافتهها: در تحقیق حاضر، 5 عامل اصلی و 18 عامل فرعی و 82 گویه به دست آمد. در برازش مدل اندازهگیری، ضرایب پایایی ترکیبی، روایی متقاطع، همگرا و واگرای نتایج آزمون مطلوب و در برازش مدل ساختاری نیز ضرایب مسیر به جزء در مسیر «بیماران»، مقادیر در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار و میانگین ضریب تعیین مدل، 822/0 (قوی) و شاخص تناسب پیشبین به جزء در مورد ویژگیهای خدمات درمانی، بیشتر از 02/0 و از حد قابل قبولی برخوردار بود. نتیجه بررسی برازش کلی، 133/0 گزارش گردید که نشان دهنده مطلوبیت برازش کلی متوسط مدل بود. اعتبار الگوی نهایی ارایه شده با 77 درصد توافق نظر متخصصان، مورد تأیید قرار گرفت.نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش، ضروری است در سطح کلان، سیاست مناسب جهت اصلاح ساختار شبکه و ارجاع و تقویت مدیریت اطلاعات اتخاذ گردد و در سطوح اجرایی نیز نسبت به اصلاح روشهای پرداخت، تغییر تعرفه و فرانشیز و تغییر روشهای بیمهگری و پوششهای آن اقدامات لازم صورت گیرد.
امیراشکان نصیری پور؛ محمدرضا ملکی؛ محمودرضا گوهری؛ سارا آقابابا؛ محمدمهدی واحدی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 1-3
امیر اشکان نصیریپور؛ شهرام توفیقی؛ رقیه جوانمردی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: امروزه استقرار سامانههای (نظامهای) اطلاعاتی، از جمله سیستم پشتیبان تصمیمگیری به عنوان پشتوانهای برای تصمیمگیری مدیریت کلان سازمان، ضروری میباشد. مشارکت در بهبود نظام تصمیمگیری از طریق امکانسنجی استقرار سیستم پشتیبان تصمیم درحوزهی معاونت امور درمان سازمان تأمین اجتماعی، هدف اصلی این مطالعه بوده است. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: امروزه استقرار سامانههای (نظامهای) اطلاعاتی، از جمله سیستم پشتیبان تصمیمگیری به عنوان پشتوانهای برای تصمیمگیری مدیریت کلان سازمان، ضروری میباشد. مشارکت در بهبود نظام تصمیمگیری از طریق امکانسنجی استقرار سیستم پشتیبان تصمیم درحوزهی معاونت امور درمان سازمان تأمین اجتماعی، هدف اصلی این مطالعه بوده است. روش بررسی: نوع پژوهش توصیفی - مقطعی بود. جامعهی پژوهش شامل کارکنان حوزهی معاونت امور درمان سازمان تأمین اجتماعی و ابزار گردآوری دادهها شامل یک پرسشنامه ویک چک لیست بود. پرسشنامه پس از کسب اعتبار علمی، بین 27 نفر از مدیران و معاونین حوزهی مورد مطالعه توزیع و 24 پرسشنامه جمعآوری شد. چک لیست نیز در کلیهی واحدهای محیط پژوهش از طریق مشاهده توسط پژوهشگر تکمیل گردید. دادهها درنرمافزار Excel وارد و درمرحلهی بعد با استفاده از نرمافزار SPSS در سطح آمار توصیفی تحلیل شد. یافتهها: میانگین امتیازات امکان استقرار سیستم پشتیبان تصمیم در معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی از بعد عملیاتی 65/3 از 5، از بعد نیروی انسانی 1/3 از 5، از بعد اقتصادی 92/2 از 5 و از بعد فنی 37 از 42 به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به وجود زیرساختهای لازم و نیز توان مالی سازمان در جهت استقرار سیستم پشتیبان تصمیم، در صورت برگزاری دورههای آموزشی مربوط برای مدیران و کاربران معاونت درمان، مقاومت آنان نسبت به پذیرش موضوع کاهش و در نتیجه امکان استقرار سیستم افزایش خواهد یافت.واژههای کلیدی: تصمیمگیری؛ تصمیمگیری سازمانی؛ سازمانها (بهداشتی ـ درمانی)؛ نظامهای اطلاعاتی