عزیزه فرشباف خلیلی؛ بهمن عظیمزاده؛ داود حسینی نسب؛ مهناز شهنازی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: سازمانها برای به روز کردن اطلاعات منابع انسانی خود، اقدام به برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت نمودهاند که دورههای آموزشی ICDL (مدرک بینالمللی کاربری کامپیوتر) یکی از مهمترین این آموزشها است. بنابراین تحقیق حاضر با هدف ارزیابی برخی از ابعاد دورههای آموزش ضمن خدمت ICDL از دیدگاه کارکنان و سرپرستان دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: سازمانها برای به روز کردن اطلاعات منابع انسانی خود، اقدام به برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت نمودهاند که دورههای آموزشی ICDL (مدرک بینالمللی کاربری کامپیوتر) یکی از مهمترین این آموزشها است. بنابراین تحقیق حاضر با هدف ارزیابی برخی از ابعاد دورههای آموزش ضمن خدمت ICDL از دیدگاه کارکنان و سرپرستان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردید. روش بررسی: در مطالعه تحلیلی حاضر، جامعه آماری شامل کلیه کارکنان رسمی و پیمانی و سرپرستان شاغل در واحدهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی تبریز (4345) نفر بود که از این تعداد 4220 نفر کارکنان و 125 نفر سرپرست بودند. در این تحقیق تعداد 351 نفر به عنوان نمونه آماری کارکنان و 94 نفر نمونه آماری سرپرستان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته بود که جهت تعیین اعتبار علمی ابزار از روش اعتبار محتوا و برای تعیین اعتماد علمی سؤالات پرسشنامه از روش آلفای Cronbach's alfa استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای توصیفی و آمار استنباطی Mann–Whitney U، T-Test وKruskal Wallis بهره گرفته شد. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که سرپرستان بیش از کارکنان به نقش و اهمیت دورهها عقیده داشتند (05/0P < ). بین دیدگاه دو گروه در مورد نقش دورهها در افزایش دانش، مهارت و عملکرد شغلی کارکنان و هماهنگی دورههای ICDL با نیازهای شغلی کارکنان تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0P < ). کارکنان بیشتر از سرپرستان به تأثیر عوامل مادی در ارتقای انگیزه کارکنان معتقد بودند (05/0P < ). همچنین گروه کارکنان میزان مهارت، دانش و تسلط مدرسان دورهها را در ارایه مطالب درسی در حد بالا ارزیابی کردند. بین میزان مفید بودن دورههای ICDL در رستههای شغلی مختلف دانشگاه، اختلاف معنیداری وجود داشت (05/0P < ) (دورههای فوق در رسته شغلی اداری مالی مفیدتر بودند).نتیجهگیری: کارکنان دانشگاه باید از نقش و اهمیت دورههای ICDL بیشتر آگاه شوند، عوامل مادی را نیز باید در افزایش انگیزه شرکت آنها در کلاسها در نظر گیرند و با کاربردی نمودن دورههای ICDL میتوان از سرمایهگذاری انجام شده، حداکثر استفاده را به عمل آورد.واژههای کلیدی: سنجش آموزش؛ کارآموزی ضمن خدمت؛ کارکنان علوم پزشکی و وابسته.