فرزانه امین پور؛ زهرا اطرج
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: تعداد صفحات وبی، تعداد پیوندها و میزان تأثیرگذاری وب سایتها از متداولترین شاخصهای وبسنجی است که برای ارزیابی و رتبهبندی وب سایتهای آکادمیک به کار گرفته میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رتبه وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک ایران بر اساس شاخصهای وبسنجی انجام شده است. روش بررسی: طی یک مطالعه توصیفی- مقطعی، ...
بیشتر
مقدمه: تعداد صفحات وبی، تعداد پیوندها و میزان تأثیرگذاری وب سایتها از متداولترین شاخصهای وبسنجی است که برای ارزیابی و رتبهبندی وب سایتهای آکادمیک به کار گرفته میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رتبه وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک ایران بر اساس شاخصهای وبسنجی انجام شده است. روش بررسی: طی یک مطالعه توصیفی- مقطعی، وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی تعداد صفحات وبی، پیوندهای دریافتی و پیوندهای دریافتی خارجی برای هر دانشگاه با استفاده از جستجوگر AltaVista تعیین گردید و سپس عامل تأثیرگذار وب کلی و خالص هر دانشگاه محاسبه شد. در نهایت وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور بر اساس حجم وب سایت، تعداد پیوندهای دریافتی، پیوندهای دریافتی خارجی و همچنین عامل تأثیرگذار وب کلی و خالص مقایسه و رتبهبندی گردید. ابزار جمعآوری دادهها، فرمهای جمعآوری اطلاعات بود. یافتهها: دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه حجم وب سایت و تعداد پیوندهای دریافتی، رتبه اول را در بین دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور کسب کرد، در حالی که از نظر عامل تأثیرگذار وب خالص در رتبه آخر قرار گرفت. دانشگاه علوم پزشکی اهواز بالاترین رتبه را از نظر عامل تأثیرگذار وب کلی و خالص در میان دانشگاههای مورد مطالعه به خود اختصاص داد.نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دانشگاههای برتر علوم پزشکی کشور هم حضور چندان مؤثری در وب نداشته، در سطح بینالمللی شناخته شده نمیباشند. کم بودن تعداد صفحات وبی انگلیسی و جوان بودن وب سایتهای دانشگاهی ایران از عمده دلایل حضور ضعیف دانشگاههای علوم پزشکی ایران در وب به شمار میرود. واژههای کلیدی: دانشگاهها؛ اینترنت؛ طبقه بندی.
فرزانه امین پور؛ محبوبه حیدری
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: تولید علم یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران یک کشور، یک منطقه و یا یک دانشگاه محسوب میشود. بر این اساس، پژوهش حاضر تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعم از مقالات، کتابها و طرحهای تحقیقاتی مصوب در سال 1385 را بررسی نموده و با تولیدات علمی همین دانشگاه در سال 1384 مقایسه کرده است. روش ...
بیشتر
مقدمه: تولید علم یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران یک کشور، یک منطقه و یا یک دانشگاه محسوب میشود. بر این اساس، پژوهش حاضر تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعم از مقالات، کتابها و طرحهای تحقیقاتی مصوب در سال 1385 را بررسی نموده و با تولیدات علمی همین دانشگاه در سال 1384 مقایسه کرده است. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کاربردی از نوع توصیفی مقطعی بوده است. در این پژوهش کلیه طرحهای تحقیقاتی مصوب، کتب تألیف و ترجمه، مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی، مقالات ارائه شده در همایشهای ملی و بین المللی مربوط به سال 1385 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بررسی و با برونداد پژوهشی سال 1384 این دانشگاه مورد مقایسه قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پژوهش حاضر فرم جمع آوری اطلاعات بوده، دادهها با استفاده از نرمافزار Excel تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج این پژوهش بیانگر رشد صد درصدی در چاپ مقالات علمی نمایه شده در بانکها و پایگاههای اطلاعاتی معتبر در سال 85 و رشد 99 درصدی در تعداد طرحهای تحقیقاتی مصوب سال 85 در مقایسه با سال 84 بوده است. هر چند که مجموع تعداد مقالات ارائه شده در همایشهای سال 1385 نسبت به سال 1384 رشدی معادل 95 درصد داشته اما تعداد مقالات ارائه شده در همایشهای خارجی در دو سال 84 و 85 نزدیک به هم بوده است. نتیجهگیری: بررسی تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان دهنده رشد قابل ملاحظه برونداد پژوهشی این دانشگاه طی سال 1385 نسبت به سال 1384 بوده است. واژههای کلیدی: پژوهش؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاه ها.