مقدمه: : تولید علم در محیط علمی کشور، مسیر چندان درستی را نمیپیماید. تفاوت و ماهیت مجموعه رشتههای تشکیل دهندهی معرفت بشری و عوامل مؤثر بر آن و نیز تفاوت مؤلفه های عقلی و علمی تأثیرگذار بر علوم متفاوت مورد توجه قرار نگرفته، عرصههای همپوشانی و نحوهی تغذیه زمینههای مختلف علمی از همدیگر مد نظر دقیق واقع نمیشوند. در شیوههای ...
بیشتر
مقدمه: : تولید علم در محیط علمی کشور، مسیر چندان درستی را نمیپیماید. تفاوت و ماهیت مجموعه رشتههای تشکیل دهندهی معرفت بشری و عوامل مؤثر بر آن و نیز تفاوت مؤلفه های عقلی و علمی تأثیرگذار بر علوم متفاوت مورد توجه قرار نگرفته، عرصههای همپوشانی و نحوهی تغذیه زمینههای مختلف علمی از همدیگر مد نظر دقیق واقع نمیشوند. در شیوههای تبدیل علم به فناوری و کاربردی نمودن علوم انسانی و اجتماعی هم کمتوجهی وجود دارد. روش بررسی: بررسیهای میدانی شیوههای داوری علمی و اخلاقی طرحهای پژوهشی، مقالات علمی، کتب تخصصی و تجزیه و تحلیل موضوعاتی مانند مقالات سیستماتیک مروری، متاآنالیز، Rapid processing، زمینههای تحقیق پیشتاز، Impact factor، Citation، Primary and Secondary Database، Leading rate و Self Meta data citation و نشان دهندهی آنست که این موارد برای مسؤولان تولید علم در کشور مفهوم روشنی ندارد. یافتهها: فضای تولیدات علمی به صورت مقاله، ثبت اختراع و اکتشاف، چاپ کتاب، انتشار مجلات علمی- تخصصی، چه از نظر اقتصادی و چه از جنبه های مدیریتی، رعایت اخلاق و امانتداری علمی، تسهیم منافع علمی، آموزش آداب و اخلاق علمی بین استاد و دانشجو و ... عدم ضابطهمندی مناسب را نشان میدهد. نتیجهگیری: میزان آشنایی، میزان مراجعه و مهارتهای مراجعه به Databaseهای علمی وضعیت خوشایندی نداشته، تفاوت و ارزش پایگاهی مانند Scopus با Trip database و یا library Cochrane شناخته شده نبوده، ساماندهی پایگاههای علمی الکترونیکی ملی برای مدیریت عرصه اطلاعرسانی برای تولیدات علمی و تخصصی کشور نیز راه درازی تا رسیدن به حد مقبول در پیش دارد. واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ تولید علم؛ ارزشیابی