زهرا کاوسی؛ ناهید حاتم؛ هادی حیاتی آ ب باریک؛ محسن بیاتی؛ جاوید نعمتی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 448-456
چکیده
مقدمه: رضایت بیمار موضوعی است که امروزه در صنعت سلامت توجه فزایندهای را به خود جلب نموده است. ترخیص با رضایت شخصی را میتوان یکی از نشانگرهای عدم رضایت بیماران در نظر گرفت که بر درمان بیماری اثرات منفی دارد و موجب افزایش هزینههای بیمارستان میگردد، در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ترخیص بر خلاف توصیهی پزشک ...
بیشتر
مقدمه: رضایت بیمار موضوعی است که امروزه در صنعت سلامت توجه فزایندهای را به خود جلب نموده است. ترخیص با رضایت شخصی را میتوان یکی از نشانگرهای عدم رضایت بیماران در نظر گرفت که بر درمان بیماری اثرات منفی دارد و موجب افزایش هزینههای بیمارستان میگردد، در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ترخیص بر خلاف توصیهی پزشک در بیمارستان نمازی شیراز انجام گرفت.
روش بررسی: این پژوهش به روش گذشتهنگر (مورد- شاهدی) انجام گرفت. پروندهی 9463 بیمار ترخیص شده در سه ماه آخر سال 1388 به روش گذشتهنگر در بیمارستان نمازی شیراز بررسی و بر اساس نوع ترخیص تفکیک شد و با استفاده از چک لیستی تدوین شده توسط پژوهشگران و به روش نمونهگیری منظم انتخاب و بررسی گردید. دادهها پس از ورود به نرمافزار آماری SPSS با استفاده از آزمونهای t-test، Chi-square و Logistic regression مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میزان ترخیص با رضایت شخصی در دورهی مورد مطالعه، 9 درصد برآورد گردید. بین متغیرهای وضعیت بیمه (001/0 = P) و نوع بخش درمانی (050/0 > P) با ترخیص با رضایت شخصی، رابطهی معنیداری وجود داشت. بیماران بخش اورژانس و بیماران فاقد بیمه به طور معنیداری بیشتر از سایر بیماران با رضایت شخصی بیمارستان را ترک نمودند.
نتیجهگیری: درصد بالای ترخیص با رضایت شخصی در بیمارستان مورد مطالعه، به خصوص در بخش اورژانس، بایستی از سوی مسؤولین این بیمارستان مورد توجه قرار گیرد و پس از شناخت علل و عوامل امر، اقدامات مؤثر جهت کاستن میزان این ترخیص صورت گیرد.
ناهید حاتم؛ علیرضا حیدری؛ ویدا کشتکاران؛ پروانه حیدری ارجلو
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 815-823
چکیده
مقدمه: مسیر شغلی شامل رشته مشاغلی است که شخص برای نیل به یک هدف شغلی طی میکند . مدیریت توسعهی مسیر شغلی، رضایت شغلی، تصدی حرفهای و اثربخشی بالاتر را سبب میشود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت ابعاد مسیر پیشرفت شغلی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعهی تحلیلی بود که بر روی ...
بیشتر
مقدمه: مسیر شغلی شامل رشته مشاغلی است که شخص برای نیل به یک هدف شغلی طی میکند . مدیریت توسعهی مسیر شغلی، رضایت شغلی، تصدی حرفهای و اثربخشی بالاتر را سبب میشود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت ابعاد مسیر پیشرفت شغلی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعهی تحلیلی بود که بر روی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1388 انجام شد. نمونهگیری به صورت تصادفی نسبتی در بین معاونتها و نمونهگیری تصادفی ساده در داخل همهی معاونتهای دانشگاه انجام شد. 236 نفر در این مطالعه شرکت کردند . ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی 43 سؤالی بود که روایی آن توسط صاحبنظران و متخصصان رشتهی مدیریت تأیید شد و پایایی آن با استفاده از alpha s'Cronbach در یک مطالعهی مقدماتی 80 %به دست آمد. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار آماری /5 SPSS11 انجام گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی Spearman و test-T استفاده شد.
یافتهها: اغلب نمونهها مرد /6 )49 درصد )، لیسانس /1 )52 درصد )، قراردادی /5 )30 درصد ) و شاغل در معاونت پشتیبانی /6 )49 درصد) بودند. بالاترین میانگین نمره در لنگرگاه خدمت (43 0 ± /28 3 ( /و پایینترین میانگین در لنگرگاه تعیین هویت 0/5 ± )47 2 ( /کسب شد. بین سن و سابقهی کاری کارکنان با لنگرگاه خلاقیت، به طور معکوس رابطهی آماری معنیداری مشاهده شد. بین لنگرگاه خدمت و لنگرگاه امنیت از یک سو و جنسیت کارکنان رابطهی آماری معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای فعالیت در راستای کمک به جامعه و مردم ارزش زیادی قایل هستند. به نظر میرسد برای این کارکنان، اهمیت چندانی ندارد که با سازمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعیین هویت و شناسایی شوند. انتصاب مدیران آموزش دیده در مدیریت مسیر شغلی وتصویب دورههای آموزش ضمن خدمت برای مدیران و کارکنان، میتواند به حل مشکلات موجود در این زمینه کمک نماید.
محترم نعمتالهی؛ ناهید حاتم
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: خدمات مشاوره و تست اختیاری (VCT یا Voluntary counseling and testing) برای تشخیص عفونت HIV (Human immunodeficiency virus)، ازجمله خدمات محرمانهای است که در اختیار افراد جامعه قرار داده میشود. هدف این پژوهش، ارایهی الگوی سیستم مدیریت اطلاعات منطقهای برای خدمات فوق بود. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دستهی مطالعات توصیفی بود. در این پژوهش ابتدا وضعیت ...
