سیما عجمی؛ شهرام توفیقی؛ ناهید توکلی؛ افسانه عباد سیچانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: ارزیابی جزیی جدا نشدنی از هر فعالیت و کار اجرایی به شمار میرود. کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد است که با استفاده از آن، مأموریت و استراتژیها به اهداف و سنجههای قابل اندازهگیری ترجمه میگردند و با رسم نقشه استراتژی روابط علت و معلولی در چهار منظر (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد) تعیین میشوند ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی جزیی جدا نشدنی از هر فعالیت و کار اجرایی به شمار میرود. کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد است که با استفاده از آن، مأموریت و استراتژیها به اهداف و سنجههای قابل اندازهگیری ترجمه میگردند و با رسم نقشه استراتژی روابط علت و معلولی در چهار منظر (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد) تعیین میشوند و در نهایت استراتژیها تبدیل به فعالیت هر روز کارکنان سازمان میگردد. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجفآباد با رویکرد کارت امتیازی متوازن بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1387 در بخش مدارک پزشکی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) انجام و دادههای مربوط به این پژوهش از طریق مصاحبه، مشاهده و مطالعه اسناد وارد فرمهای جمعآوری اطلاعات شد. تحلیل یافتهها به این صورت بود که طبق مأموریت بخش مدارک پزشکی بیمارستان در منظرهای تدوین شده برای این بخش، هدفگذاری انجام گرفت و بر اساس سنجههای تعریف شده برای اهداف بخش، هدفها اندازهگیری گردید. سپس نمره کمیت به دست آمده با نمره کمی مورد انتظار از عملکرد تطبیق داده شد که موارد نبود تطابق به دنبال ارایه راهکارها در راستای اصلاح برنامهها، فعالیتها، طرحها و اقدامات تدوین شد. یافتهها: سنجههای بخش مدارک پزشکی در منظر مشتری، رضایت مراجعین پذیرش 82 درصد، رضایت آمار کل 83 درصد و شکایت از بایگانی صفر؛ در منظر فرایندهای داخلی، ارسال گزارش آمار بیمارستان 15 روز، انتظار بیمار در پذیرش 95 دقیقه و جوابگویی به مکاتبه رسمی 20 دقیقه؛ در منظر رشد و یادگیری، سرانه آموزش کارکنان 40 ساعت، کار با اینترنت 10 ساعت در ماه و به کارگیری صحیح سیستم Terminal Digit (TD) 60 درصد و در منظر مالی، کسورات 4/0 درصد، صدور صورتحساب بیمار 6 دقیقه و میزان گردش تخت 4/11 بود.نتیجهگیری: برای دستیابی به رسالت بخش مدارک پزشکی لازم است کیفیت و سرعت خدمات در چهار منظر کارت امتیازی متوازن بهبود یابد واژههای کلیدی: ارزیابی عملکرد؛ بخش مدارک پزشکی بیمارستانها؛ بیمارستانها.