بیشتر
مقدمه: خدمات مشاوره و تست اختیاری (VCT یا Voluntary counseling and testing) برای تشخیص عفونت HIV (Human immunodeficiency virus)، ازجمله خدمات محرمانهای است که در اختیار افراد جامعه قرار داده میشود. هدف این پژوهش، ارایهی الگوی سیستم مدیریت اطلاعات منطقهای برای خدمات فوق بود. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دستهی مطالعات توصیفی بود. در این پژوهش ابتدا وضعیت موجود سیستم اطلاعات منطقهای VCT در ایران در سال 1388 بررسی شد. سپس به بررسی سیستم مدیریت اطلاعات منطقهای VCT در کشورهای منتخب پرداخته شد و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی و با استفاده از تکنیک دلفی به نظرخواهی گذاشته شد. روایی ابزارهای مربوط بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آنها نیز از طریق آزمون مجدد اندازهگیری شد. تحلیل اطلاعات بر اساس مقایسهی ویژگیهای نظامهای پیشگفت در کشورهای مورد مطالعه، به صورت تحلیل توصیفی- نظری صورت گرفت. یافتهها: در طی تحلیل وضعیت موجود در ایران و آگاهی بر فقدان یک نظام کامل، پژوهشگران الگوی نظام مدیریت اطلاعات منطقهای VCT را بر اساس مطالعهی پیشنهادهای WHO و با استفاده از تجارب آمریکا، استرالیا و بریتانیا بر اساس نیاز کشور، در چهار محور «جمعآوری و گزارش دادهها»، «شفافسازی دادهها»، «آنالیز دادهها» و «توزیع اطلاعات» ارایه نمودند که بعد از اجرای تکنیک دلفی با 1/38 از 44 (6/86 درصد توافق)، مورد تأیید واقع شد. نتیجهگیری: چون بسیاری از دادهها در مورد شیوع HIV به وسیلهی مراکز VCT جمعآوری میشود و اطلاعات مرتبط با مراحل و نتایج خدمات VCT میتواند نقش با ارزشی در طراحی و بهبود استراتژیهای مداخلات HIV/AIDS داشته باشد و با توجه به این که شیوع HIV/AIDS در استانها و مناطق مختلف متفاوت است، لازم است دادههای VCT مربوط به هر استان شفافسازی و آنالیز شود و منتشر گردد. واژههای کلیدی: سیستم مدیریت اطلاعات؛ مدیریت اطلاعات؛ مشاوره؛ ایران.
ناهید حاتم؛ مهرداد عسکریان؛ کیمیا پورمحمدی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: افزایش هزینههای بیمارستانی در سالهای اخیر و نیز اجرای طرح خودگردانی و ادارهی بیمارستانها به وسیلهی درآمد اختصاصی آنها، بیمارستانها را با مشکلات مالی جدی رو به رو ساخته است. در این راستا، پژوهشگران بر آن شدند تا به منظور کاهش مقدار کسورات حاصل از عدم ثبت اقدامات انجام گرفته برای بیماران در صورتحساب هزینهی آنان، تأثیر ...
بیشتر
مقدمه: افزایش هزینههای بیمارستانی در سالهای اخیر و نیز اجرای طرح خودگردانی و ادارهی بیمارستانها به وسیلهی درآمد اختصاصی آنها، بیمارستانها را با مشکلات مالی جدی رو به رو ساخته است. در این راستا، پژوهشگران بر آن شدند تا به منظور کاهش مقدار کسورات حاصل از عدم ثبت اقدامات انجام گرفته برای بیماران در صورتحساب هزینهی آنان، تأثیر مداخله در این روند با استفاده از الگوی 9 مرحلهای ارتقای کیفیت فرآیند را بر افزایش درآمد بیمارستان بررسی نمایند. روش بررسی: در این مطالعهی تحلیلی و مداخلهای، 350 پرونده از پروندههای بیماران بستری در بخشهای داخلی مردان و زنان بیمارستان نمازی شیراز در نیمهی دوم سال 1384، به صورت تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از فرمهای جمعآوری داده، بررسی و با صورتحسابهای مربوط مقایسه شد؛ سپس با استفاده از اطلاعات حاصله، فرآیند ثبت اقدامات دارای تعرفه با استفاده از الگوی 9 مرحلهای ارتقای کیفیت فرآیند، از طریق تهیهی فرم اقدامات درمانی، آموزش و ارائهی مشاوره به کارکنان در رابطه با نحوهی تکمیل فرم و اهمیت این کار، به مدت 4 ماه مورد مداخله قرار گرفت. در مرحله پس از مداخله، تأثیر مداخله بر روی 215 پرونده در طول 4 ماههی اول سال 1385 مورد بررسی قرار گرفت و یافته ها با نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها: قبل از مداخله، 56 درصد از هزینهی اقدامات درمانی انجام گرفته برای بیمار ثبت نشده بود که بعد از مداخله این درآمد از دست رفته به 31 درصد کاهش یافت و در مجموع باعث افزایش 25 درصدی درآمد این بیمارستان در بخشهای مورد مطالعه شد. نتیجهگیری: با صدور صورتحساب هزینهی بیمار مطابق با اقدامات ثبت شده در پروندهی پزشکی وی و در نتیجه اعمال مدیریت مالی صحیح و اجرای الگوی ارتقای کیفیت در این زمینه، بیمارستان میتواند درآمد خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. واژههای کلیدی: درآمد؛ بیمارستانها؛ مدارک پزشکی.